DECIZIE Nr. 182 din 6 iunie 2005
pentru aprobarea Normelor privind conditiile si modalitatea de decontare a
serviciilor de hemodializa si dializa peritoneala in sistem ambulatoriu,
contractate de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate cu furnizorii din
sectorul privat, castigatori ai licitatiei nationale pentru centrele-pilot
ACT EMIS DE: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 493 din 13 iunie 2005
Avand in vedere:
- Hotararea Guvernului nr. 1.487/2004 privind achizitionarea serviciilor
medicale de hemodializa si dializa peritoneala;
- Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate nr. 55/42/2005 pentru aprobarea derularii programelor si
subprogramelor de sanatate finantate din bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate in anul 2005, cu modificarile ulterioare;
- Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.718/2004 privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de dializa publice si
private,
in temeiul dispozitiilor art. 77 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, si
ale art. 16 alin. (3) din Statutul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
aprobat prin Decizia presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr.
47/2004, cu modificarile ulterioare,
presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate emite urmatoarea
decizie:
Art. 1
Se aproba Normele privind conditiile si modalitatea de decontare a
serviciilor de hemodializa si dializa peritoneala in sistem ambulatoriu,
contractate de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate cu furnizorii din
sectorul privat castigatori ai licitatiei nationale pentru centrele-pilot,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, casele de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti
cu aria de competenta in teritoriul de functionare a centrelor-pilot si
furnizorii castigatori ai licitatiei nationale pentru centrele-pilot vor duce
la indeplinire prevederile prezentei decizii.
Art. 3
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Cristian Vladescu
ANEXA 1
NORME
privind conditiile si modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializa si
dializa peritoneala in sistem ambulatoriu, contractate de Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate cu furnizorii din sectorul privat castigatori ai
licitatiei nationale pentru centrele-pilot
1. Dispozitii generale
1.1. Casele de asigurari de sanatate sunt imputernicite sa reprezinte Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate in relatia cu furnizorii din sectorul privat
castigatori ai licitatiei nationale pentru centrele-pilot, denumiti in
continuare furnizori.
1.2. In calitate de reprezentanti locali ai Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa nominalizeze un
numar suficient de persoane care vor verifica, valida si controla declaratiile
de servicii lunare [centralizatorul si desfasuratorul privind evidenta dupa CNP
a bolnavilor cu insuficienta renala cronica (IRC) in stadiu uremic, beneficiari
de hemodializa si dializa peritoneala din centrele-pilot, precum si sumele
aferente] ale furnizorului pentru fiecare centru-pilot. Aceste persoane vor fi
nominalizate prin decizie a presedintelui-director general al casei de
asigurari de sanatate. O copie a deciziei de nominalizare a persoanelor responsabile
va fi inaintata Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, cu mentiunea ca orice
modificare ulterioara a acesteia sa fie comunicata.
1.3. Transportul medical al bolnavilor pentru hemodializa se realizeaza in
baza contractelor incheiate in acest sens de casele de asigurari de sanatate cu
furnizorii de servicii de transport sanitar.
1.4. La nivelul centrelor-pilot se acorda servicii de hemodializa in regim
ambulatoriu atat bolnavilor aflati constant in evidenta ("bolnav
constant"), in limita a 152 de sedinte pentru tratamentul continuu/12
luni, cat si celor tratati temporar ("bolnav temporar"), precum si
servicii de dializa peritoneala bolnavilor aflati constant in evidenta.
Bolnavul constant este bolnavul tratat prin dializa pentru IRC in stadiu
uremic, inregistrat in Registrul de evidenta a bolnavilor dializati din
centrul-pilot in care bolnavul beneficiaza de sedintele de dializa.
Bolnavul temporar este bolnavul care necesita tratament in centrul-pilot
pentru mai putin de 6 saptamani, respectiv:
- bolnavul cu dializa pentru IRC in stadiu uremic, inregistrat in Registrul
de evidenta a bolnavilor dializati al unui alt centru de dializa, tratat ca
urmare a transferului temporar, realizat cu respectarea conditiilor si
formalitatilor de transfer prevazute in Regulamentul de organizare si
functionare a unitatilor de dializa publice si private, aprobat prin Ordinul
ministrului sanatatii nr. 1.718/2004;
- bolnavul cu acutizari ale IRC, care necesita temporar sedinte de
hemodializa.
Bolnavul nou este bolnavul inclus in tratament in conditiile Regulamentului
de organizare si functionare a unitatilor de dializa publice si private si
validat de Comisia Medicala Centrala de Includere in Tratament, comisie numita
prin decizie a presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Bolnavul nou este inclus in tratament astfel:
a) bolnavul nou selectat de pe lista de asteptare este inclus in tratament
cu aprobarea Comisiei Medicale Centrale de Includere in Tratament;
b) bolnavul nou introdus in dializa in regim de urgenta va fi comunicat
Comisiei Medicale Centrale de Includere in Tratament in termen de 24 de ore de
la decizia de introducere in dializa. Formularul de comunicare va cuprinde un
set minim de date care fundamenteaza decizia introducerii in dializa.
2. Raportarea serviciilor de dializa
2.1. Furnizorul va transmite caselor de asigurari de sanatate, in original
(doua exemplare) si in format electronic, Declaratia de servicii lunara
(centralizatorul si desfasuratorul privind evidenta dupa CNP a bolnavilor cu
IRC in stadiu uremic, beneficiari de hemodializa si dializa peritoneala din
centrele-pilot, precum si sumele aferente), in formatul prevazut in anexa.
Documentele vor fi certificate in privinta realitatii, regularitatii si
legalitatii si vor fi semnate de:
- reprezentantul legal al furnizorului;
- directorul economic al furnizorului;
- medicul-sef/coordonatorul centrului-pilot;
- persoana care intocmeste documentele.
2.2. Documentele mentionate la pct. 2.1 se vor realiza in baza evidentelor
tehnico-operative conduse la nivelul centrelor-pilot si se vor depune la casele
de asigurari de sanatate lunar, in primele 5 zile lucratoare ale lunii
urmatoare celei pentru care se face raportarea.
2.3. Netransmiterea de catre furnizor a documentelor mentionate la pct. 2.1
exonereaza Casa Nationala de Asigurari de Sanatate de obligatia platii pentru
luna respectiva.
2.4. Nerespectarea de catre furnizor a termenului mentionat la pct. 2.2,
precum si existenta unor erori in raportare vor atrage decalarea termenului de
plata cu un numar de zile lucratoare egal cu numarul zilelor cu care furnizorul
a depasit termenul, respectiv pana la raportarea corecta.
2.5. Dupa verificarea si validarea declaratiilor de servicii lunare
transmise de furnizor, in termen de 5 zile lucratoare, dupa perioada prevazuta
la pct. 2.2, ale lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, casele
de asigurari de sanatate sunt obligate sa transmita Casei Nationale de Asigurari
de Sanatate Declaratia de servicii lunara a furnizorului (centralizatorul si
desfasuratorul privind evidenta dupa CNP a bolnavilor cu IRC in stadiu uremic,
beneficiari de hemodializa si dializa peritoneala din centrele-pilot, precum si
sumele aferente), in original si in format electronic. Declaratia de servicii
lunara va fi certificata in privinta realitatii, regularitatii si legalitatii
si va fi semnata din partea casei de asigurari de sanatate de:
- presedinte-director general;
- director economic;
- director relatii contractuale;
- medic-sef;
- persoana care intocmeste documentele.
2.6. Directia programe nationale si Serviciul medical din cadrul Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate vor verifica incadrarea in numarul de
bolnavi contractati, respectarea volumului de servicii prevazut in contract si
incadrarea in valoarea contractului pentru fiecare centru-pilot.
2.7. Dupa aplicarea prevederilor pct. 2.6, Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate va notifica in scris furnizorului observatiile sale. Notificarea se va
transmite cel tarziu in a 15-a zi lucratoare a lunii urmatoare celei pentru
care se face raportarea. Pentru situatiile prevazute la pct. 2.3 si 2.4,
termenul prevazut mai sus se stabileste de la data depunerii documentelor de
catre furnizor la casa de asigurari de sanatate.
2.8. Furnizorul, in baza notificarii primite de la Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, emite factura fiscala, pe care o trimite in original la
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
2.9. Trimestrial, in situatii exceptionale, se poate realiza regularizarea
care se aplica perioadei de la inceputul derularii contractului pana la
sfarsitul trimestrului respectiv, cu incadrarea in sumele contractate.
2.10. Inaintea regularizarii, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate va
transmite Registrului renal roman, pentru verificare si validare, datele legate
de bolnavi, raportate lunar de furnizori.
3. Controlul raportarii serviciilor de dializa
3.1. Controlul serviciilor de dializa raportate de furnizori se realizeaza
de casele de asigurari de sanatate trimestrial, la centrele-pilot nominalizate,
pana in data de 15 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se face
controlul.
3.2. Controlul va urmari, in principal, urmatoarele:
a) acuratetea si validarea datelor colectate si raportate;
b) eventuale obstacole sau disfunctionalitati.
3.3. In urma fiecarui control se va intocmi un raport care va fi transmis
directiilor coordonatoare din cadrul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
in vederea regularizarii trimestriale.
3.4. Controlul anual se va efectua pana la data de 15 februarie a anului
urmator.
4. Decontarea serviciilor de dializa
4.1. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate deconteaza lunar serviciile de
dializa realizate in luna anterioara celei pentru care se face decontarea, in
conformitate cu termenii contractuali.
4.2. Decontarea se face prin tarif/serviciu pentru bolnavii beneficiari de
hemodializa, in functie de numarul de servicii efectuate ("tariful
hemodializei") si, respectiv, o suma fixa anuala per bolnav supus
tratamentului de dializa peritoneala ("tariful dializei
peritoneale").
4.3. Furnizorul are obligatia de a nominaliza la rubrica
"Cumparator" din factura fiscala, pe langa Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, in calitate de achizitor, si centrul-pilot, in calitate
de beneficiar.
Rubrica "Contul cumparatorului" se completeaza cu contul CNAS, si
anume: RO91TREZ70027621620XXXXX, iar rubrica "Banca", cu ATCPMB.
Datele de identificare a furnizorului trebuie sa corespunda cu cele din
contract.
Rubrica "Descrierea produselor" se va completa cu "servicii
medicale de hemodializa", respectiv "servicii medicale de dializa
peritoneala", valoarea serviciilor exprimata in lei la cursul euro al
Bancii Nationale a Romaniei la data facturarii, precum si numarul contractului
incheiat cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Valoarea serviciilor
medicale de hemodializa, exprimata in lei, se va defalca in valoarea
serviciilor medicale si valoarea medicamentelor si materialelor sanitare
utilizate si va corespunde cu datele validate din formularele "Declaratie
de servicii lunara".
Valoarea facturii va fi exprimata in lei.
4.4. Suma decontata va fi in functie de numarul sedintelor de hemodializa
multiplicat cu tariful hemodializei, precum si de numarul pacientilor supusi
dializei peritoneale, tratati, multiplicat cu 1/12 (o douasprezecime) din
tariful dializei peritoneale.
4.5. In baza rapoartelor prevazute la pct. 3.3, Casa Nationala de Asigurari
de Sanatate va notifica furnizorului serviciile ce fac obiectul regularizarii,
precum si suma aferenta. Regularizarea se va face la cursul Bancii Nationale a
Romaniei din data emiterii facturii corespunzatoare lunii pentru care s-a facut
regularizarea. In acest sens furnizorul emite o factura distincta care se
transmite la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate dupa notificare. Platile
sau retinerile se efectueaza odata cu plata facturii pentru luna urmatoare
incheierii trimestrului respectiv.
4.6. Platile de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate pentru
serviciile furnizate conform contractelor sunt sub conditia aprobarii bugetului
anual al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
4.7. In cazul in care: a) bugetul anual al Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate nu este aprobat in termen de 90 de zile de la inceputul anului
calendaristic; sau b) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate stabileste ca
alocatia bugetara in bugetul sau anual este insuficienta pentru a finanta
serviciile medicale de dializa, conform contractului, Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate sau furnizorul poate inceta contractul sau poate conveni
un volum mai mic de servicii.
5. Contabilitatea operatiunilor rezultate din executarea contractelor
incheiate
5.1. Contabilitatea operatiunilor rezultate din contractele incheiate de
furnizorii de servicii de hemodializa si dializa peritoneala se tine
utilizandu-se urmatoarele conturi:
- 410 "Cheltuielile institutiei publice finantate de la buget";
- 234 "Furnizori";
- 700 "Finantare de la buget privind anul curent."
5.2. Inregistrarile contabile ocazionate de derularea operatiunilor
rezultate din executarea contractelor incheiate cu furnizorii de servicii de
dializa peritoneala si hemodializa sunt urmatoarele:
a) primirea facturilor lunare si inregistrarea obligatiei de plata;
- 410 "Cheltuielile institutiei publice finantate de la buget" =
234 "Furnizori"
b) decontarea serviciilor facturate;
- 234 "Furnizori" = 700 "Finantare de la buget privind anul
curent."
6. Dispozitii finale
Anexa face parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1*)
la norme
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
DECLARATIE DE SERVICII LUNARA
CENTRALIZATOR
FURNIZOR ....................
CASA DE ASIGURARI DE SANATATE
CENTRUL PILOT ...............
Raportare pentru LUNA .......
Tabel 1 HEMODIALIZA
______________________________________________________________________
| NUMAR BOLNAVI |
|______________________________________________________________________|
| | realizati | |
| contractati |________________________________________| ramasi pentru |
| | bolnavi | bolnavi | TOTAL | anul in curs |
| | constanti | transferati | bolnavi | |
| | | temporar | | |
|_____________|___________|_____________|______________|_______________|
| C0 | C1 | C2 | C3 = C1 + C2 | C4 = C0 - C1 |
|_____________|___________|_____________|______________|_______________|
| | | | | |
|_____________|___________|_____________|______________|_______________|
- continuare -
______________________________________________________________________
| NUMAR SEDINTE |
|______________________________________________________________________|
| | realizate | |
| contractate |________________________________________| ramase pentru |
| (conform | pentru | pentru | TOTAL | anul in curs |
| contract) | pacienti | pacienti | sedinte | |
| | constanti | transferati | | |
| | | temporar | | |
|_____________|___________|_____________|______________|_______________|
| C5 | C6 | C7 | C8 = C6 + C7 | C9 = C5 - C8 |
|_____________|___________|_____________|______________|_______________|
| | | | | |
|_____________|___________|_____________|______________|_______________|
- continuare -
____________________________________________________________
| SUMA DE DECONTAT (E) |
|____________________________________________________________|
| pentru | pentru | TOTAL | OBSERVATII |
| servicii | medicamente | | |
| | si materiale | | |
| | sanitare | | |
|___________|______________|_________________|_______________|
| C10 | C11 | C12 = C10 + C11 | C13 |
|___________|______________|_________________|_______________|
| | | | |
|___________|______________|_________________|_______________|
Tabel 2 DIALIZA PERITONEALA
______________________________________________________________________________
| NUMAR BOLNAVI | SUMA DE | OBSERVATII
|
|________________________________________| DECONTAT |
|
| contractati | realizati | ramasi | (E) |
|
|_____________|___________|______________|__________|__________________________|
| C0 | C1 | C2 = C0 - C1 | C3 | C4
|
|_____________|___________|______________|__________|__________________________|
| | | | |
|
|_____________|___________|______________|__________|__________________________|
Tabel 3 SUMA
__________________________________________
| SUMA DE DECONTAT (E): |
|__________________________________________|
| hemodializa | dializa | TOTAL |
| | peritoneala | |
|_____________|_____________|______________|
| C0 | C1 | C2 = C0 + C1 |
|_____________|_____________|______________|
| | | |
|_____________|_____________|______________|
C0 din tabelul 3 = C10 din tabelul 1.
C1 din tabelul 3 = C3 din tabelul 2.
CERTIFICAT IN PRIVINTA REALITATII LEGALITATII, REGULARITATII SI LEGALITATII
FURNIZOR DIRECTOR MEDIC SEF/COORDONATOR Intocmit
ECONOMIC AL CENTRULUI-PILOT
CERTIFICAT IN PRIVINTA REALITATII LEGALITATII, REGULARITATII SI LEGALITATII
DIRECTOR MEDIC SEF DIRECTOR RELATII DIRECTOR Intocmit
GENERAL/PRESEDINTE CONTRACTUALE ECONOMIC
DECLARATIE DE SERVICII LUNARA
Desfasurator privind evidenta dupa CNP a bolnavilor cu IRC beneficiari de
hemodializa si dializa peritoneala si a sumelor de decontat
FURNIZOR ....................
CASA DE ASIGURARI DE SANATATE
CENTRUL PILOT ...............
Raportare pentru LUNA .......
Tabel 1.A. BOLNAVI CONSTANTI
______________________________________________________________________________
| Nr. |CNP |Nr. de |Nr. |Tarif/ |SUMA DE | OBSERVATII
|
| crt. |bolnavi|inregistrare|sedinte |sedinta|DECONTAT|
|
| Bolnav |cu HD |fisa |HD | (E) | (E) |
|
| | |spitalizare |realizate| | |
|
| | |de zi | | | |
|
| | |(SZ _ _ _ _)| | | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| C0 | C1 | C2 | C4 | C5 | C6 | C7
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| ...... | ..... | | | 110 | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| ...... | ..... | | | 110 | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| ...... | ..... | | | 110 | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| TOTAL | X | X | | 110 | | X
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
Tabel 1.B. BOLNAVI TRANSFERATI TEMPORAR
______________________________________________________________________________
| Nr. |CNP |Nr. de |Nr. |Tarif/ |SUMA DE | OBSERVATII
|
| crt. |bolnavi|inregistrare|sedinte |sedinta|DECONTAT|
|
| Bolnavi |cu HD |fisa |HD | (E) | (E) | |
| | |spitalizare |realizate| | |
|
| | |de zi | | | |
|
| | | | | | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| C0 | C1 | C2 | C4 | C5 | C6 | C7
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| ...... | ..... | | | 110 | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| ...... | ..... | | | 110 | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| ...... | ..... | | | 110 | |
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
| TOTAL | X | X | | 110 | | X
|
|___________|_______|____________|_________|_______|________|__________________|
Tabel 1. BOLNAVI CU HEMODIALIZA
____________________________________________
| TOTAL |
|____________________________________________|
| bolnavi cu HD | sedinte | suma de decontat |
|_______________|_________|__________________|
| C0 | C1 | C2 |
|_______________|_________|__________________|
| | | |
|_______________|_________|__________________|
C1 = total C4 din tabelul 1.A + total C4 din tabelul 1.B
C2 = total C8 din tabelul 1.A + total C8 din tabelul 1.B
Tabel 2. BOLNAVI CU DIALIZA PERITONEALA
____________________________________________________________
| Nr. |CNP |Nr. de |SUMA DE | OBSERVATII |
| crt. |bolnavi|inregistrare|DECONTAT| |
| Bolnavi |cu HD |fisa | (E) | |
| | |spitalizare | | |
| | |de zi | | |
| | |(SZ _ _ _ _)| | |
|___________|_______|____________|________|__________________|
| C0 | C1 | C2 | C3 | C4 |
|___________|_______|____________|________|__________________|
| ...... | ..... | | | |
|___________|_______|____________|________|__________________|
| ...... | ..... | | | |
|___________|_______|____________|________|__________________|
| ...... | ..... | | | |
|___________|_______|____________|________|__________________|
| TOTAL | X | X | | |
|___________|_______|____________|________|__________________|
Tabel 3. BOLNAVI DIALIZATI
_____________________________
| TOTAL |
|_____________________________|
| bolnavi cu | suma de |
| dializa | decontat (E) |
|____________|________________|
| C0 | C1 |
|____________|________________|
C1 = total C2 din tabel 1 + total C3 din tabelul 2
CERTIFICAT IN PRIVINTA REALITATII LEGALITATII, REGULARITATII SI LEGALITATII
FURNIZOR MEDIC SEF/COORDONATOR AL CENTRULUI-PILOT Intocmit
CERTIFICAT IN PRIVINTA REALITATII LEGALITATII, REGULARITATII SI LEGALITATII
DIRECTOR MEDIC SEF DIRECTOR RELATII DIRECTOR Intocmit
GENERAL/PRESEDINTE CONTRACTUALE ECONOMIC