DECIZIE Nr. 182 din 29 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 450 din 27 mai 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Victor Truta, prin mandatar Marin Frunza, in Dosarul nr. 2.577/P/2004 al
Judecatoriei Galati.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu
incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
2.577/P/2004, Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura
penala. Exceptia a fost ridicata de Victor Truta, prin mandatar Marin Frunza,
in dosarul mentionat, avand ca obiect plangerea formulata impotriva Rezolutiei
nr. 1.247/II/2/27 iulie 2004 a Parchetului de pe langa Judecatoria Galati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 278 din
Codul de procedura penala este neconstitutional, deoarece "prevede expres
si limitativ posibilitatea de a fi controlata solutia data de procuror doar de
catre primul procuror al parchetului din cadrul caruia face parte procurorul
care a dat solutia", nu si de "parchetul ierarhic superior si de
catre conducatorul Ministerului Public", ceea ce face ca aceste prevederi
legale sa fie "discriminatorii, totalitare, dictatoriale,
inchizitoriale", incalcand "principiul controlului ierarhic, dreptul
privind interzicerea discriminarii, principiul universalitatii, principiul
statului de drept [...], principiul disponibilitatii".
Judecatoria Galati, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciaza ca aceasta este neintemeiata. Cata vreme
competenta de judecata este stabilita prin lege, petentul poate ataca solutia
dispusa de procuror numai in conditiile prevazute in procedura penala. Se mai
arata ca, si in situatia in care solutia procurorului nu poate fi atacata pana
la procurorul general al Romaniei, aceasta este supusa controlului instantelor
judecatoresti, simplificarea procedurilor desfasurate in fata organelor
parchetului avand ca ratiune tocmai asigurarea respectarii dreptului la un
proces echitabil.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale, respectiv
celor din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, invocate de autorul exceptiei. Se arata ca principiul
disponibilitatii nu este de ordin constitutional, ci un principiu fundamental
care guverneaza desfasurarea procesului civil, care nu are semnificatia
instituirii de catre justitiabili a unor cai de atac. Totodata, se arata ca
nici unul dintre textele constitutionale, respectiv din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, invocate in
motivarea exceptiei, nu impune o anumita solutie referitoare la reglementarea
controlului ierarhic asupra solutiilor procurorului, precum si faptul ca,
ulterior exercitarii controlului asupra solutiei de catre procurorul ierarhic
superior cu respectarea art. 131 si art. 132 din Constitutie, orice persoana
care considera ca a fost vatamata prin aceasta solutie o poate ataca la
instanta judecatoreasca.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate nu incalca
prevederile constitutionale ale art. 131 si art. 132 si nu aduc atingere, sub
nici un aspect, valorilor supreme garantate de art. 1 din Constitutie.
Totodata, se arata ca art. 278 din Codul de procedura penala se aplica tuturor
persoanelor aflate in ipoteza normei legale, fara vreo deosebire bazata pe sex,
rasa, culoare, limba, religie sau orice alta situatie, astfel incat nu poate fi
retinuta nici critica de neconstitutionalitate formulata in raport cu
prevederile art. 11 si art. 20 din Constitutie, raportate la art. 14 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Cu privire
la art. 15 din Constitutie si art. 17 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, se apreciaza ca nu au incidenta in
cauza.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2)
si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278 din Codul de procedura penala, potrivit carora "Plangerea impotriva
masurilor luate sau a actelor efectuate de procuror ori efectuate pe baza
dispozitiilor date de acesta se rezolva de prim-procurorul parchetului sau,
dupa caz, de procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel ori
de procurorul sef de sectie al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.
In cazul cand masurile si actele sunt ale prim-procurorului ori ale
procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel sau ale
procurorului sef de sectie al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie ori au fost luate sau efectuate pe baza dispozitiilor date de catre
acestia, plangerea se rezolva de procurorul ierarhic superior.
In cazul rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau al ordonantei ori,
dupa caz, al rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare
a urmaririi penale, plangerea se face in termen de 20 de zile de la comunicarea
copiei de pe ordonanta sau rezolutie, persoanelor interesate, potrivit art. 228
alin. 6, art. 246 alin. 1 si art. 249 alin. 2.
Rezolutiile sau ordonantele prin care se solutioneaza plangerile impotriva
rezolutiilor sau ordonantelor de neincepere a urmaririi penale, de clasare, de
scoatere de sub urmarire penala ori de incetare a urmaririi penale, se comunica
persoanei care a facut plangerea si celorlalte persoane interesate.
Dispozitiile art. 275 - 277 se aplica in mod corespunzator."
Autorul exceptiei considera ca acest text legal incalca prevederile
constitutionale ale art. 1 referitoare la statul roman, ale art. 11 privind
dreptul international si dreptul intern, ale art. 15 privind universalitatea
drepturilor si libertatilor fundamentale, ale art. 20 referitoare la tratatele
internationale privind drepturile omului, ale art. 131 referitoare la rolul
Ministerului Public si ale art. 132 privind statutul procurorilor, cu raportare
la prevederile din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale cuprinse in art. 14 privind interzicerea
discriminarii si in art. 17 referitoare la interzicerea abuzului de drept.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
art. 278 din Codul de procedura penala nu numai ca nu aduce atingere
dispozitiilor constitutionale privind rolul Ministerului Public si statutul
procurorilor, ci constituie o concretizare a acestora, dand expresie chiar
principiului controlului ierarhic ce guverneaza activitatea procurorilor,
prevazut de art. 132 alin. (1) din Legea fundamentala. Faptul ca legiuitorul nu
a reglementat, in textul criticat, posibilitatea ca persoana interesata sa
sesizeze organele superioare din ierarhia Ministerului Public, dupa
solutionarea nefavorabila a plangerii sale de catre procurorul ierarhic
superior celui care a emis actul atacat, nu este de natura sa aduca atingere
dispozitiilor constitutionale privind statul de drept, cata vreme legiuitorul a
asigurat posibilitatea cenzurarii actelor procurorului de catre instantele
judecatoresti. In acest sens, art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala
reglementeaza posibilitatea formularii plangerii la instanta de judecata
impotriva acelor acte prin care procurorul solutioneaza cauza penala fara ca
aceasta sa mai ajunga in fata instantei, respectiv impotriva "rezolutiei
de neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei, ori, dupa caz, a rezolutiei
de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi
penale date de procuror", asigurand astfel deplinul acces la justitie al
persoanei interesate, asadar realizarea unui drept al persoanei ce reprezinta o
valoare suprema, garantata in statul de drept, in conformitate cu art. 1 din
Constitutie.
Curtea mai constata ca art. 278 din Codul de procedura penala nu cuprinde
privilegii sau discriminari in raport de criteriile egalitatii in drepturi
prevazute de art. 4 din Legea fundamentala, orice persoana vatamata in
drepturile sale prin masuri sau acte ale procurorului avand posibilitatea sa
promoveze impotriva acestora caile de atac prevazute de lege. Asa fiind, nu
poate fi retinuta nici pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 14 din Conventia
pentru apararea drepturilor si a libertatilor fundamentale, privind
interzicerea discriminarii, si, prin urmare, nici a celor cuprinse in art. 11
si in art. 20 din Constitutie, referitoare la dreptul international si dreptul
intern, respectiv la tratatele internationale privind drepturile omului.
Cat priveste prevederile art. 15 din Constitutie, precum si cele ale art.
17 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, referitoare la interzicerea abuzului de drept, acestea nu au
incidenta in cauza, autorul exceptiei marginindu-se de altfel sa invoce aceste
dispozitii, fara a arata in ce consta incalcarea lor.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Victor Truta, prin mandatar
Marin Frunza, in Dosarul nr. 2.577/P/2004 al Judecatoriei Galati.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta