DECIZIE Nr. 182 din 17 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 lit. B
din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata,
modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si
completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata
si comisionul vamal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 53 din 5 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la
modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe
valoarea adaugata si comisionul vamal, ridicata de Societatea Comerciala "Qumaia
Impex" - S.R.L. din Craiova in Dosarul nr. 649/A/1997 al Curtii de Apel
Craiova - Sectia de contencios administrativ si comerciala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998,
in prezenta reprezentantului Garzii financiare Dolj, a reprezentantului
Ministerului Public si in lipsa Societatii Comerciale "Qumaia Impex"
- S.R.L. din Craiova, legal citata, fiind consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 17 decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 noiembrie 1997, pronuntata in Dosarul nr.
649/A/1997, Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ si
comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992
privind taxa pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si completarea unor
reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul
vamal. In motivarea exceptiei se arata ca art. 25 lit. B din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995,
cu incalcarea prevederilor Legii nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante, referitoare, intre altele, si la domeniul fiscal, contravenind
astfel prevederilor art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei, potrivit
caruia "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta". Se mai apreciaza ca
dispozitiile criticate ingreuneaza relatia de comert, prin introducerea
obligativitatii pentru furnizorii de marfa de a elibera copie de pe
certificatul care atesta calitatea de platitor al taxei pe valoarea adaugata,
precum si pentru beneficiari, de a solicita, in cazul in care valoarea taxei
depaseste suma de 2 milioane lei, o asemenea copie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca textul atacat nu
incalca prevederile Constitutiei, iar obligativitatea instituita in sarcina
comerciantului cumparator de a solicita certificat de inregistrare ca platitor
de taxa pe valoarea adaugata nu incalca scopul abilitarii, ci constituie doar
masuri de intarire a disciplinei financiare, de combatere a evaziunii fiscale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. Textul criticat nu contravine
prevederilor art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei, iar obligatia
potrivit careia agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata
trebuie sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal
aprobate pentru toate bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice
intocmirea corecta a acestora nu incalca domeniile abilitarii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Din argumentele formulate in sprijinul exceptiei de neconstitutionalitate
rezulta ca aceasta nu priveste in totalitate art. 25 lit. B din Ordonanta
Guvernului nr. 22/1995 privind modificarea si completarea unor reglementari
referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal, ci numai
prevederile de la lit. b) a acestui articol, si anume: "agentii economici
platitori de taxa pe valoarea adaugata sunt obligati sa solicite de la
furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru toate
bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice intocmirea corecta a
acestora, iar pentru facturile cu o valoare a taxei pe valoarea adaugata mai
mare de 2 milioane lei sa solicite copia certificatului de inregistrare ca
platitor de taxa pe valoarea adaugata a furnizorului sau prestatorului".
Prin exceptia de neconstitutionalitate se sustine ca textul criticat
incalca Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
respectiv dispozitiile art. 1 lit. b), referitoare la completarea si
modificarea unor reglementari in domeniul fiscal, in sensul largirii
facilitatilor, al relaxarii fiscalitatii sau al stimularii activitatii. Se
arata ca art. 25 lit. B.b), care in redactarea modificata prin Ordonanta nr.
22/1995 stabileste obligatia agentilor economici platitori de taxa pe valoarea
adaugata sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal
aprobate pentru bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice intocmirea
lor corecta, ingreuneaza activitatea acestora, contravenind scopului abilitarii
legislative - acela de a largi facilitatile - si, prin urmare, nesocotesc
prevederile art. 107 alin. (3) din Constitutie.
Exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si urmeaza a fi
respinsa. Prevederea din art. 25 lit. B.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992,
in forma modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995, reprezinta o masura
cu caracter tehnic, prin care se precizeaza o conditie indispensabila pentru
sistemul legal de stabilire si incasare de catre stat a taxei pe valoarea
adaugata, care corespunde necesitatii de intarire a disciplinei financiare si
de prevenire a evaziunii fiscale. Aceasta dispozitie nu incalca conditiile din
art. 1 lit. b) al Legii nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si deci nici prevederile constitutionale ale art. 107 alin. (3).
Sustinerea potrivit careia textul criticat ingreuneaza activitatea
agentilor economici, desi prin Legea nr. 81/1995 s-a urmarit largirea
facilitatilor si stimularea activitatii in domeniul fiscal, nu poate fi
retinuta. Intr-adevar legea de abilitare stabileste numai cu caracter general
scopul pentru care Guvernul este abilitat sa emita ordonante. In aceste
conditii, respectarea de catre Guvern a scopului formulat, principial, in legea
de abilitare pentru reglementarile cuprinse in ordonantele astfel emise trebuie
sa aiba in vedere ansamblul prevederilor fiecarei ordonante, iar nu texte
izolate prin care se instituie masuri cu caracter tehnic (desigur, numai daca
asemenea masuri nu contrazic dispozitii legale in vigoare sau principii ale
Constitutiei). Or, in speta, obligatia instituita prin art. 25 lit. B.b) din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, modificat, in sarcina agentilor economici
platitori de taxa pe valoarea adaugata nu poate fi considerata, prin ea insasi,
nici ca reprezentand o ingreunare a desfasurarii raporturilor contractuale in
cadrul economiei de piata si nici macar ca o abatere de la principiul
autonomiei de vointa a agentilor economici in raporturile contractuale.
Dispozitia legala atacata constituie o masura cu caracter fiscal ce corespunde
intereselor statului, avand efectul introducerii unei formalitati tehnice
necesare, a carei oportunitate apartine exclusiv deciziei Guvernului.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 lit. B
din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata,
modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si
completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata
si comisionul vamal, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Qumaia
impex" - S.R.L. din Craiova in Dosarul nr. 649/A/1997 al Curtii de Apel
Craiova - Sectia de contencios administrativ si comerciala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu