Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 182 din 17 decembrie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 53 din  5 februarie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Ioan Muraru           - judecator
    Nicolae Popa          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Romul Petru Vonica    - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal, ridicata de Societatea Comerciala "Qumaia Impex" - S.R.L. din Craiova in Dosarul nr. 649/A/1997 al Curtii de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ si comerciala.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998, in prezenta reprezentantului Garzii financiare Dolj, a reprezentantului Ministerului Public si in lipsa Societatii Comerciale "Qumaia Impex" - S.R.L. din Craiova, legal citata, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 17 decembrie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 25 noiembrie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 649/A/1997, Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ si comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal. In motivarea exceptiei se arata ca art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995, cu incalcarea prevederilor Legii nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, referitoare, intre altele, si la domeniul fiscal, contravenind astfel prevederilor art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei, potrivit caruia "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta". Se mai apreciaza ca dispozitiile criticate ingreuneaza relatia de comert, prin introducerea obligativitatii pentru furnizorii de marfa de a elibera copie de pe certificatul care atesta calitatea de platitor al taxei pe valoarea adaugata, precum si pentru beneficiari, de a solicita, in cazul in care valoarea taxei depaseste suma de 2 milioane lei, o asemenea copie.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca textul atacat nu incalca prevederile Constitutiei, iar obligativitatea instituita in sarcina comerciantului cumparator de a solicita certificat de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adaugata nu incalca scopul abilitarii, ci constituie doar masuri de intarire a disciplinei financiare, de combatere a evaziunii fiscale.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata. Textul criticat nu contravine prevederilor art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei, iar obligatia potrivit careia agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata trebuie sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru toate bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice intocmirea corecta a acestora nu incalca domeniile abilitarii.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Din argumentele formulate in sprijinul exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca aceasta nu priveste in totalitate art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 privind modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal, ci numai prevederile de la lit. b) a acestui articol, si anume: "agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata sunt obligati sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru toate bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice intocmirea corecta a acestora, iar pentru facturile cu o valoare a taxei pe valoarea adaugata mai mare de 2 milioane lei sa solicite copia certificatului de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adaugata a furnizorului sau prestatorului".
    Prin exceptia de neconstitutionalitate se sustine ca textul criticat incalca Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, respectiv dispozitiile art. 1 lit. b), referitoare la completarea si modificarea unor reglementari in domeniul fiscal, in sensul largirii facilitatilor, al relaxarii fiscalitatii sau al stimularii activitatii. Se arata ca art. 25 lit. B.b), care in redactarea modificata prin Ordonanta nr. 22/1995 stabileste obligatia agentilor economici platitori de taxa pe valoarea adaugata sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice intocmirea lor corecta, ingreuneaza activitatea acestora, contravenind scopului abilitarii legislative - acela de a largi facilitatile - si, prin urmare, nesocotesc prevederile art. 107 alin. (3) din Constitutie.
    Exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa. Prevederea din art. 25 lit. B.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, in forma modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995, reprezinta o masura cu caracter tehnic, prin care se precizeaza o conditie indispensabila pentru sistemul legal de stabilire si incasare de catre stat a taxei pe valoarea adaugata, care corespunde necesitatii de intarire a disciplinei financiare si de prevenire a evaziunii fiscale. Aceasta dispozitie nu incalca conditiile din art. 1 lit. b) al Legii nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si deci nici prevederile constitutionale ale art. 107 alin. (3).
    Sustinerea potrivit careia textul criticat ingreuneaza activitatea agentilor economici, desi prin Legea nr. 81/1995 s-a urmarit largirea facilitatilor si stimularea activitatii in domeniul fiscal, nu poate fi retinuta. Intr-adevar legea de abilitare stabileste numai cu caracter general scopul pentru care Guvernul este abilitat sa emita ordonante. In aceste conditii, respectarea de catre Guvern a scopului formulat, principial, in legea de abilitare pentru reglementarile cuprinse in ordonantele astfel emise trebuie sa aiba in vedere ansamblul prevederilor fiecarei ordonante, iar nu texte izolate prin care se instituie masuri cu caracter tehnic (desigur, numai daca asemenea masuri nu contrazic dispozitii legale in vigoare sau principii ale Constitutiei). Or, in speta, obligatia instituita prin art. 25 lit. B.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, modificat, in sarcina agentilor economici platitori de taxa pe valoarea adaugata nu poate fi considerata, prin ea insasi, nici ca reprezentand o ingreunare a desfasurarii raporturilor contractuale in cadrul economiei de piata si nici macar ca o abatere de la principiul autonomiei de vointa a agentilor economici in raporturile contractuale. Dispozitia legala atacata constituie o masura cu caracter fiscal ce corespunde intereselor statului, avand efectul introducerii unei formalitati tehnice necesare, a carei oportunitate apartine exclusiv deciziei Guvernului.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Qumaia impex" - S.R.L. din Craiova in Dosarul nr. 649/A/1997 al Curtii de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ si comerciala.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 182/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 182 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 182/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu