DECIZIE Nr. 181 din 8 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 387/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 477 din 4 iulie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 387/2002, exceptie ridicata de Stefanel
Abdula, primarul comunei Gaiceanca, judetul Bacau, in Dosarul nr. 9.487/2002 al
Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ridicate, deoarece prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor art.
119 si 120 din Constitutie. Se arata ca in acest sens Curtea Constitutionala
s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 136/2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
9.487/2002, Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, exceptie
ridicata de Stefanel Abdula, primarul comunei Gaiceanca, judetul Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia considera
ca dispozitiile ordonantei de urgenta criticate, care prevad atribuirea in
folosinta gratuita a constructiilor zootehnice si a fabricilor de nutreturi
combinate dezafectate asociatiilor crescatorilor de animale si unor persoane
fizice sau persoane juridice, precum si dispozitiile care obliga autoritatile
administratiei publice locale sa concesioneze prin atribuire directa, pentru o
perioada de 5 ani, terenuri cu destinatie agricola crescatorilor de animale
sunt neconstitutionale. Autorul exceptiei invoca incalcarea dispozitiilor art.
120 alin. (1) din Constitutie care consacra principiul autonomiei locale,
precum si incalcarea unor dispozitii ale Legii administratiei publice locale
nr. 215/2001.
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza
ca "art. 1 si art. 3 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
168/2001 incalca principiul autonomiei locale pe care se intemeiaza
administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale statuat de art.
119 din Constitutie". In opinia instantei, "autonomia locala confera
autoritatilor administratiei publice locale dreptul ca in limitele legii sa aiba
initiativa si sa hotarasca in ceea ce priveste administrarea domeniului public
si privat al unitatii administrativ-teritoriale, concesionarea, inchirierea si
vanzarea bunurilor proprietate publica sau privata ale unitatii
administrativ-teritoriale, precum si a serviciilor publice de interes
local".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata, in esenta, ca dispozitiile
criticate prevad "atribuirea in folosinta gratuita a constructiilor
zootehnice si fabricilor de nutreturi dezafectate asociatiilor crescatorilor de
animale, persoanelor fizice in varsta de pana la 40 de ani sau persoanelor
juridice care formuleaza cerere scrisa si dovedesc capacitate tehnica si
financiara de a desfasura activitati de crestere a animalelor". Aceasta
masura, sustine Guvernul, este menita sa asigure "crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie" (in speta
fiind vorba de punerea in valoare a unor spatii dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a unor fabrici de
nutreturi combinate dezafectate), obligatie a statului prevazuta la art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie. De asemenea, Guvernul apreciaza ca masura
luata se incadreaza si in prerogativa statului privind "crearea
conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii", prevazuta la art.
134 alin. (2) lit. f) din Constitutie, si se concretizeaza in dispozitii legale
cu caracter general, cu aplicabilitate pe intreg teritoriul tarii.
Pe de alta parte, se considera ca prevederile constitutionale ale art. 120
alin. (2) "se refera la principiul autonomiei locale in cadrul organizarii
administratiei publice din unitatile administrativ-teritoriale, iar nu la
existenta unei autonomii de decizie in afara cadrului legal, care este general
obligatoriu". In punctul sau de vedere, Guvernul invoca si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 123/2001, in considerentele careia s-a retinut ca
principiul autonomiei locale "nu include si absolvirea autoritatilor
administratiei publice locale de la obligatia respectarii legilor cu caracter
general valabil pe intreg teritoriul tarii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168 din 13 decembrie 2001 privind
punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 823 din 20 decembrie 2001, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 387 din 13 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 469 din 1 iulie 2002.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 a fost modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102 din 29 august 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 din 11 septembrie 2002,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 78 din 12 martie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003.
Examinand textul de lege supus controlului de constitutionalitate, Curtea
retine ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001
stabilesc masuri pentru atribuirea constructiilor zootehnice si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate in folosinta gratuita a asociatiilor
crescatorilor de animale, cu sau fara personalitate juridica, precum si a
persoanelor fizice in varsta de pana la 40 de ani sau persoanelor juridice care
formuleaza cerere scrisa si dovedesc capacitatea tehnica si financiara de a
desfasura activitati de crestere a animalelor (art. 1). Potrivit dispozitiilor
art. 2 lit. a) din ordonanta de urgenta, intre constructiile zootehnice
dezafectate supuse acestor masuri sunt si "bunuri imobile aflate in
proprietatea privata a [...] unitatilor administrativ-teritoriale".
Conform art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta, constructiile zootehnice
dezafectate, aflate in proprietatea privata a unitatilor
administrativ-teritoriale, "vor fi atribuite in folosinta gratuita
persoanelor prevazute la art. 2 lit. c) de catre consiliile locale".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 3 alin. (6) din ordonanta de urgenta,
textul initial, criticat de autorul exceptiei, prin care se prevedea obligatia
consiliilor locale de a "concesiona, prin atribuire directa, pentru o
perioada de 5 ani, terenuri cu destinatie agricola, aflate in proprietatea
unitatilor administrativ-teritoriale, crescatorilor de animale prevazuti la
art. 2 lit. c) carora le-au fost atribuite constructii zootehnice dezafectate",
a fost modificat prin dispozitiile articolului unic pct. 3 din Legea nr.
387/2002, textul avand in prezent urmatorul cuprins: "(6) In vederea
asigurarii necesarului de furaje crescatorii de animale prevazuti la art. 2
lit. c), carora le-au fost atribuite constructii zootehnice dezafectate, vor
beneficia de drepturile si obligatiile prevazute in Legea zootehniei nr.
72/2002".
Conform art. 4 alin. (1) din ordonanta de urgenta criticata,
"atribuirea in folosinta gratuita a constructiilor zootehnice dezafectate,
a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, a terenurilor de sub
constructii si a celor din incinta persoanelor prevazute la art. 2 lit. c) se
face in baza unui contract pe care acestea il incheie cu consiliile locale
[...]".
Totodata, art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 abroga
alin. (5) al art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001,
potrivit caruia "Atribuirea imobilelor prevazute la alin. (1), (2) si (3),
care au fost ipotecate la obtinerea unor imprumuturi de la bancile comerciale,
se face la cererea persoanelor prevazute la art. 2 lit. c), cu acordul
prealabil al bancilor finantatoare respective".
Celelalte dispozitii ale ordonantei de urgenta se refera la obligatii ce
revin societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat din
agricultura, Agentiei Domeniilor Statului, Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului.
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza pe invocarea incalcarii
principiului autonomiei locale, prevazut de art. 119 si art. 120 alin. (1) si
(2) din Constitutie, texte care au urmatorul cuprins:
- Art. 119: "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice.";
- Art. 120 alin. (1) si (2): "(1) Autoritatile administratiei publice,
prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase, sunt consiliile
locale alese si primarii alesi, in conditiile legii.
(2) Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase".
Examinand sustinerile autorului exceptiei privind incalcarea principiului
autonomiei locale, consacrat de art. 119 si art. 120 alin. (1) si (2) din
Constitutie, Curtea constata ca acestea sunt neintemeiate, intrucat esential in
acest sens este ca masura a fost instituita prin ordonanta de urgenta, act de
nivelul legii. In legatura cu acest aspect, in jurisprudenta sa, Curtea
Constitutionala a mai examinat, in legatura cu alte acte normative (legi si
ordonante), critici care vizau incalcari ale principiului autonomiei locale
prin instituirea unor obligatii pentru consiliile locale. Astfel, de exemplu, prin
Decizia nr. 123 din 25 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 292 din 4 iunie 2001, Curtea a retinut in
considerentele sale ca "principiul autonomiei locale nu include si
absolvirea autoritatilor administratiei publice locale de la obligatia
respectarii legilor cu caracter general si valabilitate pe intreg teritoriul
tarii".
De asemenea, prin Decizia nr. 136 din 3 mai 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 647 din 16 octombrie 2001, Curtea a retinut
ca "dispozitiile constitutionale ale art. 119 si art. 120 alin. (2) se
refera la principiul autonomiei locale in cadrul organizarii administratiei
publice din unitatile administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei
autonomii de decizie in afara cadrului legal". Aceste considerente isi
mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Pe de alta parte, masurile instituite prin ordonanta de urgenta vizeaza
repunerea in circuitul economic agricol a unor constructii dezafectate, deci
deturnate de la destinatia lor fireasca, in scopul incurajarii dezvoltarii
cresterii animalelor, cu consecinte evident pozitive asupra dezvoltarii
economice a unitatilor administrativ-teritoriale. Or, actionand astfel, statul
se situeaza in planul exercitarii concrete, prin activitatea normativa, a
atributiilor sale privind "protejarea intereselor nationale in activitatea
economica" si "crearea conditiilor necesare pentru cresterea
calitatii vietii", in conformitate cu dispozitiile art. 134 alin. (2) lit.
b) si f) din Constitutie.
De altfel, insasi Carta europeana a autonomiei locale, adoptata la
Strasbourg la 15 octombrie 1985, intrata in vigoare la 1 septembrie 1988,
ratificata de Romania prin Legea nr. 199 din 17 noiembrie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997, face
referire, potrivit art. 3 pct. 1, la cadrul legal intern, prin reglementarea
conceptului de autonomie locala ca "dreptul si capacitatea efectiva ale
autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, in
cadrul legii, in nume propriu si in interesul populatiei locale, o parte
importanta a treburilor publice".
In ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 3 alin. (5) si (6) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, Curtea constata ca aceasta a
ramas fara obiect, intrucat alin. (5) a fost abrogat prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 102/2002, iar textul initial al alin. (6), avut in vedere de
autorul exceptiei, a capatat un alt continut ca urmare a modificarii sale prin
adoptarea Legii nr. 387/2002.
Curtea nu poate retine nici invocarea de catre autorul exceptiei a unor
neconcordante intre dispozitiile ordonantei de urgenta criticate si cele ale
Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, intrucat, chiar daca ele ar
fi reale, solutionarea acestora nu este de competenta instantei de contencios
constitutional, ci a autoritatii legiuitoare.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 387/2002, exceptie ridicata de
Stefanel Abdula, primarul comunei Gaiceanca, judetul Bacau, in Dosarul nr.
9.487/2002 al Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta