Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 181 din 16 noiembrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 3 din  7 ianuarie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Capitel Conimpex" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 1.660/1998 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata prezenta Societatii Comerciale "Capitel Conimpex" - S.R.L., reprezentata de avocat Nicolae Radulescu, si a Ministerului Finantelor, reprezentat de consilier juridic Nicoleta Negut, lipsind Administratia financiara a sectorului 6 Bucuresti si Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Bucuresti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia. Se arata ca, potrivit art. 9 din Legea nr. 105/1997, decizia Ministerului Finantelor, care este un act administrativ in sensul art. 1 din Legea nr. 29/1990, poate fi atacata in justitie in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia, desi termenul prevazut de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 pentru sesizarea instantei de judecata este de 30 de zile. In consecinta, se apreciaza ca prin art. 9 din Legea nr. 105/1997, care este o lege ordinara, se modifica o lege organica - Legea nr. 29/1990, incalcandu-se astfel prevederile art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie. Se sustine, de asemenea, ca textul criticat incalca si dispozitiile constitutionale ale art. 48, potrivit carora persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ, este indreptatita sa obtina anularea actului, conditiile si limitele exercitarii acestui drept fiind stabilite prin lege organica.
    Reprezentantul Ministerului Finantelor solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata. Se arata ca termenul fiind 30 de zile prevazut la art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990 si invocat de autoarea exceptiei in sustinerea neconstitutionalitatii textului criticat este un termen de recomandare, iar nu unul procedural, neaplicabil in speta. Se mai arata ca Legea nr. 105/1997 nu modifica Legea nr. 29/1990, cele doua acte normative avand domenii de reglementare diferite. Se depun note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata se apreciaza ca prin Legea nr. 105/1997 nu se modifica Legea nr. 29/1990 si, in consecinta, nu sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 48 si art. 72 alin. (3) lit. j).

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.660/1998, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Capitel Conimpex" - S.R.L. Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect anularea Deciziei Ministerului Finantelor nr. 1.348/1998, precum si a masurilor dispuse de Administratia financiara a sectorului 6 Bucuresti. In motivarea exceptiei se sustine ca textul criticat incalca art. 48 si art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie. Se considera ca art. 9 din Legea nr. 105/1997, potrivit caruia decizia Ministerului Finantelor, care este un act administrativ in sensul art. 1 din Legea nr. 29/1990, poate fi atacata in justitie in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia, modifica termenul de 30 de zile prevazut de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 pentru sesizarea instantei de judecata si, in consecinta, se apreciaza ca prin Legea nr. 105/1997, care este o lege ordinara, se modifica o lege organica - Legea nr. 29/1990, incalcandu-se astfel prevederile art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie. Se mai sustine ca textul criticat incalca si dispozitiile constitutionale ale art. 48, potrivit carora persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ, este indreptatita sa obtina anularea actului, conditiile si limitele exercitarii acestui drept fiind stabilite prin lege organica.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca termenele prevazute la art. 2, 4 si 9 din Legea nr. 105/1997 sunt termene imperative, absolute si de decadere, iar termenul de 30 de zile, reglementat de art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990, invocat in motivarea exceptiei, "este un termen de recomandare, mai ales daca se are in vedere faptul ca Legea nr. 29/1990 a fost adoptata anterior intrarii in vigoare a Constitutiei (21 noiembrie 1991)". Se mai afirma ca, potrivit art. 21 din Constitutie, orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor si intereselor sale legitime, nici o lege neputand ingradi exercitarea drepturilor.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este neintemeiata. Se arata ca Legea nr. 105/1997 nu modifica Legea nr. 29/1990 si, in consecinta, nu incalca art. 48 din Constitutie. Cele doua acte normative au domenii de reglementare diferite, iar invocarea faptului ca prima lege este organica, iar a doua, ordinara nu are relevanta. Se mai arata ca, in temeiul art. 3 din Legea nr. 29/1990, "Cererile privitoare la stabilirea si scaderea impozitelor si a taxelor, precum si a amenzilor prevazute in legile de impozite si taxe se rezolva de catre organele prevazute de legea speciala si in conditiile stabilite de aceasta". Or, legea speciala este Legea nr. 105/1997, care stabileste conditiile si termenele de solutionare a contestatiilor agentilor economici fata de sumele constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor. Se mai apreciaza ca, in speta, nu este aplicabil termenul de 30 de zile prevazut de Legea nr. 29/1990, iar exceptia nu se incadreaza in competenta de control al constitutionalitatii stabilita prin Constitutie si prin Legea nr. 47/1992.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
    Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 9 din Legea nr. 105/1997, care prevad: "Impotriva deciziei Ministerului Finantelor se poate face actiune, in termen de 15 zile de la comunicarea deciziei, la instanta judecatoreasca prevazuta in legea speciala de instituire a impozitelor si taxelor contestate.
    In situatia in care legea speciala nu precizeaza instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze actiunea, aceasta va fi remisa spre solutionare curtii de apel in a carei raza teritoriala petentul isi are sediul sau domiciliul, dupa caz.
    Impotriva sentintei curtii de apel sau a judecatoriei se poate face recurs la Curtea Suprema de Justitie sau la tribunal, dupa caz, in termen de 15 zile de la comunicare."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
    Critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca art. 9 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, instituind termenul de 15 zile pentru formularea actiunii in justitie impotriva deciziei Ministerului Finantelor, modifica Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, care in art. 5 alin. 3 prevede un termen de 30 de zile in care cel ce se considera vatamat intr-un drept al sau poate sesiza instanta judecatoreasca. Ca urmare, autorul exceptiei apreciaza ca printr-o lege ordinara, si anume prin Legea nr. 105/1997, se modifica Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, care este o lege organica, incalcandu-se astfel prevederile art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie, care prevede reglementarea prin lege organica a contenciosului administrativ.
    Curtea constata ca aceasta sustinere nu poate fi retinuta.
    Potrivit art. 3 din Legea nr. 29/1990, "Cererile privitoare la stabilirea si scaderea impozitelor si a taxelor, precum si a amenzilor prevazute in legile de impozite si taxe se rezolva de catre organele prevazute de legea speciala si in conditiile stabilite de aceasta". In sensul acestui articol, prin Legea nr. 105/1997 se stabilesc proceduri administrativ-jurisdictionale speciale, referitoare la solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor formulate de agentii economici cu privire la actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, in materia impozitelor si taxelor. Ca atare, Legea nr. 105/1997 este o lege speciala care reglementeaza procedura de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor privind impozitele, taxele si alte venituri bugetare, iar nu o lege de modificare a Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Capitel Conimpex" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 1.660/1998 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 1999.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 181/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 181 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 181/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu