DECIZIE Nr. 181 din 16 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 din
Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a
plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de
impunere ale organelor Ministerului Finantelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 7 ianuarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 9 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin
actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Capitel Conimpex" -
S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 1.660/1998 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ.
La apelul nominal se constata prezenta Societatii Comerciale "Capitel
Conimpex" - S.R.L., reprezentata de avocat Nicolae Radulescu, si a
Ministerului Finantelor, reprezentat de consilier juridic Nicoleta Negut,
lipsind Administratia financiara a sectorului 6 Bucuresti si Directia generala
a finantelor publice si controlului financiar de stat Bucuresti, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia. Se arata ca, potrivit art. 9
din Legea nr. 105/1997, decizia Ministerului Finantelor, care este un act
administrativ in sensul art. 1 din Legea nr. 29/1990, poate fi atacata in
justitie in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia, desi termenul
prevazut de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 pentru sesizarea
instantei de judecata este de 30 de zile. In consecinta, se apreciaza ca prin
art. 9 din Legea nr. 105/1997, care este o lege ordinara, se modifica o lege
organica - Legea nr. 29/1990, incalcandu-se astfel prevederile art. 72 alin.
(3) lit. j) din Constitutie. Se sustine, de asemenea, ca textul criticat
incalca si dispozitiile constitutionale ale art. 48, potrivit carora persoana
vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica, printr-un act
administrativ, este indreptatita sa obtina anularea actului, conditiile si
limitele exercitarii acestui drept fiind stabilite prin lege organica.
Reprezentantul Ministerului Finantelor solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata. Se arata ca termenul fiind 30 de zile prevazut la art. 5 alin. 1
din Legea nr. 29/1990 si invocat de autoarea exceptiei in sustinerea
neconstitutionalitatii textului criticat este un termen de recomandare, iar nu
unul procedural, neaplicabil in speta. Se mai arata ca Legea nr. 105/1997 nu
modifica Legea nr. 29/1990, cele doua acte normative avand domenii de
reglementare diferite. Se depun note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata se apreciaza ca prin Legea nr. 105/1997
nu se modifica Legea nr. 29/1990 si, in consecinta, nu sunt incalcate
prevederile constitutionale ale art. 48 si art. 72 alin. (3) lit. j).
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.660/1998,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 din
Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a
plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de
impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Capitel Conimpex" - S.R.L. Bucuresti intr-o cauza avand
ca obiect anularea Deciziei Ministerului Finantelor nr. 1.348/1998, precum si a
masurilor dispuse de Administratia financiara a sectorului 6 Bucuresti. In
motivarea exceptiei se sustine ca textul criticat incalca art. 48 si art. 72
alin. (3) lit. j) din Constitutie. Se considera ca art. 9 din Legea nr.
105/1997, potrivit caruia decizia Ministerului Finantelor, care este un act
administrativ in sensul art. 1 din Legea nr. 29/1990, poate fi atacata in
justitie in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia, modifica termenul de
30 de zile prevazut de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 pentru
sesizarea instantei de judecata si, in consecinta, se apreciaza ca prin Legea
nr. 105/1997, care este o lege ordinara, se modifica o lege organica - Legea
nr. 29/1990, incalcandu-se astfel prevederile art. 72 alin. (3) lit. j) din
Constitutie. Se mai sustine ca textul criticat incalca si dispozitiile
constitutionale ale art. 48, potrivit carora persoana vatamata intr-un drept al
sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ, este indreptatita sa
obtina anularea actului, conditiile si limitele exercitarii acestui drept fiind
stabilite prin lege organica.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca termenele prevazute la
art. 2, 4 si 9 din Legea nr. 105/1997 sunt termene imperative, absolute si de
decadere, iar termenul de 30 de zile, reglementat de art. 5 alin. 1 din Legea
nr. 29/1990, invocat in motivarea exceptiei, "este un termen de
recomandare, mai ales daca se are in vedere faptul ca Legea nr. 29/1990 a fost
adoptata anterior intrarii in vigoare a Constitutiei (21 noiembrie 1991)".
Se mai afirma ca, potrivit art. 21 din Constitutie, orice persoana se poate
adresa justitiei pentru apararea drepturilor si intereselor sale legitime, nici
o lege neputand ingradi exercitarea drepturilor.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este
neintemeiata. Se arata ca Legea nr. 105/1997 nu modifica Legea nr. 29/1990 si,
in consecinta, nu incalca art. 48 din Constitutie. Cele doua acte normative au
domenii de reglementare diferite, iar invocarea faptului ca prima lege este
organica, iar a doua, ordinara nu are relevanta. Se mai arata ca, in temeiul
art. 3 din Legea nr. 29/1990, "Cererile privitoare la stabilirea si
scaderea impozitelor si a taxelor, precum si a amenzilor prevazute in legile de
impozite si taxe se rezolva de catre organele prevazute de legea speciala si in
conditiile stabilite de aceasta". Or, legea speciala este Legea nr.
105/1997, care stabileste conditiile si termenele de solutionare a contestatiilor
agentilor economici fata de sumele constatate si aplicate prin actele de
control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor. Se mai apreciaza
ca, in speta, nu este aplicabil termenul de 30 de zile prevazut de Legea nr.
29/1990, iar exceptia nu se incadreaza in competenta de control al
constitutionalitatii stabilita prin Constitutie si prin Legea nr. 47/1992.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 9 din Legea
nr. 105/1997, care prevad: "Impotriva deciziei Ministerului Finantelor se
poate face actiune, in termen de 15 zile de la comunicarea deciziei, la
instanta judecatoreasca prevazuta in legea speciala de instituire a impozitelor
si taxelor contestate.
In situatia in care legea speciala nu precizeaza instanta judecatoreasca
competenta sa solutioneze actiunea, aceasta va fi remisa spre solutionare
curtii de apel in a carei raza teritoriala petentul isi are sediul sau
domiciliul, dupa caz.
Impotriva sentintei curtii de apel sau a judecatoriei se poate face recurs
la Curtea Suprema de Justitie sau la tribunal, dupa caz, in termen de 15 zile
de la comunicare."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
Critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca art. 9 din Legea
nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, instituind termenul de 15 zile pentru
formularea actiunii in justitie impotriva deciziei Ministerului Finantelor,
modifica Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, care in art. 5 alin. 3
prevede un termen de 30 de zile in care cel ce se considera vatamat intr-un
drept al sau poate sesiza instanta judecatoreasca. Ca urmare, autorul exceptiei
apreciaza ca printr-o lege ordinara, si anume prin Legea nr. 105/1997, se
modifica Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, care este o lege
organica, incalcandu-se astfel prevederile art. 72 alin. (3) lit. j) din
Constitutie, care prevede reglementarea prin lege organica a contenciosului
administrativ.
Curtea constata ca aceasta sustinere nu poate fi retinuta.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 29/1990, "Cererile privitoare la
stabilirea si scaderea impozitelor si a taxelor, precum si a amenzilor
prevazute in legile de impozite si taxe se rezolva de catre organele prevazute
de legea speciala si in conditiile stabilite de aceasta". In sensul
acestui articol, prin Legea nr. 105/1997 se stabilesc proceduri
administrativ-jurisdictionale speciale, referitoare la solutionarea
obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor formulate de agentii economici cu
privire la actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului
Finantelor, in materia impozitelor si taxelor. Ca atare, Legea nr. 105/1997
este o lege speciala care reglementeaza procedura de solutionare a
obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor privind impozitele, taxele si alte
venituri bugetare, iar nu o lege de modificare a Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 din Legea
nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Capitel Conimpex" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 1.660/1998
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu