DECIZIE Nr. 18 din 21 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 11 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
exceptie ridicata de Lucian Paulescu in Dosarul nr. 1.479/2002 al Tribunalului
Calarasi.
La apelul nominal raspunde Serviciul Roman de Informatii, prin consilier
juridic, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Serviciului Roman de Informatii solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca sintagma "cadre militare in
activitate", folosita in art. 13 din Legea nr. 164/2001, nu poate fi
interpretata in sensul ca ar include cadrele militare trecute in rezerva sau in
retragere, iar textul criticat nu contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, deoarece autorul exceptiei
solicita interpretarea dispozitiei legale criticate pentru neconstitutionalitate,
ceea ce contravine art. 2 alin. (3) teza finala din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
1.479/2002, Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001, exceptie
ridicata de Lucian Paulescu intr-o cauza avand ca obiect o contestatie la
decizia de stabilire a pensiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a aratat
ca dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstitutionale in masura
in care sintagma "cadre militare in activitate" se interpreteaza in
sensul ca restrange aplicabilitatea textului la militarii activi. Excluderea de
la beneficiul acestor dispozitii legale a militarilor in rezerva si a celor in
retragere este contrara principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor,
consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie. Desi solutionarea cauzei
sale depinde de dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001, autorul exceptiei
arata ca situatia este identica si in privinta art. 12 si 14 din aceeasi lege,
care se refera la pensia de serviciu pentru limita de varsta, respectiv la
pensia de serviciu anticipata partiala.
Tribunalul Calarasi apreciaza ca exceptia este neintemeiata, "nefiind
vorba de o discriminare in sensul criteriilor stabilite de art. 4 alin. (2) din
Constitutie, ci de o oportunitate a legiuitorului in raport cu situatii de fapt
diferite".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a
fost solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale, avand in vedere ca art. 12 si 13 din Legea nr. 164/2001
"nu produc o discriminare in raport cu cadrele militare in activitate, in
rezerva sau in retragere, intrucat acestia nu se gasesc in aceleasi
circumstante, fapt care a determinat legiuitorul sa adopte solutii legislative
distincte". De altfel, solutii asemanatoare s-au adoptat si prin Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, legiuitorul distingand intre categoriile de persoane aflate in
ipostaze diferite.
Guvernul considera ca "dispozitiile art. 12, 13 si 14 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat vizeaza, deopotriva, toate
persoanele care se afla intr-o situatie identica, respectiv au calitatea de
cadre militare in activitate la data solicitarii dreptului la pensie de
serviciu in sistemul pensiilor militare de stat" si, ca atare, ele
"nu sunt de natura sa creeze nici privilegii si nici discriminari, in
sensul criteriilor prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie". De
altfel, apreciaza Guvernul, in privinta dispozitiilor legale criticate "nu
se pune nici o problema de constitutionalitate, ci se pun numai probleme de
interpretare si aplicare, care sunt de competenta instantelor
judecatoresti", Curtea Constitutionala, potrivit art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata, neputandu-se pronunta in acest sens, motiv
pentru care exceptia este inadmisibila.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate sunt
constitutionale, intrucat, potrivit art. 3 din Legea nr. 164/2001, de
prevederile acestei legi beneficiaza "cadrele militare in activitate, in
rezerva sau in retragere", fara a exclude vreo categorie de cadre
militare. Dispozitiile legale criticate stabilesc doar conditiile pe care
trebuie sa le indeplineasca diferite categorii de cadre militare pentru a
beneficia de o anumita pensie militara de stat.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 13 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, dispozitii care au urmatorul
continut: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipata cadrele militare in
activitate care indeplinesc conditiile de vechime prevazute la art. 12 lit. b)
si se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) au implinit varsta de 50 de ani si sunt trecute in rezerva ca urmare a
implinirii limitei de varsta in grad prevazuta de Legea nr. 80/1995 privind
Statutul cadrelor militare sau ca urmare a reorganizarii unor unitati si a
reducerii unor functii in statele de organizare, precum si pentru alte motive
sau nevoi ale institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si
sigurantei nationale;
b) sunt trecute in rezerva sau direct in retragere ca urmare a clasarii ca
inapt sau apt limitat pentru serviciul militar de catre comisiile de expertiza
medico-militara."
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate, in
interpretarea care le-a fost data de Casa de Pensii a Serviciului Roman de
Informatii, de Comisia de contestatii si de prima instanta, sunt contrare
prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, conform carora:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, fara a
incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constitutie, dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 pot fi aplicate numai
cadrelor militare trecute in rezerva sau direct in retragere dupa data intrarii
in vigoare a legii.
Curtea constata, de asemenea, ca dispozitiile Legii nr. 164/2001 nu
instituie privilegii sau discriminari intre cetatenii aflati in situatii
identice. Astfel, potrivit art. 3, "De prevederile prezentei legi
beneficiaza cadrele militare in activitate, in rezerva sau in retragere,
denumite in continuare cadre militare, precum si urmasii acestora".
Conform art. 10 din aceeasi lege, "Sistemul pensiilor militare de stat
cuprinde:
a) pensia de serviciu;
b) pensia de invaliditate;
c) pensia de urmas",
iar art. 11 prevede ca "Pensia de serviciu poate fi:
a) pentru limita de varsta;
b) anticipata;
c) anticipata partiala".
Este evident ca persoanele care urmeaza sa beneficieze de una sau de alta
dintre cele trei categorii de pensie de serviciu se afla in situatii obiectiv
diferite, in raport cu care este justificat si tratamentul juridic diferentiat.
Pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decat alte categorii
de pensii, conform optiunii legiuitorului, se acorda persoanelor care raman in
activitate militara pana la pensionare, dar nu sunt excluse nici fostele cadre
militare, avand in vedere dispozitiile art. 15 din Legea nr. 164/2001, conform
carora "Cadrele militare care la data trecerii in rezerva nu indeplinesc
conditiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime in serviciul militar de
cel putin 15 ani pentru barbati si 10 ani pentru femei, beneficiaza de pensie
militara de stat la implinirea varstelor standard prevazute in Legea nr.
19/2000, proportional cu numarul anilor de serviciu militar".
Pensia de serviciu anticipata, prevazuta de art. 13 din Legea nr. 164/2001,
se poate acorda numai in cazul indeplinirii anumitor conditii speciale, in
afara de cele referitoare la varsta si la vechime, care depind de motivele
trecerii in rezerva sau direct in retragere, cum sunt: implinirea limitei de
varsta in grad; reorganizarea unitatii militare si reducerea unor functii; alte
motive sau nevoi ale institutiei militare; imprejurarea ca persoana este inapta
sau partial apta pentru serviciul militar. Aceste conditii speciale
demonstreaza si situatia diferita a cadrelor militare care solicita acordarea
acestui tip de pensie, ceea ce indreptateste instituirea unui tratament diferit
pentru fiecare categorie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de
Lucian Paulescu in Dosarul nr. 1.479/2002 al Tribunalului Calarasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu