Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 18 din 21 ianuarie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 156 din 11 martie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa              - presedinte
    Costica Bulai             - judecator
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Lucian Stangu             - judecator
    Ioan Vida                 - judecator
    Florentina Balta          - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Lucian Paulescu in Dosarul nr. 1.479/2002 al Tribunalului Calarasi.
    La apelul nominal raspunde Serviciul Roman de Informatii, prin consilier juridic, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Serviciului Roman de Informatii solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca sintagma "cadre militare in activitate", folosita in art. 13 din Legea nr. 164/2001, nu poate fi interpretata in sensul ca ar include cadrele militare trecute in rezerva sau in retragere, iar textul criticat nu contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, deoarece autorul exceptiei solicita interpretarea dispozitiei legale criticate pentru neconstitutionalitate, ceea ce contravine art. 2 alin. (3) teza finala din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.479/2002, Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001, exceptie ridicata de Lucian Paulescu intr-o cauza avand ca obiect o contestatie la decizia de stabilire a pensiei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a aratat ca dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstitutionale in masura in care sintagma "cadre militare in activitate" se interpreteaza in sensul ca restrange aplicabilitatea textului la militarii activi. Excluderea de la beneficiul acestor dispozitii legale a militarilor in rezerva si a celor in retragere este contrara principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie. Desi solutionarea cauzei sale depinde de dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001, autorul exceptiei arata ca situatia este identica si in privinta art. 12 si 14 din aceeasi lege, care se refera la pensia de serviciu pentru limita de varsta, respectiv la pensia de serviciu anticipata partiala.
    Tribunalul Calarasi apreciaza ca exceptia este neintemeiata, "nefiind vorba de o discriminare in sensul criteriilor stabilite de art. 4 alin. (2) din Constitutie, ci de o oportunitate a legiuitorului in raport cu situatii de fapt diferite".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, avand in vedere ca art. 12 si 13 din Legea nr. 164/2001 "nu produc o discriminare in raport cu cadrele militare in activitate, in rezerva sau in retragere, intrucat acestia nu se gasesc in aceleasi circumstante, fapt care a determinat legiuitorul sa adopte solutii legislative distincte". De altfel, solutii asemanatoare s-au adoptat si prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, legiuitorul distingand intre categoriile de persoane aflate in ipostaze diferite.
    Guvernul considera ca "dispozitiile art. 12, 13 si 14 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat vizeaza, deopotriva, toate persoanele care se afla intr-o situatie identica, respectiv au calitatea de cadre militare in activitate la data solicitarii dreptului la pensie de serviciu in sistemul pensiilor militare de stat" si, ca atare, ele "nu sunt de natura sa creeze nici privilegii si nici discriminari, in sensul criteriilor prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie". De altfel, apreciaza Guvernul, in privinta dispozitiilor legale criticate "nu se pune nici o problema de constitutionalitate, ci se pun numai probleme de interpretare si aplicare, care sunt de competenta instantelor judecatoresti", Curtea Constitutionala, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, neputandu-se pronunta in acest sens, motiv pentru care exceptia este inadmisibila.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate sunt constitutionale, intrucat, potrivit art. 3 din Legea nr. 164/2001, de prevederile acestei legi beneficiaza "cadrele militare in activitate, in rezerva sau in retragere", fara a exclude vreo categorie de cadre militare. Dispozitiile legale criticate stabilesc doar conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca diferite categorii de cadre militare pentru a beneficia de o anumita pensie militara de stat.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, dispozitii care au urmatorul continut: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipata cadrele militare in activitate care indeplinesc conditiile de vechime prevazute la art. 12 lit. b) si se afla in una dintre urmatoarele situatii:
    a) au implinit varsta de 50 de ani si sunt trecute in rezerva ca urmare a implinirii limitei de varsta in grad prevazuta de Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare sau ca urmare a reorganizarii unor unitati si a reducerii unor functii in statele de organizare, precum si pentru alte motive sau nevoi ale institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
    b) sunt trecute in rezerva sau direct in retragere ca urmare a clasarii ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar de catre comisiile de expertiza medico-militara."
    In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate, in interpretarea care le-a fost data de Casa de Pensii a Serviciului Roman de Informatii, de Comisia de contestatii si de prima instanta, sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, conform carora:
    "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, fara a incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie, dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 pot fi aplicate numai cadrelor militare trecute in rezerva sau direct in retragere dupa data intrarii in vigoare a legii.
    Curtea constata, de asemenea, ca dispozitiile Legii nr. 164/2001 nu instituie privilegii sau discriminari intre cetatenii aflati in situatii identice. Astfel, potrivit art. 3, "De prevederile prezentei legi beneficiaza cadrele militare in activitate, in rezerva sau in retragere, denumite in continuare cadre militare, precum si urmasii acestora".
    Conform art. 10 din aceeasi lege, "Sistemul pensiilor militare de stat cuprinde:
    a) pensia de serviciu;
    b) pensia de invaliditate;
    c) pensia de urmas",
iar art. 11 prevede ca "Pensia de serviciu poate fi:
    a) pentru limita de varsta;
    b) anticipata;
    c) anticipata partiala".
    Este evident ca persoanele care urmeaza sa beneficieze de una sau de alta dintre cele trei categorii de pensie de serviciu se afla in situatii obiectiv diferite, in raport cu care este justificat si tratamentul juridic diferentiat.
    Pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decat alte categorii de pensii, conform optiunii legiuitorului, se acorda persoanelor care raman in activitate militara pana la pensionare, dar nu sunt excluse nici fostele cadre militare, avand in vedere dispozitiile art. 15 din Legea nr. 164/2001, conform carora "Cadrele militare care la data trecerii in rezerva nu indeplinesc conditiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime in serviciul militar de cel putin 15 ani pentru barbati si 10 ani pentru femei, beneficiaza de pensie militara de stat la implinirea varstelor standard prevazute in Legea nr. 19/2000, proportional cu numarul anilor de serviciu militar".
    Pensia de serviciu anticipata, prevazuta de art. 13 din Legea nr. 164/2001, se poate acorda numai in cazul indeplinirii anumitor conditii speciale, in afara de cele referitoare la varsta si la vechime, care depind de motivele trecerii in rezerva sau direct in retragere, cum sunt: implinirea limitei de varsta in grad; reorganizarea unitatii militare si reducerea unor functii; alte motive sau nevoi ale institutiei militare; imprejurarea ca persoana este inapta sau partial apta pentru serviciul militar. Aceste conditii speciale demonstreaza si situatia diferita a cadrelor militare care solicita acordarea acestui tip de pensie, ceea ce indreptateste instituirea unui tratament diferit pentru fiecare categorie.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Lucian Paulescu in Dosarul nr. 1.479/2002 al Tribunalului Calarasi.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 18/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 18 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 18/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu