DECIZIE Nr. 174 din 10 decembrie 1998
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din
actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 16 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor
rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici,
prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar, ridicata de
Societatea Comerciala "Carabi Middle Egypt International" - S.R.L.
din Bucuresti in Dosarul nr. 5.968/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti
- Sectia comerciala intr-o cauza civila privind actiunea in pretentii introdusa
de Societatea Comerciala "Promesse" - S.A. din Salonta.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 10 noiembrie 1998 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 17 noiembrie 1998
si apoi, pentru data de 10 decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 1998 Tribunalul Municipiului Bucuresti -
Sectia comerciala a dispus sesizarea Curtii Constitutionale cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind
masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare,
regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a
blocajului financiar, ridicata de Societatea Comerciala "Carabi Middle Egypt
International" - S.R.L. din Bucuresti.
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile art. 13 din Legea nr. 76/1992
contravin prevederilor art. 41 din Constitutie, fiindca restrang "dreptul
de a dispune de lucru fie prin instrainare, fie prin consumare",
prerogativa a dreptului de proprietate. Astfel este ingradit dreptul de
proprietate garantat de Constitutie. De asemenea, se mai sustine ca exercitiul
dreptului de proprietate poate fi restrans numai in conditiile prevazute la
art. 49 din Constitutie si numai daca se impune, dupa caz, pentru apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor, prevenirea consecintelor unei
calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav. Enumerarea
cazurilor este limitativa, iar ipoteza prevazuta la art. 13 nu se circumscrie
intre acestea. Se mai arata ca dispozitiile legale sunt atacate pe calea
exceptiei, intrucat ele sunt contrare prevederilor art. 16 din Constitutie,
"care prevede ca toti cetatenii sunt egali in fata legii", pentru ca
favorizeaza "o anumita categorie de persoane juridice, in dauna restului
persoanelor juridice si chiar a institutiilor si autoritatilor statale".
Afirmand ca "ambele categorii de persoane juridice au drept de gaj general
al creditorilor chirografari", dispozitiile legale in discutie
"creeaza un regim mai putin favorabil pentru marea majoritate a
persoanelor juridice".
Instanta de judecata si-a exprimat opinia, in sensul ca exceptia este
neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul precizeaza ca Legea nr. 76/1992 a fost
abrogata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la
diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, aprobata, cu
modificari si completari, prin Legea nr. 151/1997. Se arata totodata ca aceasta
lege "nu a preluat in textul sau o dispozitie similara celei prevazute la
art. 13 din Legea nr. 76/1992, a carei neconstitutionalitate s-a invocat",
ci a stabilit un sistem nou de evitare a blocajului financiar. In final se
sustine ca exceptia de neconstitutionalitate este lipsita de obiect inca de la
data invocarii sale, situatie care putea fi constatata de instanta
judecatoreasca.
Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au comunicat punctul lor de
vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile autorului exceptiei si ale
procurorului, dispozitia legala atacata, raportata la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia cu care a
fost sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect dispozitiile art. 13 din
Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din
actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar. Textul legal criticat are
urmatorul cuprins: "In scopul achitarii obligatiilor de plata si evitarii
extinderii blocajului financiar in economie, consiliile de administratie ale
agentilor economici aflati in stare de incapacitate de plata sunt obligate ca
in cel mult 30 de zile de la aparitia acestei situatii sa ia, in ordine,
urmatoarele masuri:
a) analiza cu creditorii a unor posibilitati de amanare a datoriilor,
asanarea acestora prin concordate, fuziuni sau alte masuri de iesire din starea
de incetare a platii;
b) analiza cu bancile a posibilitatilor de reesalonare a scadentei
creditelor bancare sau de obtinere a unor noi credite;
c) solicitarea amanarii cu maximum 60 de zile a platii impozitelor si
contributiilor datorate bugetului de stat, in conditiile prevazute de lege;
d) solicitarea obtinerii de credite bancare cu garantia Guvernului si aprobarea
Parlamentului."
Curtea constata ca prin art. 11 al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
10/1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 151/1997, intrata in vigoare la
28 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172
din 28 iulie 1997, a fost abrogata in intregime Legea nr. 76/1992. Aceasta lege
de modificare nu a preluat in cuprinsul sau o dispozitie similara celei
prevazute la art. 13 din Legea nr. 76/1992, ci a stabilit un sistem nou de
evitare a blocajului financiar.
De asemenea, Curtea retine ca exceptia de neconstitutionalitate a fost
ridicata in fata instantei de judecata la data de 22 ianuarie 1998, deci
ulterior datei abrogarii Legii nr. 76/1992.
Intr-o astfel de situatie, instanta de judecata trebuia sa constate ca
dispozitia legala atacata este abrogata si, pe cale de consecinta, sa respinga
exceptia de neconstitutionalitate ca inadmisibila, in temeiul dispozitiilor
art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata. Potrivit acestor
dispozitii, Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unor dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta, numai daca
acestea se afla in vigoare, iar atunci cand exceptia este contrara acestor
prevederi, instanta de judecata insasi trebuie sa o respinga ca inadmisibila.
In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca nu se poate exercita
controlul de constitutionalitate a unei dispozitii legale abrogate si ca se
impune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor
rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici,
prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar, ridicata de
Societatea Comerciala "Carabi Middle Egypt International" - S.R.L.
din Bucuresti in Dosarul nr. 5.968/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti -
Sectia comerciala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu