Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 170 din  6 mai 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 395 din  6 iunie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Florentina Balta         - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2002, exceptie ridicata de Constantin Antofie in Dosarul nr. 6.163/2003 al Tribunalului Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, intrucat nu ridica probleme de constitutionalitate, ci doar de interpretare si aplicare a legii, de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 23 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 6.163/2003, Tribunalul Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 744/2001, exceptie ridicata de Constantin Antofie.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege criticat este contradictoriu, intrucat prevederea conform careia coeficientul egal cu 38,5% se aplica la valoarea de 4.837.851 lei reprezentand salariul mediu estimat pentru trimestrul I al anului 2002 nu respecta dispozitia anterioara care stabileste ca salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 este de 5.582.000 lei, blocand aplicarea prevederilor art. 80 din Legea nr. 19/2000, ceea ce vine in contradictie cu dispozitiile constitutionale privind egalitatea in drepturi a cetatenilor, nivelul de trai, dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, precum si cele privind respectarea Constitutiei si a legilor.
    Tribunalul Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ, exprimandu-si punctul de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata. Se arata ca prin art. 80 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile ulterioare, s-a prevazut ca valoarea unui punct de pensie se calculeaza pe baza unui coeficient care nu poate depasi 50% din salariul mediu brut pe economie, utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, insa art. 18 din Legea nr. 744/2001 stabileste un coeficient care se aplica la valoarea de 4.837.851 lei reprezentand salariul mediu estimat pentru trimestrul I al anului 2002, iar nu la valoarea salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002, care este de 5.582.000 lei. Prin urmare, sustinerile autorului exceptiei, potrivit carora ii sunt nesocotite drepturile constitutionale prevazute de art. 16, 42 si 48, sunt intemeiate.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul arata ca Legea nr. 19/2000 reprezinta legea generala in domeniul pensiilor, iar Legea nr. 744/2001 stabileste bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 si, indirect, posibilitatile financiare de punere in aplicare a Legii nr. 19/2000, prevazand si actualizarea valorii punctului de pensie in functie de resursele financiare, in cursul executiei bugetare. Astfel, textul de lege criticat nu aduce nici o atingere principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, intrucat aceasta egalitate opereaza in raport cu prevederile legii, iar nu in sensul ca toti cetatenii ar beneficia de aceleasi drepturi. Se apreciaza, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata si prin raportare la celelalte prevederi constitutionale invocate.
    Avocatul Poporului arata ca instituirea unui sistem unitar de pensii constituie o premisa indispensabila pentru recorelarea pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare cu pensiile stabilite potrivit noii reglementari. Sustinerile autorului exceptiei insa au drept obiect modul de interpretare si aplicare a unor texte legale intre care exista o anumita legatura si nu examinarea conformitatii acestora cu dispozitiile constitutionale, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 18 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002, nr. 744/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001, text de lege care are urmatorul continut:
    - Art. 18: "(1) Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 este de 5.582.000 lei. Potrivit prevederilor art. 80 si 81 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile ulterioare, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale va stabili valoarea punctului de pensie, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pe baza unui coeficient egal cu 38,5% care se aplica la valoarea de 4.837.851 lei, reprezentand salariul mediu estimat pentru trimestrul I al anului 2002.
    (2) Valoarea punctului de pensie, calculata conform prevederilor alin. (1), nu poate fi mai mica decat cea reglementata pentru luna decembrie 2001.
    (3) Actualizarea valorii punctului de pensie se realizeaza, in conditiile prevazute la art. 81 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile ulterioare, in functie de posibilitatile financiare, in cursul executiei bugetare, de regula in ultima luna a trimestrului."
    Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate au urmatoarea redactare:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    - Art. 43: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
    (2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazuta de lege.";
    - Art. 48: "(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.
    (2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege organica.
    (3) Statul raspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare savarsite in procesele penale.";
    - Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie."
    Examinand obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, la data la care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate si la care instanta a dispus sesizarea Curtii Constitutionale, Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2001, lege cu caracter temporar, era in vigoare. Aceasta si-a incetat aplicarea o data cu incheierea exercitiului bugetar al anului 2002, asa incat la data pronuntarii prezentei decizii nu mai era in vigoare, insa dispozitia criticata din cuprinsul sau a fost preluata de noua reglementare in art. 15 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003, nr. 632 din 27 noiembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 871 din 3 decembrie 2002.
    Aceasta solutie este in deplina concordanta cu practica constanta a Curtii care, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, a statuat ca "In cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu cea dinaintea modificarii". Asa fiind, Curtea urmeaza a se pronunta asupra exceptiei de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 15 din Legea nr. 632/2002, text de lege care are urmatorul continut: "(1) Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 este de 6.962.000 lei. Potrivit prevederilor art. 80 si 81 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale va stabili valoarea punctului de pensie la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pe baza unui coeficient egal cu 39% care se aplica la valoarea de 5.809.490 lei reprezentand salariul mediu brut estimat pentru trimestrul I al anului 2003.
    (2) Valoarea punctului de pensie, calculata conform prevederilor alin. (1), nu poate fi mai mica decat cea reglementata pentru luna decembrie 2002.
    (3) Actualizarea valorii punctului de pensie se realizeaza in conditiile prevazute la art. 81 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, in functie de posibilitatile financiare, in cursul executiei bugetare, de regula in ultima luna a trimestrului."
    In ceea ce priveste incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, Curtea constata ca, in masura in care reglementarea dedusa controlului se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica avand un atare obiect nu este intemeiata.
    Imprejurarea ca textul legal criticat este, in opinia autorului exceptiei, contradictoriu, intrucat suma (4.837.851 lei in vechea reglementare, respectiv 5.809.490 lei in actuala reglementare) la care se aplica coeficientul (38,5% in vechea reglementare, respectiv 39% in reglementarea actuala) pe baza caruia se stabileste valoarea punctului de pensie, difera de cea utilizata la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (5.582.000 lei pentru bugetul pe 2002 si 6.962.000 lei pentru bugetul pe 2003), determinand neaplicarea prevederilor art. 80 din Legea nr. 19/2000, constituie o problema de corelare legislativa, de competenta exclusiva a legiuitorului. Ca atare, intrucat sustinerile autorului exceptiei au drept obiect modul de interpretare si aplicare a unor texte legale, intre care exista o anumita legatura, ele nu constituie o problema de constitutionalitate, de natura a face obiectul controlului Curtii Constitutionale.
    Chiar daca, prin prisma interesului personal al autorului exceptiei, optiunea legiuitorului este criticabila, o atare optiune, impusa de ratiuni evidente, respectiv instituirea unui sistem unitar de pensii, si materializata prin adoptarea unor reglementari cu caracter temporar, prin cele doua legi bugetare succesive, derogatorii de la reglementarea de drept comun instituita prin Legea nr. 19/2000, se circumscrie competentei sale exclusive si nu contravine nici unei norme constitutionale.
    De altfel, examinarea comparativa a celor doua texte legale succesive releva o crestere semnificativa a criteriilor valorice avute in vedere la stabilirea cuantumului pensiilor, ceea ce demonstreaza vointa legiuitorului de a da expresie obligatiei asigurarii unui nivel de trai decent, instituita prin art. 43 alin. (1) din Constitutie, obligatie care nu poate fi inteleasa decat ca un proces realizabil in timp, datorita complexitatii sale si in functie de resursele financiare disponibile ale statului. Aceasta reprezinta o ratiune suplimentara si pertinenta care determina Curtea sa considere invocarea incalcarii art. 43 din Constitutie ca fiind lipsita de temei.
    Fata de obiectul de reglementare al normei deduse controlului de constitutionalitate si in raport cu sustinerile autorului exceptiei, Curtea constata ca art. 48 si 51 din Constitutie nu au relevanta in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins nefiind afectat de textul de lege criticat, iar dispozitiile privind respectarea Constitutiei si a legilor avand valoarea unui principiu general valabil.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, exceptie ridicata de Constantin Antofie in Dosarul nr. 6.163/2003 al Tribunalului Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 170/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 170 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 170/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu