DECIZIE Nr. 170 din 6 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din
Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 395 din 6 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2002 nr. 744/2002, exceptie ridicata de Constantin Antofie in Dosarul nr.
6.163/2003 al Tribunalului Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, intrucat nu ridica probleme de constitutionalitate, ci doar de
interpretare si aplicare a legii, de competenta exclusiva a instantelor
judecatoresti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
6.163/2003, Tribunalul Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 744/2001, exceptie
ridicata de Constantin Antofie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat este contradictoriu, intrucat prevederea conform careia
coeficientul egal cu 38,5% se aplica la valoarea de 4.837.851 lei reprezentand
salariul mediu estimat pentru trimestrul I al anului 2002 nu respecta
dispozitia anterioara care stabileste ca salariul mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 este de
5.582.000 lei, blocand aplicarea prevederilor art. 80 din Legea nr. 19/2000,
ceea ce vine in contradictie cu dispozitiile constitutionale privind egalitatea
in drepturi a cetatenilor, nivelul de trai, dreptul persoanei vatamate de o
autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, precum si cele
privind respectarea Constitutiei si a legilor.
Tribunalul Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si punctul de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este intemeiata. Se arata ca prin art. 80 din Legea nr. 19/2000, cu
modificarile ulterioare, s-a prevazut ca valoarea unui punct de pensie se
calculeaza pe baza unui coeficient care nu poate depasi 50% din salariul mediu
brut pe economie, utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de
stat, insa art. 18 din Legea nr. 744/2001 stabileste un coeficient care se
aplica la valoarea de 4.837.851 lei reprezentand salariul mediu estimat pentru
trimestrul I al anului 2002, iar nu la valoarea salariului mediu brut utilizat
la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002, care este
de 5.582.000 lei. Prin urmare, sustinerile autorului exceptiei, potrivit carora
ii sunt nesocotite drepturile constitutionale prevazute de art. 16, 42 si 48,
sunt intemeiate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul arata ca Legea nr. 19/2000 reprezinta legea generala in domeniul
pensiilor, iar Legea nr. 744/2001 stabileste bugetul asigurarilor sociale de
stat pe anul 2002 si, indirect, posibilitatile financiare de punere in aplicare
a Legii nr. 19/2000, prevazand si actualizarea valorii punctului de pensie in
functie de resursele financiare, in cursul executiei bugetare. Astfel, textul
de lege criticat nu aduce nici o atingere principiului egalitatii in drepturi a
cetatenilor, intrucat aceasta egalitate opereaza in raport cu prevederile
legii, iar nu in sensul ca toti cetatenii ar beneficia de aceleasi drepturi. Se
apreciaza, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata si prin raportare la
celelalte prevederi constitutionale invocate.
Avocatul Poporului arata ca instituirea unui sistem unitar de pensii
constituie o premisa indispensabila pentru recorelarea pensiilor stabilite pe
baza legislatiei anterioare cu pensiile stabilite potrivit noii reglementari.
Sustinerile autorului exceptiei insa au drept obiect modul de interpretare si
aplicare a unor texte legale intre care exista o anumita legatura si nu
examinarea conformitatii acestora cu dispozitiile constitutionale, astfel incat
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 18 din Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002, nr. 744/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001, text de
lege care are urmatorul continut:
- Art. 18: "(1) Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 este de 5.582.000 lei.
Potrivit prevederilor art. 80 si 81 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile
ulterioare, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale va
stabili valoarea punctului de pensie, la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, pe baza unui coeficient egal cu 38,5% care se aplica la valoarea de
4.837.851 lei, reprezentand salariul mediu estimat pentru trimestrul I al
anului 2002.
(2) Valoarea punctului de pensie, calculata conform prevederilor alin. (1),
nu poate fi mai mica decat cea reglementata pentru luna decembrie 2001.
(3) Actualizarea valorii punctului de pensie se realizeaza, in conditiile
prevazute la art. 81 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile ulterioare, in
functie de posibilitatile financiare, in cursul executiei bugetare, de regula
in ultima luna a trimestrului."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate au
urmatoarea redactare:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 43: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asistenta sociala prevazuta de lege.";
- Art. 48: "(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate
publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal
a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins,
anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica.
(3) Statul raspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare savarsite in procesele penale.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie."
Examinand obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata ca,
la data la care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate si la care
instanta a dispus sesizarea Curtii Constitutionale, Legea bugetului
asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2001, lege cu caracter
temporar, era in vigoare. Aceasta si-a incetat aplicarea o data cu incheierea
exercitiului bugetar al anului 2002, asa incat la data pronuntarii prezentei
decizii nu mai era in vigoare, insa dispozitia criticata din cuprinsul sau a
fost preluata de noua reglementare in art. 15 din Legea bugetului asigurarilor
sociale de stat pe anul 2003, nr. 632 din 27 noiembrie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 871 din 3 decembrie 2002.
Aceasta solutie este in deplina concordanta cu practica constanta a Curtii
care, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9
noiembrie 1995, a statuat ca "In cazul in care, dupa invocarea unei
exceptii de neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea
supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca solutia
legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu
cea dinaintea modificarii". Asa fiind, Curtea urmeaza a se pronunta asupra
exceptiei de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 15 din Legea nr.
632/2002, text de lege care are urmatorul continut: "(1) Salariul mediu
brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2003 este de 6.962.000 lei. Potrivit prevederilor art. 80 si 81 din Legea nr.
19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, Casa Nationala de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale va stabili valoarea punctului de pensie
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pe baza unui coeficient egal cu
39% care se aplica la valoarea de 5.809.490 lei reprezentand salariul mediu
brut estimat pentru trimestrul I al anului 2003.
(2) Valoarea punctului de pensie, calculata conform prevederilor alin. (1),
nu poate fi mai mica decat cea reglementata pentru luna decembrie 2002.
(3) Actualizarea valorii punctului de pensie se realizeaza in conditiile
prevazute la art. 81 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, in functie de posibilitatile financiare, in cursul executiei
bugetare, de regula in ultima luna a trimestrului."
In ceea ce priveste incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie, Curtea constata ca, in masura in care reglementarea dedusa
controlului se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in ipoteza
normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica
avand un atare obiect nu este intemeiata.
Imprejurarea ca textul legal criticat este, in opinia autorului exceptiei,
contradictoriu, intrucat suma (4.837.851 lei in vechea reglementare, respectiv
5.809.490 lei in actuala reglementare) la care se aplica coeficientul (38,5% in
vechea reglementare, respectiv 39% in reglementarea actuala) pe baza caruia se
stabileste valoarea punctului de pensie, difera de cea utilizata la
fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (5.582.000 lei pentru
bugetul pe 2002 si 6.962.000 lei pentru bugetul pe 2003), determinand
neaplicarea prevederilor art. 80 din Legea nr. 19/2000, constituie o problema
de corelare legislativa, de competenta exclusiva a legiuitorului. Ca atare,
intrucat sustinerile autorului exceptiei au drept obiect modul de interpretare
si aplicare a unor texte legale, intre care exista o anumita legatura, ele nu
constituie o problema de constitutionalitate, de natura a face obiectul
controlului Curtii Constitutionale.
Chiar daca, prin prisma interesului personal al autorului exceptiei,
optiunea legiuitorului este criticabila, o atare optiune, impusa de ratiuni
evidente, respectiv instituirea unui sistem unitar de pensii, si materializata
prin adoptarea unor reglementari cu caracter temporar, prin cele doua legi
bugetare succesive, derogatorii de la reglementarea de drept comun instituita
prin Legea nr. 19/2000, se circumscrie competentei sale exclusive si nu
contravine nici unei norme constitutionale.
De altfel, examinarea comparativa a celor doua texte legale succesive
releva o crestere semnificativa a criteriilor valorice avute in vedere la
stabilirea cuantumului pensiilor, ceea ce demonstreaza vointa legiuitorului de
a da expresie obligatiei asigurarii unui nivel de trai decent, instituita prin
art. 43 alin. (1) din Constitutie, obligatie care nu poate fi inteleasa decat
ca un proces realizabil in timp, datorita complexitatii sale si in functie de
resursele financiare disponibile ale statului. Aceasta reprezinta o ratiune suplimentara
si pertinenta care determina Curtea sa considere invocarea incalcarii art. 43
din Constitutie ca fiind lipsita de temei.
Fata de obiectul de reglementare al normei deduse controlului de
constitutionalitate si in raport cu sustinerile autorului exceptiei, Curtea
constata ca art. 48 si 51 din Constitutie nu au relevanta in sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate, dreptul persoanei vatamate de o autoritate
publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins nefiind afectat de textul
de lege criticat, iar dispozitiile privind respectarea Constitutiei si a
legilor avand valoarea unui principiu general valabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din
Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002,
exceptie ridicata de Constantin Antofie in Dosarul nr. 6.163/2003 al
Tribunalului Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu