DECIZIE Nr.
169 din 26 februarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul
Romaniei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 17 martie 2008
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţa a Guvernului nr.
56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul
României, excepţie ridicată de Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă, Aurel
Teodorescu, Nadia Constantin si Zicu Musat în Dosarul nr. 4.708/2/2007 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru Oficiul pentru
Migraţia Forţei de Muncă, doamna Natalia Luchian, consilier juridic al Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Lipsesc celelalte părţi, faţa de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul părţii prezente. Acesta precizează că, potrivit art. 2 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 640/2007 privind stabilirea unor măsuri în aplicarea
prevederilor art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2007 pentru
completarea Legii nr. 202/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, precum şi pentru stabilirea unor
măsuri de reorganizare instituţională, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei
de Muncă a devenit succesor în drepturi şi obligaţii al Oficiului pentru
Migraţia Forţei de Muncă. In această calitate, arată că înţelege să formuleze
cerere de renunţare la judecarea cauzei ce face obiect al Dosarului Curţii
Constituţionale nr. 1.419D/2007.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a cererii de renunţare la judecată.
Deliberând, Curtea respinge cererea, întrucât excepţia
de neconstituţionalitate este de ordine publică, iar, potrivit art. 55 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
instanţa de contencios constituţional, legal sesizată, procedează la examinarea
constituţionalităţii, nefiind aplicabile dispoziţiile Codului de procedură
civilă referitoare la suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului.
In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007, procurorul
solicită respingerea acesteia ca inadmisibilă, arătând că actul normativ
menţionat a fost atacat pe cale principală, prin acţiune introdusă în acest
scop la instanţa de judecată, aceasta nefiind o cale admisă din punct de vedere
procedural.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 18 iulie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 4.708/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul
României. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă
(a cărui succesoare în drepturi şi obligaţii este Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă), Aurel Teodorescu, Nadia Constantin şi Zicu Muşat
într-o cauză având ca obiect contestarea constituţionalităţii ordonanţei
amintite, în baza art. 9 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004.
In motivarea excepţiei se
arată, în esenţă, că prin punerea în aplicare a ordonanţei supuse controlului
de constituţionalitate „se provoacă prejudicii majore pieţei forţei de muncă,
protecţiei lucrătorilor români şi priorităţii la angajare". Se susţine că
se consacră liberul acces al cetăţenilor din alte ţări pe piaţa forţei de muncă
din România, încălcându-se rolul Consiliului Economic şi Social şi al
partenerilor sociali în problemele privind ocuparea şi încadrarea în muncă pe
teritoriul României şi fără să se ţină cont de posibilitatea activării clauzei
de salvgardare. Se mai arată că „înlătură locul şi rolul sindicatelor şi
patronatelor în dialogul instituţional pentru iniţierea şi promovarea unor acte
normative prin care se modifică esenţial abordarea gestionării fenomenului
imigraţiei în scop de muncă". In plus, se susţine că se încalcă
dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Constituţie, prin crearea unui statut mai
favorabil pentru cercetătorii şi sportivii străini.
De asemenea, în opinia autorilor excepţiei, ordonanţa
nu a fost emisă cu respectarea prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6) din
Constituţie, întrucât nu cuprinde justificări pertinente legate de urgenţa
demersului, iar prin conţinutul său, încalcă programul de guvernare adoptat
prin Hotărârea Parlamentului nr. 24/2004 pentru acordarea încrederii Guvernului
şi, în consecinţă, prevederile art. 102 alin. (1) din Legea fundamentală. In
fine, se semnalează o
multitudine de carenţe de reglementare şi deficienţe de redactare.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitâte este nefondată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului' şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitâte.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitâte este inadmisibilă, fiind ridicată pe calea
unei acţiuni în contencios administrativ prin care, în baza art. 9 din Legea
nr. 554/2004, s-a solicitat constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe
sau a unor dispoziţii dintr-o ordonanţa. Invoca, în sprijinul acestei opinii,
deciziile Curţii Constituţionale nr. 761/2006, 764/2006, 5/2007, 66/2007,
174/2007, 342/2007 şi 660/2007.
Avocatul Poporului apreciază
ca dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale, întrucât nu sunt
contrare dreptului constituţional la muncă şi la protecţia socială a muncii şi
nici nu aduc atingere principiului egalităţii şi nediscriminării. Consideră că
celelalte texte din Legea fundamentală invocate în motivarea excepţiei nu sunt
incidente în cauză. Precizează că ordonanţa a fost emisă cu respectarea
prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, urgenţa reglementării fiind
impusă de necesitatea realizării'unei restructurări corespunzătoare, care să
conducă la asigurarea eficienţei activităţilor din domeniile de competenţă specifice
Oficiului Român pentru Imigrări.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitâte ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitâte îl
constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind
încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007.
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitâte,
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 contravin
următoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 1 alin. (4) şi (5), care consacră
principiul separaţiei puterilor în stat şi cel al obligativităţii respectării
Constituţiei şi a legilor, art. 9 privind sindicatele, patronatele şi asociaţiile patronale, art. 16 alin.
(2) potrivit căruia nimeni nu este mai presus de lege, art. 31 privind dreptul
la informaţie, art. 38 referitor la dreptul de a fi ales în Parlamentul
European, art. 41 privind munca şi protecţia socială a muncii, art. 51
referitor la dreptul la petiţionare, art. 61 care stabileşte rolul şi structura
Parlamentului, art. 73 lit. p) care prevede că regimul general privind raporturile
de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia socială se reglementează prin
lege organică, art. 102 alin. (1) potrivit căruia Guvernul, potrivit
programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea
politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a
administraţiei publice şi art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile
adoptării ordonanţelor de urgenţă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitâte, Curtea
constată că este inadmisibilă, urmând să fie respinsă ca atare, pentru
următoarele motive:
Prin Decizia nr. 660 din 4 iulie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 2 august 2007, Curtea
Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitâte a dispoziţiilor art.
9 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi a reţinut că acestea
sunt neconstituţionale în măsura în cafe permit ca acţiunea introdusă la
instanţa de contencios administrativ să aibă ca obiect principal constatarea
neconstituţionalităţii unei ordonanţe sau a unei dispoziţii dintr-o ordonanţă.
In considerentele deciziei mai sus menţionate s-a reţinut, printre altele, că,
„atunci când obiectul acţiunii principale introduse la instanţa de judecată
este constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe simple sau ordonanţe de
urgenţă a Guvernului ori a unor dispoziţii din aceasta, excepţia de
neconstituţionalitâte este transformată într-o veritabilă acţiune directa,
pierzându-şi astfel natura sa de excepţie, înţeleasă ca un mijloc de apărare
care nu pune în discuţie fondul pretenţiei deduse judecăţii".
Or, în cauza de faţă, obiectul acţiunii principale,
întemeiată pe prevederile art. 9 din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, introdusă la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal, îl constituie însăşi contestarea constituţionalităţii
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi
detaşarea străinilor pe teritoriul României. Prin modificarea Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, prin Legea nr. 262/2007, la art. 9,
după alin. (4) s-a introdus un nou alineat, care prevede că persoana care se
consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim prin
ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe poate introduce acţiune la instanţa de
contencios administrativ, însoţită de excepţia de neconstituţionalitâte,
obiectul acţiunii constituindu-l „acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile'
cauzate prin ordonanţe ale Guvernului, anularea actelor administrative emise în
baza acestora, precum şi, după caz, obligarea unei autorităţi publice la
emiterea unui act administrativ sau la realizarea unei anumite operaţiuni administrative", iar nu însăşi anularea
pe motiv de neconstituţionalitâte a ordonanţei ori a unor dispoziţii din
aceasta.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitâte a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul
României, excepţie ridicată de Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă, Aurel
Teodorescu, Nadia Constantin şi Zicu Muşat în Dosarul nr. 4.708/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 26 februarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu