DECIZIE Nr. 168 din 10 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52^1 din
Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatilor judecatoresti, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 24 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 52^1 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului din organele autoritatii judecatoresti, cu modificarile
ulterioare, ridicata de Panait Teodor, Ionescu Cornel, Bordeianu Ion, Pana
Valentin Dan si Mihalache Constantin in Dosarul nr. 1.095/1998 al Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 10 noiembrie 1998,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor, fiind
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 17 noiembrie 1998 si apoi la
data de 10 decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 aprilie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 1.095/1998,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52^1 din Legea nr. 50/1996,
invocata de Panait Teodor, Ionescu Cornel, Bordeianu Ion, Pana Valentin Dan si
Mihalache Constantin.
In motivarea exceptiei autorii sustin ca dispozitiile art. 52^1 din Legea
nr. 50/1996 contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat
limiteaza salarizarea personalului de specialitate juridica din aparatul de
lucru al ministerelor numai la consilieri si experti, care sunt asimilati cu
magistratii, "celelalte functii din acelasi aparat, de aceeasi
specialitate juridica si care desfasoara activitatea juridica fiind
omise".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca
neintemeiata.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia ca nefondata,
aratand ca dispozitiile art. 52^1 din Legea nr. 50/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, asa cum sustin autorii exceptiei, intrucat egalitatea in fata
legii "trebuie interpretata si asigurata pentru cetatenii care indeplinesc
aceleasi conditii cerute de lege."
In final, Guvernul precizeaza in punctul sau de vedere ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/1997 a fost respinsa de Parlament, legea de
respingere fiind depusa pentru promulgare la Presedintele Romaniei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Textul art. 52^1 din Legea nr. 50/1996, introdus prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 75/1997, prevede: "Consilierii si expertii de specialitate
juridica din aparatul de lucru al Presedintiei, al Guvernului si al
ministerelor, care desfasoara activitate juridica, sunt salarizati prin
asimilare cu functiile magistratilor de la judecatorii, tribunale sau curti de
apel si de la parchetele de pe langa aceste instante, in raport cu vechimea in
specialitate, potrivit prevederilor cap. I din anexa nr. 1, fara a mai
beneficia de majorarile prevazute la art. 33 din Legea nr. 40/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale,
intrucat limiteaza salarizarea ca magistrat a personalului de specialitate
juridica din aparatul de lucru al ministerelor numai la consilieri si experti,
celelalte functii care au calificare juridica si desfasoara activitate
economica, in speta comisari ai Garzii financiare, fiind omise, incalcandu-se
astfel prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Exceptia invocata priveste dispozitiile art. 52^1 din Legea nr. 50/1996,
introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1997. Prin Legea nr.
149 din 15 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 265 din 16 iulie 1998, ordonanta de urgenta a Guvernului sus-mentionata a
fost respinsa de Parlament. Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare. Dar, altfel cum s-a
aratat, dispozitiile atacate au fost inlaturate prin Legea nr. 149/1998,
exceptia ramanand fara obiect.
Cu privire la presupusa incalcare a dispozitiilor constitutionale
mentionate, critica este neintemeiata. Curtea Constitutionala a statuat in
practica sa jurisdictionala ca principiul egalitatii implica un tratament
juridic diferit la situatii diferite in ceea ce priveste exercitarea efectiva a
drepturilor recunoscute si garantate de Constitutie. Astfel, se justifica
existenta unor tratamente diferite, fiind vorba despre reglementari diferite
ale unor situatii diferite, incat principiul egalitatii nu este afectat. Faptul
ca legiuitorul a limitat salarizarea personalului de specialitate juridica din
cadrul ministerelor numai la consilieri si experti, care sunt asimilati
magistratilor, nu poate duce la concluzia ca sunt incalcate prevederile art. 16
alin. (1) din Constitutie.
Curtea Constitutionala, potrivit competentei sale, inscrisa in art. 144 din
Constitutie si in art. 3 din Legea nr. 47/1992, republicata, verifica in cadrul
controlului de constitutionalitate a legilor conformitatea lor cu dispozitiile
constitutionale, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa
controlului. Altfel, ar insemna sa se transforme in legiuitor pozitiv, ceea ce
ar fi contrar art. 58 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca activitatea de
legiferare este un atribut al Parlamentului.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52^1 din
Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti, cu modificarile ulterioare, ridicata de
Panait Teodor, Ionescu Cornel, Bordeianu Ion, Pana Valentin Dan si Mihalache
Constantin in Dosarul nr. 1.095/1998 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu