Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 167 din 27 februarie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 215 din 29 martie 2007



Ioan Vida                                       - preşedinte

Nicolae Cochinescu                       - judecător

Aspazia Cojocaru                           - judecător

Acsinte Gaspar                              - judecător

Kozsokar Gabor                             - judecător

Petre Ninosu                                  - judecător

Ion Predescu                                  - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                   - judecător

Tudorel Toader                              - judecător

Ion Tiucă                                        - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Vedat Sali în Dosarul nr. 6.991/325/2006 al Judecătoriei Timişoara.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată în acest sens că dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului egalităţii şi nici nu îngrădesc accesul liber la justiţie, întrucât acestea se aplică în mod unitar tuturor celor vizaţi de ipoteza normei, iar dreptul de acces la instanţă e asigurat prin însăşi posibilitatea exercitării căii de atac prevăzute de art. 80 din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 20 octombrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 6.991/325/2006, Judecătoria Timişoara a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România. Excepţia a fost ridicată de Vedat Sali într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei plângeri împotriva hotărârii Oficiului Naţional pentru Refugiaţi de respingere a cererii sale de azil.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul legal criticat contravine prevederilor art. 18, art. 20 alin. (2), art. 21 alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 24 din Constituţie, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Astfel, potrivit art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006, hotărârea prin care instanţa de judecată competentă respinge plângerea solicitantului de azil a cărui cerere a făcut obiectul procedurii accelerate este irevocabilă, iar în cazul admiterii cererii, cauza se reţine spre soluţionare în procedură ordinară. Prin urmare, împotriva hotărârii de admitere este posibilă exercitarea de către Oficiul Naţional pentru Refugiaţi a unei alte căi de atac, în timp ce, în cazul pronunţării unei soluţii nefavorabile, solicitantul de azil nu beneficiază de aceleaşi mijloace procedurale care să îi asigure, în egală măsură, liberul acces la justiţie.

Judecătoria Timişoara apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece stabilirea de către legiuitor a unor căi de atac diferite pentru cele două situaţii reglementate de art. 81 din Legea nr. 122/2006 nu reprezintă o încălcare a accesului liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie, şi nici nu contravine art. 20 alin. (2) din aceasta. De altfel, ambele părţi procesuale au posibilitatea să formuleze recurs în cazul admiterii plângerii şi a reţinerii cauzei spre soluţionare în procedură ordinară, după cum ambele părţi sunt private de acest drept în situaţia în care instanţa menţine hotărârea Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, hotărârea instanţei fiind irevocabilă.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 sunt constituţionale. Normele legale criticate nu reprezintă un obstacol pentru exercitarea dreptului persoanei cetăţean străin de a fi asistată de un avocat ori de a beneficia de serviciile unui interpret, precum şi de toate celelalte garanţii procesuale care dau expresie conceptului de proces echitabil, astfel că nu se poate reţine contradicţia acestora faţă de art. 21 alin. (1), (2) şi (3) şi art. 24 din Constituţie. Mai mult, textul legal examinat conţine norme de procedură, iar stabilirea regulilor de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti este de competenţa exclusivă a legiuitorului, astfel cum prevede art. 126 alin. (2) din Constituţie. Cât priveşte invocarea art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, precizează că aceste dispoziţii nu consacră nici expres, dar nici tacit dreptul la dublul grad de jurisdicţie, drept recunoscut doar în materie penală. Referitor la invocarea art. 18 şi 20 din Constituţie, apreciază că acestea nu sunt incidente în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006. Textul criticat are următorul conţinut: „(2) Hotărârea instanţei prevăzută la alin. (1) lit. b) este irevocabilă."

Art. 81 alin. (1) lit. b) din lege, la care textul criticat face trimitere, prevede: „(1) Instanţa de judecată soluţionează plângerea în termen de 10 zile şi pronunţă o hotărâre motivată, prin care: [...] b) menţine hotărârea Oficiului Naţional pentru Refugiaţi."

In motivarea excepţiei autorul acesteia invocă încălcarea dreptului de acces liber la justiţie, a dreptului la un proces echitabil şi a dreptului la apărare, astfel cum sunt garantate de art. 18, art. 20 alin. (2), art. 21 alin. (1), (2) şi (3) şi art. 24 din Constituţie, precum şi de art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că, în esenţă, critica de neconstituţionalitate vizează caracterul irevocabil al hotărârii prin care instanţa de judecată menţine hotărârea Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, caracter stabilit prin dispoziţiile art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006. In opinia autorului excepţiei, acestea aduc atingere dreptului de acces liber la instanţă şi dreptului la apărare al solicitantului de azil şi creează, de asemenea, discriminări între acesta, ca parte în proces, şi Oficiul Naţional pentru Refugiaţi, parte adversă, care, în cazul admiterii plângerii şi soluţionării ei în procedură ordinară, poate exercita o cale suplimentară de atac, inexistentă în cazul respingerii cererii.

Curtea constată că aceste critici de neconstituţionalitate nu sunt întemeiate. Aşa cum s-a arătat în mod constant în jurisprudenţa Curţii, stabilirea regulilor de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti intră exclusiv în competenţa legiuitorului, care, în temeiul art. 126 alin. (2) din Constituţie, poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură atât în ceea ce priveşte termenele de soluţionare a cererilor, cât şi relativ la posibilitatea exercitării căilor de atac împotriva hotărârilor pronunţate (Decizia nr. 445/2005). Or, dispoziţiile art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006, criticate ca fiind neconstituţionale, conţin astfel de norme de procedură, în sensul stabilirii caracterului irevocabil al hotărârii prin care instanţa de judecată menţine soluţia adoptată de Oficiul Naţional pentru Refugiaţi referitoare la o cerere de azil. Domeniul propriu de reglementare al Legii nr. 122/2006 - condiţiile de acordare a azilului în România - impune stabilirea unor reguli speciale, cum ar fi, de exemplu, cea referitoare la procedura accelerată în cadrul căreia se soluţionează anumite cauze privind solicitanţii de azil, caracterizată prin termene scurte pentru formularea căilor de atac legale şi pentru soluţionarea acestora sau prin lipsa recursului. Aceasta nu echivalează însă cu o îngrădire a accesului liber la justiţie sau a exercitării dreptului la un proces echitabil. Accesul liber la justiţie nu presupune, de altfel, parcurgerea tuturor căilor de atac existente la un moment dat la nivelul dreptului intern, iar regulile procesuale speciale, chiar dacă sunt derogatorii de la dreptul comun, sunt aplicabile în egală măsură tuturor celor aflaţi în ipoteza acelei norme. Totodată, nici art. 21 din Constituţie şi nici art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale nu consacră obligaţia asigurării dublului grad de jurisdicţie, astfel că, în funcţie de anumite situaţii date, legiuitorul are competenţa exclusivă a reglementa competenţa instanţelor de judecată şi procedura de judecată, atâta vreme cât îşi subordonează acest demers regulilor şi principiilor constituţionale.

Curtea observă, de altfel, că în speţa de faţă solicitantul de azil a avut posibilitatea de a ataca în faţa instanţei de judecată hotărârea prin care Oficiul Naţional pentru Refugiaţi a respins cererea sa de azil, exercitând astfel atât dreptul de acces la instanţă, cât şi dreptul la apărare. Aşa cum s-a arătat, inexistenţa unei alte căi de atac nu poate crea o stare de discriminare între părţi atât timp cât acestea se află, sub aspectul dreptului procesual aplicabil, în aceeaşi situaţie.

In ceea ce priveşte invocarea art. 18 alin. (1) din Constituţie, referitor la protecţia generală a persoanelor şi a averilor de care se bucură cetăţenii străini şi apatrizii care locuiesc în România, Curtea constată că aceste dispoziţii nu au incidenţă în cauză.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Vedat Sali în Dosarul nr. 6.991/325/2006 al Judecătoriei Timişoara.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 februarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 167/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 167 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 167/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu