DECIZIA Nr. 167 din 10 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din
Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 24 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, ridicata de
Societatea Comerciala "Interbrands Marketing & Distribution" -
S.R.L. Romania in Dosarul nr. 80/C/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 24 noiembrie 1998,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public, a Societatii Comerciale
"Interbrands Marketing & Distribution" - S.R.L. Romania si a
Garzii financiare centrale, fiind consemnate in incheierea de la aceeasi data,
cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 10 decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia contencios administrativ, prin
Incheierea din 16 martie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 80/C/1998, a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, ridicata de
Societatea Comerciala "Interbrands Marketing & Distribution" -
S.R.L. Romania.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate incalca
principiile constitutionale prevazute la art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si
art. 53 alin. (2) din Constitutie, precum si principiul non bis in idem,
reflectat in unele texte constitutionale, deoarece contravenienta este obligata
sa verse la buget, pe langa impozitele, taxele si contributiile neplatite, o
suma egala cu dublul diferentelor constatate in cazul savarsirii unei noi
contraventii. Astfel, se ajunge, in opinia autoarei exceptiei, la o impozitare
impovaratoare si discriminatorie a societatii comerciale in raport cu alte
subiecte de drept. De asemenea, se mai sustine ca, in ipoteza in care
sanctiunea prevazuta la art. 18 din Legea nr. 87/1994 este considerata ca o
sanctiune fiscala de sine statatoare, aceasta constituie o confiscare speciala,
care opereaza dincolo de campul infractional si contraventional, incalcand
astfel prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca
"admisibila", intrucat, in virtutea prevederilor art. 1 alin. (3),
art. 16 alin. (1) si ale art. 53 alin. (2) din Constitutie, nu se pot aplica
doua sanctiuni pentru aceeasi fapta, legiuitorul fiind obligat sa faca o
repartizare echitabila a sarcinilor fiscale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia ca neintemeiata,
aratand ca dispozitiile art. 18 din Legea nr. 87/1994 nu au nici o legatura cu
prevederile art. 1 alin. (3) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Adoptarea Legii nr. 87/1994 a avut in vedere combaterea evaziunii fiscale in
concordanta cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constitutie. In ceea ce
priveste incalcarea principiului non bis in idem prin aplicarea a trei
sanctiuni fiscale, se arata ca masura prevazuta la art. 18 este o
"penalizare fiscala reparatorie care intervine ca urmare a lipsirii
bugetului de contributia constitutionala a cetatenilor la cheltuielile publice,
in vederea descurajarii evaziunii fiscale practicate de unii agenti
economici".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, precum si dispozitiile art. 18 din Legea nr. 87/1994, raportate
la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Potrivit art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale,
"In cazul in care impozitele, taxele si contributiile datorate statului au
fost diminuate, prin incalcarea dispozitiilor fiscale, persoana contravenienta
va varsa, pe langa impozitele, taxele si contributiile neachitate, o suma egala
cu diferentele de impozite, taxe si contributii stabilite de organul de
control."
Cu privire la aceste prevederi legale, Curtea s-a pronuntat prin Decizia
nr. 97 din 9 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 286 din 4 august 1998, constatand ca aceste dispozitii sunt
neconstitutionale.
Potrivit art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu pot face
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale, iar
conform alin. (6) al aceluiasi articol, intr-o asemenea situatie instanta
judecatoreasca are obligatia de a respinge ea insasi exceptia ridicata, fara a
mai sesiza Curtea Constitutionala.
In raport cu aceste reglementari, Curtea retine ca, in speta, exceptia de
neconstitutionalitate a art. 18 din Legea nr. 87/1994 a fost ridicata la 16
martie 1998, adica la o data anterioara pronuntarii si publicarii Deciziei nr.
97 din 9 iulie 1998, decizie ale carei existenta si continut este evident ca nu
puteau fi cunoscute de catre autorul exceptiei ori de catre instanta judecatoreasca.
De aceea, desi Curtea a fost legal sesizata, exceptia a devenit ulterior
inadmisibila si urmeaza a fi respinsa, confirmandu-se in acest fel caracterul
obligatoriu al Deciziei nr. 97 din 9 iulie 1998.
Prin aceasta decizie Curtea a retinut, in esenta, ca art. 18 din Legea nr.
87/1994, prin care se dispune varsarea de catre contribuabil la stat, pe langa
impozitele, taxele si contributiile neachitate, a unei sume egale sau duble,
dupa caz, cu diferentele de impozite, taxe si contributii stabilite de organele
de control cu titlu de sanctiune, dar care nu constituie nici infractiune, nici
contraventie, instituie in acest fel o confiscare. Astfel, sunt incalcate
dispozitiile art. 41 alin. (8) din Constitutie, care prevad: "Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai in conditiile legii", precum si ale alin. (7) din acelasi
text constitutional, in conformitate cu care "Averea dobandita licit nu
poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma".
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din
Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, ridicata de Societatea
Comerciala "Interbrands Marketing & Distribution" - S.R.L.
Romania in Dosarul nr. 80/C/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia contencios
administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu