DECIZIE Nr. 166 din 6 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 din
Codul familiei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 11 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 60 din Codul familiei, exceptie ridicata de Dumitru Leonard Calin in
Dosarul nr. 9.434/2001 al Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca nefondata, aratand ca dispozitiile legale
criticate nu contravin nici uneia dintre prevederile constitutionale invocate
in sustinerea exceptiei. Art. 60 din Codul familiei nu contine prevederi
discriminatorii. Situatia copilului rezultat din casatorie fiind diferita de
cea a copilului din afara casatoriei, este firesc ca acestora sa li se aplice
regimuri juridice diferite. Totodata se sustine ca nu sunt relevante in cauza
conventiile internationale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 9.434/2001,
Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 din Codul familiei, exceptie
ridicata de Dumitru Leonard Calin.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul de lege criticat incalca dispozitiile constitutionale ale
art. 16 alin. (1) si (2) prin crearea unei discriminari, pe planul drepturilor
procesuale, intre copilul din afara casatoriei si copilul din casatorie, ale
art. 26 alin. (2), deoarece copilul rezultat din afara casatoriei este
impiedicat sa promoveze o actiune prin care sa solicite stabilirea filiatiei
sale firesti, ale art. 44 alin. (3), deoarece finalitatea urmarita de lege este
ocrotirea copilului si egalitatea in drepturi a copilului din casatorie cu cel din
afara ei, precum si a celor ale art. 45 alin. (1), intrucat copilul este lipsit
de posibilitatea de a mai introduce actiunea in stabilirea paternitatii in
scopul de a se pune de acord situatia de drept cu cea reala.
De asemenea, autorul exceptiei invoca, in sustinerea acesteia, si
incalcarea Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si a Conventiei europene asupra statutului juridic al
copiilor nascuti in afara casatoriei, ratificate de Romania.
Se mai considera, in sustinerea exceptiei, ca, la data adoptarii Codului
familiei, la redactarea art. 60 s-a avut in vedere situatia existenta, care, in
prezent, este cu totul schimbata, tinandu-se seama de progresele remarcabile
ale stiintei medicale, in special in ce priveste expertiza ADN. De asemenea,
autorul exceptiei apreciaza ca drepturile copilului sunt grav afectate de
instituirea termenului prevazut de textul criticat, intrucat mama minorului sau
reprezentantul legal poate sa ignore interesele acestuia si sa nu introduca in
termen actiunea de stabilire a paternitatii copilului din afara casatoriei, cu
consecinte grave pentru acesta. In sustinerea exceptiei autorul acesteia face
referire la jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului - in cazul Kroon
si altii impotriva Olandei.
Judecatoria Iasi considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In sustinerea acestui punct de vedere se arata, in esenta, ca termenul pentru
introducerea actiunii in stabilirea paternitatii prevazut de textul de lege
criticat este justificat, nefiind incalcate prevederile constitutionale
invocate de autorul exceptiei.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere este invocata si
jurisprudenta Curtii Constitutionale, cu referire la Decizia nr. 114 din 11
aprilie 2002, care a respins exceptia de neconstitutionalitate avand ca obiect
acelasi text de lege. In legatura cu hotararea Curtii Europene a Drepturilor
Omului invocata in motivarea exceptiei - cazul Kroon si altii impotriva Olandei
-, Avocatul Poporului arata ca hotararea respectiva se refera la alta situatie,
respectiv la titularii dreptului de a promova actiunea in tagada paternitatii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
60 din Codul familiei, care au urmatorul cuprins: "Actiunea in stabilirea
paternitatii din afara casatoriei poate fi pornita in termen de un an de la
nasterea copilului.
Daca, in cazul prevazut in art. 54 alin. 1, un copil a pierdut calitatea de
copil din casatorie prin efectul unei hotarari judecatoresti, termenul de un an
pentru pornirea actiunii in stabilirea paternitatii din afara casatoriei va
curge de la data cand acea hotarare a ramas definitiva.
In cazul in care mama a convietuit cu pretinsul tata ori daca acesta din
urma a prestat copilului intretinere, termenul de un an va curge de la
incetarea convietuirii ori a intretinerii."
Critica de neconstitutionalitate a acestui text de lege este motivata prin
incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), art. 26,
art. 44 alin. (3) si ale art. 45 alin. (1), texte care au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 26 alin. (2): "Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea
insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau
bunele moravuri.";
- Art. 44 alin. (3): "Copiii din afara casatoriei sunt egali in fata
legii cu cei din casatorie.";
- Art. 45 alin. (1): "Copiii si tinerii se bucura de un regim special
de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca este
neintemeiata.
Curtea retine ca invocarea incalcarii dispozitiilor art. 16 alin. (1) si
(2) din Constitutie este irelevanta, intrucat dispozitiile art. 60 din Codul
familiei, care reglementeaza, numai pentru copilul din afara casatoriei,
actiunea in stabilirea paternitatii, nu au nici o legatura cu situatia
copilului rezultat din casatorie in cazul caruia nu se pune, sub nici o forma,
problema pornirii actiunii in stabilirea paternitatii. Pe de alta parte, textul
criticat nu stabileste, prin el insusi, nici o inegalitate sau discriminare,
toti copiii din afara casatoriei avand acces de a intenta actiune in stabilirea
paternitatii, cu respectarea conditiilor prevazute de text.
In legatura cu sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea
dispozitiilor art. 26 alin. (2) din Constitutie, Curtea constata ca este
neintemeiata, intrucat textul criticat da expresie acestor prevederi
constitutionale tocmai prin reglementarea conditiilor de exercitare a actiunii
de stabilire a paternitatii copilului din afara casatoriei.
Invocarea incalcarii dispozitiilor art. 44 alin. (3) din Constitutie este
irelevanta, intrucat acest text se refera la egalitatea de statut juridic
dintre copiii rezultati din casatorie si cei din afara casatoriei a caror
filiatie fata de tata a fost stabilita, iar nu la conditiile in care numai
copiii din aceasta din urma categorie pot porni actiunea in stabilirea
paternitatii.
Referitor la sustinerea potrivit careia textul de lege criticat ar fi
contrar dispozitiilor art. 45 alin. (1) din Constitutie, Curtea retine ca este
neintemeiata deoarece regimul special de protectie si de asistenta, instituit
de stat pentru copii si tineri, nu exclude stabilirea, prin lege, a unor
conditii pentru pornirea actiunii in stabilirea paternitatii de catre copilul
minor din afara casatoriei, prin reprezentantii sai legali.
De altfel, textul art. 60 din Codul familiei a mai format obiect al
controlului de constitutionalitate.
Curtea Constitutionala, sesizata cu o exceptie de neconstitutionalitate in
a carei motivare se invoca incalcarea art. 21 din Constitutie privind accesul
liber la justitie, a respins-o ca neintemeiata, prin Decizia nr. 114 din 11
aprilie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 430
din 20 iunie 2002.
Totodata, prin Decizia nr. 81 din 25 februarie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 25 martie 2003, a respins exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. 1 din Codul familiei,
prin care se invoca incalcarea dispozitiilor art. 21 si 44 din Constitutie.
In ambele decizii Curtea a retinut, in esenta, ca institutia prescriptiei,
in general, si termenele prevazute au ca finalitate facilitarea accesului liber
la justitie, prin asigurarea climatului de ordine indispensabil exercitarii in
conditii optime a acestui drept constitutional, prevenindu-se eventualele
abuzuri si limitandu-se eventualele efecte perturbatoare asupra stabilitatii si
securitatii raporturilor juridice. De asemenea, cu privire speciala la termenul
de un an prevazut de textul criticat, Curtea a retinut ca acesta are ca
ratiuni: necesitatea de a nu lipsi copilul de intretinerea la care este
indreptatit din partea tatalui; valorificarea probelor existente a caror conservare
ar fi afectata de trecerea timpului; evitarea unor eventuale incidente si
santaje.
Referitor la invocarea incalcarii art. 44 din Constitutie, prin Decizia nr.
81/2003, Curtea Constitutionala a avut in vedere ca textul constitutional se
refera la situatii subsecvente stabilirii filiatiei copilului si nu
indreptateste sustinerea ca pornirea actiunii in stabilirea paternitatii pentru
copilul din afara casatoriei ar trebui permisa oricand.
In privinta ratiunilor care stau la baza instituirii termenului prevazut de
textul art. 60 din Codul familiei, precum si a temeiurilor pentru care nu s-a
retinut incalcarea dispozitiilor art. 44 din Constitutie, considerentele care
au stat la baza celor doua decizii ale Curtii Constitutionale sunt valabile si in
cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice
schimbarea jurisprudentei Curtii.
Referitor la invocarea de catre autorul exceptiei a celor doua conventii
europene, Curtea retine ca atat dispozitiile art. 8 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, cat si cele ale
art. 5 din Conventia asupra statutului juridic al copiilor nascuti in afara
casatoriei, dispozitii expres invocate, dar si celelalte prevederi ale celor
doua conventii sunt irelevante in cauza, deoarece nu se refera la situatia
reglementata de textul de lege criticat.
Astfel, dispozitiile art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale au ca obiect respectul vietii private si
familiale, fara nici un fel de legatura cu reglementarea care formeaza obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate.
De asemenea, art. 5 din Conventia europeana asupra statutului juridic al
copiilor nascuti in afara casatoriei, la care Romania a aderat prin Legea nr.
101 din 16 septembrie 1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 243 din 30 septembrie 1992, se refera la obligatia statelor de a admite,
in actiunile referitoare la filiatia paterna, probele stiintifice susceptibile
sa stabileasca sau sa indeparteze paternitatea.
In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a Hotararii
pronuntate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului in cazul Kroon si altii
impotriva Olandei, 1994, Curtea constata ca este irelevanta in cauza. Aceasta
hotarare se refera la un caz in legatura cu imposibilitatea legala pentru o
femeie casatorita de a contesta paternitatea sotului asupra copilului ei pentru
a permite astfel o recunoastere de catre tatal biologic.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 din
Codul familiei, exceptie ridicata de Dumitru Leonard Calin in Dosarul nr.
9.434/2001 al Judecatoriei Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta