DECIZIE Nr.
1654 din 15 decembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 261/2008 privind modificarea si
completarea art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 53 din 22 ianuarie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 261/2008 privind
modificarea şi completarea art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, excepţie ridicată de Direcţia
Silvică Piatra-Neamţ în Dosarul nr. 3.714/279/2007 al Tribunalului
Neamţ - Secţia civilă.
La apelul nominal se prezintă, pentru partea
Mănăstirea Horaiţa, consilierul juridic al Mitropoliei Moldovei
şi Bucovinei, preot jurist Constantin Grigore, cu delegaţie la dosar,
lipsă fiind autorul excepţiei şi celelalte părţi,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Mănăstirii Horaiţa
solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Totodată, depune la dosar jurisprudenţa instanţelor
judecătoreşti în cauze având ca obiect cereri de reconstituire a
dreptului de proprietate cu privire la terenuri cu vegetaţie
forestieră, formulate de către Mănăstirea Horaiţa.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 23 aprilie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 3.714/279/2007, Tribunalul Neamţ -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 261/2008
privind modificarea şi completarea art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997. Excepţia a fost ridicată
de Direcţia Silvică Piatra-Neamţ într-o cauză civilă
având ca obiect plângerea formulată în baza Legii nr. 247/2005.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine, în esenţă, că textele de lege criticate instituie
un vădit privilegiu unităţilor de cult în raport cu alte
entităţi care ar fi putut beneficia de prevederile Legii nr. 261/2008
şi care au în folosinţă ori înzestrare bunuri de natura celor
menţionate în actul normativ contestat. Totodată, consideră
că prin Legea nr. 261/2008 s-a realizat o trecere cu titlu gratuit în
proprietatea unităţilor de cult a unor terenuri cu vegetaţie
forestieră şi, întrucât aceste terenuri fac parte din proprietatea
publică, aceasta nu este ocrotită si garantată, astfel cum
prevede art. 136 alin. (2) şi (4) din Constituţie.
Tribunalul Neamţ - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată. In acest sens, arată că textele de lege
criticate nu sunt singulare în ceea ce priveşte constituirea dreptului de
proprietate, din economia legislativă adoptată în materia fondului
funciar rezultând că au beneficiat de constituirea dreptului de
proprietate şi alte categorii de persoane cărora li s-au atribuit
terenuri din suprafeţele aflate la dispoziţia comisiilor locale de
fond funciar. Cu titlu exemplificativ, instanţa enumera prevederile art.
15 alin. (3), (4) si (5), art. 19, art. 21, art. 22, art. 23, art. 24, art. 25,
art. 31 alin. (2), art. 33, art. 36 alin. (1), (2), (3) şi (4), art. 43
din Legea nr. 18/1991. Totodată, instanţa constată că, la
momentul invocării excepţiei, terenurile forestiere nerestituite fac
parte din proprietatea publică conform art. 5 din Legea nr. 18/1991,
aşa încât nu se poate vorbi despre proprietate privată. Şi,
chiar în situaţia în care autorul excepţiei s-a referit la terenuri
forestiere deja restituite, ce se află în proprietatea privată,
instanţa apreciază că textul de lege criticat protejează
proprietatea astfel dobândită, stabilind că în aceste cazuri
atribuirea se face pe alte amplasamente. De asemenea, reţine că
soluţia de atribuire a terenurilor forestiere este rezultatul
opţiunii legiuitorului şi are la bază exercitarea dreptului pe
care statul îl are de a decide asupra modului în care sunt reparate
injustiţiile şi abuzurile săvârşite în trecut cu privire la
proprietatea funciară, astfel încât nu se poate reţine
încălcarea dispoziţiilor art. 136 din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale. In acest sens,
arată că textele de lege criticate se aplică uniform tuturor
celor aflaţi în situaţia stabilită de ipoteza normei legale,
fără să se instituie privilegii sau discriminări pe
criterii arbitrare. Totodată, reţine că prevederile criticate nu
conţin norme contrare art. 44 din Constituţie, iar stabilirea
modalităţilor de reconstituire a dreptului de proprietate în cazul
structurilor de cult reprezintă o opţiune a legiuitorului, pe deplin
constituţională.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile Legii nr. 261/2008 privind modificarea şi
completarea art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr.
169/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757
din 10 noiembrie 2008, având următorul conţinut:
Art. I. - „Articolul 29 din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Alineatele (31) şi (32)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«(31) Structurile de cult prevăzute
la alin. (2), care au avut în folosinţă sau în înzestrare terenuri cu
destinaţie forestieră, potrivit prevederilor Legii nr. 61/1937 pentru
înzestrarea unor mănăstiri ortodoxe din ţară cu întinderi
de păduri şi alte terenuri, publicată în Monitorul Oficial, nr.
66 din 20 martie 1937, astfel cum a fost modificată prin Decretul-lege nr.
47/1938, publicat în Monitorul Oficial nr. 74 din 30 martie 1938, cu
modificările şi completările ulterioare, dobândesc în proprietate
respectivele suprafeţe.
(32) Sunt exceptate terenurile forestiere
din categoria celor prevăzute la alin. (31), care au făcut
obiectul constituirii sau reconstituirii dreptului de proprietate în favoarea
structurii de cult respective sau a altor structuri ale aceluiaşi cult în
judeţul respectiv. Reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor forestiere care au aparţinut Academiei Române se face prin
comasarea terenurilor de către Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, la cererea Academiei Române, dacă nu se
afectează vechile amplasamente ale foştilor proprietari, şi cu
respectarea prevederilor Legii nr. 752/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Academiei Române, cu modificările şi
completările ulterioare.»
2. După alineatul (32) se introduce
un nou alineat, alineatul (33), cu următorul cuprins:
«(33) In situaţia în care
suprafeţele avute în înzestrare sau în folosinţă au fost
atribuite legal în proprietate altor persoane fizice sau juridice, structurilor
de cult prevăzute la alin. (31) le vor fi oferite
suprafeţe de teren forestier pe alte amplasamente, cu posibilitatea
comasării, la cerere, a acestor suprafeţe, după ce procesul de
reconstituire a dreptului de proprietate va fi finalizat.»"
Art. II. - „(1) Unităţile de cult
prevăzute la alin. (31) al art. 29 din Legea nr. 1/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, vor depune cereri de
atribuire în proprietate, însoţite de actele doveditoare, comisiilor
judeţene de aplicare a legilor fondulu funciar, în termen de 6 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Prevederile Regulamentului privind procedura de
constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru
stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a
modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum
şi punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 890/2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 732 din 11 august 2005, cu modificările şi
completările ulterioare, vor fi modificate în mod corespunzător, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi."
Autorul excepţiei invocă încălcarea
dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2)
referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice, ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin.
(3) privind garantarea şi ocrotirea în mod egal a proprietăţii
private, prin lege, indiferent de proprietar şi exproprierea pentru
cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu
dreaptă şi prealabilă despăgubire şi ale art. 136
alin. (2) şi (4) referitoare la garantarea şi ocrotirea prin lege a
proprietăţii publice şi inalienabilitatea bunurilor proprietate
publică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
Având în vedere obiectul de reglementare al Legii nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii
fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997 - fondul funciar al
României - şi scopul declarat al acesteia, respectiv retrocedarea
către foştii proprietari sau moştenitorii acestora a dreptului
de proprietate asupra terenurilor preluate de cooperativele agricole de producţie
sau de către stat, reglementarea condiţiilor în care operează
această retrocedare, inclusiv sub aspectul modalităţilor de
reconstituire a dreptului de proprietate în cazul structurilor de cult,
constituie opţiuni ale legiuitorului, în acord cu politica economică
a statului în materie şi cu finalitatea reparatorie a legii.
In aceste condiţii, Curtea nu poate reţine
încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 44 şi 136
invocate de către autorul excepţiei.
In legătură cu invocarea încălcării
dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, Curtea
constată că acestea sunt cuprinse în titlul II din Constituţie -„Drepturile,
libertăţile şi îndatoririle fundamentale" -, care îi
priveşte pe cetăţeni, iar nu persoanele juridice. Or, în
cauză, textele de lege criticate dispun cu privire la structurile de cult
(parohii, schituri şi mănăstiri) şi Academia Română,
astfel că dispoziţiile din Legea fundamentală menţionate nu
au incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Legii nr. 261/2008 privind modificarea şi completarea art. 29
din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997,
excepţie ridicată de Direcţia Silvică Piatra-Neamţ în
Dosarul nr. 3.714/279/2007 al Tribunalului Neamţ - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 decembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu