DECIZIE Nr. 165 din 26 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 539 din 1 noiembrie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Mirela Popa in
Dosarul nr. 3.021/1999 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde, pentru Mirela Popa, avocat Bettinio Diamant.
Lipsesc Societatea Comerciala "Izi Bar" - S.R.L. din Covasna,
Societatea Comerciala "Mirion" - S.R.L. si Ioan Pridon. Procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul partii prezente solicita
admiterea exceptiei si declararea ca neconstitutionale a dispozitiilor
ordonantei. In sustinere arata ca asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 Curtea Constitutionala s-a
pronuntat, respingand exceptia, dar aceasta nu inseamna ca o exceptie de
neconstitutionalitate respinsa nu mai poate fi reiterata ulterior de catre alte
parti si pentru alte temeiuri, deoarece textul de lege atacat nu a fost declarat
neconstitutional. In continuare precizeaza ca dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privitoare la nemotivarea hotararilor judecatoresti aduc
restrangere dreptului la aparare.
Precizeaza, de asemenea, ca ordonanta incalca textul art. 31 din
Constitutie, deoarece procesul intre parti se refera la un interes public.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 au mai
facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala
pronuntandu-se constant in sensul constitutionalitatii acestui act normativ. De
asemenea, arata ca nu se poate sustine ca sunt neconstitutionale dispozitiile
din ordonanta care prevad ca instantele nu mai sunt obligate sa isi motiveze
hotararile decat daca impotriva acestora se exercita o cale de atac, deoarece
nici o dispozitie constitutionala nu statueaza o asemenea obligatie pentru
instante.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 noiembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
3.021/1999, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998,
exceptie ridicata de Mirela Popa.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca Ordonanta Guvernului nr.
13/1998 este neconstitutionala, intrucat, pe de o parte, modifica o lege
organica, asa cum este Codul de procedura civila, iar pe de alta parte,
dispozitiile acestei ordonante, nefiind inca aprobate prin lege de catre
Parlament, pot fi considerate "perimate" si, in consecinta, trebuie
declarate neconstitutionale. In opinia autoarei exceptiei de neconstitutionalitate
acest lucru ar contraveni prevederilor art. 114 si ale art. 58 alin. (1) din
Constitutie. Se mai sustine, de asemenea, ca dispozitiile acestei ordonante,
referitoare la nemotivarea hotararilor pronuntate in fond si in apel, in cazul
in care acestea nu au fost atacate, contravin prevederilor art. 126 privind
caracterul public al dezbaterilor, ale art. 31 alin. (1) si (2) privind dreptul
la informatie, ale art. 21 privind accesul liber la justitie si ale art. 47
privind dreptul la petitionare din Legea fundamentala, precum si prevederilor
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Exprimandu-si opinia, instanta judecatoreasca considera exceptia ca fiind
intemeiata pentru urmatoarele motive:
- Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 nu a fost aprobata de Parlament,
"fiind omisa modalitatea de investire cu puteri exceptionale a unui act
normativ";
- nici un act normativ nu poate intra in vigoare fara a fi aprobat de
Parlament;
- nu a existat o stare exceptionala care sa justifice modificarea unor
dispozitii procedurale pe calea unei ordonante de urgenta;
- ordonanta neaprobata de Parlament nu poate avea decat un caracter
tranzitoriu;
- prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 s-au adoptat unele masuri care pot
avea efecte negative. Astfel, nemotivarea hotararii in cazul hotararilor
neatacate poate aduce prejudicii partii interesate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia ca fiind
neintemeiata, precizand ca asupra constitutionalitatii prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr.
61/1999, statuand ca dispozitiile acestei ordonante sunt constitutionale.
Considerarea dispozitiilor Codului de procedura civila ca fiind de resortul
legii organice ar echivala cu o completare a Constitutiei, care reglementeaza
expres si limitativ domeniile rezervate acestei categorii de legi. In ceea ce
priveste "perimarea" ordonantelor de urgenta neaprobate de Parlament,
se precizeaza ca nu exista nici o dispozitie constitutionala care sa
stabileasca un anumit termen pentru dezbaterea si aprobarea ordonantelor de
catre Parlament.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si ca este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 au mai fost supuse controlului
de constitutionalitate, prin solutionarea unor exceptii de neconstitutionalitate
avand un continut identic cu cea ridicata in cauza de fata. Astfel, de exemplu,
prin Decizia nr. 61 din 20 aprilie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, si prin Decizia nr. 3 din 18 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 133 din 28
martie 2000, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 13/1998. In aceste decizii s-a retinut ca:
- in reglementarea data de Constitutia Romaniei, calificarea legilor ca
fiind organice se face expres prin textele constitutionale, iar nu pe cale de
interpretare. Art. 72 alin. (3) din Constitutie prevede majoritatea domeniilor
care sunt supuse reglementarii prin lege organica. Atat in acest text, cat si
in celelalte articole ale Constitutiei, in care se specifica necesitatea
adoptarii de legi organice, nu se prevede ca procedura civila este supusa
reglementarii prin asemenea legi;
- motivarea sau nemotivarea hotararilor nu are nici o inraurire asupra
respectarii principiului publicitatii sedintelor de judecata, consacrat in art.
126 din Constitutie, care prevede: "Sedintele de judecata sunt publice,
afara de cazurile prevazute de lege." Acest principiu vizeaza timpul si
locul desfasurarii sedintelor de judecata, iar nu si documentele intocmite in
timpul acestora. Consemnarea dezbaterilor, formele si modalitatile acesteia
sunt probleme de procedura, care, potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din
Constitutie, sunt stabilite de lege;
- inlaturarea obligatiei de a motiva hotararile, daca acestea nu sunt
atacate cu apel sau cu recurs, nu ingradeste in nici un fel exercitiul
dreptului de acces la informatii de interes public si, prin urmare, nu incalca
prevederile art. 31 alin. (1) din Constitutie, care prevede: "Dreptul
persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi
ingradit." Datele ce rezulta din dosarele aflate in curs de judecata la
instante nu sunt, in general, destinate publicitatii, dar solutiile pronuntate
pot fi aduse la cunostinta publica prin orice mijloace legale. Toate partile
procesului, indiferent de calitatea lor, au acces nelimitat la actele
dosarului;
- necomunicarea motivarii hotararilor neatacate cu apel sau cu recurs nu
ingradeste accesul liber la justitie si nu contravine prevederilor art. 21 din
Constitutie, potrivit carora: "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime. (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Toate partile procesului iau cunostinta de modul de solutionare a acestuia si
isi pot exprima nemultumirea fata de solutia instantei de judecata prin
exercitarea cailor de atac. Partea nemultumita, luand cunostinta de hotararea
pronuntata, o poate ataca cu apel sau cu recurs in termenul legal, dupa care i
se comunica si considerentele hotararii, pe baza carora poate motiva propriul
apel sau recurs, combatand motivele avute in vedere de instanta;
- dispozitiile ordonantei nu contravin nici art. 47 alin. (1) din
Constitutie, care prevede: "Cetatenii au dreptul sa se adreseze
autoritatilor publice prin petitii formulate numai in numele
semnatarilor." Dreptul la petitionare al cetatenilor si solutionarea
petitiilor de catre autoritatile publice constituie un domeniu diferit si o
procedura de urmat aparte fata de cererile adresate justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor legitime ale persoanei; aceasta
procedura specifica de solutionare a litigiilor de catre instantele de judecata
corespunde diferitelor grade de jurisdictie si faze ale judecatii.
Considerentele si solutia din deciziile citate sunt valabile si in cauza de
fata, neintervenind nici un element nou care sa determine reconsiderarea jurisprudentei
Curtii.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei privind faptul ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 ar contraveni prevederilor art.
6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, Curtea urmeaza sa observe ca aceasta nu poate fi primita. Art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, singurul text aplicabil in speta, garanteaza fiecarei persoane
dreptul de a sesiza o instanta judecatoreasca in vederea solutionarii
plangerilor privind drepturile si obligatiile sale cu caracter civil.
Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998, care contin unele norme de
modificare si completare a Codului de procedura civila referitoare la motivarea
hotararilor judecatoresti, la cererea si termenul de apel, la motivarea si
comunicarea apelului ori recursului, nu ingradesc dreptul persoanei de a se
adresa instantelor de judecata competente, in cazul in care le sunt incalcate
drepturile. Potrivit dispozitiilor acestei ordonante, partile in proces,
nemultumite de solutia instantei de judecata, pot exercita caile de atac,
motivele apelului sau ale recursului urmand sa fie redactate dupa motivarea
sentintei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, exceptie ridicata de Mirela Popa in Dosarul nr. 3.021/1999 al Curtii de
Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 septembrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Maria Bratu