Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 162 din  1 aprilie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 441 din 18 mai 2004


SmartCity3


    Costica Bulai           - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Aurelia Popa            - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Marcel Dragu in Dosarul nr. 5.367/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
    La apelul nominal raspunde consilier juridic Cristian Petru Bulumac, cu delegatie depusa in sedinta, pentru Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, lipsa fiind autorul exceptiei Marcel Dragu, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, consilierul juridic Cristian Petru Bulumac, pentru Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu retroactiveaza, asa cum sustine autorul exceptiei, ci, dimpotriva, ele se aplica numai pentru viitor. Pe de alta parte, sustine ca exceptia ridicata priveste aspecte care tin de aplicarea legii, aceasta fiind de competenta instantei de judecata, iar nu de cea a Curtii Constitutionale.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu retroactiveaza, ci se aplica numai pentru viitor si, ca atare, sunt constitutionale. De asemenea, arata ca obligatia de recuperare a sumelor cuvenite exista si in legislatia anterioara intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 20 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5.367/AS/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Marcel Dragu intr-o cauza civila avand ca obiect contestatia formulata de acesta impotriva deciziei de pensionare emise de Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate, vizand reactualizarea sau indexarea pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterior in vigoare, retroactiveaza, ceea ce contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicata.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, iar dispozitiile legale criticate "sunt constitutionale, neavand caracter retroactiv". Arata, in acest sens, ca art. 81 se refera la modul de calcul al pensiei in raport de un punctaj stabilit potrivit dispozitiilor art. 80, cu posibilitatea actualizarii si indexarii pensiilor, iar art. 89 si 187 nu se refera la recalcularea pensiilor, ci la recuperarea sumelor platite necuvenit, ca urmare a calcularii gresite a pensiilor, in raport cu dispozitiile legale in vigoare la data stabilirii lor.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece textele de lege criticate dispun numai pentru viitor. Art. 81 prevede reactualizarea pensiilor aflate in plata, in raport cu valoarea stabilita a punctului de pensie, iar dispozitiile sale se aplica pentru persoanele care se pensioneaza dupa data intrarii lor in vigoare. Dispozitiile art. 89 si 187 "reglementeaza modalitatea de indreptare a erorilor intervenite in procesul de stabilire si plata a pensiilor si procedura de recuperare a sumelor incasate necuvenit, prin intermediul caselor teritoriale de pensii, stabilind, in acelasi timp, si termenul de prescriptie extinctiva pentru recuperarea acestor sume".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000), modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 338/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002). Ulterior, dispozitiile art. 89 au fost modificate si completate prin Legea nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004). In prezent, dispozitiile legale criticate au urmatorul cuprins:
    - Art. 81: "(1) Valoarea unui punct de pensie se calculeaza de catre CNPAS, conform prevederilor art. 80, la data intrarii in vigoare a legii bugetului asigurarilor sociale de stat si se actualizeaza in functie de posibilitatile financiare, in cursul executiei bugetare, prin indexare trimestriala cu un procent care sa acopere cu pana la 100% rata inflatiei.
    (2) Indexarea prevazuta la alin. (1) se stabileste prin hotarare a Guvernului.";
    - Art. 89: "(1) In situatia in care se constata erori in stabilirea si in plata drepturilor de pensie, se vor opera revizuirile si modificarile legale, atragand, dupa caz, raspunderea celor vinovati.
    (2) La sfarsitul fiecarui an calendaristic drepturile de pensie se revizuiesc din oficiu, daca elementele avute in vedere la calculul initial al pensiei, pentru perioadele de stagiu ulterioare datei de 1 aprilie 2001, au suferit modificari inscrise si confirmate in Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, depusa de angajator pana la data de 31 decembrie a fiecarui an la casa teritoriala de pensii.
    (3) Drepturile rezultate ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (2) se cuvin si se acorda cu data de 1 ianuarie a anului urmator.";
    - Art. 187: "(1) Sumele incasate necuvenit cu titlu de prestatii de asigurari sociale se recupereaza de la beneficiari in termenul de prescriptie de 3 ani.
    (2) In cazul prestatiilor de asigurari sociale, altele decat pensiile, recuperarea sumelor prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre angajator sau, dupa caz, de institutia care efectueaza plata drepturilor de asigurari sociale.
    (3) Casele teritoriale de pensii recupereaza sumele platite necuvenit de la platitorii prevazuti la alin. (2).
    (4) Sumele platite necuvenit prin intermediul caselor teritoriale de pensii se recupereaza de la beneficiari in baza deciziei casei respective, care constituie titlu executoriu. Sumele ramase nerecuperate de pe urma beneficiarilor decedati nu se mai urmaresc."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmatorul continut: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca obiectul litigiului in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate il constituie contestatia autorului exceptiei la decizia Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti, prin care i s-a revizuit pensia si s-a stabilit un debit pe care este obligat sa-l restituie in temeiul prevederilor art. 187 din Legea nr. 19/2000. Acest debit nu s-a stabilit ca urmare a recalcularii pensiei pe baza criteriilor prevazute in noua reglementare legala, ci ca urmare a calculului gresit in baza legislatiei in vigoare la data inscrierii la pensie.
    Prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, criticate prin exceptia de neconstitutionalitate, nu se aplica retroactiv, asa cum sustine autorul exceptiei, ci acestea au aplicabilitate numai pentru viitor, incepand cu data intrarii lor in vigoare. Astfel, drepturile de pensie stabilite pe baza legislatiei anterioare nu pot fi atinse. Chiar si ca urmare a recorelarii pensiilor, acestea pot fi majorate, dar, in nici un caz, diminuate. Acest fapt este garantat de dispozitiile art. 180 alin. (7) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora: "In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata cuantumul avantajos."
    Dispozitiile art. 187 din legea sus-mentionata prevad recuperarea sumelor incasate necuvenit intr-o perioada de maximum 3 ani, anterioara datei constatarii greselilor in calcularea cuantumului sau in plata pensiei. Aceste greseli se raporteaza la prevederile legale in vigoare la data calcularii cuantumului sau in perioada platii pensiei.
    Ca atare, Curtea constata ca nici aceste dispozitii legale nu au caracter retroactiv, chiar daca vizeaza sume incasate necuvenit in perioada anterioara intrarii lor in vigoare, deoarece obligatia recuperarii acestor sume a fost prevazuta si in legislatia anterioara. Astfel, art. 84 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala (publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977) prevedea, la alin. (1), ca "Sumele platite fara temei, cu titlu de pensie sau alte drepturi aferente, se recupereaza potrivit legii, de la cei care le-au primit. Sumele ramase nerecuperate de pe urma pensionarilor decedati nu se mai urmaresc", iar la alin. (2), ca "Recuperarea de la pensionari a sumelor platite fara temei se face pe baza deciziei date de organele de pensie, care constituie titlu executoriu".
    Pe de alta parte, Curtea constata ca existenta sau inexistenta unor greseli la calcularea sau la plata pensiei, precum si marimea debitului creat ca urmare a acestora constituie probleme de fapt a caror stabilire intra in competenta exclusiva a instantei judecatoresti si asupra carora, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Marcel Dragu in Dosarul nr. 5.367/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 1 aprilie 2004.

                      PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 162/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 162 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 162/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu