DECIZIE Nr. 162 din 1 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81, 89 si
187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 441 din 18 mai 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Marcel Dragu in Dosarul nr. 5.367/AS/2003
al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Cristian Petru Bulumac, cu
delegatie depusa in sedinta, pentru Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti,
lipsa fiind autorul exceptiei Marcel Dragu, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, consilierul juridic Cristian Petru
Bulumac, pentru Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, solicita respingerea
exceptiei ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu
retroactiveaza, asa cum sustine autorul exceptiei, ci, dimpotriva, ele se
aplica numai pentru viitor. Pe de alta parte, sustine ca exceptia ridicata
priveste aspecte care tin de aplicarea legii, aceasta fiind de competenta
instantei de judecata, iar nu de cea a Curtii Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu
retroactiveaza, ci se aplica numai pentru viitor si, ca atare, sunt
constitutionale. De asemenea, arata ca obligatia de recuperare a sumelor
cuvenite exista si in legislatia anterioara intrarii in vigoare a Legii nr.
19/2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
5.367/AS/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Marcel Dragu intr-o cauza civila
avand ca obiect contestatia formulata de acesta impotriva deciziei de
pensionare emise de Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate, vizand reactualizarea sau indexarea pensiilor
stabilite pe baza legislatiei anterior in vigoare, retroactiveaza, ceea ce
contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicata.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, iar dispozitiile
legale criticate "sunt constitutionale, neavand caracter retroactiv".
Arata, in acest sens, ca art. 81 se refera la modul de calcul al pensiei in
raport de un punctaj stabilit potrivit dispozitiilor art. 80, cu posibilitatea
actualizarii si indexarii pensiilor, iar art. 89 si 187 nu se refera la
recalcularea pensiilor, ci la recuperarea sumelor platite necuvenit, ca urmare
a calcularii gresite a pensiilor, in raport cu dispozitiile legale in vigoare
la data stabilirii lor.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata,
deoarece textele de lege criticate dispun numai pentru viitor. Art. 81 prevede
reactualizarea pensiilor aflate in plata, in raport cu valoarea stabilita a
punctului de pensie, iar dispozitiile sale se aplica pentru persoanele care se
pensioneaza dupa data intrarii lor in vigoare. Dispozitiile art. 89 si 187
"reglementeaza modalitatea de indreptare a erorilor intervenite in
procesul de stabilire si plata a pensiilor si procedura de recuperare a sumelor
incasate necuvenit, prin intermediul caselor teritoriale de pensii, stabilind,
in acelasi timp, si termenul de prescriptie extinctiva pentru recuperarea
acestor sume".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
81, 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000), modificate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 161 din 30 martie 2001), aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 338/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din
25 iunie 2002). Ulterior, dispozitiile art. 89 au fost modificate si completate
prin Legea nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004). In prezent,
dispozitiile legale criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 81: "(1) Valoarea unui punct de pensie se calculeaza de catre
CNPAS, conform prevederilor art. 80, la data intrarii in vigoare a legii
bugetului asigurarilor sociale de stat si se actualizeaza in functie de
posibilitatile financiare, in cursul executiei bugetare, prin indexare
trimestriala cu un procent care sa acopere cu pana la 100% rata inflatiei.
(2) Indexarea prevazuta la alin. (1) se stabileste prin hotarare a
Guvernului.";
- Art. 89: "(1) In situatia in care se constata erori in stabilirea si
in plata drepturilor de pensie, se vor opera revizuirile si modificarile
legale, atragand, dupa caz, raspunderea celor vinovati.
(2) La sfarsitul fiecarui an calendaristic drepturile de pensie se
revizuiesc din oficiu, daca elementele avute in vedere la calculul initial al
pensiei, pentru perioadele de stagiu ulterioare datei de 1 aprilie 2001, au
suferit modificari inscrise si confirmate in Declaratia privind evidenta
nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor
sociale de stat, depusa de angajator pana la data de 31 decembrie a fiecarui an
la casa teritoriala de pensii.
(3) Drepturile rezultate ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (2) se
cuvin si se acorda cu data de 1 ianuarie a anului urmator.";
- Art. 187: "(1) Sumele incasate necuvenit cu titlu de prestatii de
asigurari sociale se recupereaza de la beneficiari in termenul de prescriptie
de 3 ani.
(2) In cazul prestatiilor de asigurari sociale, altele decat pensiile,
recuperarea sumelor prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre angajator
sau, dupa caz, de institutia care efectueaza plata drepturilor de asigurari
sociale.
(3) Casele teritoriale de pensii recupereaza sumele platite necuvenit de la
platitorii prevazuti la alin. (2).
(4) Sumele platite necuvenit prin intermediul caselor teritoriale de pensii
se recupereaza de la beneficiari in baza deciziei casei respective, care
constituie titlu executoriu. Sumele ramase nerecuperate de pe urma
beneficiarilor decedati nu se mai urmaresc."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, revizuita si republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmatorul
continut: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
obiectul litigiului in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate
il constituie contestatia autorului exceptiei la decizia Casei de Pensii a Municipiului
Bucuresti, prin care i s-a revizuit pensia si s-a stabilit un debit pe care
este obligat sa-l restituie in temeiul prevederilor art. 187 din Legea nr.
19/2000. Acest debit nu s-a stabilit ca urmare a recalcularii pensiei pe baza
criteriilor prevazute in noua reglementare legala, ci ca urmare a calculului
gresit in baza legislatiei in vigoare la data inscrierii la pensie.
Prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
criticate prin exceptia de neconstitutionalitate, nu se aplica retroactiv, asa
cum sustine autorul exceptiei, ci acestea au aplicabilitate numai pentru
viitor, incepand cu data intrarii lor in vigoare. Astfel, drepturile de pensie
stabilite pe baza legislatiei anterioare nu pot fi atinse. Chiar si ca urmare a
recorelarii pensiilor, acestea pot fi majorate, dar, in nici un caz, diminuate.
Acest fapt este garantat de dispozitiile art. 180 alin. (7) din Legea nr.
19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora: "In
situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic
decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata
cuantumul avantajos."
Dispozitiile art. 187 din legea sus-mentionata prevad recuperarea sumelor
incasate necuvenit intr-o perioada de maximum 3 ani, anterioara datei
constatarii greselilor in calcularea cuantumului sau in plata pensiei. Aceste
greseli se raporteaza la prevederile legale in vigoare la data calcularii
cuantumului sau in perioada platii pensiei.
Ca atare, Curtea constata ca nici aceste dispozitii legale nu au caracter
retroactiv, chiar daca vizeaza sume incasate necuvenit in perioada anterioara
intrarii lor in vigoare, deoarece obligatia recuperarii acestor sume a fost
prevazuta si in legislatia anterioara. Astfel, art. 84 din Legea nr. 3/1977
privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala (publicata
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977) prevedea, la alin.
(1), ca "Sumele platite fara temei, cu titlu de pensie sau alte drepturi
aferente, se recupereaza potrivit legii, de la cei care le-au primit. Sumele
ramase nerecuperate de pe urma pensionarilor decedati nu se mai urmaresc",
iar la alin. (2), ca "Recuperarea de la pensionari a sumelor platite fara
temei se face pe baza deciziei date de organele de pensie, care constituie
titlu executoriu".
Pe de alta parte, Curtea constata ca existenta sau inexistenta unor greseli
la calcularea sau la plata pensiei, precum si marimea debitului creat ca urmare
a acestora constituie probleme de fapt a caror stabilire intra in competenta
exclusiva a instantei judecatoresti si asupra carora, potrivit dispozitiilor
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu
se poate pronunta.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81, 89 si
187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Marcel Dragu in Dosarul nr. 5.367/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti
- Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 aprilie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean