DECIZIE Nr. 162 din 22 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri
realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 9 august 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 privind
impunerea unor venituri realizate din Romania de persoanele fizice si juridice
nerezidente, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romanian
Broadcasting System" - S.A. Oradea in Dosarul nr. 2.582/CA/2000 al Curtii
de Apel Oradea.
La apelul nominal se prezinta avocat Augustin Man, pentru autorul
exceptiei, precum si consilier juridic Nicoleta Negut, pentru Ministerul Finantelor
Publice, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, aratand ca dispozitiile legale invocate privind
impozitarea, prin aplicarea unei penalitati de 100%, echivaleaza cu masura
confiscarii.
Ministerul Finantelor Publice, prin consilier juridic, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca aceasta a devenit
inadmisibila. In acest sens se arata, pe de o parte, ca dispozitiile legale
invocate au fost abrogate expres prin art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 83
din 25 august 1998, fiind insa reluate in integralitate prin art. 6 alin. (3)
din ordonanta sus-mentionata; pe de alta parte, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat cu privire la neconstitutionalitatea art. 6 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 83/1998, admitand exceptia de neconstitutionalitate avand ca
obiect acest text legal.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate, deoarece prin Decizia nr. 101 din 10 aprilie 2001 a
Curtii Constitutionale, in curs de publicare, a fost admisa exceptia de
neconstitutionalitate a art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998, text
legal al carui continut este identic cu obiectul exceptiei din prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 octombrie 2000, Curtea de Apel Oradea a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 privind impunerea unor
venituri realizate din Romania de persoanele fizice si juridice nerezidente,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romanian Broadcasting
System" - S.A. Oradea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 stabilesc
"drept sanctiune plata unei penalitati de 100% din impozitul ce trebuia
retinut si varsat", care se plateste "pe langa majorarile de
intarziere aplicabile oricarui impozit". In acest fel, considera autorul
exceptiei, textul respectiv incalca dispozitiile art. 41 alin. (7) si (8) din
Constitutie, intrucat masura prevazuta la art. 4 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 47/1997 "echivaleaza, prin efecte, cu o confiscare",
dar, in speta, "nu suntem in prezenta unor bunuri destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni sau contraventii", iar suma mentionata in textul
respectiv "nu constituie nici despagubiri, deoarece despagubirile se
includ in majorarile legale, [...] care se achita o data cu impozitele
datorate".
Curtea de Apel Oradea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece penalitatea de 100% aplicata la
impozitul ce trebuia retinut si/sau varsat este neconstitutionala,
"echivaland cu masura confiscarii in afara unui cadru legal".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "art. 4 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 nu contravine dispozitiilor art. 41 alin. (7)
si (8) din Constitutie, intrucat nu este vorba de o confiscare, ci despre o
penalitate pe care statul, din considerente economice, a inteles sa o
reglementeze ca sanctiune fiscala, nivelul acesteia neputand conduce in mod
automat la interpretari de ordinul unei masuri a confiscarii".
Presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, conform dispozitiilor art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata,
il constituie dispozitiile art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
47/1997, care au urmatorul continut: "Neretinerea la sursa a impozitului
datorat conform dispozitiilor prezentei ordonante si/sau nevarsarea acestuia la
bugetul de stat se sanctioneaza cu o penalitate de 100% din impozitul ce
trebuia retinut si/sau varsat, care va avea regimul juridic si procedura
aplicabile acestui impozit."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
sunt art. 41 alin. (7) si (8), care au urmatorul continut: "(7) Averea
dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se
prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile criticate ale Ordonantei Guvernului nr. 47/1997 nu mai erau in
vigoare la data ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, 9 octombrie 2000,
intrucat, prin art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 83 din 25 august 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 27 august
1998, se dispusese abrogarea in intregime a Ordonantei Guvernului nr. 47/1997,
aprobata prin Legea nr. 180/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Curtea constata insa ca dispozitia criticata din Ordonanta Guvernului nr.
47/1997, abrogata, a fost reluata in mod integral, intr-o redactare identica,
prin dispozitiile art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind
impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice
nerezidente, astfel incat Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte cu privire
la acest text. Sub acest aspect, Curtea retine ca dispozitiile art. 6 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 au fost declarate ca fiind
neconstitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 101 din 10 aprilie
2001. In conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (3) teza a doua din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, nu pot face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a
Curtii Constitutionale. Asa fiind, rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate
ce face obiectul prezentei cauze a devenit inadmisibila, conform dispozitiilor
alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83//1998 privind
impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice
nerezidente, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romanian
Broadcasting System" - S.A. Oradea in Dosarul nr. 2.582/CA/2000 al Curtii
de Apel Oradea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu