DECIZIE Nr.
1614 din 26 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de
transport public local nr. 92/2007
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 28 din 14 ianuarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea
serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată
de Societatea Comercială „Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul
nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei,
prin consilier juridic Andreea Olteanu, cu delegaţie depusă la dosar,
lipsind partea Ministerul Administraţiei şi Internelor,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul părţii prezente,
care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate,
susţinând, în esenţă, că, prin modalităţile
diferite de aplicare de către instanţele de judecată,
dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 contravin prevederilor
art. 16 şi ale art. 45 din Constituţie. Lipsa de circumstanţiere
a faptelor ce pot fi calificate ca fiind „abateri grave de la prevederile
contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la
reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau
protecţia mediului" determină aprecieri arbitrare ale
instanţei de judecată, care, pentru situaţii de fapt identice,
poate aplica tratamente juridice diferite.
Reprezentantul Ministerului Public susţine că
textul de lege supus controlului de constituţionalitate este criticat, în
realitate, din perspectiva unor pretinse omisiuni legislative, raportat la
modalităţile de interpretare şi aplicare de către
instanţele judecătoreşti. Prin urmare, solicită respingerea
excepţiei, susţinând şi că cerinţa de previzibilitate
a legii, deşi este o condiţie esenţială a legii, nu poate
avea un caracter absolut, deoarece riscă să dobândească, prin
reglementarea tuturor posibilităţilor concrete de fapt, un caracter
excesiv.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 419/64/2008, Curtea de Apel Braşov - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Societatea Comercială „Transbus" - S.A. din
Braşov într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect
anularea unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine că
dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 încalcă
principiul egalităţii în drepturi şi libertatea economică,
deoarece reglementează doar sancţiunea suspendării copiilor
conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport,
fără a preciza însă în ce anume constau acele „abateri grave sau
repetate" pentru care autoritatea de autorizare poate dispune această
măsură. In lipsa unor astfel de precizări şi
diferenţieri legale, autoritatea competentă are libertatea de a
aprecia subiectiv şi arbitrar, astfel încât unor subiecte de drept aflate
în aceeaşi situaţie de fapt, care au săvârşit aceleaşi
fapte, să le fie sau nu aplicată aceeaşi sancţiune.
Curtea de Apel Braşov - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Avocatul Poporului, în
punctul său de vedere, apreciază că dispoziţiile art. 39
alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 sunt
constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 39 alin. (2)
din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, cu
următorul cuprins:
- Art. 39 alin. (2): „(2) Copiile conforme ale
licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport se
suspendă de către autoritatea de autorizare în cazul
săvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile
contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementările
în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia
mediului."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege
menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 - Egalitatea
în drepturi şi ale art. 45 - Libertatea economică.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea Constituţională constată că prin Decizia nr. 70 din
15 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 112 din 25 februarie 2009, s-a pronunţat asupra aceleiaşi
excepţii de neconstituţionalitate, invocate de acelaşi autor in
acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de judecată. Cu acel
prilej, Curtea a statuat, pentru considerentele acolo reţinute, că
dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public
local nr. 92/2007 nu contravin prevederilor art. 21 alin. (1), (2) şi (3)
referitoare la accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1) care
garantează dreptul la apărare şi nici celor ale art. 52 alin.
(1) din Constituţie, care consacră dreptul persoanei
vătămate de o autoritate publică.
In prezenta excepţie de neconstituţionalitate
autorul acesteia susţine neconformitatea aceloraşi dispoziţii
legale faţă de exigenţele principiului egalităţii în
drepturi, reglementat de art. 16 din Constituţie, şi faţă
de principiul libertăţii economice, consacrat de art. 45 din Legea
fundamentală, invocând, în acest sens, omisiuni de reglementare ale
acestor dispoziţii, care favorizează astfel modalităţi
arbitrare de interpretare de către instanţele de judecată, care,
în cazuri identice, aplică aceeaşi normă juridică în mod
diferit.
Faţă de aceste susţineri, Curtea
constată că excepţia urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă, deoarece instanţa de contencios constituţional nu
se poate pronunţa nici cu privire la probleme legate de omisiuni
legislative, nici cu referire la aspecte ce vizează modalitatea de
interpretare şi aplicare a legislaţiei de către instanţele
de judecată. Jurisprudenţa Curţii Constituţionale
demonstrează constanţa practicii constituţionale în acest sens,
de exemplu Decizia nr. 158 din 10 noiembrie 1998, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, sau Decizia nr.
1.016 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 567 din 14 august 2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea
serviciilor de transport public local nr. 97/2007, excepţie ridicată
de Societatea Comercială „Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul
nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 26 noiembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi