DECIZIE Nr.
1604 din 9 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009
privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea
cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru
cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 82 din 1 februarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly - magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
excepţie ridicată de Nicolae Bîrsan în Dosarul nr. 4.752/103/2009 al
Tribunalului Neamţ - Secţia civilă.
La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei,
lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul autorului excepţiei, care arată că măsura legală criticată este
neconstituţională, întrucât se aplică şi asistenţilor personali ai persoanelor
cu handicap. Or, aceştia trebuie să îngrijească permanent persoana cu handicap,
astfel încât nu li se pot aplica dispoziţiile legale care prevăd acordarea unor
zile libere fără plată. Mai arată că a formulat o acţiune în justiţie imediat
ce a constatat că remuneraţia primită a fost diminuată corespunzător zilelor libere
fără plată acordate, astfel încât nu i se poate opune faptul că, între timp,
măsura legală criticată nu mai este în vigoare. In consecinţă, solicită
admiterea excepţiei formulate.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, întrucât textul legal
criticat nu mai este în vigoare, fiind un act cu aplicabilitate limitată în
timp.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 22 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 4.752/103/2009, Tribunalul Neamţ - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 10 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi
instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului
de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul
Monetar Internaţional, excepţie ridicată de Nicolae Bîrsan într-o cauză
având ca obiect obligarea primarului municipiului Piatra-Neamţ la restituirea
sumelor de bani reţinute potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că textul criticat este neconstituţional în
măsura în care se aplică asistenţilor maternali care au în îngrijire persoane
cu grad de handicap grav. Se susţine că reducerea veniturilor acestora cu 15,5%
încalcă prevederile Cartei sociale europene revizuite.
Tribunalul Neamţ - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate formulată este
întemeiată. In esenţă, se susţine că textul legal în cauză creează o dublă
discriminare, şi anume, pe de o parte, între persoanele care suferă de o
anumită afecţiune, încadrate în gradul de handicap grav, pentru care se impune
acordarea de asistenţă continuă, şi persoanele sănătoase, a căror siguranţă nu
este în niciun fel afectată, iar pe de altă parte, între personalul bugetar şi
cel din mediul privat.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este inadmisibilă, întrucât
textul criticat nu mai este în vigoare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 329/2009
privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, cu modificările şi completările
ulterioare. In realitate, Curtea constată că autorul excepţiei critică numai
prevederile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009, text asupra căruia,
potrivit jurisprudenţei sale, Curtea urmează să se pronunţe. Astfel,
dispoziţiile legale criticate au următorul cuprins:
„(1) In vederea încadrării în constrângerile
bugetare determinate de situaţia de criză economică, în perioada octombrie-decembrie
2009, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice, indiferent de modul
de finanţare, au obligaţia de a diminua cheltuielile de personal, în medie cu
15,5% lunar, prin aplicarea uneia dintre următoarele măsuri:
a) să acorde personalului propriu, indiferent de
statutul acestuia, zile libere fără plată pentru o perioadă de până la 10 zile
lucrătoare;
b) să reducă programul de lucru;
c) să dispună o măsură ce combină alternativele
prevăzute la lit. a) şi b);
d) altă măsură cu efect echivalent."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile Cartei sociale europene revizuite, ratificată de
România prin Legea nr. 74/1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile legale criticate au avut
o aplicabilitate limitată în timp, respectiv până la data de 31 decembrie 2010, ceea ce înseamnă că ele nu mai sunt în
vigoare în sensul prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
respectiv la data pronunţării prezentei decizii, indiferent de momentul
ridicării excepţiei de neconstituţionalitate. Totodată, Curtea observă că
acestea şi-au epuizat efectele juridice înainte chiar de sesizarea sa de către
instanţa judecătorească, astfel încât aceasta din urmă ar fi trebuit ea însăşi
să respingă excepţia de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
In consecinţă, având în vedere faptul că instanţa de
judecată nu şi-a îndeplinit rolul de filtru pe care i-l acordă art. 29 alin.
(5) din Legea nr. 47/1992, revine Curţii Constituţionale competenţa subsidiară
de a respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstitutionalitate ridicată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009
privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
excepţie ridicată de Nicolae Bîrsan în Dosarul nr. 4.752/103/2009 al
Tribunalului Neamţ - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 decembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Benke Karoly