DECIZIE Nr.
1601 din 26 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 36 din 18 ianuarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 226/2008 privind unele măsuri
financiar-bugetare, excepţie ridicată de Maria Bruzlea, Istvan
Bălănescu şi Dorel Tănalt în Dosarul nr. 119/102/2009 al
Tribunalului Mureş - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
arătând că preambulul actului criticat justifică urgenţa
adoptării ordonanţei de urgenţă şi că
restrângerea vocaţiei de a primi tichete de masă de la buget se
aplică indiferent de forma de finanţare a autorităţilor sau
instituţiilor publice, astfel încât nu sunt încălcate prevederile
art. 16 din Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 7 aprilie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 119/102/2009, Tribunalul Mureş -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2008 privind unele
măsuri financiar-bugetare, excepţie ridicată de Maria
Bruzlea, Istvan Bălănescu şi Dorel Tănalt, într-o
cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni pentru acordarea
unor drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine că
dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 226/2008 privind unele măsuri financiar-bugetare, prevăzând
că instituţiile publice nu acordă tichete de masă în anul 2009
personalului din cadrul acestora, contravin dispoziţiilor art. 115 din
Constituţie, pentru că anulează un drept stabilit prin lege în
temeiul art. 41 alin. (2) din Legea fundamentală. Dispoziţiile
criticate restrâng nejustificat exerciţiului dreptului la acordarea
tichetelor de masă. Mai mult, ordonanţa de urgenţă a fost
emisă înaintea legii bugetului de stat pe 2009, deşi fondurile pentru
finanţarea tichetelor de masă se cuprind în legea bugetului de stat.
Dispoziţiile criticate sunt discriminatorii pentru categoria de
salariaţi din instituţiile publice faţă de celelalte
categorii din domeniul privat, încălcându-se dreptul constituţional
al egalităţii tuturor cetăţenilor în faţa legii, drept
garantat şi de art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale.
Tribunalul Mureş - Secţia civilă şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că textul legal criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta
excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 226/2008 privind unele măsuri financiar-bugetare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 31
decembrie 2008, având următorul cuprins:
„Instituţiile publice centrale şi locale,
aşa cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele
publice, cu modificările ulterioare, şi prin Legea nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi
de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din
venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, cu
excepţia instituţiilor finanţate integral din venituri proprii,
nu acordă tichete de masă în anul 2009 personalului din cadrul
acestora".
Autorii excepţiei consideră că
dispoziţiile criticate sunt contrare dispoziţiilor constituţionale
ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în faţa legii, ale art. 41 alin.
(2) privind dreptul salariaţilor la măsuri de protecţie
socială şi ale art. 115 privind delegarea legislativă, precum
şi dispoziţiilor art. 14 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că „dreptul stabilit prin lege în temeiul art. 41
alin. (2) din Legea fundamentală", de care vorbesc autorii
excepţiei, este în realitate o vocaţie şi nu un drept efectiv,
aşa cum este, de exemplu, dreptul la salariu al angajatului pentru munca
prestată. De altfel, în acest sens, art. 1 alin. (1) din Legea nr.
142/1998 privind acordarea tichetelor de masă prevede că „Salariaţii
[...] pot primi o alocaţie individuală de hrană, acordată
sub formă de tichete de masă, suportată integral pe costuri de
angajator".
Aşadar, legea nu instituie în sarcina
angajatorilor (societăţi comerciale, regii autonome, instituţii
publice, alte persoane juridice sau fizice) obligativitatea de a acorda
alocaţie individuală de hrană, sub forma tichetelor de
masă, ci posibilitatea acordării acesteia, făcând şi
precizarea care se impunea, în sensul că această alocaţie individuală
se acordă „în limita prevederilor bugetului de stat, sau după caz,
ale bugetelor locale, pentru unităţile din sectorul bugetar, şi
în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii,
pentru celelalte categorii de angajatori" [art. 1 alin. (2) din Legea
nr. 142/1998].
Prin urmare, alocaţia individuală lunară
se poate acorda numai dacă angajatorul dispune de sumele băneşti
necesare şi suficiente, pentru că altfel s-ar crea o obligaţie
legală ce nu ar putea fi executată, or, este îndeobşte cunoscut
că norma legală nu poate fi ilogică. Legiuitorul nu poate deci
obliga angajatorul la această prestaţie, care nu reprezintă o
măsură de protecţie socială de rang constituţional,
nefiind vorba de securitatea sau sănătatea salariaţilor, şi
care depinde în totalitate de posibilităţile sale financiare.
In fine, Curtea reţine că la elaborarea
şi aprobarea bugetului de stat trebuie bine stabilite categoriile de
cheltuieli ce pot fi cuprinse în buget, iar, sub acest aspect, emiterea
ordonanţei înaintea aprobării bugetului de stat era chiar
necesară, întrucât, în lipsa acesteia, instituţiile publice ar fi
fost tentate să cuprindă în bugetul lor sumele corespunzătoare
acestei alocaţii, fără a avea resursele băneşti
necesare, operaţiune nepermisă de legea finanţelor publice.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 226/2008 privind unele măsuri
financiar-bugetare, excepţie ridicată de Maria Bruzlea, Istvan
Bălănescu şi Dorel Tănalt în Dosarul nr. 119/102/2009 al
Tribunalului Mureş - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 26 noiembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly