DECIZIE Nr.
160 din 26 februarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
55/2007 privind infiintarea Oficiului Roman pentru Imigrari prin reorganizarea
Autoritatii pentru straini si a Oficiului National pentru Refugiati, precum si
modificarea si completarea unor acte normative
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 17 martie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
55/2007 privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea
Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi
modificarea şi completarea unor acte normative, excepţie ridicată de Oficiul
pentru Migratia Forţei de Muncă, Aurel Teodorescu, Nadia Constantin şi Zicu
Muşat în Dosarul nr. 4.572/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru Oficiul pentru
Migratia Forţei de Muncă, doamna Natalia Luchian, consilier juridic al Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Lipsesc celelalte părţi, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul părţii prezente. Acesta precizează că, potrivit art. 2 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 640/2007 privind stabilirea unor măsuri în aplicarea
prevederilor art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2007 pentru
completarea Legii nr. 202/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, precum şi pentru stabilirea unor
măsuri de reorganizare instituţională, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei
de Muncă a devenit succesor în drepturi şi obligaţii al Oficiului pentru
Migratia Forţei de Muncă. In această calitate, arată că înţelege să formuleze
cerere de renunţare la judecarea cauzei ce face obiect al Dosarului Curţii
Constituţionale nr. 1.284D/2007.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a cererii de renunţare la judecată.
Deliberând, Curtea respinge cererea, întrucât excepţia
de neconstituţionalitate este de ordine publică, iar, potrivit art. 55 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
instanţa de contencios constituţional, legal sesizată, procedează la examinarea
constituţionalităţii, nefiind aplicabile dispoziţiile Codului de procedură
civilă referitoare la suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului.
In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007, procurorul
solicită respingerea acesteia ca inadmisibilă, arătând că actul normativ
menţionat a fost atacat pe cale principală, prin acţiune introdusă în acest
scop la instanţa de judecată, aceasta nefiind o cale admisă din punct de vedere
procedural.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 18 iulie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 4.572/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
55/2007 privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea
Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi
modificarea şi completarea unor acte normative. Excepţia a fost ridicată de
Oficiul pentru Migratia Forţei de Muncă, Aurel Teodorescu, Nadia Constantin şi
Zicu Muşat într-o cauză având ca obiect contestarea constituţionalităţii
ordonanţei amintite, în baza art. 9 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se formulează deopotrivă critici de neconstituţionalitate
extrinsecă şi intrinsecă.
Astfel, în ceea ce priveşte constituţionalitatea
extrinsecă, se susţine că ordonanţa nu a fost emisă cu respectarea prevederilor
art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu cuprinde justificări
pertinente legate de urgenţa demersului.
Cu privire la constituţionalitatea intrinsecă, se
arată, în esenţă, că prevederile ordonanţei încalcă dispoziţiile Legii
fundamentale care consacră principiul separaţiei puterilor în stat şi al
obligativităţii respectării legilor, precum şi pe cele referitoare la rolul
Parlamentului, întrucât Guvernul, prin edictarea ordonanţei criticate, a
nesocotit prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă
pentru elaborarea actelor normative. Se susţine că edictarea ordonanţei ce face
obiectul controlului de constituţionalitate „înlătură locul şi rolul
sindicatelor şi patronatelor în dialogul instituţional' pentru iniţierea şi promovarea
unor acte normative prin care se modifică esenţial abordarea gestionării
fenomenului imigraţiei în scop de muncă". Se mai arată că se creează un
statut mai favorabil pentru cercetătorii şi sportivii străini. Autorii
excepţiei consideră că este nesocotit dreptul constituţional la alegerea liberă
a locului de muncă, referindu-se, în acest sens, la salariaţii Oficiului pentru
Migratia Forţei de Muncă, precum şi dreptul de petiţionare. Prin definiţia
dată, în cuprinsul ordonanţei criticate, noţiunii de „străin", se susţine
că se contravine dispoziţiilor art. 57 din Constituţie. De asemenea, se arată
că se încalcă programul de guvernare adoptat prin Hotărârea Parlamentului nr.
24/2004 şi, în consecinţă, prevederile art. 102 alin. (1) din Legea fundamentală.
In fine, se semnalează o multitudine de carenţe de reglementare şi deficienţe
de redactare.
Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este nefondată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, fiind ridicată pe calea
unei acţiuni în contencios administrativ prin care, în baza art. 9 din Legea
nr. 554/2004, s-a solicitat constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe
sau a unor dispoziţii dintr-o ordonanţa. Invoca, în sprijinul acestei opinii,
deciziile Curţii Constituţionale nr. 761/2006, 764/2006, 5/2007, 66/2007,
174/2007, 342/2007 si 660/2007.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale, întrucât nu sunt
contrare dreptului constituţional la muncă şi la protecţia socială a muncii şi
nici nu aduc atingere principiului egalităţii şi nediscriminării. Consideră că
celelalte texte din Legea fundamentală invocate în motivarea excepţiei nu sunt
incidente în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007 privind
înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea Autorităţii
pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi modificarea
şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 347/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
851 din 12 decembrie 2007.
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile ordonanţei contravin următoarelor dispoziţii din Constituţie: art.
1 alin. (4) şi (5) care consacră principiul separaţiei puterilor în stat şi cel
al obligativităţii respectării Constituţiei şi a legilor, art. 9 privind
sindicatele, patronatele şi asociaţiile patronale, art. 16 alin. (2) potrivit
căruia nimeni nu este mai presus de lege, art. 41 privind munca şi protecţia
socială, art. 51 alin. (2) şi (4) care statuează dreptul organizaţiilor legal
constituite de a adresa petiţii în numele colectivităţilor pe care le
reprezintă şi obligaţia autorităţilor publice de a răspunde, art. 57 referitor
la exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor şi a libertăţilor
constituţionale, art. 61 care stabileşte rolul şi structura Parlamentului, art.
73 lit. p) care prevede că regimul general privind raporturile de muncă,
sindicatele, patronatele şi protecţia socială se reglementează prin lege
organică, art. 102 alin. (1) potrivit căruia Guvernul, potrivit programului său
de guvernare, acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea
generală a administraţiei publice, şi art. 115 alin. (4) şi (6) privind
condiţiile adoptării ordonanţelor de urgenţă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că este inadmisibilă, urmând să fie respinsă ca atare, pentru
următoarele motive:
Prin Decizia nr. 660 din 4 iulie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 2 august 2007, Curtea
Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.
9 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi a reţinut că acestea
sunt neconstituţionale în măsura în care permit ca acţiunea introdusă la
instanţa de contencios administrativ să aibă ca obiect principal constatarea
neconstituţionalităţii unei ordonanţe sau a unei dispoziţii dintr-o ordonanţă.
In considerentele deciziei mai sus menţionate s-a reţinut, printre altele, că,
„atunci când obiectul acţiunii principale introduse la instanţa de judecată
este constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe simple sau ordonanţe de
urgenţă a Guvernului ori a unor dispoziţii din aceasta, excepţia de
neconstituţionalitate este transformată într-o veritabilă acţiune directă, pierzându-şi
astfel natura sa de excepţie, înţeleasă ca un mijloc de apărare care nu pune în
discuţie fondul pretenţiei deduse judecăţii."
Or, în cauza de faţă, obiectul acţiunii principale,
întemeiate pe prevederile art. 9 din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, introdusă la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal, îl constituie însăşi contestarea constituţionalităţii
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007 privind înfiinţarea Oficiului
Român pentru Imigrări prin reorganizarea Autorităţii pentru străini şi a
Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi modificarea şi completarea unor
acte normative. Prin modificarea Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, prin Legea nr. 262/2007, la articolul 9, după alineatul (4) s-a
introdus un nou alineat, care prevede că persoana care se consideră vătămată
într-un drept al său ori într-un interes legitim prin ordonanţe sau dispoziţii
din ordonanţe poate introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ,
însoţită de excepţia de neconstituţionalitate, obiectul acţiunii constituindu-l
„acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonanţe ale
Guvernului, anularea actelor administrative emise în baza acestora, precum şi,
după caz, obligarea unei autorităţi publice la emiterea unui act administrativ
sau la realizarea unei anumite operaţiuni administrative", iar nu însăşi
anularea pe motiv de neconstituţionalitate a ordonanţei ori a unor dispoziţii
din aceasta.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
55/2007 privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea
Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi
modificarea şi completarea unor acte normative, excepţie ridicată de Oficiul
pentru Migraţia Forţei de Muncă, Aurel Teodorescu, Nadia Constantin şi Zicu
Muşat în Dosarul nr. 4.572/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 26 februarie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu