DECIZIE Nr. 16
din 2 octombrie 2006
pentru aprobarea
Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz in domeniul
asistentei consumatorului de droguri
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA ANTIDROG
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 899 din 6 noiembrie 2006
Având în vedere prevederile
art. 12 alin. 3 din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000
privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
860/2005,
în temeiul prevederilor art. 3
alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.489/2002 privind înfiinţarea Agenţiei
Naţionale Antidrog, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog emite prezenta decizie.
Art. 1. - Se aprobă Standardele
minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul asistenţei
consumatorului de droguri, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog,
Pavel Abraham
ANEXĂ
STANDARDE MINIME OBLIGATORII
privind managementul de caz în domeniul asistenţei
consumatorului de droguri
Managementul de caz aplicat în domeniul asistenţei
consumatorului de droguri este o metodă de coordonare a tuturor serviciilor de
asistenţă medicală, psihologică şi socială şi constă în activitatea de
identificare a necesităţilor consumatorului, planificarea, coordonarea şi
monitorizarea implementării măsurilor din planul individualizat de asistenţă a
consumatorului de droguri, în funcţie de resursele disponibile.
Prezentele standarde minime obligatorii sunt
complementare cu normele de elaborare, modificare şi implementare a planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri şi se completează cu
celelalte dispoziţii în domeniul asistenţei consumatorului de droguri.
Prezentele standarde sunt grupate pe următoarele arii
de interes:
1. descrierea metodei şi condiţii de utilizare;
2. şedinţe de management de caz şi tehnici aplicate;
3. aplicarea managementului de caz în funcţie de
etapele procesului:
3.1. evaluarea;
3.2. stabilirea programului integrat de asistenţă şi
elaborarea planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri;
3.3. semnarea acordului şi
includerea în programul integrat de asistenţă;
3.4. implementarea planului individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri; colaborare;
3.5. monitorizare şi evaluare;
3.6. terminare;
4. echipa multidisciplinară din centrul de prevenire,
evaluare şi consiliere antidrog (CPECA): formare, funcţionare, desemnare, situaţii speciale;
5. managementul informaţiilor;
6. advocacy;
7. situaţii speciale.
Standardul 1 - Descrierea metodei - condiţii de
utilizare
Managementul de caz este
metoda prin care se realizează planificarea,
coordonarea şi monitorizarea serviciilor de asistenţă medicală, psihologică şi
socială a consumatorilor de droguri, în funcţie de necesităţile acestora,
precum şi motivarea consumatorului în vederea menţinerii sale în sistemul de
asistenţă. Managerul de caz constituie punctul central de contact al
beneficiarilor care primesc asistenţă de la mai mulţi furnizori.
Metoda este utilizată la acordarea serviciilor de
asistenţă medicală, psihologică şi socială, asigurând un caracter integrat şi
continuu procesului de asistenţă, prin evaluare, planificare, crearea de
legături de colaborare, monitorizare, advocacy.
Managementul de caz este aplicat în mod continuu pe
întreg parcursul procesului de asistenţă medicală, psihologică şi socială,
constituindu-se el însuşi într-un serviciu.
Principiile managementului de caz:
1. continuitatea serviciilor de asistenţă prin
intermediul unui punct central de contact;
2. adecvarea la necesităţile beneficiarului;
3. promovarea intereselor beneficiarului;
4. pragmatismul;
5. anticiparea necesităţilor;
6. flexibilitatea;
7. respectarea drepturilor omului;
8. managementul de caz este bazat pe comunitate.
Proceduri de implementare a standardului 1
1.1. Metoda managementului de caz se utilizează pe întreg parcursul procesului de acordare a serviciilor de
asistenţă pentru consumator:
a) evaluarea consumatorului; b) stabilirea programului
integrat de asistenţă, elaborarea planului individualizat de asistenţă a
consumatorului de droguri şi includerea în program; c) implementarea măsurilor
din planul individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri; d) monitorizarea
şi evaluarea implementării măsurilor din planul individualizat de asistenţă a
consumatorului de droguri; e) reevaluarea, după caz, a planului de asistenţă a
consumatorului de droguri şi continuarea programului cu modificarea planului
sau modificarea programului integrat de asistenţă; f) colaborarea dintre
furnizori; g) advocacy.
1.2. Momentul de debut al metodei este prima întâlnire dintre beneficiar şi managerul de caz desemnat în vederea
iniţierii evaluării, moment în care acesta va deschide fişa beneficiarului.
1.3. Solicitanţii de asistenţă sunt înscrişi în
Registrul de primire aflat în responsabilitatea medicului din CPECA. Primirea
acestora se face de către unul dintre cei 3 manageri de caz din CPECA. Odată cu
înscrierea în Registrul de primire, solicitantului i se desemnează şi managerul
de caz şi i se programează prima şedinţă cu acesta.
Primirea şi desemnarea managerului de caz se fac
conform unei proceduri sau planificări proprii centrului.
1.4. Agenţia Naţională Antidrog asigură resursele
umane, financiare şi materiale necesare desfăşurării optime a managementului de
caz în conformitate cu prevederile prezentelor standarde.
1.5. In vederea aplicării metodei, fiecare CPECA îşi
elaborează la nivel local un inventar al tuturor furnizorilor de servicii de
asistenţă medicală, psihologică şi socială, precum şi al altor instituţii care
pot sprijini managerul de caz.
CPECA se asigură că acest
inventar este revizuit periodic şi, după caz, înnoit, în funcţie de cel puţin
următorii factori: nevoile comunităţii, dinamica cererii de asistenţă, dinamica
serviciilor, apariţia modificărilor legislative în domeniu şi propunerile
făcute de către personalul de specialitate şi ale metodologiilor specifice
fiecărui tip de serviciu pe care îl oferă consumatorului de droguri.
1.6. Conform inventarului resurselor şi pentru a
asigura trimiteri adecvate, CPECA încheie convenţii cu diverşi furnizori de
servicii, conform prevederilor art. 28 din Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi
consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005, denumit
în continuare Regulament.
1.7. Atribuţiile managerului de caz:
a) asigură primirea şi informarea cu privire la
serviciile pentru consumator;
b) participă la evaluare şi reevaluare continuă pe
cele 5 arii principale;
c) realizează
trimiteri/planificări pentru evaluarea medicală, psihologică şi socială;
d) recunoaşte aspectele personale, familiale şi
sociale care pot sprijini sau pot fi obstacole pentru programul integrat de
asistenţă;
e) orientează beneficiarul în funcţie de rezultatele
evaluării în vederea includerii într-un program integrat de asistenţă, în
funcţie de serviciile existente;
f) stabileşte împreună cu beneficiarul obiectivele
principale pe cele 5 arii evaluate şi elaborează, cu participarea echipei,
planul individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri;
g) realizează balanţa dintre nevoile depistate în
urma evaluării şi serviciile existente;
h) face trimiterile spre serviciile necesare şi
realizează demersurile necesare includerii beneficiarului în acestea, împreună
cu echipa;
i) monitorizează continuu planul individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri;
j) oferă sprijin în pregătirea beneficiarului pentru
intrarea în programul integrat;
k) oferă servicii directe din cadrul planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri, conform competenţelor
sale profesionale;
l) răspunde la situaţiile de
criză;
m) sprijină dezvoltarea resurselor informale de suport;
n) se angajează în advocacy pentru beneficiar;
o) se angajează în advocacy
pentru dezvoltarea resurselor din circuitul terapeutic integrat;
p) asigură consilierea, orientarea şi sprijinul pentru
realizarea demersurilor necesare obţinerii drepturilor sociale;
q) participă la monitorizarea şi evaluarea serviciilor
primite de consumator;
r) participă la elaborarea strategiilor şi planurilor
de asistenţă medicală, psihologică şi socială naţionale, judeţene şi, după caz,
locale.
Standardul 2 - Şedinţe de management de caz. Tehnici
2.1. Şedinţe de management de caz
a) Pentru realizarea
atribuţiilor sale, managerul de caz are întâlniri periodice cu beneficiarul,
cel puţin o întâlnire pe lună.
b) Prima şedinţă este momentul în care are loc primul
contact între managerul de caz şi beneficiar. Cu acest prilej se stabilesc
modalităţile de comunicare între cei doi şi se deschide fişa beneficiarului.
Fişa beneficiarului este completată de managerul de caz, cu participarea şi
sprijinul tuturor membrilor echipei multidisciplinare din CPECA, şi conţine
toate datele legate de programări, rezultatele acestora, serviciile furnizate
beneficiarului, până la ultima şedinţă în care se consemnează terminarea
programului.
c) Incepând cu prima şedinţă, managerul de caz
completează Registrul managerului de caz. In acest registru se consemnează
toate şedinţele de management de caz şi rezultatul acestora, până la terminarea
programului.
d) La prima şedinţă de management de caz este iniţiată
evaluarea consumatorului, realizată pe aria specifică profesiei managerului de
caz, şi se fac trimiteri către alţi profesionişti.
e) In cazul primei şedinţe de management de caz i se
pune în vedere beneficiarului să anunţe în prealabil managerul de caz în
legătură cu orice schimbare de domiciliu, reşedinţă sau locuinţă. In cazul
schimbării domiciliului într-o localitate care nu se află în judeţul în care
îşi are sediul CPECA, la solicitarea beneficiarului cazul poate fi transferat
CPECA cel mai apropiat de noul domiciliu. In acest caz, planul individualizat
de asistenţă a consumatorului de droguri va fi modificat în mod corespunzător.
2.2. Tehnicile se aplică
în funcţie de etapele procesului de asistenţă.
Durata şedinţei de management de caz este între 30 şi
45 de minute.
a) In fazele iniţiale - evaluare - managerul de caz
intervine frecvent şi semnificativ cu scopul de a reduce barierele interne şi
externe care interferează cu intrarea în tratament. In această etapă, metodele
cuprind:
a1) - interviul
motivaţional;
a2) - educaţie de
bază cu privire la dependenţă şi recuperare;
a3) - informarea cu privire la consecinţele consumului;
a4) - tehnici de
angajare în dezvoltarea relaţiilor manager de caz - beneficiar.
b) In faza implementării planului individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri, şedinţele de management de caz, cu rol
de coordonare între servicii, au rolul de explicare a funcţiilor, scopului,
obiectivelor şi finalităţii accesării serviciilor respective.
Scopul şedinţelor în această etapă este adecvarea
serviciilor/beneficiar, rezolvarea îngrijorărilor imediate şi facilitarea
tranziţiei între servicii.
Metodele cuprind:
b1) - prevenirea
recăderilor;
b2) - evaluări de
proces;
b3) - tehnici de
câştigare şi dezvoltare de abilităţi;
b4 - tehnici de
câştigare a autocontrolului.
c) In faza de terminare a programului, care trebuie
planificată, şedinţele de management de caz au ca scop
dobândirea independenţei şi autonomiei în vederea reintegrării în comunitate.
Metodele cuprind:
c1) - tehnici de
întărire a încrederii;
c2) - tehnici de
întărire a autoeficienţei;
c3) - tehnici de dezvoltare a abilităţilor de utilizare judicioasă a resurselor personale
şi comunitare;
c4) - evaluări de
proces;
c5) - tehnici de
consolidare a abilităţilor.
Standardul 3 - Aplicarea managementului de caz în
funcţie de etapele procesului de asistenţă
3.1. Evaluarea, etapă
esenţială a procesului asistenţei medicale, psihologice şi sociale a
consumatorului de droguri, prezintă un caracter multidimensional. Ea permite
utilizarea ulterioară a criteriilor de orientare pentru stabilirea programului
integrat de asistenţă.
a) Evaluarea este începută la prima şedinţă, conform
programării.
Programarea evaluării consumatorului se face în
cazurile de solicitare de asistenţă pentru consumator: a) la solicitarea
directă a acestuia; b) prin dispoziţia procurorului sau a altui organ judiciar;
c) în cazuri de urgenţă; d) la finalizarea serviciilor oferite de un furnizor,
potrivit art. 26 din Regulament; e) la solicitarea conducerii locului de
detenţie.
b) Pentru programarea evaluării consumatorului de
droguri, managerul de caz colaborează cu membrii echipei multidisciplinare din
CPECA şi cu profesionişti din afara acestuia.
Efectuarea trimiterilor către alţi profesionişti,
servicii sau alte resurse adecvate se realizează cu participarea tuturor
membrilor echipei multidisciplinare din CPECA.
c) Evaluarea, coordonată şi monitorizată de managerul
de caz, se realizează pe ariile prevăzute la art. 14
din Regulament şi în conformitate cu ghidurile de
practică în materie.
d) rezultatul evaluării se consemnează în fişa
beneficiarului, în baza căreia se întocmeşte raportul de evaluare.
Raportul de evaluare cuprinde următoarele: date despre
consumatorul de droguri; rezultatele evaluării pe arii; după caz, expertiza
medico-legală; recomandări, în cadrul cărora sunt stabilite programul integrat
de asistenţă şi planul individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri.
Modelul raportului de evaluare este cel prevăzut în
anexa nr. 3 la Regulament.
3.2. Stabilirea programului
integrat de asistenţă şi elaborarea planului individualizat de asistenţă a
consumatorului de droguri
a) Programul integrat de asistenţă şi planul individualizat
de asistenţă a consumatorului de droguri reprezintă recomandări privind
asistenţa pentru consumatorul de droguri şi sunt menţionate în raportul de
evaluare. Pentru selectarea programului integrat de asistenţă, managerul de caz
analizează toate datele rezultate în urma evaluării.
b) Programul integrat de asistenţă permite
structurarea serviciilor de asistentă, garantând caracterul integral şi
continuu al acestora. In funcţie de scopul urmărit, serviciile de asistenţă
sunt sistematizate în 4 tipuri de programe, prevăzute în anexa nr. 6 la
Regulament.
c) Planul individualizat de asistenţă a consumatorului
de droguri reprezintă intervenţiile terapeutice individualizate din cadrul unui
program, iar elaborarea, modificarea şi implementarea sa se fac potrivit
normelor metodologice în materie.
d) Stabilirea programului integrat de asistenţă şi
includerea beneficiarului în acesta se fac pe baza criteriilor de orientare,
prevăzute în anexa nr. 7 la Regulament, în funcţie de problemele depistate în
ariile de evaluare.
De asemenea, la stabilirea programului integrat de
asistenţă se ţine cont de serviciile disponibile şi de criteriile de admitere
în acestea.
e) Stabilirea programului
integrat de asistenţă şi a intervenţiilor ce constituie planul individualizat
de asistenţă a consumatorului de droguri se fac la terminarea evaluării, după
cel puţin o întâlnire a membrilor echipei multidisciplinare din CPECA şi nu înainte de a contacta furnizorii serviciilor propuse.
3.3. Semnarea acordului de
includere în programul integrat de asistenţă
a) Semnarea Acordului de includere în programul
integrat de asistenţă echivalează cu admiterea în sistemul de asistenţă,
conform recomandărilor propuse.
b) In vederea propunerii semnării acordului de
includere în programul integrat de asistenţă stabilit, managerul de caz
programează o şedinţă în cadrul căreia i se prezintă beneficiarului raportul de
evaluare cu recomandările făcute, In acest context, se dinsting două situaţii:
b1) - beneficiarul
nu este de acord cu recomandările făcute; în această situaţie, managerul de caz
stabileşte o nouă întâlnire cu echipa în vederea revizuirii recomandărilor,
precum şi şedinţe de management de caz cu beneficiarul
pentru motivarea acestuia;
b2) - beneficiarul
este de acord cu recomandările făcute; în acest caz, managerul de caz şi
beneficiarul semnează acordul de asistenţă medicală, psihologică şi socială,
conform prevederilor art. 17 alin. 2 şi 3 din Regulament, şi se trece la
implementare.
3.4. Implementarea
planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri; colaborarea
dintre furnizorii de servicii
a) Implementarea măsurilor din planul individualizat
de asistenţă a consumatorului de droguri se face în oricare dintre centrele în care
se furnizează servicii de asistenţă pentru consumatorul de droguri, aşa cum
sunt definite la art. 29 din Regulament.
b) Modul de implementare a planului individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri se face conform metodologiei de elaborare,
modificare şi implementare.
c) In vederea implementării planului individualizat
de asistenţă a consumatorului de droguri, managerul de caz face, cu
participarea echipei multidisciplinare din CPECA, legături şi trimiteri către
toate resursele precizate în plan, în fiecare etapă. Trimiterile către
furnizori se fac împreună cu prezentarea situaţiei beneficiarului, anexându-se
la trimitere un extras din raportul de evaluare, conţinând date despre program
şi plan. Managerul de caz asigură un schimb de informaţii relevant cu
profesionistul/serviciul către care face trimiterea, necesar implementării
optime a planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri, cu
garantarea condiţiilor de confidenţialitate.
d) Pentru a asigura trimiteri adecvate, managerul de
caz iniţiază colaborarea cu serviciile către care s-ar putea face trimiteri,
conform convenţiilor existente, sau efectuează demersuri în vederea încheierii
altor convenţii şi pentru a extinde resursele din
comunitate.
e) Managerul de caz coordonează serviciile din plan,
se asigură că implementarea acestora se face la timpul potrivit şi în ordinea
corectă, conform programărilor. Coordonarea serviciilor are ca scop menţinerea
continuităţii lanţului de servicii şi a concordanţei datelor la ieşirea
dintr-un serviciu cu cele de la data intrării în serviciul următor. Pentru a
permite acest lucru, între diferitele servicii din planul individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri se stabilesc şedinţe de management de caz
având ca scop continuarea motivării beneficiarului, sprijinirea şi pregătirea
acestuia pentru tranziţie.
f) Managerul de caz intervine pentru a evita sau
soluţiona situaţiile de criză. Acestea sunt constatate de manager sau îi sunt
comunicate de către furnizorul serviciului. In acest sens, managerul de caz
trebuie să fie frecvent în contact cu serviciile de asistenţă pentru a verifica
participarea şi progresul beneficiarului. Un progres scăzut sau lipsa de
participare semnalează o criză iminentă. In tranziţii şi crize se intensifică
şedinţele de management de caz.
g) Situaţiile de criză nerezolvate sau nerespectarea
obligaţiilor din acord impun trecerea la componenta de reevaluare din cadrul
următoarei etape.
3.5. Monitorizare şi
reevaluare
a) Monitorizarea şi evaluarea de proces (reevaluarea)
stabilesc măsura în care sunt îndeplinite obiectivele stabilite în planul
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri, progresul unui
consumator în cadrul unui program integrat de asistenţă, precum şi schimbările
sau adecvările necesare.
b) Monitorizarea şi reevaluarea se desfăşoară pe tot
parcursul implementării măsurilor de asistenţă, la date şi perioade stabilite,
cel puţin o dată pe lună, de către managerul de caz împreună cu echipa
multidisciplinară. Şedinţele de monitorizare şi reevaluare fac parte integrantă
din planul individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri, dar există
şi momente bine determinate care cer intervenţia reevaluării:
b1) - situaţii de
criză care ar putea atrage excluderea din serviciu; în această situaţie
intervine reevaluarea, în urma căreia managerul de caz decide:
(i) excluderea consumatorului din program;
(ii) stabilirea altor servicii în cadrul aceluiaşi
program integrat de asistenţă sau schimbarea programului;
b2) - încălcări ale
acordului care impun reevaluarea, în urma căreia managerul de caz decide:
(i) schimbarea planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri;
(ii) schimbarea programului şi a planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri;
Modificarea/completarea programului sau a planului individualizat de asistenţă
a consumatorului de droguri se face cu acordul consumatorului de droguri, prin
semnarea unei anexe la acordul de asistenţă medicală, psihologică şi socială.
c) In cadrul monitorizării şi reevaluării, managerul
de caz stabileşte cel puţin o dată la 6 luni severitatea, folosind pentru
aceasta instrumentul Europa ASI.
d) Reevaluarea include revizuirea celor 5 arii, cu accent pe aria problematică şi în concordanţă cu rezultatele
măsurilor implementate.
e) Pentru monitorizarea şi reevaluarea implementării
măsurilor din planul individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri,
managerul de caz primeşte evaluările măsurilor implementate şi recomandările
furnizorilor, în conformitate cu prevederile art. 19 din Regulament.
f) Pentru desfăşurarea monitorizării şi evaluării
planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri, managerul de
caz stabileşte împreună cu furnizorii modalităţile de realizare a acestora.
g) In vederea monitorizării şi evaluării, managerul de
caz poate să realizeze vizite la furnizorii de servicii.
h) In contextul monitorizării, managerul de caz are în
vedere cel puţin următoarele aspecte:
h1) verificarea
demarării serviciilor/activităţilor prevăzute în planul individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri în maximum două zile de la termenele de
iniţiere stabilite în planul respectiv;
h2) verificarea
modului de furnizare a serviciilor/ activităţilor (de exemplu, progrese
obţinute, atingerea obiectivelor, probleme apărute) pe perioada stabilită
pentru fiecare serviciu/activitate;
h3) răspuns imediat
la orice problemă care apare în derularea serviciilor/activităţilor;
h4) asigurarea
fluxului de informaţie între membrii echipei, alţi specialiştii implicaţi în
implementarea planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri;
h5) medierea
relaţiei dintre consumator, pe de o parte, şi profesionişti, pe de altă parte
(de exemplu, prin acompaniere, negocierea conflictelor);
h6) reevaluarea
situaţiei consumatorului, respectiv a modului de implementare a planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri şi, dacă este necesar,
cu acordul consumatorului, revizuirea planului individualizat de asistenţă a
consumatorului de droguri respectiv sau schimbarea programului;
i) In vederea realizării monitorizării profesioniştii
stabiliţi responsabili pentru implementarea planului individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri întocmesc rapoarte de monitorizare,
conform prevederilor art. 19 alin. (1) din Regulament, lunar sau ori de câte
ori este nevoie (de exemplu, la solicitarea managerului de caz, cu ocazia revizuirii planului individualizat de
asistenţă a consumatorului de
droguri, a unor modificări ale situaţiei consumatorului şi la terminare). La
rândul său, managerul de caz este obligat să aducă la cunoştinţă membrilor
echipei multidisciplinare orice modificare survenită în situaţia
consumatorului, care afectează atingerea obiectivelor cuprinse în plan.
Rapoartele de monitorizare sunt transmise managerului de caz în maximum 3 zile
de la întocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la apariţia
problemei/situaţiei pentru care au fost întocmite (pentru cele ocazionale).
j) Managerul de caz organizează întâlnirile cu echipa
multidisciplinara în vederea reevaluării situaţiei consumatorului şi,
respectiv, revizuirii planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri.
k) Managerul de caz întocmeşte un raport de reevaluare
la fiecare întâlnire, după modelul şi procedura prevăzute pentru evaluare.
l) Managerul de caz face demersurile necesare pentru
modificarea acordului cu consumatorul, atunci când
este cazul, modificare pe care o comunică membrilor echipei multidisciplinare.
m) Pe parcursul monitorizării, în situaţia unor cazuri
foarte dificile, se recomandă ca managerul de caz să organizeze o întâlnire
(denumită conferinţă de caz) a membrilor echipei
multidisciplinare.
n) Managerul de caz înregistrează permanent
informaţiile, progresele şi toate modificările intervenite în planul
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri în fişa beneficiarului;
o) Managerul de caz asigură condiţiile necesare
monitorizării toxicologice, care se realizează pe tot parcursul procesului de
asistenţă, în mod particular în următoarele situaţii:
o1) risc de
recădere;
o2) pe parcursul
fazelor iniţiale ale procesului;
o3) în perioada de
tranziţie dintre servicii de intensitate diferită;
o4) pe parcursul tratamentului cu
antagonist;
o5) pe parcursul tratamentului cu agonist.
3.6. Terminarea procesului
de asistenţă constituie un demers care implică separarea fizică şi emoţională a
beneficiarului de echipa multidisciplinara şi are loc când beneficiarul şi-a
dezvoltat autoeficienţa şi capacitatea de funcţionare autonomă.
Aceasta are loc prin şedinţe de management de caz
programate înainte şi după finalizarea serviciilor, când s-au atins obiectivele
planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri.
a) Terminarea procesului de asistenţă are loc:
a1) la finalizarea
programului, atunci când au fost îndeplinite obiectivele planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri;
a2) la solicitarea
consumatorului; în acest caz, managerul de caz organizează şedinţe în scopul
motivării continuării unui program integrat de asistenţă şi, după caz:
(i) dacă este de acord, se procedează conform celor
menţionate la etapa monitorizare-reevaluare;
(ii) în situaţia refuzului beneficiarului, acestuia i
se solicită exprimarea consimţământului informat de ieşire din program;
a3) abandon:
(i) neprezentarea nejustificată la oricare dintre
serviciile din planul individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri;
(ii) părăsirea fără o cauză justificată a oricărui
serviciu.
In situaţiile prevăzute la lit. a2) şi a3), managerul de caz programează o şedinţă de management de caz în
scopul stabilirii modalităţii de continuare a programului şi a planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri.
Abandonul se declară după neprezentarea la 3 şedinţe de
management de caz programate consecutiv.
b) In cazurile prevăzute la lit. a2) şi a3) în vederea stabilirii de urgenţă a şedinţelor de management de
caz, furnizorii de servicii comunică managerului de caz situaţiile în maximum 24
de ore de la intervenţia acestora. Pentru situaţiile prevăzute la lit. a2) şi a3), furnizorul comunică şi măsurile luate în cazurile urgente sau,
de comun acord cu managerul de caz, stabileşte măsurile ce se impun.
Standardul 4 - Echipa multidisciplinara din CPECA:
formare, funcţionare, desemnare, situaţii speciale
Managerul de caz asigură implicarea şi conlucrarea, pe
parcursul tuturor etapelor procesului de asistenţă, a unei echipe de
profesionişti, de regulă multidisciplinara, şi, după caz, interinstituţională,
precum şi intervenţia punctuală a unor specialişti colaboratori atunci când
este necesar.
a) Condiţiile managerului de caz: manager de caz poate
fi specialistul din CPECA, cu studii superioare în asistenţă socială, medicină,
psihologie, formare profesională iniţială şi continuă în domeniul drogurilor.
Formarea iniţială în domeniul drogurilor cuprinde
formare de bază în acest domeniu, conform Programei-cadru de formare
profesională în adicţii.
Formarea continuă constă în cel puţin 40 de ore pe an
de formare în domeniul managementului de caz şi de cel puţin 20 de ore de
formare în domeniul drogurilor sau în domenii conexe/interdisciplinare.
Teme recomandate pentru
formarea continuă: funcţiile managerului de caz; relaţia consumator - manager
de caz, confidenţialitate şi etică profesională, criterii de eligibilitate
pentru accesul la servicii, nomenclatorul serviciilor, sistemul public de
asistenţă medicală, psihologică şi socială, cadrul legal, promovarea
interesului consumatorului (advocacy), metode şi proceduri de evaluare,
planificare şi monitorizare, analize de caz.
b) Desemnare
Desemnarea managerului de caz se face conform unei
proceduri sau planificări proprii CPECA.
CPECA întocmeşte procedura de desemnare a managerului
de caz, ţinând cont de următoarele criterii:
b1) numărul de
beneficiari aflaţi în serviciul de management de caz/manager de caz;
b2) stadiul în care
se află, la acel moment, beneficiarii/manager de caz;
b3) caracteristicile
viitorului beneficiar (preponderenţa problematicii medicale, psihologice,
sociale);
b4) disponibilitatea
managerului de caz în funcţie de programările de specialitate şi de management
de caz.
c) Funcţionare
c1) Pentru funcţionarea
la un randament optim a echipei multidisciplinare,
CPECA dispune de un sistem eficient de:
(i) supervizare, constituit din cel puţin 4 şedinţe/an;
(ii) intervizare, constituit din cel puţin o
şedinţă/două luni;
(iii) şedinţe de caz zilnice,
conform graficului programărilor din ziua respectivă.
c2) Supervizarea
şi intervizarea constituie ore de formare continuă şi se realizează de specialişti cu studii superioare socioumane, cu experienţă de 5
ani în domeniul adicţiilor
şi cu experienţă în servicii de asistenţă a consumatorului
cu cel puţin 2 ani mai mult decât specialiştii cărora li se asigură
supervizarea.
c3) CPECA asigură
condiţiile necesare desfăşurării şedinţelor de intervizare şi supervizare.
d) In situaţii speciale, când un manager de caz devine
indisponibil din motive obiective, cazurile sale se predau celorlalţi manageri
de caz din CPECA. Predarea presupune transmiterea registrului managerului de
caz, a fişelor beneficiarilor cu documentaţia anexă, precum şi familiarizarea
noului manager cu situaţia beneficiarului.
In acelaşi timp, managerul de caz îl înştiinţează pe
beneficiar cu cel puţin două săptămâni înainte de schimbarea sa şi de preluarea
de către un alt manager de caz.
La încetarea motivului, beneficiarul este preluat de
vechiul manager de caz, după aceeaşi procedură.
Standardul 5 - Managementul informaţiilor
Pentru realizarea suportului funcţional şi structural,
prin funcţiile sale, managerul de caz colectează şi centralizează datele
privind consumatorul şi serviciile de care beneficiază acesta pe parcursul
programului, până la terminare.
a) In vederea monitorizării şi coordonării
asistenţei, pentru consumatorul care solicită servicii altor furnizori decât
CPECA, furnizorii de servicii transmit datele, potrivit art. 26 alin. (2) din
Regulament, CPECA din judeţul în care se află sediul furnizorului de servicii,
care, la rândul său, le transmite CPECA către care consumatorul a fost
îndrumat.
b) CPECA, prin medicul său, transmite lunar Agenţiei
Naţionale Antidrog situaţia beneficiarilor de servicii de asistenţă, astfel:
b1) foaia de
admitere, conform metodologiei de completare şi transmitere a fişelor standard;
b2) fişa de
raportare, în format electronic sau pe suport hârtie, până la data de 10 a
lunii următoare.
c) La fişa beneficiarului şi la anexele acesteia au
acces doar membrii echipei multidisciplinare, cu respectarea standardelor de
confidenţialitate prevăzute în codurile deontologice specifice profesiei de
medic, psiholog şi asistent social.
d) Colectarea, manipularea şi
transmiterea datelor se fac cu respectarea normelor legale privind protecţia
datelor cu caracter personal. Datele din fişele beneficiarilor sunt
confidenţiale şi pot fi furnizate doar în condiţiile legii.
Standardul 6 - Advocacy
Activitatea de advocacy
reprezintă partea managementului de caz care implică promovarea şi susţinerea
intereselor beneficiarului în interacţiune cu mai multe sisteme: familie,
furnizori de servicii, sistem de justiţie, resurse comunitare şi de reintegrare
socială etc.
Activitatea de advocacy stă la
baza promovării interesului beneficiarului şi se desfăşoară după următoarele
principii: direcţionării şi profesionalizării, adaptării pentru îndeplinirea
obiectivelor, sprijinului pe comunitate.
a) Poate fi direcţionată:
a1) pe furnizor:
implică educarea ofertanţilor de servicii astfel încât să se evite refuzul
acordării serviciilor pe motive discriminatorii sau refuzul nejustificat, deşi
consumatorul îndeplineşte criteriile de eligibilitate.
a2) pe beneficiar,
adaptată spre îndeplinirea obiectivelor stabilite în planul individualizat de
asistenţă a consumatorului de droguri.
b) In funcţie de formă, poate fi: discuţie deschisă,
negociere, scrisoare sau altă formă de corespondenţă.
c) In funcţie de conţinut, activitatea de advocacy
reprezintă:
c1) ameliorarea
interacţiunilor negative dintre beneficiari şi ofertanţii de servicii;
c2) informarea şi
sensibilizarea personalului din serviciile existente, cu privire la problemele
consumului de substanţe şi necesităţile specifice ale fiecărui consumator;
c3) susţinerea
interesului beneficiarului în faţa unei hotărâri luate de un membru al
personalului din servicii până la niveluri înalte de autoritate în cadrul unei
instituţii; în faţa sistemului judiciar, în comunitate;
c4) participarea la elaborarea
strategiilor locale şi naţionale de dezvoltare a serviciilor de asistenţă;
c5) participarea la dezvoltarea resurselor
din circuitul terapeutic integrat;
c6) informarea şi
sensibilizarea comunităţii cu privire la problemele legate de consumul de
droguri, în scopul limitării sau evitării marginalizării sociale a
consumatorilor;
c7) participarea la
elaborarea reglementărilor cu privire la aspectele judiciare ale consumului de
droguri.
Standardul 7 - Situaţii speciale
I. Solicitarea procurorului
a) Când solicitarea evaluării
se face de către procuror, potrivit prevederilor art. 191 din Legea nr. 143/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, primirea, desemnarea managerului de
caz şi programarea evaluării se fac cu prioritate.
b) Cererea procurorului se
înregistrează în registrul de primire, ocazie cu care se desemnează managerul
de caz.
Prima şedinţă de management de caz are loc, în măsura
în care este posibil, în ziua primirii solicitării, când se demarează
evaluarea.
In cadrul primei şedinţe, managerul de caz efectuează
sau, după caz, asigură efectuarea testării prezenţei drogurilor în lichidele
biologice, prin analiză calitativă, al cărei rezultat îl comunică de urgenţă
institutului medico-legal.
Institutul medico-legal transmite CPECA o copie a raportului de expertiză toxicologică, conform
prevederilor art. 21 alin. (1) din Regulament.
c) Odată cu deschiderea fişei beneficiarului se
deschide şi dosarul de monitorizare, care va cuprinde:
c1) dispoziţia
procurorului privind evaluarea învinuitului/
inculpatului;
c2) raportul de evaluare, cu anexele
acestuia, potrivit legii;
c3) fişa
beneficiarului;
c4) proces-verbal
întocmit la prima şedinţă cu managerul de caz, după semnarea acordului;
c5) rapoarte de
monitorizare şi reevaluare periodice, indiferent de numărul şi frecvenţa
solicitărilor organului judiciar, care vor conţine date despre modul de
respectare a obligaţiilor din acord, în general, şi a măsurilor din planul
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri, întocmite până la
pronunţarea sentinţei de către instanţa de judecată şi/sau în perioada de
probă.
d) Dacă învinuitul/inculpatul pentru care s-a
solicitat evaluarea se află în stare de arest preventiv, evaluarea se face la
locul de deţinere.
e) Raportul de evaluare însoţit
de acordul de asistenţă medicală, psihologică şi socială, semnate de managerul
de caz, se înaintează procurorului în vederea prezentării
învinuitului/inculpatului şi semnării acordului.
f) In cazul în care învinuitul/inculpatul îşi dă
acordul pentru includere în program, în baza
documentelor comunicate de procuror, potrivit art. 21
alin. (4) din Regulament, managerul de caz coordonează implementarea planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri, conform prezentelor
standarde.
Dacă învinuitul/inculpatul nu
îşi dă acordul, în baza comunicării procurorului managerul de caz consemnează
acest lucru în fişa beneficiarului şi închide dosarul de monitorizare.
g) La prima întâlnire după semnarea acordului, care va
fi stabilită în maximum 5 zile de la comunicarea făcută de procuror, managerul
de caz îi pune în vedere beneficiarului faptul că respectarea obligaţiilor din
acord şi a planului individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri
este obligatorie, făcându-se menţiune despre aceasta
într-un proces-verbal.
Se consideră nerespectare a măsurilor din acord orice
încălcare a obligaţiilor stipulate în acesta, precum şi a măsurilor din planul
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri. Absenţa nejustificată
la oricare dintre şedinţele de furnizare de servicii stabilite în planul
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri se consideră încălcare
a obligaţiilor.
h) Atunci când managerul de caz constată încălcarea
unei obligaţii din acordul de asistenţă medicală, psihologică şi socială,
sesizează de îndată organul judiciar. Sesizarea organului judiciar se face prin
comunicarea constatării nerespectării obligaţiei din acord, la care se anexează
ultimul raport de monitorizare/reevaluare în care s-a materializat constatarea.
i) In vederea întocmirii rapoartelor de monitorizare
periodice, managerul de caz solicită tuturor furnizorilor de servicii implicaţi
rapoarte de situaţie, cu referire la modul de respectare a obligaţiilor din
acordul de asistenţă medicală, psihologică şi socială.
j) Convocarea consumatorului la managerul de caz sau
înştiinţarea despre prezentarea la un furnizor de servicii se face în scris, cu
confirmare de primire.
k) In situaţia în care măsura arestării preventive se
menţine, implementarea măsurilor de asistenţă se face potrivit normelor care
reglementează modalitatea de derulare a programelor integrate de asistenţă
medicală, psihologică şi socială pentru persoanele aflate în stare privativă de
libertate.
II. Măsuri de
siguranţă
a) In cazul executării măsurii de siguranţă a obligării
la tratament medical, odată cu comunicarea unităţii sanitare la care urmează să
i se facă tratament către persoana faţă de care s-a luat măsura, direcţia
sanitară judeţeană transmite o copie de pe această înştiinţare CPECA din
acelaşi judeţ, împreună cu o copie a raportului medico-legal.
Primirea documentelor menţionate mai sus se consideră
solicitare de asistenţă şi se înregistrează în registrul de primire, ocazie cu
care se desemnează un manager de caz.
In termen de 24 de ore de la
desemnare, managerul de caz contactează unitatea sanitară desemnată de direcţia
sanitară şi participă la realizarea procesului de asistenţă, conform
prevederilor art. 24 lit. b) din Regulament.
Semnarea acordului de asistenţă, nu este necesară, măsura
având caracter obligatoriu.
Impreună cu unitatea sanitară la care consumatorul a
fost repartizat pentru efectuarea tratamentului medical, managerul de caz realizează monitorizarea
şi reevaluarea implementării planului individualizat de asistenţă a consumului de droguri.
Raportul de monitorizare a implementării planului
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri stă la baza comunicării
făcute de unitatea sanitară către instanţa de judecată, conform legii.
Când se consideră că măsura nu mai este necesară,
comunicarea făcută instanţei de către unitatea sanitară va cuprinde şi
recomandările managerului de caz făcute cu ocazia monitorizării implementării
planului individualizat de asistenţă a consumului de droguri.
b) In acelaşi mod se procedează şi în cazul măsurii de
siguranţă a internării medicale.
III. Copii
a) In cazul evaluării copilului în vederea includerii
într-un program integrat de asistenţă, managerul de caz colaborează sau asigură
colaborarea cu serviciile publice de asistenţă socială de la nivelul
municipiilor şi oraşelor şi cu direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului de la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti.
Recomandările de includere într-un program, planul
individualizat de asistenţă a consumatorului de droguri şi implementarea
acestuia se fac, de asemenea, în colaborare cu serviciile publice de asistenţă
socială de la nivelul municipiilor şi oraşelor şi cu direcţiile generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului de la nivelul sectoarelor municipiului
Bucureşti.
b) In cazul în care copilul pentru care procurorul a
dispus evaluarea nu a împlinit vârsta de 16 ani, la orice şedinţă pentru
realizarea evaluării managerul de caz solicită participarea delegatului
autorităţii tutelare, precum şi a părinţilor, iar când este cazul a tutorelui,
curatorului sau a persoanei în grija sau în supravegherea căreia se află
minorul.
In cazul solicitării de către procuror a evaluării unui
minor, managerul de caz colaborează cu organul care efectuează ancheta socială
dispusă de organul de urmărire penală.
8. Alte prevederi:
1. Standardele prevăzute la pct. 7.I „Solicitarea
procurorului" se aplică începând cu data intrării în vigoare a
dispoziţiilor art. 191 din Legea nr. 143/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
2. CPECA colaborează cu serviciile de probaţiune, în
baza protocoalelor de colaborare încheiate cu acestea;
3. Modelul instrumentelor utilizate pentru realizarea
managementului de caz:
a) registrul de primire;
b) inventar al tuturor
furnizorilor de servicii de asistenţă medicală, psihologică şi socială, precum
şi al altor instituţii care pot sprijini managerul de caz;
c) convenţii cu diverşi furnizori de servicii,
conform prevederilor art. 28 din Regulament;
d) fişa beneficiarului;
e) trimiterile;
f) instrumentul Europa ASI;
g) graficul de planificare al managerului de caz;
h) fişa de raportare, este aprobat de preşedintele
Agenţiei Naţionale Antidrog şi pus la dispoziţie managerilor de caz din CPECA.