DECIZIE Nr.
157 din 10 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta
anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive
politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice,
masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist
instaurat in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 9 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, excepţie ridicată de Vasile Varsta în Dosarul nr.
1.770/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată,
susţinând că jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, de exemplu
Decizia nr. 889/2008, este aplicabilă şi în prezenta cauză, de vreme ce nu au
fost relevate elemente noi de natură să determine reconsiderarea acesteia.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.770/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Vasile Varsta într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect
anularea unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 5 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, prin aceea că prevăd un termen pentru introducerea cererilor
privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă, încalcă
art. 16 din Legea fundamentală, având în vedere că „o mare categorie de
persoane care se află în situaţiile prevăzute în ordonanţă este privată de
drepturile ce i se cuvin, în condiţiile în care alte persoane, care se află în
situaţii absolut identice, şi care au depus cereri în termenul stabilit prin
ordonanţă, beneficiază de drepturile prevăzute în ordonanţă".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 sunt constituţionale, astfel cum s-a mai pronunţat Curtea
Constituţională prin deciziile nr. 466/2005 şi nr. 889/2008.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite
din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive
politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au
participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a
regimului comunist instaurat în România, ordonanţă publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, şi aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 568/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 688 din 30
octombrie 2001. Potrivit articolului unic din Legea nr. 670/2002 de aprobare a
Ordonanţei Guvernului nr. 64/2002 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, lege publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 935
din 20 decembrie 2002, dispoziţiile art. 5 alin. (1) din ordonanţa criticată
aveau următorul cuprins: „Cererea poate fi introdusă de persoana
condamnată sau supusă unei măsuri administrative abuzive ori, după decesul
acesteia, de soţul sau rudele până la gradul al patrulea inclusiv, până cel
târziu la 31 decembrie 2003."
Curtea constată că termenul cuprins la art. 5 alin. (1)
din ordonanţa de urgenţă a fost modificat prin art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 438 din 22 mai 2006, astfel: „Se acordă un termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, în care persoanele condamnate sau supuse unei măsuri
administrative abuzive ori, după decesul acestora, soţul sau rudele până la
gradul al patrulea inclusiv pot depune cerere pentru constatarea calităţii de
luptător în rezistenţa anticomunistă."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin principiului egalităţii cetăţenilor în drepturi, garantat
de art. 16 din Constituţie.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din
motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive
politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de
împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat
în România au mai fost supuse în numeroase rânduri controlului de
constituţionalitate, prin raportare la critici de neconstituţionalitate
asemănătoare celor formulate în prezenta cauză. Un exemplu în acest sens este
Decizia nr. 466 din 20 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962
din 31 octombrie 2005, prin care Curtea a respins excepţia de
neconstituţionalitate, reţinând, în esenţă, că „recunoaşterea calităţii de
luptător în rezistenţa anticomunistă şi, ca urmare a recunoaşterii acestei
calităţi, acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 214/1999, nu pot avea loc sine die, stabilirea unui termen pentru exercitarea acestui drept fiind
necesară pentru instituirea şi menţinerea stabilităţii şi securităţii
raporturilor juridice civile şi a ordinii de drept, specifice unui stat
democratic. Lipsa de diligentă a titularului dreptului nu se poate constitui
într-un argument pentru a susţine încălcarea principiului nediscriminării între
persoanele care îşi exercită dreptul subiectiv în limitele termenului prescris
de lege şi cele care, neglijând prevederile legale, sunt în situaţia de a fi
pierdut posibilitatea exercitării dreptului."
Raţiunile ce au consolidat soluţia pronunţată prin
decizia menţionată se menţin şi în această cauză, deoarece nu au fost expuse
aspecte noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei în materie a
Curţii Constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice,
persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri
administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de
împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat
în România, excepţie ridicată de Vasile Varsta în Dosarul nr. 1.770/2/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi