DECIZIE Nr.
1566 din 19 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 26 din 13 ianuarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 24 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de primarul
municipiului Galaţi în Dosarul nr. 7.646/121/2008 al Tribunalului
Galaţi - Secţia comercială, maritimă şi fluvială
şi de contencios administrativ şi care face obiectul Dosarului nr.
2.335D/2009 al Curţii Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
2.336D/2009 şi nr. 2.337D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie
de neconstituţionalitate, ridicată de acelaşi autor în dosarele
nr. 7.697/121/2008 şi nr. 7.645/121/2008 ale Tribunalului Galaţi -
Secţia comercială, maritimă şi fluvială şi de
contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa autorului
excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea, observând identitatea de obiect a acestor
dosare, din oficiu, pune în discuţie conexarea acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură
civilă, dispune conexarea dosarelor nr. 2.336D/2009 şi nr.
2.337D/2009 la Dosarul nr. 2.335D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public.
Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, întrucât norma legală criticată cuprinde
un criteriu clar şi previzibil de stabilire a cuantumului amenzii pe care
o poate dispune judecătorul în temeiul art. 24 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, astfel că nu se aduce atingere prevederilor
constituţionale la care îşi raportează critica autorul
excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 3 februarie 2009, pronunţate
în dosarele nr. 7.646/121/2008, nr. 7.697/121/2008 şi nr. 7.645/121/2008, Tribunalul
Galaţi - Secţia comercială, maritimă şi fluvială
şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Excepţiile au fost ridicate de primarul
municipiului Galaţi în cadrul soluţionării unor acţiuni în
contencios administrativ având ca obiect „sancţiune pentru neexecutare
hotărâre".
In motivarea excepţiilor de
neconstituţionalitate autorul acestora
susţine că, prin adoptarea măsurii coercitive a aplicării
unei amenzi judiciare în cuantum de 20% din salariul minim brut pe economie pe
fiecare zi de întârziere, legiuitorul a lăsat la latitudinea
instanţei de judecată „posibilitatea de exercitare a unui abuz".
In opinia sa, cuantificarea răspunderii patrimoniale a autorităţii
publice administrative prin raportare la salariul minim brut pe economie „este
greşită", întrucât retribuţia reprezentanţilor
autorităţilor publice administrative este stabilită printr-o
ordonanţă a Guvernului care nu face nicio referire la salariul minim
brut pe economie, acesta din urmă fiind stabilit printr-o hotărâre a
Guvernului.
Tribunalul Galaţi - Secţia
comercială, maritimă şi fluvială şi de contencios
administrativ apreciază că prevederile
art. 24 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 nu aduc atingere
textelor şi principiilor constituţionale invocate de autorul
excepţiei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, prin
punctele de vedere comunicate, consideră că dispoziţiile art. 24
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând actele de sesizare, punctele de vedere ale
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor şi
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie, potrivit încheierilor de sesizare, prevederile art. 24 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004. Ca urmare a
modificărilor aduse prin art. I pct. 33 din Legea nr. 262/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510
din 30 iulie 2007, textul de lege criticat are următoarea redactare:
„Obligaţia executării
Art. 24. - (1) Dacă
în urma admiterii acţiunii autoritatea publică este obligată
să încheie, să înlocuiască sau să modifice actul
administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite
operaţiuni administrative, executarea hotărârii definitive şi
irevocabile se face în termenul prevăzut în cuprinsul acesteia, iar în
lipsa unui astfel de termen, în cel mult 30 de zile de la data rămânerii
irevocabile a hotărârii.
(2)In cazul în care termenul nu este respectat, se
aplică conducătorului autorităţii publice sau, după
caz, persoanei obligate o amendă de 20% din salariul minim brut pe
economie pe zi de întârziere, iar reclamantul are dreptul la despăgubiri
pentru întârziere.
(3) Neexecutarea din motive imputabile sau
nerespectarea hotărârilor judecătoreşti definitive şi
irevocabile pronunţate de instanţa de contencios administrativ, în
termen de 30 de zile de la data aplicării amenzii prevăzute la alin.
(2), constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la
6 luni la 3 ani sau cu amendă de la 2.500 lei la 10.000 lei."
Din motivarea scrisă a excepţiilor de
neconstituţionalitate Curtea observă însă că autorul
acestora are în vedere exclusiv prevederile alin. (2) al articolului amintit.
Prin urmare, Curtea Constituţională apreciază că obiectul
excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 24 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, acesta urmând să fie examinat
de instanţa de control constituţional.
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile
de lege criticate aduc atingere următoarelor prevederi din Legea
fundamentală: art. 1 alin. (4) referitor la organizarea statului potrivit
principiului separaţiei şi echilibrului puterilor, în cadrul
democraţiei constituţionale, art. 120 care instituie principiile de
bază ale organizării administraţiei publice locale, art. 121
privind autorităţile comunale şi orăşeneşti, art.
124 referitor la înfăptuirea justiţiei, art. 125 care stabileşte
statutul judecătorilor şi art. 126 care reglementează cu privire
la instanţele judecătoreşti.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea observă că autorul excepţiei îşi axează critica
pe susţinerea potrivit căreia stabilirea cuantumului unei amenzi prin
raportare la salariul brut pe economie - care este aprobat printr-o hotărâre
a Guvernului -, în condiţiile în care retribuţia reprezentantului
autorităţii publice administrative căreia această
sancţiune îi este aplicată este calculată în baza unei
ordonanţe a Guvernului, „reprezintă o măsură lipsită de
vreun temei legal şi, implicit, inaplicabilă". Curtea nu poate reţine
această critică, fiind lipsită de relevanţă
distincţia pe care autorul excepţiei o face sub aspectul tipului de
act normativ prin care sunt reglementate categoriile de drepturi salariale la
care acesta face referire în motivarea pretinsei neconstituţionalităţi
a prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004.
Curtea reţine că aplicarea amenzii
prevăzute de textul de lege criticat este consecinţa
neexecutării culpabile a unei hotărâri judecătoreşti
definitive şi irevocabile. Aceasta intervine în virtutea legii, iar
cuantumul amenzii este determinat în mod cert şi neechivoc prin
însăşi norma criticată.
Curtea constată că prevederile art. 24 alin.
(2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 nu sunt de natură
să înfrângă principiul separaţiei puterilor în stat, întrucât
prerogativele judecătorului în legătură cu fixarea cuantumului
amenzii nu constituie o intruziune a autorităţii
judecătoreşti în atribuţiile celorlalte puteri ale statului.
Totodată, Curtea observă că autorul
excepţiei nu aduce argumente în sprijinul susţinerii potrivit
căreia ar fi nesocotite normele constituţionale referitoare la
înfăptuirea justiţiei, la statutul judecătorilor ori la instanţele
de judecată. De asemenea, dispoziţiile din Legea fundamentală
privitoare la principiile de bază ale organizării administraţiei
publice locale şi la autorităţile comunale şi
orăşeneşti nu au incidenţă în soluţionarea cauzei
de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de primarul municipiului Galaţi în
dosarele nr. 7.646/121/2008, nr. 7.697/121/2008 şi nr. 7.645/121/2008 ale
Tribunalului Galaţi - Secţia comercială, maritimă şi
fluvială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 19 noiembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu