Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 156 din 12 octombrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4, 5, art. 26 alin. (2) si (6) si ale art. 27 alin. (1) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/1999

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 10 din 12 ianuarie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Mihai Paul Cotta       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4, 5, art. 26 alin. (2) si (6) si ale art. 27 alin. (1) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, ridicata de Asociatia de vanatoare "Caprioara" din Iasi in Dosarul nr. 5.901/1998 al Tribunalului Iasi, avand ca parti pe autoarea exceptiei si Asociatia judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Iasi, precum si solutionarea exceptiei ridicate de Asociatia de vanatoare "George Toparceanu" din Iasi in Dosarul nr. 5.899/1998 al Tribunalului Iasi, avand ca parti pe autoarea exceptiei si Asociatia judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Iasi.
    In sedinta din data de 25 mai 1999 Curtea a dispus conexarea Dosarului nr. 163C/1998 la Dosarul nr. 162C/1998 care a fost inregistrat primul, constatand ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate au acelasi obiect, precum si ca exista o stransa legatura intre cele doua cauze, urmand sa se pronunte prin decizia de fata asupra ambelor exceptii de neconstitutionalitate.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 25 mai 1999 si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 1 iunie 1999 si apoi pentru 10 iunie 1999, data la care Curtea a dispus repunerea cauzei pe rol pentru data de 21 septembrie 1999, intrucat in cadrul completului format din 8 judecatori nu a putut fi luata o decizie cu majoritate de voturi. In plus Curtea a apreciat ca fiind necesara obtinerea unei documentari suplimentare referitoare la dezbaterile din comisiile parlamentare si din sedinta celor doua Camere ale Parlamentului, precum si a unei documentari de drept comparat.
    Dezbaterile au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 12 octombrie 1999.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Tribunalul Iasi, prin Incheierea din 26 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 5.901/1998, si prin Incheierea din aceeasi data, pronuntata in Dosarul nr. 5.899/1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4, 5, 26 si 27 din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, exceptie ridicata atat de Asociatia de vanatoare "Caprioara" din Iasi, cat si de Asociatia de vanatoare "George Toparceanu" din Iasi in cele doua cauze civile care au ca obiect solutionarea actiunilor formulate de Asociatia judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Iasi pentru dizolvarea celor doua asociatii autoare ale exceptiei.
    Motivarea ambelor exceptii de neconstitutionalitate este identica, dupa cum urmeaza:
    - Art. 37 alin. (1) din Constitutie prevede dreptul la libera asociere. Afilierea organizatiilor vanatoresti cu personalitate juridica la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania reprezinta o operatiune de subordonare, acestea neavand posibilitatea de a avea un statut propriu. Deoarece prin afiliere membrii organizatiilor vanatoresti sunt obligati sa faca parte si dintr-o alta asociatie, se incalca si dispozitiile art. 20 pct. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, care prevad ca nimeni nu poate fi obligat sa faca parte dintr-o asociatie.
    - Art. 4 si 5 din Legea nr. 103/1996, care se refera la obligativitatea organizatiilor vanatoresti de a se afilia si de a fi reprezentate la nivel national si international numai de catre Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, contravin principiului constitutional privind dreptul la libera asociere.
    - Art. 26 si 27 din aceeasi lege, in care se prevede ca reprezentantii acestei asociatii participa de drept in comisiile pentru examinarea noilor vanatori si ca permisele, impreuna cu autorizatiile de vanatoare sunt emise si inseriate numai de Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania si nu de organizatia vanatoreasca gestionara a respectivului fond de vanatoare, contravin aceluiasi principiu prevazut la art. 37 alin. (1) din Constitutie.
    Exprimandu-si opinia instantele judecatoresti au apreciat ca prevederile criticate nu contravin dispozitiilor art. 37 din Constitutie, deoarece dreptul la libera asociere isi gaseste pe deplin recunoasterea in Legea nr. 103/1996, conform careia infiintarea si functionarea organizatiilor vanatoresti ca persoane juridice de sine statatoare nu sunt conditionate, direct sau indirect, de acordul ori de avizul Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor din Romania. Intrucat la art. 7 din Legea nr. 103/1996 s-a prevazut in mod expres ca administrarea fondului cinegetic al Romaniei se realizeaza de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, iar gestionarea fondului de vanatoare se atribuie de catre mentionata autoritate publica organizatiilor vanatoresti legal constituite, pentru ratiuni organizatorice si in vederea realizarii unei anumite simetrii de autoritate, legiuitorul a considerat util sa existe, corespunzator autoritatii publice centrale, o asociatie care sa reuneasca organizatiile vanatoresti constituite pe teritoriul Romaniei, afilierea acestora din urma la structura agreata de legiuitor nefiind insa obligatorie. Instantele au retinut, de asemenea, ca Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania are, in principal, scopuri de natura metodologica si de reprezentare, care nu afecteaza in vreun fel activitatea de gestionare a fondului de vanatoare ori a patrimoniului organizatiilor vanatoresti afiliate, art. 20 din Legea nr. 103/1996 detaliind sfera de competenta a Consiliului National de Vanatoare, in care Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania detine un numar de doar 4 reprezentanti. In ceea ce priveste prezenta a 2 reprezentanti ai Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania in comisiile de examinare constituite pentru recunoasterea calitatii de vanator si pentru acordarea permiselor de vanatoare, instantele au considerat ca aceasta nu poate constitui o atingere a drepturilor solicitantului si nici ale organizatiei din care acesta face parte, intrucat statul are dreptul ca, prin organismele proprii sau prin cele pe care le recunoaste ca partenere, sa instituie forme de control menite sa asigure realizarea scopurilor de interes national, inclusiv prin supravegherea modului de acordare a permiselor de vanatoare. Potrivit opiniei exprimate de instanta, Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, infiintata in baza Decretului nr. 211/1948, continua sa functioneze ca structura organizatorica si dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 103/1996 si, in masura in care aceasta s-a conformat prevederilor art. 48 din lege, nici o dispozitie legala nu poate impiedica statul sa continue a recunoaste ca partener social aceasta persoana juridica, avand un pronuntat scop obstesc. Se opineaza totodata ca, astfel cum organizatiile vanatoresti legal constituite nu sunt obligate sa se afilieze la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, tot astfel nici statul nu poate fi obligat sa accepte parteneriatul unor persoane care nu se supun unui anumit cadru institutionalizat si unui minim control, menit sa asigure reprezentarea interesului national in raport cu interesul de grup. In discutie nu poate fi vorba, in opinia instantelor judecatoresti, de ingradirea dreptului cetatenilor la libera asociere, ci de crearea unui cadru legislativ si organizatoric care sa permita statului, prin autoritatea publica competenta, gestionarea in conditii optime si de siguranta a fondului cinegetic, motiv pentru care cel care doreste sa participe la gestionarea acestei resurse naturale trebuie sa accepte un anumit cadru institutional, care este egal pentru toti.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate formulata este intemeiata, intrucat dispozitiile art. 4, 5, 26 si 27 din Legea nr. 103/1996 sunt in contradictie cu prevederile art. 20 si 37 din Constitutie. In sustinerea acestei opinii sunt aduse urmatoarele argumente:
    - Art. 37 alin. (1) din Constitutie are ca domeniu nu numai asocierile in cadrul unei persoane juridice, respectiv asociatiile, ci orice "alte forme de asociere", asadar chiar si asocierile prin care nu se constituie o persoana juridica.
    - Art. 37 din Constitutie, art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si, deosebit de explicit, art. 20 pct. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului protejeaza nu numai asa-zisa libertate "pozitiva" de asociere, ci si dreptul "negativ" de a nu fi obligat sa adere la o asociere. Existenta acestui din urma drept a fost statuata, de altfel, si de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, de exemplu in cazul "Young, James si Webster impotriva Regatului Unit".
    - In raport cu aceste sustineri trebuie sa se constate ca dispozitiile criticate din Legea nr. 103/1996 sunt in contradictie, sub un aspect sau altul, cu exercitarea laturii "negative" a libertatii de asociere. Astfel, faptul ca art. 5 din Legea nr. 103/1996 conditioneaza posibilitatea unei organizatii vanatoresti de a fi reprezentata pe plan national sau international de "afilierea" - cum in mod expres dispune alin. (2) - la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania este de natura sa constituie o semnificativa constrangere in exercitarea dreptului de a nu fi obligat sa faca parte dintr-o asociere. Este incontestabil ca "afilierea" mentionata se circumscrie sferei sintagmei "alte forme de asociere", utilizata la art. 37 alin. (1) din Constitutie. Aceeasi concluzie rezulta si din analiza prevederilor art. 4 din Legea nr. 103/1996, care conditioneaza accesul la gestionarea fondului de vanatoare de calitatea de organizatie vanatoreasca afiliata la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, precum si in legatura cu art. 26 si 27, care restrang indirect dreptul organizatiilor de vanatoare de a obtine permise de vanatoare ori autorizatii de vanatoare, impunandu-le acestora, implicit, afilierea la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata, datorita urmatoarelor motive:
    - Dreptul la libera asociere, consacrat de art. 37 din Constitutie, este recunoscut in Legea nr. 103/1996, intrucat chiar dispozitiile cuprinse in art. 4 si 5 permit infiintarea si functionarea organizatiilor de vanatori si pescari ca organizatii nonprofit, cu personalitate juridica si cu patrimoniu propriu, iar dispozitiile din lege nu conditioneaza nici dobandirea personalitatii juridice si nici functionarea ulterioara a acestora de avizul sau de acordul Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, astfel incat, indirect, sa le oblige sa se afilieze.
    - Dispozitiile art. 5 din Legea nr. 103/1996, care prevad ca Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania reprezinta la nivel national organizatiile vanatoresti "constituite pe principiul liberei asocieri a vanatorilor" si ca numai aceasta poate fi, potrivit dispozitiilor art. 4, gestionar de fonduri de vanatoare, trebuie interpretate in sensul ca legiuitorul, din ratiuni organizatorice, a inteles sa recunoasca un organism neguvernamental, constituit la nivel national, ca un partener al autoritatilor publice cu atributii in domeniul fondului cinegetic si al protectiei vanatului, iar nu ca o obligare a asociatiilor locale de a se afilia la acest organism.
    - Nici prevederile art. 26 si 27 din legea mentionata nu sunt in contradictie cu dispozitiile cuprinse in art. 37 din Constitutie. Acordarea unor competente, astfel cum prevad dispozitiile art. 26 si 27 din Legea nr. 103/1996, Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania s-a facut, de asemenea, din ratiuni organizatorice menite sa asigure prioritatea interesului national in raport cu interesul de grup. Gestionarea optima a fondului cinegetic impune crearea unui cadru institutional, iar cel care doreste sa participe la aceasta activitate trebuie sa se conformeze legislatiei care reglementeaza materia. Prezenta reprezentantilor Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania in comisiile de examinare pentru obtinerea permisului de vanatoare si gestionarea de catre aceasta a formularelor pentru permise si autorizatii individuale sau colective de vanatoare nu poate aduce atingere drepturilor solicitantilor si nici ale organizatiilor din care ei fac parte, intrucat statul are dreptul de a-si recunoaste ca partener o anumita forma institutionalizata pe care o considera in masura sa contribuie la realizarea unui anumit scop.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
    Prin Incheierea din 10 iunie 1999 Curtea a dispus, intre altele, obtinerea unei documentari suplimentare referitoare la dezbaterile din comisiile parlamentare si din sedinta celor doua Camere ale Parlamentului, precum si a unei documentari de drept comparat. Ca urmare, au fost comunicate Curtii proiectul legii fondului cinegetic si a protectiei vanatului, raportul comisiei de mediere la acest proiect si lucrarile comisiilor permanente ale Parlamentului, sesizate in fond cu proiectul legii in cauza. Din partea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului s-a depus la dosar un raport referitor la ratiunile care au stat la baza adoptarii prevederilor art. 4 si 5 din Legea nr. 103/1996, precum si o informare, intocmita de cadre didactice universitare din domeniu, asupra modului de organizare a asociatiilor de vanatori din unele tari europene, potrivit legislatiei acestora.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
    Textele de lege a caror neconstitutionalitate se invoca de catre autorii exceptiei au urmatorul cuprins:
    "Art. 4. - Gestionarea fondului de vanatoare se atribuie, de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, organizatiilor vanatoresti legal constituite din Romania, Regiei Nationale a Padurilor, unitatilor de cercetare stiintifica cu profil cinegetic din Romania, denumite, in sensul prezentei legi, gestionari ai fondurilor de vanatoare."
    "Art. 5. - (1) Organizatiile vanatoresti, constituite pe principiul liberei asocieri a vanatorilor, sunt organizatii nonprofit, au personalitate juridica, patrimoniu distinct si sunt reprezentate la nivel national si international de Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania.
    (2) Afilierea organizatiilor vanatoresti la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania se face potrivit legii si statutului acesteia. "
    "Art. 26. - (1) Permisele de vanatoare se elibereaza de catre organizatiile vanatoresti, legal constituite, solicitantilor de cetatenie romana si rezidentilor in Romania care au implinit varsta de 18 ani, au efectuat un an stagiatura si au absolvit examenul de vanator, sustinut in fata unei comisii de examinare, constituita la nivel judetean, la data stabilita anual de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.
    (2) Din comisia de examinare fac parte doi reprezentanti ai autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, doi reprezentanti ai Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania si un reprezentant al institutiilor de invatamant superior de specialitate.
    (3) Examenele se organizeaza anual, in conditiile stabilite potrivit prezentei legi.
    (4) Permisul de vanatoare nu poate fi obtinut de persoanele care, potrivit legii, nu au dreptul la permis de portarma si nici de cele care, in ultimii 3 ani, au fost sanctionate pentru savarsirea vreunei contraventii prevazute de prezenta lege.
    (5) Permisul de vanatoare se va retrage si se va anula persoanelor care, dupa obtinerea acestuia, se constata ca se incadreaza in una din categoriile prevazute la alin. (4), precum si persoanelor care refuza sa se legitimeze la cererea personalului cu atributii legale sa constate contraventii si infractiuni in domeniul cinegetic sau care se sustrag controlului acestuia. Retragerea si anularea permisului de vanatoare se aduc la cunostinta organizatiilor vanatoresti legal constituite, din Romania, interesate prin publicarea oficiala a listelor acestora.
    (6) Formularele permiselor de vanatoare sunt documente cu regim special, emise si inseriate de catre Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, conform modelului si reglementarilor emise de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si puse la dispozitie organizatiilor vanatoresti legal constituite."
    "Art. 27. - (1) Formularele autorizatiilor individuale sau colective de vanatoare sunt documente cu regim special, emise si inseriate de catre Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania si, respectiv, de Regia Nationala a Padurilor, conform modelului si reglementarilor emise de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.
    (2) Documentele prevazute la alin. (1) pot fi obtinute si folosite de gestionarii fondurilor de vanatoare, in conditiile stabilite prin reglementarile referitoare la organizarea si practicarea vanatorii, elaborate de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura."
    Autorii exceptiei sustin ca aceste prevederi legale contravin dispozitiilor art. 37 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate si in alte forme de asociere". Se face referire, de asemenea, si la art. 20 alin. (2) din Constitutie, care prevede: "Daca exista neconcordanta intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale." Din aceasta perspectiva, sustin autorii exceptiei, este incalcat si art. 20 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, care la alin. (1) stabileste ca "Orice persoana are dreptul la libertate de intrunire si de asociere pasnica", iar la alin. (2) prevede ca "Nimeni nu poate fi obligat sa faca parte dintr-o asociatie". Pe de alta parte, se invoca si incalcarea art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care prevede: "(1) Orice persoana are dreptul la libertatea de intrunire pasnica si la libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui impreuna cu alte persoane sindicate si de a se afilia unor sindicate pentru apararea intereselor sale.
    (2) Exercitarea acestor drepturi nu poate forma obiectul unor restrictii decat al acelora care, prevazute de lege, constituie masuri necesare intr-o societate democratica, pentru securitatea nationala, siguranta publica, apararea ordinii si prevenirii infractiunilor pentru protectia sanatatii sau a moralei ori pentru protectia drepturilor si libertatilor altei persoane. Prezentul articol nu interzice ca exercitarii acestor drepturi sa-i fie impuse restrictii legitime de catre membrii fortelor armate, ai politiei sau ai administratiei de stat."
    Examinand textele legale a caror neconstitutionalitate se invoca, prin raportarea lor la dispozitiile art. 37 alin. (1) si ale art. 20 din Constitutie, precum si la textul art. 20 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si la cel al art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    1. Critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 din Legea nr. 103/1996, text care prevedea obligativitatea organizatiilor vanatoresti de a se afilia la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania pentru a li se putea atribui gestionarea fondului de vanatoare de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, a ramas fara obiect, intrucat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129 din 10 septembrie 1999 pentru modificarea Legii fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 445 din 14 septembrie 1999, aceasta reglementare a fost modificata, in sensul ca gestionarea fondului de vanatoare se atribuie organizatiilor vanatoresti legal constituite din Romania fara obligatia de a mai fi afiliate la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania. In acest fel, din textul de lege supus examinarii au fost inlaturate dispozitiile a caror neconstitutionalitate, in raport cu prevederile art. 37 alin. (1) din Constitutie si cu jurisprudenta (obligatorie, in lumina art. 20 din Constitutie) a Curtii Europene a Drepturilor Omului (hotararea pronuntata in cazul "Young, James si Webster impotriva Regatului Unit"), nu a fost constatata cu majoritate de voturi, anterior repunerii cauzei pe rol. De aceea Curtea Constitutionala retine ca exceptia de neconstitutionalitate, desi initial intemeiata sub acest aspect, a devenit inadmisibila, urmand sa fie respinsa. Aceasta solutie se impune datorita dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, care nu permit Curtii Constitutionale sa decida decat, astfel cum prevede alin. (1) din acelasi text legal, "asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare [...]".
    2. Referitor la dispozitiile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 103/1996, prin care se prevede ca "organizatiile vanatoresti, constituite pe principiul liberei asocieri a vanatorilor" sunt organizatii "nonprofit", cu personalitate juridica, patrimoniu distinct si sunt "reprezentate la nivel national si international de Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania", Curtea constata ca acestea nu pot fi considerate neconstitutionale, deoarece ele nu afecteaza prin continutul lor libertatea de asociere. Stabilirea de catre legiuitor a unei organizatii neguvernamentale reprezentative nu aduce atingere dreptului constitutional la libera asociere, ci face parte din regimul juridic pe care legea il prevede din necesitati de rationalizare a activitatii asociatiilor de vanatoare legal constituite.
    Instituirea unor reguli specifice privind reprezentarea organizatiilor vanatoresti la nivel national si international reprezinta, in aceste conditii, o masura necesara pentru functionarea sistemului constituit din ansamblul acestor organizatii in raporturile cu alte structuri cu care ele intra in legatura la nivel national sau international pentru rezolvarea scopurilor prevazute de lege.
    De aceea, sub acest aspect, exceptia de neconstitutionalitate se va respinge.
    3. Un alt text de lege, considerat de autorii exceptiei ca fiind neconstitutional, este art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996, care prevede ca "Afilierea organizatiilor vanatoresti la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania se face potrivit legii si statutului acesteia".
    Critica de neconstitutionalitate are in vedere faptul ca aceasta dispozitie legala criticata "face din afiliere o conditie pentru ca o asociatie de vanatoare sa poata gestiona fonduri de vanatoare".
    Examinand textul de lege criticat, in lumina acestei sustineri, Curtea retine ca prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 nu pot avea, in conditiile modificarilor aduse textului art. 4 din lege prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129 din 10 septembrie 1999, decat semnificatia unei posibilitati pentru organizatiile vanatoresti de a se afilia si nicidecum semnificatia unei obligatii, intrucat reglementarea art. 4, in noua sa redactare, nu mai conditioneaza posibilitatea organizatiilor vanatoresti de a gestiona fonduri de vanatoare de afilierea la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania.
    4. In ceea ce priveste sustinerile autorilor exceptiei, potrivit carora prevederile art. 26 si 27 din Legea nr. 103/1996 sunt neconstitutionale, din examinarea argumentelor formulate de acestia Curtea retine ca, in realitate, se face referire la modalitatea de eliberare a permiselor de vanatoare catre organizatiile vanatoresti, fiind criticate, asadar, numai dispozitiile art. 26 alin. (2), care prevad ca "Din comisia de examinare fac parte [...] doi reprezentanti ai Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania [...]", ale art. 26 alin. (6), potrivit carora "Formularele permiselor de vanatoare sunt documente cu regim special, emise si inseriate de catre Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, conform modelului si reglementarilor emise de autoritatea publica centrala [...], precum si ale art. 27 alin. (1), text care stabileste ca "Formularele autorizatiilor individuale sau colective de vanatoare sunt documente cu regim special, emise si inseriate de catre Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania si, respectiv, de Regia Nationala a Padurilor, conform modelului si reglementarilor emise de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura".
    Principala critica adusa acestor texte de lege consta in aceea ca permisele sau autorizatiile de vanatoare nu au valabilitate decat daca sunt eliberate de catre Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, de unde rezulta ca prin aceasta se incalca in mod flagrant dispozitiile art. 29 pct. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, in care se prevede ca nimeni nu poate fi obligat sa faca parte dintr-o asociatie.
    Analizand aceasta critica, Curtea retine ca dispozitiile de lege criticate nu sunt neconstitutionale, intrucat nu contravin dreptului la libera asociere prevazut la art. 37 alin. (1) din Constitutie si de actele internationale la care Romania este parte. In realitate, prin dispozitiile respective legea a prevazut, in vederea atragerii si a societatii civile, participarea uneia dintre organizatiile vanatoresti, organizate la nivel national, la realizarea unor atributii care, prin natura lor, revin statului si care, indeobste, se exercita de autoritati statale, in legatura cu evidenta si emiterea permiselor si autorizatiilor de vanatoare. Prin aceasta reglementare legiuitorul nu a incalcat dreptul constitutional la libera asociere, textele respective neavand incidenta asupra constituirii insesi a organizatiilor vanatoresti, care, astfel cum se precizeaza la art. 5 alin. (1) din lege, se realizeaza "pe principiul liberei asocieri a vanatorilor".
    In sfarsit, critica privind necorelarea, pe de o parte, a prevederilor Legii nr. 103/1996 cu prevederile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (asociatii si fundatii) si cu prevederile Decretului nr. 31/1954 privind persoanele fizice si persoanele juridice, pe de alta parte, nu are relevanta in ceea ce priveste controlul de constitutionalitate exercitat de Curte. In acest sens, jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale a statuat ca numai autoritatea legiuitoare are competenta de a asigura coordonarea legislatiei si de a elimina eventualele necorelari existente in sistemul legislativ, avand in vedere dispozitiile art. 58 alin. (1) din Constitutie.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi privind art. 4 si art. 5 alin. (1) din Legea nr. 103/1996 si cu unanimitate de voturi privind celelalte dispozitii criticate,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/1999, exceptie ridicata de Asociatia de vanatoare "Caprioara" din Iasi in Dosarul nr. 5.901/1998 al Tribunalului Iasi si de Asociatia de vanatoare "George Toparceanu" din Iasi in Dosarul nr. 5.899/1998 al aceleiasi instante.
    2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5, art. 26 alin. (2) si (6) si ale art. 27 alin. (1) din aceeasi lege, exceptie ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 octombrie 1999.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 156/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 156 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 156/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu