DECIZIE Nr.
1544 din 17 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 287 17 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune
de servicii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 56 din 25 ianuarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28717 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Salprest" - S.R.L, din Alba
Iulia în Dosarul nr. 567/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca inadmisibilă, întrucât textul de lege
criticat nu mai este în vigoare, fiind abrogat.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 24 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 567/57/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28717 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, astfel
cum a fost modificat prin dispoziţiile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 19/2009 privind unele măsuri în
domeniul legislaţiei referitoare la achiziţiile publice, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Salprest" - S.R.L. din Alba
Iulia.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul consideră
că dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor
constituţionale cuprinse în art. 21 şi 53. Prin dispoziţiile
legale criticate se stabileşte o taxă de timbru raportată la
valoarea contractului, cuantum „care este cel puţin de două ori mai
mare decât taxa de timbru prevăzută de Legea nr. 146/1997",
împrejurare care este de natură a îngrădi accesul la justiţie al
persoanelor care se adresează justiţiei în temeiul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006. Or, în condiţiile în care
persoanele juridice nu au posibilitatea să se prevaleze de
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 51/1996 privitoare la ajutorul
public judiciar, stabilirea prin lege a unei taxe de timbru substanţiale
împiedică accesul la justiţie al acestora.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal nu
şi-a exprimat punctul de vedere asupra constituţionalităţii
textului de lege criticat.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
textele de lege criticate fiind în deplină concordanţă cu
dispoziţiile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 28717 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de
achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, dispoziţii care au următorul
conţinut: „(1) Cererile introduse, potrivit prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, la instanţele
judecătoreşti, având ca obiect contractele de achiziţie
publică, contractele de concesiune de lucrări publice şi
contractele de concesiune de servicii, se taxează cu 2% din valoarea
contractului.
(2) Cererile pentru repararea prejudiciului cauzat
în cadrul procedurii de atribuire se taxează cu 2% din valoarea acestuia.
(3) Cererile privind anularea actului juridic
nepatrimonial, obligarea autorităţii de a emite un act juridic
nepatrimonial, recunoaşterea dreptului pretins şi alte asemenea
cereri neevaluabile în bani se taxează cu 2.000 lei. Dacă prin aceste
cereri se solicită şi repararea prejudiciului cauzat în cadrul procedurii
de atribuire, aceasta se taxează la valoare, potrivit prevederilor alin.
(2)."
Art. 28717 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 a fost modificat prin art. I pct. 33
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 72/2009 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 426 din 23 iunie 2009, astfel că în prezent are
următorul conţinut: „(1) Cererile introduse, potrivit prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă, la instanţele
judecătoreşti, având ca obiect contractele care intră în sfera
de aplicare a acesteia, precum şi cele pentru repararea prejudiciului
cauzat se taxează, în funcţie de valoare, după cum urmează:
a) până la valoarea de 40.000 lei inclusiv- 1% din această valoare;
b) între 40.001 lei şi 400.000 lei inclusiv -
400 lei + 0,1% din ceea ce depăşeşte 40.001 lei;
c) între 400.001 lei şi 4.000.000 lei inclusiv
- 760 lei + 0,01% din ceea ce depăşeşte 400.001 lei;
d) între 4.000.001 lei şi 40.000.000 lei
inclusiv -1.120 lei + 0,001% din ceea ce depăşeşte 4.000.001
lei;
e) între 40.000.001 lei şi 400.000.000 lei
inclusiv- 1.480 lei + 0,0001% din ceea ce depăşeşte 40.000.001
lei;
f) între 400.000.001 lei şi 4.000.000.000 lei
inclusiv - 1.840 lei + 0,00001% din ceea ce depăşeşte
400.000.001 lei;
g) peste 4.000.000.000 lei - 2.200 lei.
(2) Cererile privind anularea actului juridic
nepatrimonial, obligarea autorităţii de a emite un act juridic
nepatrimonial, recunoaşterea dreptului pretins şi alte asemenea
cereri neevaluabile în bani se taxează cu 4 lei.
(3) Dispoziţiile art. 14 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi
completările ulterioare, rămân aplicabile."
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 21 alin. (1) şi
(2) şi în art. 53 alin. (2).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că, anterior sesizării sale, dispoziţiile
criticate au fost modificate, iar ca efect al adoptării noii
reglementări, critica a rămas fără obiect.
Faţă de această situaţie, devin
aplicabile dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992, conform cărora Curtea Constituţională poate decide
numai asupra actelor normative în vigoare, astfel încât excepţia de
neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28717 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Salprest" -
S.R.L. din Alba Iulia în Dosarul nr. 567/57/2009 al Curţii de Apel Alba
Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 17 noiembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu