DECIZIE Nr. 154 din 17 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 si 41
din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 6 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 18 si 41 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Sandel Hogea in Dosarul nr. 31/2002 al Camerei
de Conturi a judetului Bacau - Colegiul jurisdictional.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul
nr. 53C/2003, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Vasile Apopei in
Dosarul nr. 26/2002 al Camerei de Conturi a judetului Bacau - Colegiul
jurisdictional. La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita. De asemenea, Curtea dispune a se
face apelul si in Dosarul nr. 54C/2003, avand ca obiect aceeasi exceptie,
ridicata de Liviu Corbu, Marian Atudorei si Iftimie Acatrinei in Dosarul nr.
21/2002 al aceleiasi instante. La apelul nominal se constata lipsa partilor,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita. In sfarsit, Curtea
dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 55C/2003, avand ca obiect aceeasi
exceptie, ridicata de Ionel Padureanu in Dosarul nr. 22/2002 al aceleiasi
instante. La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita. Curtea, din oficiu, pune in discutie
conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor. Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr.
53C/2003, 54C/2003 si 55C/2003 la Dosarul nr. 52C/2003.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiilor ca fiind inadmisibile, intrucat instantele Curtii de Conturi nu
sunt instante de judecata in sensul prevederilor art. 125 alin. (1) din Constitutie
si nu pot sesiza Curtea Constitutionala cu exceptii de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 16 ianuarie 2003, pronuntate in dosarele nr. 31/2002,
26/2002, 21/2002 si 22/2002, Camera de Conturi a judetului Bacau - Colegiul
jurisdictional a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 si 41 din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Sandel Hogea, Vasile Apopei,
Liviu Corbu, Marian Atudorei, Iftimie Acatrinei si Ionel Padureanu in cadrul
unor litigii de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit sustinerilor
identice ale autorilor acesteia, textele de lege criticate, care prevad ca
regiile autonome sunt supuse controlului Curtii de Conturi, iar contestatiile
formulate de gestionari impotriva actelor de imputare se judeca in prima
instanta de Colegiul jurisdictional din cadrul Curtii de Conturi, sunt
neconstitutionale, "deoarece exista o lege speciala pentru solutionarea
conflictelor de drepturi, adica Legea nr. 168/1999", care stabileste ca
deciziile de imputare contestate sunt de competenta instantelor judecatoresti
de drept comun.
In opinia Camerei de Conturi a judetului Bacau - Colegiul jurisdictional
dispozitiile art. 18 si 41 din Legea nr. 94/1992, republicata, sunt
constitutionale, intrucat, in esenta, competenta materiala de solutionare a
contestatiilor impotriva deciziilor de imputare revine instantelor de judecata
ale Curtii de Conturi, pe cand "Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de drepturi reglementeaza, in capitolul III, modul de solutionare
a conflictelor de drepturi".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila, intrucat in jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in
mod constant ca instantele Curtii de Conturi, fiind organe administrative cu
atributii jurisdictionale, nu pot sesiza Curtea Constitutionala cu exceptii de
neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului,
rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Examinandu-si competenta, reglementata de dispozitiile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, Curtea constata ca nu este
legal sesizata.
Prin Decizia Plenului nr. II din 15 februarie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 13 martie 1995, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca exceptiile de neconstitutionalitate
se pot ridica numai in fata instantelor judecatoresti stabilite, in baza art.
125 alin. (1) din Constitutie, de Legea nr. 92/1992 si de Legea nr. 54/1993,
iar sesizarea instantei de contencios constitutional se poate face numai de
catre instanta judecatoreasca in fata careia s-a ridicat exceptia. Instantele
Curtii de Conturi, fiind organe administrative cu atributii jurisdictionale, nu
pot sesiza Curtea Constitutionala cu exceptii de neconstitutionalitate. In
acelasi sens este si jurisprudenta ulterioara a Curtii, din care mentionam, de
exemplu, Decizia nr. 145 din 27 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 502 din 28 decembrie 1998.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 18 si 41 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Sandel Hogea, Vasile Apopei, Liviu Corbu,
Marian Atudorei, Iftimie Acatrinei si Ionel Padureanu in dosarele nr. 31/2002,
26/2002, 21/2002 si 22/2002 ale Camerei de Conturi a judetului Bacau - Colegiul
jurisdictional.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu