DECIZIE Nr. 153 din 28 mai 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit.
e) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 491 din 9 iulie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 lit. e) din Legea nr. 64/1995, republicata, exceptie
ridicata de Gelu Vladoiu si Mariana Vladoiu in Dosarul nr. 964/R/C/2001 al
Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspund: Gelu Vladoiu, personal si asistat de avocatul
Ion Iordache; Mariana Vladoiu, reprezentata de acelasi avocat; Societatea
Comerciala "Tanz Palace Disco" - S.R.L. din Codlea, reprezentata de
avocatul Stan Tirnoveanu. Lipsesc celelalte parti, Mind Bank - Sucursala
Brasov, Societatea Comerciala "Hopins Com" - S.R.L. din Brasov si
Camera de Comert si Industrie Brasov, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Avocatul autorilor exceptiei arata ca judecatorul-sindic, fiind cel care
are competenta si autoritatea asupra procedurii de lichidare, indirect
valideaza si creeaza legitimarea procesuala activa, ceea ce contravine
principiului impartialitatii. Astfel, deoarece judecatorul-sindic autorizeaza
promovarea actiunii in justitie si tot el o judeca, este infranta egalitatea in
fata legii, prin introducerea discriminarii si a arbitrariului. In final
solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate prin modificarea textului
de lege criticat, in sensul judecarii cauzei de catre o instanta de drept
comun, judecatorului-sindic revenindu-i doar atributii in activitatea de
lichidare.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Tanz Palace Disco" - S.R.L.
din Codlea solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata. In acest sens arata ca textul de lege criticat este un text de
competenta materiala speciala, justificat de caracterul unitar al procedurii
falimentului, care nu aduce atingere prevederilor constitutionale invocate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile legale criticate
stabilesc norme procedurale de competenta care asigura protectia proprietatii,
deopotriva, pentru debitori si creditori. De asemenea, considera ca hotararea
data de judecatorul-sindic in solutionarea actiunii pentru anularea unor
transferuri cu caracter patrimonial, desi definitiva, nu este de natura sa
lezeze interesele legitime ale partilor, intrucat impotriva acestei hotarari se
poate exercita recurs. In final solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 964/R/C/2001,
Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 lit. e) din Legea nr. 64/1995, republicata. Exceptia a
fost ridicata de Gelu Vladoiu si Mariana Vladoiu cu ocazia solutionarii
recursului declarat impotriva Sentintei civile nr. 72/Sind din 3 iulie 2001,
pronuntata de Tribunalul Brasov in Dosarul nr. 1.859/1999, prin care s-a dispus
anularea transferului dreptului de proprietate asupra unui imobil.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 10 lit. e) din Legea nr. 64/1995, republicata, sunt contrare prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 20, raportate la cele ale art.
6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, cu privire la dreptul oricarei persoane de a beneficia de un
proces echitabil, ale art. 41 alin. (2), precum si ale art. 49, deoarece
"Judecatorul-sindic desemnat in conditiile art. 6 din Legea nr. 64/1995 a
autorizat lichidatorul (conducandu-i activitatea) sa promoveze, la propunerea
acestuia, actiunea in anularea actului de vanzare-cumparare in cauza". In
acest sens autorii exceptiei apreciaza ca actiunea in anulare, derogatorie de la
dreptul comun, afecteaza si limiteaza drepturile dobanditorului de
buna-credinta si siguranta circuitului civil prin aceea ca "se creeaza
lichidatorului, reprezentant legal al societatii comerciale debitoare,
privilegiul derogarii de la competenta obisnuita, incalcarea principiului
egalitatii in fata legii si a principiului ce garanteaza proprietatea legal
dobandita". Astfel, in conditiile in care hotararile pronuntate de
judecatorul-sindic sunt definitive, infrangerea garantiilor constitutionale poate
avea consecinte iremediabile.
Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia este neintemeiata, textele invocate din Legea nr.
64/1995, republicata, "nu sunt de natura a submina impartialitatea si
obiectivitatea actului de justitie, apte a afecta egalitatea partilor in fata
legii".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece dispozitiile
legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 lit. e) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, dispozitii care au urmatorul cuprins:
- Art. 10 lit. e): "Principalele atributii ale judecatorului-sindic,
in cadrul prezentei legi, sunt: [...]
e) judecarea actiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru
anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii
procedurii;".
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca acest text de lege
este contrar urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal
de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi
dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
De asemenea, autorii exceptiei apreciaza ca textul de lege criticat
infrange art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994,
potrivit caruia "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil
[...], de catre o instanta independenta si impartiala, instituita prin lege,
care va hotari [...] asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu
caracter civil [...]".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu poate fi
primit nici unul dintre argumentele invocate in sustinerea acesteia.
In procedura reorganizarii judiciare si a falimentului legiuitorul a
stabilit, printre atributiile judecatorului-sindic, si judecarea actiunilor
introduse de catre administrator sau lichidator pentru anularea unor
transferuri cu caracter patrimonial. Faptul ca hotararea data de
judecatorul-sindic in solutionarea actiunii pentru anularea unor transferuri cu
caracter patrimonial este definitiva nu este de natura sa lezeze interesele
legitime ale partilor, intrucat si impotriva acestei hotarari se poate exercita
o cale ordinara de atac, cea a recursului. Nici o norma constitutionala si nici
o reglementare internationala nu impun existenta mai multor grade de
jurisdictie in cauzele civile. Conform prevederilor art. 128 din Constitutie,
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii".
Dispozitiile legale criticate nu contravin nici art. 16 din Constitutie,
deoarece principiul constitutional prevazut la acest articol se refera exclusiv
la egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu si la raporturile dintre
cetateni si persoane juridice.
De asemenea, Curtea constata ca articolul de lege supus controlului de
constitutionalitate nu aduce atingere principiului ocrotirii proprietatii
private, prevazut la art. 41 alin. (2) din Constitutie, si nici principiului
restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, prevazut de art.
49 din Constitutie, deoarece acestea nu sunt aplicabile ipotezei cuprinse in
norma juridica a carei neconstitutionalitate se sustine.
In sfarsit, dand curs prevederilor art. 20 din Constitutie, raportate la
cele ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, relative la "procesul echitabil", Curtea
constata ca aceste prevederi nu sunt infrante de textul de lege criticat. Este
evident ca judecatorul-sindic, exercitandu-si atributiile conferite de lege,
trebuie sa asigure respectarea si a acestor exigente.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
in numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. e)
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Gelu Vladoiu si Mariana Vladoiu
in Dosarul nr. 964/R/C/2001 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 mai 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent
Doina Suliman