DECIZIE Nr. 152 din 10 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1,
art. 172 alin. 1 si art. 224 din Codul de procedura penala, precum si ale art.
147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 463 din 14 august 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 alin. 1, art. 172 alin. 1 si art. 224 din Codul de
procedura penala, precum si ale art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal,
exceptie ridicata de Marta Toader si Oprea Voinea in Dosarul nr. 1.184/2000 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a II-a penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor criticate Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 210/2000 si prin
Decizia nr. 192/2000, respingand exceptiile ridicate. In consecinta, se
solicita respingerea exceptiei, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 august 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.184/2000,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a II-a penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6
alin. 1, art. 172 alin. 1 si art. 224 din Codul de procedura penala, precum si
ale art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Marta
Toader si Oprea Voinea intr-o cauza penala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
art. 6 alin. 1, art. 172 alin. 1 si art. 224 din Codul de procedura penala nu
asigura persoanelor cercetate, in faza efectuarii actelor premergatoare
inceperii urmaririi penale, exercitarea dreptului la aparare, incalcandu-se
astfel art. 24 alin. (1) si art. 20 din Constitutie, precum si prevederile art.
6 pct. 3 lit. a) - d) din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. De asemenea, se arata ca prevederile art. 147 alin.
2 si ale art. 258 din Codul penal contravin art. 72 alin. (3) lit. i) din Legea
fundamentala. In motivarea acestor sustineri se arata ca "in faza actelor
premergatoare se pot administra orice mijloace de proba in secret, fara ca
acuzatul sa ia la cunostinta oficial despre faptele ce i se imputa",
precum si ca in aceeasi faza "persoanei cercetate, impotriva careia se
administreaza probe in acuzare, nu-i este garantat dreptul la aparare, intrucat
formal nu are calitatea de invinuit si nici de inculpat".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a II-a penala, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca dispozitiile art. 6 alin. 1 si ale art. 172 alin. 1 din Codul de
procedura penala in corelatie cu cele ale art. 224 din Codul de procedura
penala sunt neconstitutionale in masura in care, in cadrul actelor
premergatoare, persoanelor cu privire la care se efectueaza aceste acte nu le
este garantat dreptul la aparare. Aceasta pentru ca alin. (1) al art. 24 din
Constitutie nu cuprinde distinctii referitoare la existenta vreunui proces sau
la vreo calitate procesuala a persoanei. Aceasta din urma ipoteza formeaza
obiectul de reglementare al alin. (2) din articolul precizat, care cuprinde
insa acceptiunea restransa a dreptului la aparare (circumscris la existenta
unui "proces" si la calitatea de "parte" a persoanei). In
opinia instantei art. 224 din Codul de procedura penala contravine prevederilor
constitutionale si reglementarilor internationale invocate, in masura in care actele
premergatoare efectuate "in vederea inceperii urmaririi penale" devin
componente, sub aspect probator, ale procesului penal (mai precis ale fazei de
urmarire penala) si au fost nesocotite dispozitiile constitutionale privind
garantarea dreptului la aparare. Prin urmare, conchide instanta,
"acceptiunea constitutionala a art. 224 alin. 3 din Codul de procedura
penala nu poate fi decat aceea potrivit careia procesul-verbal prin care se
constata efectuarea unor acte premergatoare poate constitui mijloc de proba in
procesul penal doar in masura in care a fost garantat dreptul la aparare, in
sensul larg al sintagmei, care include si posibilitatea folosirii
avocatului".
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147
alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal instanta arata ca <<Legea
fundamentala reglementeaza prin lege organica "statutul functionarilor
publici" [art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie] si "regimul
general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala"
[art. 72 alin. (3) lit. e) din Constitutie]. Normele juridice ale art. 147
alin. 2 si art. 258 din Codul penal nu anuleaza aceasta distinctie. La randul
lor, ele sunt cuprinse intr-o lege organica - Codul penal in acord cu art. 72
alin. (3) lit. f) din Constitutie>>. In concluzie apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul
penal ca fiind neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, aratand ca "art. 24 din Constitutie, astfel cum este
formulat, exprima continutul dreptului la aparare, in cele doua acceptiuni ale
sale: dreptul la aparare care cuprinde totalitatea drepturilor si regulilor
procedurale care ofera persoanei posibilitatea de a se apara impotriva
acuzatiilor ce i se aduc si posibilitatea folosirii unui avocat. Atat art. 6
alin. 1, cat si art. 172 nu fac altceva decat sa transpuna in Codul de
procedura penala garantiile constitutionale mentionate mai sus, prin acordarea
posibilitatii partilor de a avea garantat, pe tot parcursul procesului penal,
dreptul de aparare si de a beneficia, in cursul urmaririi penale, de un avocat.
In ceea ce priveste art. 224 din Codul de procedura penala, simpla instituire a
posibilitatii efectuarii, in vederea inceperii urmaririi penale, a unor acte
premergatoare nu este de natura a aduce atingere dreptului la aparare, atata
timp cat acesta este pe deplin respectat in cursul procesului penal - actele
premergatoare efectuandu-se in vederea inceperii urmaririi penale, deci
inaintea inceperii procesului penal".
Prin urmare, arata Guvernul, art. 6 alin. 1, art. 172 si art. 224 din Codul
de procedura penala nu contravin prevederilor art. 24 din Constitutie.
In ceea ce priveste concordanta cu prevederile Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale se arata ca "art. 6 pct.
3 lit. a) - d) acorda dreptul oricarui acuzat de a fi informat, in termenul cel
mai scurt, asupra naturii si cauzei acuzatiei aduse impotriva sa". Astfel,
considera Guvernul, notiunea de "acuzatie" trebuie definita conform
conventiei mai mult in sens material decat formal si se refera la
"existenta unei notificari din partea autoritatilor cu privire la
impunerea savarsirii unei infractiuni". In acest sens este suficienta
luarea unor masuri care sa presupuna existenta unei astfel de imputari si care
sa antreneze consecinte importante cu privire la situatia persoanei suspectate
(cazurile Deweer impotriva Belgiei, 1980, Foti si altii impotriva Italiei,
1982).
Ceea ce este important pentru existenta unei "acuzatii", se arata
in continuare, este momentul in care autoritatea competenta exprima in mod
neechivoc opinia ca persoana vizata este autorul faptei in cauza. Determinarea
acestui moment este importanta atat pentru calcularea "termenului
rezonabil" in care trebuie solutionata o cauza, cat si pentru determinarea
timpului necesar unei persoane acuzate de a-i pregati apararea. Prin urmare,
arata Guvernul, art. 6 alin. 1, art. 172 si art. 224 din Codul de procedura
penala nu incalca art. 6 pct. 3 lit. a) din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si, pe cale de consecinta,
nici art. 20 alin. (1) din Constitutie.
Referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 147 alin. (1) si
art. 258 din Codul penal se arata ca reglementarile art. 246 - 250 din Codul
penal referitoare la "functionari publici" se aplica si celorlalti
functionari. In acest sens face referire la practica Curtii Constitutionale
care, prin numeroase decizii, dintre care se mentioneaza Decizia nr. 35/1994,
ramasa definitiva prin Decizia nr. 108/1994, Decizia nr. 130/1994, ramasa
definitiva prin Decizia nr. 28/1995, si Decizia nr. 81/1996, ramasa definitiva
prin Decizia nr. 76/1997, a statuat ca reglementarile referitoare la notiunile
de "functionar public" si "functionar", inclusiv cele
legate de infractiunile savarsite de acestia, sunt de nivelul legii.
In subsidiar, raspunzandu-se criticilor aduse de autorul exceptiei, se
arata ca atat Codul penal, cat si Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici sunt legi organice, iar neconcordanta care se sustine ca
ar exista intre art. 147 din Codul penal si dispozitiile din Legea nr. 188/1999
nu ridica o problema de ordin constitutional, ci o problema de interpretare
juridica.
In concluzie, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 147 raportat la art. 258 din Codul penal este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 alin. 1, art. 172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedura penala, precum
si ale art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal, al caror continut este
urmatorul:
Art. 6 alin. 1 din Codul de procedura penala:
"Dreptul de aparare este garantat invinuitului, inculpatului si
celorlalte parti in tot cursul procesului penal.";
Art. 172 alin. 1 din Codul de procedura penala:
"In cursul urmaririi penale, aparatorul invinuitului sau inculpatului
are dreptul sa asiste la efectuarea oricarui act de urmarire penala si poate
formula cereri si depune memorii. Lipsa aparatorului nu impiedica efectuarea
actului de urmarire penala, daca exista dovada ca aparatorul a fost
incunostintat de data si ora efectuarii actului.";
Art. 224 din Codul de procedura penala:
"In vederea inceperii urmaririi penale, organul de urmarire penala
poate efectua acte premergatoare.
De asemenea, in vederea strangerii datelor necesare organelor de urmarire
penala pentru inceperea urmaririi penale, pot efectua acte premergatoare si
lucratorii operativi din Ministerul de Interne, precum si din celelalte organe
de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale, anume desemnati in acest
scop, pentru fapte care constituie, potrivit legii, amenintari la adresa
sigurantei nationale.
Procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare
poate constitui mijloc de proba.";
Art. 147 alin. 2 din Codul penal
"Prin <<functionar>> se intelege persoana mentionata in
alin. 1, precum si orice salariat care exercita o insarcinare in serviciul unei
alte persoane juridice decat cele prevazute in acel alineat.";
Art. 258 din Codul penal
Dispozitiile art. 246 - 250 privitoare la functionarii publici se aplica si
celorlalti functionari, in acest caz maximul pedepsei reducandu-se cu o
treime."
Textele constitutionale care se sustine ca ar fi incalcate sunt cele
cuprinse in art. 20, art. 24 alin. (1) si in art. 72 alin. (3) lit. i) si l):
Art. 20
"(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
Art. 24 alin. (1)
"Dreptul la aparare este garantat.";
Art. 72 alin. (3)
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
i) statutul functionarilor publici; [...]
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;".
Totodata se arata ca sunt incalcate si dispozitiile art. 6 pct. 3 lit. a) -
d) din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, potrivit carora: "Orice acuzat are, in special, dreptul:
a) sa fie informat, in termenul cel mai scurt, intr-o limba pe care o
intelege si in mod amanuntit, asupra naturii si cauzei acuzatiei aduse
impotriva sa;
b) sa dispuna de timpul si inlesnirile necesare pregatirii apararii sale;
c) sa se apere el insusi sau sa fie asistat de un aparator ales de el si,
daca nu dispune de mijloacele necesare pentru a plati un aparator, sa poata fi
asistat in mod gratuit de un avocat din oficiu, atunci cand interesele justitiei
o cer;
d) sa intrebe sau sa solicite audierea martorilor acuzarii si sa obtina
citarea si audierea martorilor apararii in aceleasi conditii ca si martorii
acuzarii [...]".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala
constata ca, in esenta, autorii exceptiei de neconstitutionalitate critica
dispozitiile art. 6 alin. 1 si ale art. 172 alin. 1 din Codul de procedura
penala, intrucat acestea limiteaza exercitiul dreptului la aparare al
invinuitului si al inculpatului, asigurandu-l doar pe parcursul procesului
penal, iar nu si in faza premergatoare procesului, desi, in temeiul art. 224
din acelasi cod, organul de urmarire penala efectueaza numeroase acte de
cercetare anterior declansarii procesului penal. Se sustine ca organul de
urmarire penala nu este obligat sa incunostinteze persoana cercetata in
legatura cu actele premergatoare si nici sa asigure acesteia exercitarea
dreptului la aparare si asistarea aparatorului la efectuarea acestor acte. In
consecinta, se apreciaza ca aceste texte din Codul de procedura penala
contravin art. 24 alin. (1) din Constitutie si art. 6 pct. 3 lit. a) - d) din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul
penal autorii exceptiei considera ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale,
deoarece, potrivit art. 72 alin. (3) lit. l) din Constitutie, regimul general
privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala se stabileste
tot prin lege organica. Or, sustin acestia, fata de aceasta diferentiere
stabilita de Constitutie in regimul juridic al "Functionarilor
publici" si in regimul general privind raporturile de munca, este evident
ca dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal, care anuleaza
distinctia facuta de Legea fundamentala, sunt neconstitutionale.
I. In legatura cu sustinerea potrivit careia dispozitiile art. 6 alin. 1,
cat si cele ale art. 172 alin. 1 din Codul de procedura penala incalca prevederile
art. 24 alin. (1) din Constitutie, Curtea Constitutionala constata ca,
dimpotriva, aceste dispozitii transpun in norme procedurale, pentru inculpat,
invinuit si celelalte parti ale procesului penal, pe tot parcursul acestuia,
principiul constitutional al dreptului la aparare, precum si dreptul acestora
de a fi asistati de aparator.
Curtea constata, de asemenea, ca, in conformitate cu dispozitiile art. 2
alin. 1 din Codul de procedura penala, "Procesul penal se desfasoara atat
in cursul urmaririi penale, cat si in cursul judecatii, potrivit dispozitiilor
prevazute de lege". Art. 224 din Codul de procedura penala reglementeaza
posibilitatea efectuarii unor acte premergatoare inceperii procesului penal.
Faza actelor premergatoare nu este parte componenta a procesului penal si,
intr-adevar, pentru aceasta faza nu este reglementata asigurarea exercitarii
dreptului la aparare. Este de observat insa ca, potrivit prevederilor art. 224
alin. 1 din Codul de procedura penala, actele premergatoare se efectueaza
"in vederea inceperii urmaririi penale".
Inceperea urmaririi penale se dispune, de principiu, in rem, atunci cand
exista date cu privire la savarsirea unei infractiuni, astfel cum prevede art.
228 alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit caruia "Organul de
urmarire penala sesizat in vreunul din modurile prevazute in art. 221 dispune
prin rezolutie inceperea urmaririi penale, cand din cuprinsul actului de
sesizare sau al actelor premergatoare efectuate nu rezulta vreunul din cazurile
de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale prevazute in art. 10, cu
exceptia celui de la lit. b1)". Inceperea urmaririi penale se dispune in
personam numai daca exista in acelasi timp suficiente date si cu privire la
persoana autorului infractiunii.
Totodata alin. 3 al art. 224 din Codul de procedura penala prevede ca
"Procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare
poate constitui mijloc de proba". Rezulta deci ca in aceasta faza, cu
exceptia procesului-verbal mentionat in textul citat, nu pot fi efectuate acte
care sa constituie mijloace de proba in sensul prevederilor art. 64 din Codul
de procedura penala si care sa vizeze o anumita persoana, banuita ca fiind
autorul infractiunii. Asadar, sub acest aspect exceptia este neintemeiata.
II. Curtea Constitutionala constata ca este neintemeiata si cea de-a doua
critica de neconstitutionalitate, referitoare la incalcarea prevederilor art. 6
pct. 3 lit. a) - d) din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Examinand aceasta critica, Curtea retine ca art. 6 pct. 3 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale reglementeaza
"drepturile acuzatului". In sensul acestui articol notiunea de
"acuzat" priveste persoana careia i se imputa, formal si explicit sau
implicit, prin efectuarea unor acte de urmarire penala indreptate impotriva sa,
savarsirea unei infractiuni. Asa cum s-a aratat si anterior, potrivit regulilor
procedurii penale romane, asemenea acte se efectueaza doar in cursul procesului
penal, in conditiile asigurarii exercitarii dreptului la aparare prevazut la
art. 24 din Constitutie.
Fata de cele aratate Curtea retine ca textele de lege criticate nu
contravin art. 24 din Legea fundamentala nici prin raportarea lor la
prevederile art. 6 pct. 3 lit. a) - d) din Conventia pentru apararea
drepturilor si a libertatilor fundamentale, prevederi aplicabile potrivit
dispozitiilor art. 20 din Constitutie, exceptia de neconstitutionalitate urmand
sa fie respinsa si sub acest aspect.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 6 alin. 1, art.
172 alin. 1 si art. 224 din Codul de procedura penala Curtea Constitutionala
s-a pronuntat prin Decizia nr. 210 din 26 octombrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 5 martie 2001. Prin
aceasta decizie Curtea a respins, cu majoritate de voturi, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1, art. 172 alin. 1 si art.
224 din Codul de procedura penala, prin raportare la art. 24 din Constitutie,
precum si la art. 6 pct. 3 lit. a) - d) din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Atat considerentele, cat si solutia din decizia mentionata isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata. Asa fiind, intrucat nu au intervenit
imprejurari noi de natura sa modifice aceasta jurisprudenta, Curtea
Constitutionala urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. 1, ale art. 172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de
procedura penala.
III. De asemenea, Curtea observa ca si cu privire la neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal s-a mai
pronuntat. Astfel, prin Decizia nr. 192 din 12 octombrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 11 din 9 ianuarie 2001, Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal. In considerentele
acestei decizii Curtea a retinut ca: "Prin art. 258 din Codul penal se
prevede incriminarea faptelor prevazute de art. 246 - 250 si in cazurile in
care autorul nu are calitatea de <<functionar public>>, ci este un
alt <<functionar>>, facand distinctie doar sub aspectul limitelor
pedepsei aplicabile. Stabilirea conditiilor pentru indeplinirea cerintei de
subiect activ calificat in cazul anumitor infractiuni intra in atributiile
exclusive ale legiuitorului. Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a
retinut in mod constant ca notiunea generala de <<functionar>> nu
este de nivel constitutional, iar reglementarile referitoare la
<<functionar>>, inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de
functionari, sunt de nivelul legii. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr.
81 din 15 iulie 1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 76 din 22 aprilie
1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 10
septembrie 1997. De altfel, prin Decizia nr. 178 din 17 decembrie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 24 februarie
1999, Curtea Constitutionala a constatat constitutionalitatea dispozitiilor
art. 147 alaturi de cele ale art. 145, 248 si 248^1 din Codul penal."
Considerentele care au stat la baza solutiilor anterioare, privind aceste
dispozitii legale, sunt valabile si in prezenta cauza, neexistand motive sau
elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii. Asa fiind,
urmeaza sa fie respinsa si critica referitoare la dispozitiile art. 147 alin. 2
si ale art. 258 din Codul penal.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. 224 din Codul de
procedura penala,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1,
ale art. 172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedura penala, precum si
ale art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de
Marta Toader si Oprea Voinea in Dosarul nr. 1.184/2000 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a II-a penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu