DECIZIE Nr.
1515 din 17 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 17 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, excepţie invocată de Luminiţa Maria Petre
în Dosarul nr. 7.643/4/2007 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 3.441
D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, invocată de
Gheorghe Bercuci în Dosarul nr. 10.517/231/2008 al Judecătoriei Focşani.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 3.064 D/2009 şi
nr. 3.441 D/2009, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si funcţionarea Curţii Constituţionale,
dispune conexarea Dosarului nr. 3.441 D/2009 la Dosarul nr. 3.064 D/2009, care
a fost primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 18 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 7.643/4/2007, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 52 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor, excepţie invocată de Luminiţa Maria Petre.
Prin Incheierea din 18 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 10.517/231/2008, Judecătoria Focşani a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
invocată de Gheorghe Bercuci.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile legale criticate sunt n'econstitutionale
întrucât, prin stabilirea instanţei pe criterii ce ţin de locul săvârşirii
faptei, se îndepărtează părţile din plângere de sediul şi locul unde există
actele doveditoare, se prelungeşte nejustificat un proces, părţile fiind puse
în situaţia de a solicita amânări pentru a se asigura apărarea, şi acestea sunt
obligate la plăţi nerezonabile legate de deplasarea la instanţă. In plus, se
acceptă o prezumţie de adevăr când locul judecăţii se instituie într-o locaţie
ce poate fi indicată greşit sau voit în altă localitate. Se mai arată că se
reglementează probleme ce privesc procedura judiciară şi contenciosul
administrativ prin alt act normativ decât o lege organica. Potrivit Legii nr.
554/2004 privind contenciosul administrativ, competenţa de soluţionare a
litigiilor revine instanţei de la sediul/domiciliul persoanei
vătămate/petentului. Argumentul esenţial al acestei dispoziţii legale este
acela în sensul accesului liber şi neîngrădit la justiţie în asemenea cauze.
Cum instituţia juridică a competenţei este reglementată de norme de procedură
imperative, de ordine publică, apare evident că derogarea în materie
contravenţională faţă de dreptul comun în materie de contencios administrativ
încalcă principiul constituţional al egalităţii în faţa legii, al
nediscriminării, al liberului acces la justiţie, precum şi al dispoziţiilor
art. 1 alin. (5) din Constituţie.
Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. '
Judecătoria Focşani apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este'neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Guvernul, citând din
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, consideră că textul de lege
criticat este constituţional.
Avocatul Poporului consideră
că normele criticate sunt constituţionale, invocând jurisprudenţa Curţii
Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, având următorul cuprins: „Plângerea
împreună cu dosarul cauzei se trimit de îndată judecătoriei în a cărei
circumscripţie a fost săvârşită contravenţia."
Se susţine că aceste dispoziţii legale încalcă
prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21
privind accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, ale art.
53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi ale
art. 73 alin. (3) lit. k) şi I) privind reglementarea, prin lege organică, a
contenciosului administrativ, respectiv a organizării şi funcţionării
Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecătoreşti, a
Ministerului Public şi a Curţii de Conturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile criticate au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate în raport de prevederile Legii fundamentale invocate în
prezenta cauză.
In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 813 din 27
septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705
din 18 octombrie 2007, Decizia nr. 1.128 din 27 noiembrie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 20 decembrie 2007, şi
Decizia nr. 1.117 din 10 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 661 din 5 octombrie 2009, prin care Curtea a respins
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, pentru motivele acolo arătate.
Soluţia adoptată şi considerentele deciziilor citate
sunt valabile şi în prezenta cauză, întrucât nu au apărut elemente noi, de
natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de Luminiţa Maria Petre
în Dosarul nr. 7.643/4/2007 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti şi de
Gheorghe Bercuci în Dosarul nr. 10.517/231/2008 al Judecătoriei Focşani.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 17 noiembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta