DECIZIE Nr. 151 din 27 octombrie 1998
privind exceptia de neconstitutionalitate a art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor
profesionala, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 461 din 2 decembrie 1998
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Gabor Kozsokar - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a
somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, ridicata de Mica
Zaharia in Dosarul nr. 4.697/1997 al Tribunalului Hunedoara.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 20 octombrie 1998 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 27 octombrie
1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Hunedoara, prin Incheierea din 11 februarie 1998, pronuntata in
Dosarul nr. 4.697/1997, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala,
republicata, ridicata de Mica Zaharia.
In motivarea exceptiei se sustine ca textul atacat contravine art. 41 din
Constitutie privind protectia proprietatii private, deoarece "drepturile
de proprietate si implicit fructele obtinute de acestea nu pot fi conditionate
de existenta altor drepturi care au alte izvoare (de exemplu: dreptul la pensie
sau la somaj)".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca "textul de
lege invocat nu este neconstitutional, deoarece conditionarea obtinerii unor
ajutoare cu caracter social de lipsa altor surse de venit, printre care si cele
cu caracter agricol, este un drept firesc al legiuitorului ordinar si nu
incalca principiile constitutionale referitoare la ocrotirea
proprietatii".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului. In punctul sau de vedere Guvernul arata ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata nu poate fi retinuta, deoarece textul criticat
"nu contravine dispozitiilor art. 41 din Constitutie referitoare la
ocrotirea proprietatii private, intrucat, asa cum precizeaza alin. (1) al
dispozitiilor constitutionale mentionate, continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege, iar conditionarea acordarii unor drepturi
de protectie sociala, ca dreptul la ajutorul de somaj sau la ajutorul de
integrare profesionala, de nedetinerea in proprietate a unor terenuri agricole
cu o anume suprafata, ce pot constitui surse de venituri, nu poate fi
considerata o masura de natura sa afecteze dreptul de proprietate
privata". Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Potrivit art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/1991, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994:
"Nu beneficiaza de ajutor de somaj sau de ajutor de integrare profesionala
persoanele care detin, impreuna cu membrii familiei, terenuri agricole in
suprafata de cel putin 20.000 mp in zonele colinare si de ses si de cel putin
40.000 mp in zonele montane."
Autorul exceptiei sustine ca aceste prevederi sunt neconstitutionale in
raport cu art. 41 alin. (1) din Constitutie, conform caruia "Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege".
Analizand aceasta sustinere, Curtea Constitutionala constata ca prin
dispozitiile legale atacate legiuitorul a stabilit persoanele care nu
beneficiaza de ajutor de somaj sau de ajutor de integrare profesionala, precum
si criteriile pe baza carora a operat o atare exceptare. Aceasta a fost vointa
legiuitorului pozitiv, iar Curtea Constitutionala nu poate cenzura aceasta
vointa, din moment ce in exercitarea controlului de constitutionalitate Curtea
nu poate modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. In speta,
exceptarea statuata de lege nu poate fi considerata o masura care afecteaza
protectia proprietatii private, reglementata de prevederile constitutionale ale
art. 41 alin. (1).
Cat priveste celelalte aspecte invocate de autorul exceptiei, se constata
ca acestea sunt probleme de interpretare si de aplicare a legii, a caror
solutionare apartine exclusiv competentei instantei judecatoresti.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si
reintegrarea lor profesionala, republicata, ridicata de Mica Zaharia in Dosarul
nr. 4.697/1997 al Tribunalului Hunedoara.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 octombrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman