DECIZIE Nr.
1509 din 12 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
58/2008 pentru abrogarea art. 3 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii
agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de
cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 902 din 23 decembrie 2009
Tudorel Toader - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
58/2008 pentru abrogarea art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate
finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de
stat. Excepţia a fost ridicată de Aurora Luminiţa Jajaie, Emma Ene şi alţii în
Dosarul nr. 7.983/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 5
noiembrie 2009, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când
Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a dispus amânarea pronunţării
pentru data de 12 noiembrie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 24 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 7.983/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
58/2008 pentru abrogarea art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate
finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de
stat. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Aurora Luminiţa
Jajaie, Emma Ene şi alţii într-o cauză având ca obiect obligarea Guvernului
României şi a Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale la plata unor
drepturi salariale reprezentând majorarea salariilor de bază cu un anumit
procent.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia precizează că art. 32 a fost introdus
în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 prin Legea nr. 80/2008.
Abrogând acest articol pe calea unei ordonanţe de urgenţă, Guvernul a încălcat
principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, „încercând să se
situeze într-o poziţie opusă şi conflictuală cu Parlamentul". In opinia
autorilor excepţiei, „Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 se prezintă
ca un refuz explicit al Guvernului de a aplica şi executa legea votată de către
Parlament şi promulgată de către Preşedintele României". Totodată, susţin
că aceeaşi ordonanţă a fost emisă „prin încălcarea dispoziţiilor
constituţionale privind delegarea legislativă". In acest sens, arată că
delegarea legislativă „nu implică dreptul executivului de a se opune legislativului,
de a-l contracara, intrând astfel într-un conflict constituţional". In
fine, autorii arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 contravine
art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afectează dreptul fundamental la
salariu.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 „sunt
neconstituţionale în condiţiile în care prin prevederile acesteia este afectat
dreptul fundamental la salariu prevăzut de Constituţie, consacrat printr-un act
normativ de rang superior (Legea nr.80/2008)".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 sunt
neconstituţionale, întrucât afectează dreptul fundamental la muncă, acesta
fiind un drept complex care include şi dreptul la salariu şi dreptul la
condiţii rezonabile de viaţă. De asemenea, consideră că adoptarea ordonanţei
amintite nu a fost motivată de necesitatea reglementării într-un domeniu în
care legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotrivă, de contracararea unei
măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării personalului din
domeniul reglementat de Legea nr. 80/2008.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea
art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind
gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii agricole
comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 12 mai 2008, aprobată prin
Legea nr. 51/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
224 din 7 aprilie 2009. Textul de lege abrogat avea următoarea redactare: „(1)
Personalul din aparatul propriu al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, precum şi personalul din Direcţia generală de programare bugetară,
Direcţia generală de sinteză a politicilor bugetare, Direcţia generală de
metodologie contabilă instituţii publice şi Direcţia generală trezorerie şi
contabilitate publică din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
beneficiază de o majorare a salariilor de bază de 75%.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi personalului
de la nivel judeţean şi local cu atribuţii directe sau delegate în gestionarea
asistenţei financiare comunitare, din cadrul Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale.
(3) Procesul de gestionare a asistenţei financiare
comunitare cuprinde activităţi de programare tehnică şi financiară, promovare,
implementare, monitorizare, raportare, evaluare, contractare, audit, control
tehnic şi financiar, efectuarea plăţilor, precum şi activităţi specifice
juridice şi de coordonare cu privire la fondurile europene pentru agricultură,
dezvoltare rurală şi pescuit."
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea
fundamentală: art. 1 alin. (4) şi (5) care consacră principiul separaţiei şi
echilibrului puterilor în stat şi obligativitatea respectării Constituţiei, a
supremaţiei sale şi a legilor, art. 41 alin. (4) care prevede egalitatea
femeilor şi a bărbaţilor în ceea ce priveşte salariul cuvenit pentru muncă
egală, art. 61 alin. (1) care statuează că Parlamentul este unica autoritate
legiuitoare a ţării, art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului, art. 111
alin. (1) referitoare la informarea Parlamentului de către Guvern şi celelalte
organe ale administraţiei publice şi art. 115 care reglementează instituţia
delegării legislative.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, ulterior sesizării sale cu soluţionarea acesteia, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 a fost abrogată în întregime, în mod expres,
prin dispoziţiile art. 37 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009
privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul
european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi
Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat,
privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea
Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de
colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în
domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în
domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005
privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 25 iunie 2009.
Ca urmare evenimentului legislativ reprezentat de
abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006, excepţia de
neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă. Pentru a ajunge la această
concluzie, Curtea observă că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008, al
cărei unic scop a fost acela de a abroga art. 32 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 67/2006, a rămas fără obiect de reglementare câtă
vreme a fost abrogat în întregime însuşi actul normativ din care făcea parte
articolul abrogat, ceea ce echivalează cu o abrogare implicită. Or, potrivit
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
58/2008 pentru abrogarea art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate
finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de
stat. Excepţia a fost ridicată de Aurora Luminiţa Jajaie, Emma Ene şi alţii în
Dosarul nr. 7.983/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu