DECIZIE Nr. 149 din 16 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 424 din 17 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 48 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "EURO COMPANY" Ltd din
Bucuresti in Dosarul nr. 5.050/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a
civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 8 aprilie 2003 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 15 aprilie si apoi la 16 aprilie
2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 5.050/2002,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"EURO COMPANY" Ltd din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect
constatarea nulitatii absolute a unui proces-verbal de punere in posesie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 48 din Legea nr. 10/2001 sunt neconstitutionale in masura in care
"domeniul de aplicare al acestora este interpretat altfel decat ipoteza in
care cererea (notificarea) facuta in temeiul Legii nr. 10/2001 cuprinde
elemente noi care invoca inlaturarea unor interdictii existente in legislatia
anterioara si care fac, in prezent, admisibila restituirea in natura a
imobilului ori acordarea de despagubiri in echivalent, dupa caz". Autorul
exceptiei considera ca dispozitiile criticate "inlatura" autoritatea
de lucru judecat in privinta hotararilor judecatoresti pronuntate anterior
intrarii in vigoare a acestei legi si incalca in mod evident principiile
constitutionale consacrate de art. 123, 125 si 128, referitoare la infaptuirea
justitiei in numele legii, independenta judecatorilor si exercitarea cailor de
atac impotriva hotararilor judecatoresti, in conditiile legii. Autoritatea de
lucru judecat priveste nu numai dispozitivul hotararii judecatoresti, ci si
problemele de drept ce sunt dezlegate irevocabil prin hotararea judecatoreasca,
astfel ca doar cu incalcarea principiilor constitutionale evocate "s-ar
putea admite ca, in mod legal, reprezentantul autoritatii administrative care
solutioneaza cererea formulata conform Legii nr. 10/2001 sa poata nesocoti
dezlegarile date de instantele judecatoresti".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca exceptia ridicata
este neintemeiata, intrucat principiile constitutionale invocate ar fi incalcate
"daca, asa cum sustine reclamantul, dupa pronuntarea unei hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile, care a avut in vedere legea existenta
in acel moment, respectiv Legea nr. 112/1995, s-ar opune Parlamentului
prerogativele ce-i revin din Constitutie de a perfectiona cadrul legislativ, in
speta Legea nr. 10/2001, pe motiv ca s-au pronuntat deja hotarari judecatoresti
irevocabile".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens arata ca art. 48 din Legea nr. 10/2001 acorda
persoanelor indreptatite, precum si celor vatamate intr-un drept al lor o noua
posibilitate de a se adresa instantei pentru valorificarea drepturilor. Cu
referire la sustinerea privind incalcarea principiului autoritatii de lucru
judecat, arata ca aceasta problema "se pune numai in cazul in care prima
actiune a fost respinsa pe fond, adica instanta, prin hotarare judecatoreasca
irevocabila, a constatat ca dreptul reclamantului nu exista", iar nu si atunci
cand actiunea a fost respinsa fara a se cerceta fondul cauzei sau in cazul
solicitarii de masuri reparatorii prin echivalent, "deoarece dreptul avand
ca obiect asemenea masuri se naste abia acum in temeiul noii legi". Arata
ca art. 48 din lege poate fi valorificat doar in ipoteza in care noua cerere
(notificare) facuta in temeiul acestei legi cuprinde elemente noi sau invoca
inlaturarea unor interdictii existente in legislatia anterioara, care fac in
prezent admisibila reparatia in natura sau prin echivalent.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
48 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, care au urmatorul
cuprins:
- Art. 48: "Persoanele indreptatite, precum si persoanele vatamate
intr-un drept al lor, carora pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi
li s-au respins, prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile,
actiunile avand ca obiect bunuri preluate in mod abuziv de stat, de organizatii
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, pot solicita, indiferent de
natura solutiilor pronuntate, masuri reparatorii in natura sau prin echivalent,
in conditiile prezentei legi."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin art. 123, 125 si 128 din Constitutie, care prevad:
- Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 125: (1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si
prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege.";
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prevederile art. 48
din Legea nr. 10/2001 incalca principiile separatiei puterilor in stat, al
independentei judecatorilor si infaptuirii justitiei exclusiv de catre
instantele judecatoresti. Principalul argument in sensul acestor sustineri il
constituie autoritatea de lucru judecat a hotararilor judecatoresti definitive
si irevocabile, pronuntate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, prin
care au fost respinse actiunile avand ca obiect bunuri preluate in mod abuziv
de stat, de organizatii cooperatiste sau orice alte persoane juridice.
Din analiza acestor sustineri, Curtea constata ca dispozitiile Legii nr.
10/2001, care confera persoanelor indreptatite la masuri reparatorii constand
in restituirea in natura sau, dupa caz, prin echivalent a imobilelor preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, nu afecteaza
autoritatea de lucru judecat a hotararilor judecatoresti anterior pronuntate.
Aceasta deoarece, pe de o parte, puterea lucrului judecat este o exceptie care
opereaza in exclusivitate in domeniul procesual si ea poate fi ridicata numai
in fata instantelor judecatoresti, iar pe de alta parte, pentru a exista
autoritate de lucru judecat este necesar sa fie intrunite toate cele trei
elemente ale identitatii: partile, obiectul si cauza. Astfel, potrivit art.
1201 din Codul civil, "este lucru judecat atunci cand a doua cerere are
acelasi obiect, este intemeiata pe aceeasi cauza si este intre aceleasi parti,
facuta de ele si in contra lor in aceeasi calitate". Rezulta ca aceasta
exceptie peremptorie si absoluta opereaza ca atare in cadrul unui nou proces
civil si nu este opozabila autoritatilor publice chemate sa puna in aplicare
legea noua care instituie masuri reparatorii pentru toti cei ale caror imobile
au fost preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
inclusiv pentru cei ale caror actiuni in revendicare au fost respinse de
instantele judecatoresti in temeiul prevederilor legale in vigoare la data
pronuntarii acelor hotarari judecatoresti. Legea nr. 10/2001 cuprinde
reglementari noi in materia restituirii si da un nou inteles notiunii de
"imobile preluate in mod abuziv". Asadar, chiar in situatia in care
s-ar naste un nou litigiu, ca urmare a aplicarii legii noi, acesta are o alta
cauza si uneori alte parti decat cele existente in litigiul anterior, cu obiect
identic. Existenta unei cauze noi este de natura sa elimine autoritatea de
lucru judecat. De altfel, nimic nu-l impiedica pe legiuitor sa extinda,
printr-o lege ulterioara, sfera subiectilor care urmeaza sa beneficieze de
masuri reparatorii si la persoane carora acest drept le-a fost refuzat de o
lege anterioara. Faptul ca acest refuz a fost constatat printr-o hotarare
judecatoreasca anterioara nu poate lega legiuitorul intr-o eterna negare a
dreptului la reparatie, iar principiile independentei judecatorului si infaptuirii
justitiei de catre instantele judecatoresti nu sunt incalcate, intrucat
instantele de judecata trebuie sa solutioneze cauzele in temeiul prevederilor
noii legi.
In ceea ce priveste autoritatea de lucru judecat, este de principiu ca
aceasta nu poate functiona decat in cazul in care prima actiune a fost respinsa
pe fond, printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, prin care s-a constatat
ca dreptul reclamantului nu exista. Este evident ca autoritatea de lucru
judecat nu actioneaza cand actiunea a fost respinsa fara a se cerceta fondul
cauzei. Valorificarea reglementarii continute in art. 48 din Legea nr. 10/2001
se poate face in ipoteza in care noua cerere (notificare) cuprinde elemente noi
sau invoca inlaturarea unor interdictii existente in legislatia anterioara.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "EURO COMPANY" Ltd din Bucuresti in Dosarul nr. 5.050/2002
al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Gabriela Dragomirescu
OPINIE SEPARATA
In dezacord cu solutia adoptata cu majoritate de voturi, opinez ca textul
de lege criticat este neconstitutional, in sensul si pentru motivele ce se vor
arata in continuare.
1. In conformitate cu art. 1 alin. (3) din Constitutie, Romania este stat
de drept, una dintre componentele acestui principiu fiind separatia puterilor,
adica exercitarea de catre fiecare dintre cele trei puteri - legislativa,
executiva si judecatoreasca - a functiei care-i este proprie, in mod
independent, la adapost de imixtiuni din partea celorlalte doua si fara dreptul
de a se amesteca in exercitiul competentei acestora.
In ceea ce priveste independenta puterii judecatoresti, aceasta este
consacrata prin prevederile art. 123 si 125 din Constitutie si este garantata
prin prevederile art. 148 alin. (1) din Legea fundamentala, in conformitate cu
care dispozitiile privind independenta justitiei nu pot forma obiectul
revizuirii.
In virtutea principiilor statului de drept, Parlamentul adopta legile,
inclusiv pe cele privind organizarea instantelor judecatoresti si procedurile
judiciare, dar nu are dreptul sa se substituie instantelor judecatoresti si
nici competenta de a desfiinta, de a modifica ori de a declara ineficiente
hotararile pronuntate de acestea.
Avand in vedere aceste principii, nu pot impartasi opinia majoritara, dupa
care autoritatea de lucru judecat opereaza in exclusivitate in domeniul
procesual si, in consecinta, hotararile judecatoresti prin care s-au respins
anterior Legii nr. 10/2001 cereri de retrocedare a unor imobile "nu sunt
opozabile autoritatilor publice chemate sa aplice legea noua".
Intemeindu-ma pe litera si pe spiritul Constitutiei, consider ca toate
actele juridice emise de organele fiecareia dintre cele trei puteri in limitele
competentei lor stabilite prin lege sunt opozabile organelor apartinand
celorlalte puteri.
In ceea ce priveste hotararile judecatoresti, acestea sunt opozabile atat
organelor administrative - care au obligatia sa le execute in conditiile legii
-, cat si Parlamentului.
Daca s-ar recunoaste Parlamentului dreptul de a interveni in activitatea de
judecata, fie si printr-un act juridic de nivelul legii, ar insemna sa se
admita concentrarea in sfera de putere a acestei autoritati publice cu caracter
politic atat a functiei de legiferare, cat si a celei de aplicare a legilor in
solutionarea litigiilor dintre subiectele de drept, privind existenta,
intinderea si exercitarea drepturilor lor subiective, ceea ce in statul
democratic de drept nu este de conceput.
Examinand continutul art. 48 din Legea nr. 10/2001, in raport cu
dispozitiile din Constitutia Romaniei mai sus citate, constat ca prevederea
prin care se declara ineficiente toate hotararile judecatoresti prin care s-au
respins actiunile avand ca obiect bunuri preluate in mod abuziv de stat, de
organizatii cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, indiferent de
natura hotararilor pronuntate, releva o imixtiune evidenta a legiuitorului in
sfera de competenta a puterii judecatoresti si, prin aceasta, o incalcare a
principiilor independentei justitiei si separatiei puterilor in stat.
Tinand seama de intelesul sintagmei "indiferent de natura solutiilor
pronuntate" nu impartasesc opinia majoritara, in sensul ca dispozitia
legala criticata s-ar referi exclusiv la situatii noi, fata de care reiterarea
solicitarilor avand ca obiect masuri reparatorii nu este de natura sa aduca
atingere hotararilor pronuntate anterior de instantele judecatoresti. Daca
acesta ar fi intelesul dispozitiei legale criticate, atunci textul s-ar dovedi
cu totul inutil, fiind in afara oricarei indoieli ca solicitarea de masuri
reparatorii de catre persoanele carora prin reglementarea anterioara nu li se
recunoscuse acest drept sau pentru imobile care nu puteau fi restituite
proprietarilor deposedati abuziv nu ar putea fi impiedicata prin invocarea
hotararilor judecatoresti intemeiate pe dispozitiile restrictive din acea
reglementare.
2. Principiul autoritatii lucrului judecat - examinat in considerentele
solutiei adoptate cu majoritate de voturi - nu este consacrat prin Constitutie,
astfel ca incalcarea acestui principiu nu poate constitui prin sine insasi un
caz de neconstitutionalitate.
In consecinta, examinarea incalcarii principiului autoritatii lucrului
judecat nu intra in resortul contenciosului constitutional decat in cazul si in
masura in care implica si incalcarea unor norme reglementate prin Legea
fundamentala.
In cauza, contrar celor retinute in considerentele solutiei, constat ca
prin aplicarea prevederilor art. 48 din Legea nr. 10/2001 se ajunge la
incalcarea principiului autoritatii lucrului judecat, in cazul admiterii unor
actiuni respinse anterior pe motiv ca reclamantul nu si-a dovedit dreptul sau
de proprietate asupra bunului revendicat (facandu-se dovada ca, inainte ca
bunul sa fi fost trecut in mod abuziv in proprietatea statului, apartinuse
altei persoane decat reclamantul sau ca reclamantul nu este mostenitorul
proprietarului deposedat abuziv, neavand deci calitate procesuala), precum si
in alte cazuri in care, prin noile actiuni, introduse pe baza Legii nr.
10/2001, nu se invoca alte motive (cauze) de admisibilitate decat cele invocate
in sustinerea actiunilor respinse sub imperiul legii vechi si care erau si
atunci operante.
De altfel, sintagma "indiferent de natura solutiilor pronuntate",
cuprinsa in textul care face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, este
suficient de precisa si de categorica pentru a lasa loc si altei interpretari
decat aceea ca persoanele nominalizate in art. 48 din Legea nr. 10/2001 pot
solicita, in conditiile legii - adica inclusiv pe cale judiciara -, masuri
reparatorii, chiar daca prin hotarari definitive si irevocabile li s-au respins
actiuni avand acelasi obiect si intemeiate pe aceeasi cauza.
Daca, asa cum aratam, incalcarea autoritatii lucrului judecat nu constituie
un caz de neconstitutionalitate, ci de nelegalitate a hotararii judecatoresti
pronuntate in acest mod, cenzurabil in cadrul procedurii judiciare obisnuite,
in schimb, inlaturarea autoritatii lucrului judecat printr-o dispozitie legala
care declara ineficiente hotarari judecatoresti definitive si irevocabile,
pronuntate anterior, pune in discutie constitutionalitatea acestei dispozitii
sub aspectul aplicarii legilor in timp, fiind evident ca efectele ei se produc
nu numai pentru viitor, ci si pentru trecut.
In consecinta, constat ca textul criticat contravine si dispozitiilor art.
15 alin. (2) din Constitutie, in conformitate cu care legea dispune numai
pentru viitor.
Pentru aceste considerente, opinez ca exceptia de neconstitutionalitate
trebuia sa fie admisa si sa se constate ca sintagma "indiferent de natura
solutiilor pronuntate", din cuprinsul art. 48 din Legea nr. 10/2001,
contravine dispozitiilor din Constitutia Romaniei, citate mai sus.
Judecator,
Nicolae Cochinescu