DECIZIE Nr. 149 din 9 mai 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si ale art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor
impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de
organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata si modificata prin Legea nr.
506/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 507 din 15 iulie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 10 alin. (1) si
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata si
modificata prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Bere-Lichior Margineni" - S.A. din Bacau in Dosarul nr. 2.809/2001
al Curtii de Apel Bacau - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata, deoarece prevederile criticate
nu contravin, asa cum sustine autorul exceptiei, textului constitutional
invocat si nici dispozitiilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se arata ca principiul
constitutional al prezumtiei de nevinovatie nu este incident in cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
2.809/2001, Curtea de Apel Bacau - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
alin. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale
art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001,
aprobata si modificata prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Bere-Lichior Margineni" - S.A. din Bacau intr-o cauza
avand ca obiect judecarea recursului declarat impotriva Deciziei nr. 887/2001
pronuntate de Tribunalul Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca procedura
administrativa instituita prin dispozitiile art. 10 alin. 2 si 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 si ale art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 13/2001 contravine prevederilor art. 23 alin. (8) si (9) din
Constitutie si ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. In esenta, se arata ca dispozitiile
legale criticate lezeaza dreptul partilor din proces la o judecata echitabila
de catre o instanta independenta si impartiala, situatie in care se incalca
prezumtia de nevinovatie, prin aceea ca in cazul indiciilor savarsirii unei
infractiuni textele criticate nu prevad si suspendarea executarii silite, ci
numai a judecatii. In felul acesta, considera autorul exceptiei, sunt puse in
executare actele de control sau de impunere ale organelor de control financiar,
fara a exista in cauza o hotarare definitiva de condamnare.
Curtea de Apel Bacau - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata sub aspectul incalcarii art. 23 alin.
(8) si (9) din Constitutie si a art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001 instituie o procedura administrativ-jurisdictionala care
nu inlatura interventia instantelor judecatoresti si, totodata, ofera
posibilitatea solutionarii contestatiilor intr-un termen rezonabil. Se mai
arata ca "decizia data in suspendarea cauzei, in temeiul art. 12 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, poate fi atacata la instanta de
judecata". In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
instanta apreciaza ca textele respective au fost modificate implicit prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila. Se considera ca textele de lege a
caror constitutionalitate se contesta nu au relevanta in cauza. Aceste
prevederi legale, conform punctului de vedere exprimat, sunt "incidente
numai fazei administrativ-jurisdictionale de solutionare a contestatiilor
impotriva actelor de control sau impunere ale Ministerului Finantelor Publice.
Or, cauza dedusa judecatii este o contestatie la executare", a carei
dezlegare nu are legatura cu prevederile legale criticate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
Se apreciaza, in esenta, ca aceste dispozitii legale instituie o procedura
administrativ-jurisdictionala care nu inlatura interventia instantei
judecatoresti. De asemenea, se arata ca in cauza nu sunt incidente dispozitiile
art. 23 alin. (8) si (9) din Constitutie, intrucat aceste texte vizeaza
procesele penale, iar nu contestatiile impotriva masurilor dispuse prin actele
de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum acesta a fost
formulat, il constituie dispozitiile art. 10 alin. 2 si 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 108/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996, dispozitii ulterior
modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997, si prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 113/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 315 din 30 iunie 1999, precum si dispozitiile art. 10 alin. (1)
si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 iunie 2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie
2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506 din 4 octombrie
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16
octombrie 2001.
Dispozitiile legale criticate sunt urmatoarele:
- art. 10 alin. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, cu
modificarile ulterioare: "Exercitarea cailor de atac la organele
competente, de catre platitori, cu privire la stabilirea obligatiilor bugetare,
nu suspenda obligatia acestora de plata.
Cu toate acestea, Ministerul Finantelor sau, dupa caz, autoritatile
administratiei publice locale, prin organele lor competente in solutionarea
obiectiunilor, pot dispune, la cererea platitorului si tinand seama de motivele
invocate de acesta, suspendarea obligatiei de plata la bugetul de stat sau,
respectiv, la bugetele locale, pana la solutionarea primei cai de atac.";
- art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001: "(1) Organul de solutionare a contestatiei prevazut la art. 5
poate suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand exista
indiciile savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire
hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa
reglementata de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Procedura administrativa este reluata la incetarea motivului care a
determinat suspendarea, in conditiile legii."
Ulterior ridicarii exceptiei, Legea nr. 506 din 4 octombrie 2001, prin care
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 a fost aprobata cu modificari si
completari, a introdus la art. 10 din ordonanta, dupa alin. (1), alin. (1^1)
avand urmatorul cuprins: "Decizia de suspendare poate fi atacata la
instanta de contencios administrativ competenta. Judecata se face in regim de
urgenta, cu participarea reprezentantului Ministerului Public. Solutia instantei
este definitiva si irevocabila."
Analizand prevederile legale criticate, Curtea observa ca adaugarea acestui
alineat la art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 nu
influenteaza exceptia de neconstitutionalitate, in conditiile in care noul
alineat introdus reglementeaza alte aspecte decat cele sesizate de autorul
exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a fost invocata incalcarea
dispozitiilor art. 23 alin. (8) si (9) din Constitutie, care au urmatorul
cuprins:
"(8) Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de
condamnare, persoana este considerata nevinovata.
(9) Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile
si in temeiul legii."
Se arata, totodata, ca prevederile legale criticate sunt contrare
dispozitiilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, potrivit carora: "1. Orice persoana are
dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil
a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de
lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu
caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala
indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar
accesul in sala de sedinte poate fi interzis presei si publicului pe intreaga
durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al
ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica,
atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la
proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta
atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca
atingere intereselor justitiei."
O prima critica formulata de autorul exceptiei este aceea ca, instituind
prin art. 10 alin. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 suspendarea
executarii silite numai pana la solutionarea primei cai de atac, "nu s-a
avut in vedere si posibilitatea existentei indiciilor savarsirii unei
infractiuni a carei constatare ar putea avea o inraurire hotaratoare asupra
solutiei ce s-ar pronunta in procedura administrativa si nu a prevazut
posibilitatea suspendarii executarii silite in aceste cazuri, pana la
disparitia motivului care a condus la suspendarea judecatii, in totala
contradictie cu prevederile art. 23 alin. (8) din Constitutie".
In legatura cu aceasta critica de neconstitutionalitate, intemeiata pe
sustinerea potrivit careia textul de lege criticat ar incalca dispozitiile art.
23 alin. (8) din Constitutie, Curtea observa ca intre cele doua texte nu exista
vreo legatura. Intr-adevar, in timp ce dispozitiile art. 23 alin. (8) din
Constitutie se refera la prezumtia de nevinovatie, prezumtie proprie procesului
penal, textul de lege criticat reglementeaza solutionarea caii de atac
impotriva stabilirii obligatiei bugetare, in conditiile Ordonantei Guvernului
nr. 11/1996, cu modificarile ulterioare, cale de atac prevazuta in cadrul unei
proceduri jurisdictional-administrative. De asemenea, nu sunt incidente in
cauza nici dispozitiile art. 23 alin. (9) din Constitutie, care se refera la
stabilirea si aplicarea pedepselor, iar nu la caile de atac in cadrul
procedurilor jurisdictional-administrative.
In lumina acelorasi considerente, Curtea nu poate retine nici critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001, critica intemeiata pe sustinerea potrivit
careia posibilitatea suspendarii judecarii cauzei fara suspendarea executarii
silite ar incalca dispozitiile art. 23 alin. (8) si (9) din Constitutie,
intrucat textele constitutionale indicate de autorul exceptiei nu au legatura
cu procedura jurisdictional-administrativa reglementata prin dispozitiile
legale criticate.
In ceea ce priveste sustinerea ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, prevederi care, in esenta, se refera la dreptul la
un proces echitabil, judecat intr-un termen rezonabil de o instanta
independenta si impartiala, Curtea constata ca si aceasta este neintemeiata.
Atat dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, cu modificarile
ulterioare, cat si cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001
prevad, in cadrul reglementarii unei proceduri administrativ-jurisdictionale
pentru solutionarea contestatiilor referitoare la stabilirea unor obligatii
bugetare, posibilitatea ca deciziile pronuntate de organele
administrativ-jurisdictionale sa fie atacate, potrivit legii, la instanta
judecatoreasca. Ca atare, nu se poate retine ca cei interesati nu au acces
liber la justitie. De altfel, Curtea Constitutionala a stabilit in
jurisprudenta sa ca liberul acces la justitie este compatibil cu instituirea
unor proceduri administrativ-jurisdictionale, in masura in care impotriva
hotararilor pronuntate de organele administrative respective cei interesati se
pot plange instantelor judecatoresti.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2
si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si ale art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor
impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de
organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata si modificata prin Legea nr.
506/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bere-Lichior
Margineni" - S.A. din Bacau in Dosarul nr. 2.809/2001 al Curtii de Apel
Bacau - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 mai 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta