DECIZIA Nr. 149 din 27 octombrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin.
(2) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 4 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 115 din Legea nr. 69/1991, republicata, invocata de Consiliul Local al
Municipiului Arad in Dosarul nr. 3.508/CA/1994 al Curtii de Apel Timisoara -
Sectia contencios administrativ si comercial.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 20 octombrie 1998 si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 27 octombrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si comercial,
prin Incheierea din 27 ianuarie 1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 din Legea nr.
69/1991, republicata, ridicata de Consiliul Local al Municipiului Arad intr-o
cauza civila avand ca obiect anularea dispozitiilor Hotararii Guvernului nr.
706/1994, prin care au fost trecute in administrarea prefecturii imobilele
situate in municipiul Arad, Bd Revolutiei nr. 73 - 75.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
invocata este nefondata, deoarece, potrivit prevederilor art. 135 alin. (4)
teza ultima din Constitutie, prin lege pot fi stabilite ca bunuri din domeniul
exclusiv al proprietatii publice si altele decat cele enumerate in art. 135 din
Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca dispozitiile art. 115
alin. (2) din Legea nr. 69/1991, republicata, sunt constitutionale, iar
problema ridicata nu este de neconstitutionalitate, ci de apreciere a probelor.
Totodata art. 135 alin. (4) din Constitutie prevede ca, in afara bunurilor
enumerate, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si altele stabilite
prin lege. De aceea, prevederile atacate sunt in deplina concordanta cu
dispozitia constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile paratului, concluziile
procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Prin art. 1 al Hotararii Guvernului nr. 706/1994, s-a stabilit ca Palatele
administrative din municipii-resedinta de judet, care au functionat ca sedii ale
fostului partid comunist, trecute in proprietatea statului prin Decretul-lege
nr. 30/1990 si prin Hotararea Guvernului nr. 115/1990, sunt bunuri proprietate
publica de interes national, iar prin art. 2 s-a dispus ca acestea sa treaca in
administrarea fostelor prefecturi, fiind nominalizate in anexa la hotarare,
unde se regasesc si imobilele din municipiul Arad, Bd Revolutiei nr. 73 - 75,
judetul Arad.
Ulterior datei de 28 decembrie 1994, cand a fost sesizata instanta de
judecata, Legea nr. 69/1991 a fost modificata prin Legea nr. 24 din 12 aprilie
1996 si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18
aprilie 1996; intre alte dispozitii ale acestei legi, a fost adaugata si cea
cuprinsa in art. 105, potrivit careia consiliul judetean si aparatul propriu al
acestuia isi au sediul in Palatul administrativ, proprietate publica de interes
national, care este situat in municipiul-resedinta de judet.
Intrucat in sustinerea legalitatii Hotararii Guvernului nr. 706/1994 s-a
invocat noul text de lege, astfel cum a fost modificat, devenit art. 115 alin.
(2), exceptia de neconstitutionalitate a avut ca obiect tocmai aceasta
reglementare, care prevede ca "prefectul, subprefectul si aparatul propriu
isi desfasoara activitatea in prefectura. Prefectura si, dupa caz, consiliul
judetean si aparatul propriu al acestuia isi au sediul in Palatul
administrativ, proprietate publica de interes national, care este situat in
municipiul-resedinta de judet".
Dispozitia legala potrivit careia Palatul administrativ, sediul prefecturii
si al aparatului propriu al acesteia apartine proprietatii publice este in
concordanta cu prevederile art. 135 alin. (4) din Constitutie, care permit
organului legislativ ca, in afara bunurilor expres enumerate in continutul
normei constitutionale, sa stabileasca si altele care pot face obiectul
proprietatii publice. Prin aceasta nu se aduce nici o atingere principiului
ocrotirii dreptului de proprietate privata prevazut la art. 41 din Constitutie,
fiind incontestabil ca aceste imobile nu au avut niciodata caracter de
proprietate privata.
De altfel, cu privire la dispozitiile art. 115 din Legea nr. 69/1991,
republicata, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 40 din
11 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76
din 13 aprilie 1996, constatandu-se constitutionalitatea lor, deoarece
prevederile ei nu sunt in contradictie cu dispozitiile art. 119, care
reglementeaza principiul autonomiei locale si cel al descentralizarii serviciilor
publice, cu ale dispozitiilor art. 135 relativ la proprietatea publica si nici
cu dispozitiile referitoare la autonomia locala si consiliul judetean, cuprinse
la art. 120 si 121 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin.
(2) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, exceptie
invocata de Consiliul Local al Municipiului Arad in Dosarul nr. 3.508/CA/1994
al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si comercial.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 octombrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta