DECIZIE Nr.
1477 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, în special lit. a), din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 23 noiembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, în special lit. a), din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Cornel Pop în Dosarul nr.
45.059/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu (cu delegaţie depusă la dosar), pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Lipseşte autorul excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 12 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 45.059/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, în special lit. a), din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Cornel Pop într-o
cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 2, în special lit.
a), din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 contravin prevederilor
constituţionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 16, 21, 23, 24, 30, 53, 54, 55,
57 şi 126, fără a arăta însă în ce constă această contrari etate.
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2, în special lit. a), din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din
10 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie
2008, text de lege care are următorul cuprins: „In înţelesul prezentei
ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea
semnificaţie:
a)lucrător al Securităţii - orice persoană care, având calitatea de ofiţer sau de
subofiţer al Securităţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie de Securitate,
inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfăşurat activităţi
prin care a suprimat sau a îngrădit drepturi şi libertăţi fundamentale ale
omului;
b)colaborator al Securităţii - persoana care a furnizat informaţii, indiferent sub ce formă,
precum note şi rapoarte scrise, relatări verbale consemnate de lucrătorii
Securităţii, prin care se denunţau activităţile sau atitudinile potrivnice
regimului totalitar comunist şi care au vizat îngrădirea drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului. Persoana care a furnizat informaţii
cuprinse în declaraţii, procesele-verbale de interogatoriu sau de confruntare,
date în timpul anchetei şi procesului, în stare de libertate, de reţinere ori
de arest, pentru motive politice privind cauza pentru care a fost fie
cercetată, fie judecată şi condamnată, nu este considerată colaborator al Securităţii,
potrivit prezentei definiţii, iar actele şi documentele care consemnau aceste
informaţii sunt considerate parte a propriului dosar. Persoanele care, la data
colaborării cu Securitatea, nu împliniseră 16 ani, nu sunt avute în vedere de
prezenta definiţie, în măsura în care se coroborează cu alte probe. Colaborator
al Securităţii este şi persoana care a înlesnit culegerea de informaţii de la
alte persoane, prin punerea voluntară la dispoziţia Securităţii a locuinţei sau
a altui spaţiu pe care îl deţinea, precum şi cei care, având calitatea de
rezidenţi ai Securităţii, coordonau activitatea informatorilor;
d) terţă persoană - orice
persoană, alta decât cea care face obiectul verificării sau care este titular
al dreptului de acces la documentele întocmite de Securitate. Nu se consideră
terţi lucrătorii Securităţii şi colaboratorii acesteia care au contribuit cu
informaţii la completarea dosarului;
e) propriul dosar- orice
material întocmit de Securitate şi de către alte structuri de represiune ale
regimului totalitar comunist, indiferent de suport, despre persoana
îndreptăţită la acces sau despre alte persoane, în condiţiile prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, în special a dispoziţiilor art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor
constituţionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 16, 21, 23, 24, 30, 53, 54, 55,
57 şi 126, fără a arăta în ce constă contrarietatea.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prin Decizia nr. 267 din 24 februarie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009, s-a pronunţat asupra
constituţionalităţii dispoziţiilor art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, constatând că acestea sunt constituţionale.
Cu acel prilej, Curtea a reţinut că dispoziţiile art. 2
lit. a) din ordonanţă definesc noţiunea de „lucrător al Securităţii" şi
explicitează în concret semnificaţia termenului, întrunirea cumulativă a
condiţiilor prevăzute de acest text de lege fiind constatată de instanţa
judecătorească, Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel
Bucureşti, respectiv Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie, în cazul persoanelor care candidează pentru
funcţia de Preşedinte al României.
Astfel, în condiţiile în care acţiunea în constatarea
calităţii de lucrător al Securităţii este introdusă la o instanţă de judecată,
a cărei hotărâre poate fi atacată cu recurs, potrivit art. 11 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, Curtea a reţinut că dispoziţiile de lege
criticate nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces echitabil şi la
soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ci constituie o garanţie a
aplicării principiului prevăzut de art. 21 alin. (3) din Constituţie şi a art.
6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Astfel, procedura de judecată respectă principiile
fundamentale privind oralitatea, contradictorialitatea, publicitatea şi dreptul
la apărare, părţile având, deopotrivă, posibilitatea de a uza de garanţiile
prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine poziţia asupra
problemelor de fapt şi de drept.
Curtea a reţinut, de asemenea, că dispoziţiile de lege
criticate asigură echilibrul procesual al părţilor în litigiu şi dă expresie
unui principiu fundamental al dreptului procesual - principiul aflării
adevărului, statuat de art. 129 alin. 5 din Codul de procedură civilă, potrivit
căruia: „Judecătorii au îndatorirea să stăruie, prin toate mijloacele
legale, pentru a preveni orice greşeală privind aflarea adevărului în cauză, pe
baza stabilirii faptelor şi prin aplicarea corectă a legii, în scopul
pronunţării unei hotărâri temeinice şi legale. Ei vor putea ordona
administrarea probelor pe care le consideră necesare, chiar dacă părţile se
împotrivesc."
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia
deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2, în special lit. a), din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Cornel Pop în Dosarul nr. 45.059/3/2008 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman