DECIZIE Nr.
1475 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 7, art. 8, art. 11, art. 13
si art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 795 din 20 noiembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 7, art. 8, art. 11, art. 13
şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Paraschiv
Blaj, Ilie Cornea, Ioan Marinescu şi Alexandru Onu în dosarele nr.
43.859/3/2008, nr. ' 43.586/3/2008, nr. 41.354/3/2008 şi nr. 18.686/3/2008 ale
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu (cu delegaţie depusă la dosar), pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Lipsesc autorii excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent-şef, referind asupra cauzei, arată
că autorii excepţiei Ilie Cornea şi Alexandru Onu au depus la dosare concluzii
scrise prin care solicită admiterea criticilor de neconstituţionalitate şi
soluţionarea cauzelor în temeiul art. 242 alin. 2 din Codul de procedură
civilă.
Curtea, având în vedere obiectul parţial identic al
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 3.071 D/2009, nr.
5.253D/2009, nr. 5.254D/2009 şi nr. 5.355D/2009, pune în discuţie, din oficiu,
problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii nu se opune conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 5.253D/2009, nr. 5.254D/2009 şi nr.
5.355D/2009 la Dosarul nr. 3.071 D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare în stare de judecată, preşedintele
acordă cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 12 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 43.859/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 7, art. 8, art. 11, art. 13
şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Paraschiv Blaj
într-o cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
Prin încheierile din 24 aprilie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 43.586/3/2008 şi nr. 41.354/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2,
art. 7, art. 8, art. 11, art. 13 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâţii Ilie Cornea şi Ioan
Marinescu în cauze de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
Prin Incheierea din 5 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 18.686/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 7, art. 8, art. 11 şi art.
24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Alexandru Onu
într-o cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 15,
art. 16, art. 21 alin. (3) si (4),'art. 22, art. 23, art. 24 alin. (2), art.
30, art. 53, art. 55,'art. 57, art. 124 alin. (2) şi art. 126 alin. (5), precum
şi art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 14 şi art. 17 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece „nu
respectă Decizia Curţii Constituţionale nr. 51 din 31 ianuarie 2008 privind
neconstituţionalitatea Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea poliţiei politice comuniste şi menţine caracterul represiv-abuziv
al acestei proceduri neconstituţionale care încalcă drepturile fundamentale ale
omului prevăzute în Constituţia României şi legislaţia internaţională."
Instanţa de judecată apreciază
că dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, notele
scrise depuse la dosare, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2, art. 7, art. 8, art. 11, art. 13 şi art. 24 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
800 din 28 noiembrie 2008.
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorii excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 1 alin. (3) - Statul român, art. 15 - Universalitatea, art.
16 - Egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3) şi (4) - Accesul liber
la justiţie, art. 22 - Dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi
psihică, art. 23 - Libertatea individuală, art. 24 alin. (2) - Dreptul
la apărare, art. 30 - Libertatea de exprimare, art. 53 - Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 54 - Fidelitatea
faţă de ţară, art. 55 - Apărarea ţării, art. 57 - Exercitarea drepturilor
şi a libertăţilor, art. 124 alin. (2) - Infăptuirea justiţiei şi
art. 126 - Instanţele judecătoreşti.
De asemenea, invocă prevederile art. 6 - Dreptul la
un proces echitabil, art. 7 - Nicio pedeapsă fără lege, art. 8 - Dreptul
la respectarea vieţii private şi de familie, art. 9 - Libertatea de
gândire, de conştiinţă şi de religie, art. 10 - Libertatea de exprimare,
art. 14 - Interzicerea discriminării şi art. 17 - Interzicerea
abuzului de drept din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Analizând critica de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 defineşte
scopul reglementării ca fiind „o continuare, într-un mecanism nou, a
procesului de devoalare a activităţilor exercitate de regimul comunist", care
a exercitat, în special prin intermediul Securităţii, „o permanentă teroare
împotriva cetăţenilor ţării, a drepturilor şi a libertăţilor lor
fundamentale". Aceasta îndreptăţeşte accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, prin consemnarea publică a abuzurilor, şi contribuie la o mai bună
înţelegere a prezentului şi la o proiectare adecvată a viitorului societăţii
româneşti.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 operează,
pe de o parte, o modificare substanţială a regimului juridic aplicabil
persoanelor constatate ca fiind „lucrătoare ale Securităţii" faţă
de Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
securităţii ca poliţie politică, declarată neconstituţională prin Decizia nr.
51 din 31 ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 95 din 6 februarie 2008, iar pe de altă parte, o reconfigurare a
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca autoritate
administrativă autonomă, lipsită de atribuţii jurisdicţionale, ale cărei acte
privind accesul la dosar şi deconspirarea Securităţii să fie supuse controlului
instanţelor de judecată.
Astfel, reglementarea anterioară nu a urmărit doar
deconspirarea persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politică
comunistă, ci a promovat răspunderea juridică şi politică a acestora, cu scopul
îndepărtării lor din anumite funcţii şi împiedicării lor de a candida pentru
alegerea sau numirea în acele funcţii. Mai mult, aşa cum a reţinut Curtea
Constituţională prin decizia menţionată, legea crea premisele unei forme de
răspundere morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la
activitatea serviciilor de informaţii, fără vinovăţie şi fără existenţa unei
fapte de încălcare a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
In condiţiile în care acţiunea în constatarea calităţii
de lucrător al Securităţii este introdusă la o instanţă de judecată, a cărei
hotărâre poate fi atacată cu recurs, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces
echitabil şi dreptul la apărare, precum şi celelalte drepturi şi libertăţi
fundamentale invocate, părţile având, deopotrivă, posibilitatea de a uza de
garanţiile prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine poziţia
asupra problemelor de fapt şi de drept.
Mai mult, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 1169
din Codul civil, „Cel ce face o propunere înaintea judecăţii trebuie să o
dovedească", este asigurat echilibrul procesual al părţilor în
litigiu, dându-se totodată expresie principiului aflării adevărului, statuat de
art. 129 alin. 5 din Codul de procedură civilă, potrivit căruia: „Judecătorii
au îndatorirea să stăruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice
greşeală privind aflarea adevărului în cauză, pe baza stabilirii faptelor şi
prin aplicarea corectă a legii, în scopul pronunţării unei hotărâri temeinice
şi legale. Ei vor putea ordona administrarea probelor pe care le consideră
necesare, chiar dacă părţile se împotrivesc."
De altfel, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat
asupra unor critici similare prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 267 din
24 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
225 din 7 aprilie 2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2, art. 7, art. 8, art. 11, art. 13 şi art. 24 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Paraschiv Blaj, Ilie Cornea,
Ioan Marinescu şi Alexandru Onu în dosarele nr. 43.859/3/2008, nr.
43.586/3/2008, nr. 41.354/3/2008 şi nr. 18.686/3/2008 ale Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman