DECIZIE Nr.
1474 din 11 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) liniuta a 4-a din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 25 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c) alin. (4) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Lucian Neamţu
în Dosarul nr. 24.420/212/2009 al Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 15 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 24.420/212/2009, Judecătoria Constanţa - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
3 lit. c) alin. 4 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
excepţie ridicată de Lucian Neamţu într-un dosar având ca obiect soluţionarea
unei acţiuni de partaj.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul consideră că dispoziţiile legale criticate contravin art.
16, 21 şi 44 din Constituţie şi art. 1 din Protocolul 12 la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece prin
impunerea unei taxe judiciare de timbru de o valoare atât de mare, de 3%, se
realizează o încălcare a accesului la justiţie, precum şi o discriminare a
cetăţenilor pe criterii de avere.
Judecătoria Constanţa - Secţia civilă apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie prevederile art. 3 lit. c) alin. (4) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Examinând însă excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că, în realitate, obiectul excepţiei îl
constituie prevederile art. 3 lit. c) liniuţă a 4-a din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, prevederi care au următorul conţinut:
- Art. 3 lit. c) liniuţă a 4-a:
„- cereri de partaj - 3% la valoarea masei
partajabile."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la
justiţie şi art. 44 privind dreptul de proprietate privată, precum şi pe cele
cuprinse în art. 1 privind interzicerea generală a discriminării din Protocolul
12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţile
fundamentale.
Examinând excepţia, Curtea constată că s-a mai
pronunţat asupra dispoziţiilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, prin raportare la critici asemănătoare, constatând
că sunt constituţionale. Astfel, Curtea, prin Decizia nr. 504 din 20 aprilie
2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 8 iunie
2010, şi Decizia nr. 948 din 6 iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 546 din 4 august 2010, a statuat că „accesul liber la
justiţie nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind
justificat ca persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să
contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de
justiţie. In virtutea dispoziţiilor constituţionale ale art. 56 alin. (1),
potrivit cărora «Cetăţenii au obligaţia să contribuie, prin impozite şi prin
taxe, la cheltuielile publice», plata taxelor şi a impozitelor reprezintă o
obligaţie constituţională a cetăţenilor. Echivalentul taxelor judiciare de
timbru este integrat în valoarea cheltuielilor stabilite de instanţa de
judecată prin hotărârea pe care o pronunţă în cauză, plata acestora revenind
părţii care cade în pretenţii. In acelaşi sens este, de altfel, şi
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a statuat că o
caracteristică a principiului liberului acces la justiţie este aceea că nu este
un drept absolut (Cauza Ashingdane împotriva
Regatului Unit al Marii Britanii, 1985). Astfel,
acest drept, care cere prin însăşi natura sa o
reglementare din partea statului, poate fi subiectul unor limitări, atât timp
cât nu este atinsă însăşi substanţa sa.
De asemenea, Curtea a mai reţinut că, pentru aceleaşi
considerente, textul de lege criticat nu cuprinde prevederi de natură să aducă
atingere principiului potrivit căruia justiţia este unică, imparţială şi egală
pentru toţi, consacrat de art. 124 alin. (2) din Legea fundamentală".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a
determina o reconsiderare a jurisprudenţei acesteia, considerentele reţinute de
Curte în deciziile menţionate sunt valabile şi în cauza de fată.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c) liniuţă a 4-a din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Lucian
Neamţu în Dosarul nr. 24.420/212/2009 al Judecătoriei Constanţa - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 noiembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae