DECIZIE Nr. 147 din 9 mai 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului
Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a unor
judecatori si procurori financiari si ale art. 116 alin. (2) si (3) din Legea
nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata,
introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 508 din 15 iulie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 si ale Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 78/2001, exceptie ridicata de Ecaterina Chiriac in
Dosarul nr. 2.838/2001 al Curtii de Apel Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. In acest sens se arata ca asupra
constitutionalitatii Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 Curtea
Constitutionala nu este competenta sa se pronunte, iar exceptia referitoare la
neconstitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
78/2001 a devenit inadmisibila, intrucat prin Legea nr. 101/2002 ordonanta
criticata a fost respinsa.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
2.838/2001, Curtea de Apel Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 si a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001, exceptie ridicata de Ecaterina
Chiriac intr-o cauza de contencios administrativ, avand ca obiect anularea
ordinului de eliberare a sa din functia de judecator financiar al Colegiului
Jurisdictional Iasi, ordin emis in temeiul Decretului Presedintelui Romaniei
nr. 423/2001.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 78/2001 se sustine, pe de o parte, ca Legea nr. 94/1992 este o
lege organica si nu poate fi modificata printr-o ordonanta de urgenta, iar pe
de alta parte, ca nu exista o situatie exceptionala, in sensul art. 114 alin.
(4) din Constitutie, care sa justifice modificarea acesteia. Se mai sustine ca
prevederile ordonantei criticate afecteaza inamovibilitatea judecatorilor,
incalcandu-se astfel dispozitiile art. 124 din Constitutie. In ceea ce priveste
neconstitutionalitatea Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001, se arata
ca acesta a fost emis cu incalcarea principiului neretroactivitatii legii
civile, consacrat la art. 15 alin. (2) si la art. 78 din Constitutie, precum si
la art. 1 din Codul civil.
Curtea de Apel Iasi apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
fondata, deoarece ordonanta criticata a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor
art. 124 alin. (1) din Constitutie, conform carora judecatorii numiti de
Presedintele Romaniei sunt inamovibili, potrivit legii, iar pe de alta parte,
modifica dispozitiile Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi a Romaniei, care este o lege organica, ceea ce este contrar
dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate privind Decretul
Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 este inadmisibila, deoarece in competenta
Curtii Constitutionale nu intra controlul constitutionalitatii actelor
Presedintelui Romaniei. Pe de alta parte, cazul exceptional care a stat la baza
emiterii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 a fost determinat de
necesitatea aplicarii Legii bugetului de stat pe anul 2001. In ceea ce priveste
neconstitutionalitatea ordonantei criticate fata de prevederile art. 124 din
Constitutie, Guvernul considera ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art.
139 alin. (4), care stabilesc statutul membrilor Curtii de Conturi. In acest
context Constitutia permite legiuitorului sa stabileasca limitele si continutul
inamovibilitatii, astfel incat dispozitiile legale criticate sunt emise in
conformitate cu Legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata urmatoarele:
I. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata
de autorul acesteia, il constituie dispozitiile Decretului Presedintelui
Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a unor judecatori si
procurori financiari si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001
pentru completarea art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 298 din 7 iunie 2001. Ordonanta a fost modificata, ulterior
sesizarii Curtii Constitutionale, prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002.
Prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie
1995, s-a statuat ca, "in cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de
neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea legala
supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii prevederii legale, in noua redactare, numai daca solutia
legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu
cea dinaintea modificarii".
In cauza, potrivit noii reglementari, desi cuprinsul alin. (2) si (3) ale
art. 116 din Legea nr. 94/1992, republicata, este modificat, se mentine solutia
legislativa din redactarea textelor ce formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel ca, prin prezenta decizie, Curtea urmeaza sa se
pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor art. 116 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 94/1992, republicata, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr.
77/2002. Aceste texte de lege prevad: "(2) Mandatul de judecator sau, dupa
caz, de procuror financiar inceteaza si in caz de reorganizare, ca urmare a
reducerii, prin lege, a numarului de posturi, precum si in cazul refuzului de a
ocupa un alt post corespunzator de judecator sau de procuror financiar, ca
urmare a acestei reorganizari.
(3) Eliberarea din functie a judecatorilor si a procurorilor financiari
aflati in situatia prevazuta la alin. (2) se face de Presedintele Romaniei, la
propunerea plenului Curtii de Conturi, care hotaraste cu votul majoritatii
membrilor prezenti."
Asupra constitutionalitatii acestor prevederi de lege Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 91 din 21 martie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 7 iunie 2002,
intr-o cauza in care, in esenta, se sustineau aceleasi motive de
neconstitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii din Constitutie ca
si in prezentul dosar. Cu acel prilej s-a retinut ca, in legatura cu statutul
legal al judecatorilor Curtii de Conturi, Curtea Constitutionala a statuat prin
Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, in sensul ca: activitatea jurisdictionala
a Curtii de Conturi nu este prevazuta in Constitutie la capitolul VI
"Autoritatea judecatoreasca" din titlul III, ci la titlul IV
"Economia si finantele publice"; magistratii Curtii de Conturi, care exercita
activitatea jurisdictionala a acesteia, nu sunt judecatori in sensul
constitutional al termenului; singura asemanare cu judecatorii ce compun
instantele judecatoresti este ca ei sunt independenti si inamovibili si ca li
se aplica incompatibilitatile prevazute de lege pentru judecatori; chiar din
prevederile art. 139 alin. (4) din Constitutie, care se refera exclusiv la
membrii Curtii de Conturi numiti de Parlament, rezulta ca statutul lor este
similar, dar nu identic cu cel al judecatorilor autoritatii judecatoresti.
Asa fiind, cele statuate sub acest aspect prin deciziile mentionate isi
mentin valabilitatea si in prezenta cauza, deoarece nu au intervenit elemente
noi care sa justifice schimbarea acestei jurisprudente.
Autorul exceptiei mai sustine ca reorganizarea autoritatii publice in care
isi desfasoara activitatea judecatorii financiari nu poate afecta
inamovibilitatea acestora. Sub acest aspect, in jurisprudenta sa, de exemplu,
prin Decizia nr. 91 din 21 martie 2002, care isi mentine valabilitatea si in
prezentul dosar, Curtea Constitutionala a retinut ca masura incetarii
mandatului membrilor Curtii de Conturi inainte de termen, ca urmare a
reorganizarii activitatii si a reducerii numarului de membri care o compun,
masuri stabilite prin dispozitiile legii organice de modificare si completare a
Legii nr. 94/1992, nu incalca dispozitiile art. 139 alin. (4) din Constitutie
cu privire la inamovibilitatea si independenta membrilor Curtii de Conturi.
Aceasta deoarece art. 139 din Constitutie nu stabileste nici numarul membrilor
Curtii de Conturi si nici durata mandatului acestora si lasa legiuitorului
posibilitatea de a stabili limitele inamovibilitatii si independentei membrilor
Curtii de Conturi.
Fata de cele aratate, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992, republicata, introduse prin art. I
pct. 39 din Legea nr. 77/2002, urmeaza sa fie respinsa.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001.
Cu privire la aceasta critica Curtea constata ca analiza
constitutionalitatii decretelor emise de Presedintele Romaniei nu figureaza
printre atributiile sale, astfel cum sunt prevazute la art. 144 din Constitutie
si la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, prevederi potrivit carora
aceasta "[...] asigura controlul constitutionalitatii legilor, a
regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului".
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului
Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, introduse prin art.
I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, exceptie
ridicata de Ecaterina Chiriac in Dosarul nr. 2.838/2001 al Curtii de Apel Iasi.
II. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a
unor judecatori si procurori financiari, exceptie ridicata de acelasi autor in
dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 mai 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu