Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 147 din  9 mai 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a unor judecatori si procurori financiari si ale art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 508 din 15 iulie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001, exceptie ridicata de Ecaterina Chiriac in Dosarul nr. 2.838/2001 al Curtii de Apel Iasi.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. In acest sens se arata ca asupra constitutionalitatii Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 Curtea Constitutionala nu este competenta sa se pronunte, iar exceptia referitoare la neconstitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 a devenit inadmisibila, intrucat prin Legea nr. 101/2002 ordonanta criticata a fost respinsa.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 26 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.838/2001, Curtea de Apel Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001, exceptie ridicata de Ecaterina Chiriac intr-o cauza de contencios administrativ, avand ca obiect anularea ordinului de eliberare a sa din functia de judecator financiar al Colegiului Jurisdictional Iasi, ordin emis in temeiul Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 se sustine, pe de o parte, ca Legea nr. 94/1992 este o lege organica si nu poate fi modificata printr-o ordonanta de urgenta, iar pe de alta parte, ca nu exista o situatie exceptionala, in sensul art. 114 alin. (4) din Constitutie, care sa justifice modificarea acesteia. Se mai sustine ca prevederile ordonantei criticate afecteaza inamovibilitatea judecatorilor, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 124 din Constitutie. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001, se arata ca acesta a fost emis cu incalcarea principiului neretroactivitatii legii civile, consacrat la art. 15 alin. (2) si la art. 78 din Constitutie, precum si la art. 1 din Codul civil.
    Curtea de Apel Iasi apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este fondata, deoarece ordonanta criticata a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 124 alin. (1) din Constitutie, conform carora judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili, potrivit legii, iar pe de alta parte, modifica dispozitiile Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi a Romaniei, care este o lege organica, ceea ce este contrar dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate privind Decretul Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 este inadmisibila, deoarece in competenta Curtii Constitutionale nu intra controlul constitutionalitatii actelor Presedintelui Romaniei. Pe de alta parte, cazul exceptional care a stat la baza emiterii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 a fost determinat de necesitatea aplicarii Legii bugetului de stat pe anul 2001. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea ordonantei criticate fata de prevederile art. 124 din Constitutie, Guvernul considera ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 139 alin. (4), care stabilesc statutul membrilor Curtii de Conturi. In acest context Constitutia permite legiuitorului sa stabileasca limitele si continutul inamovibilitatii, astfel incat dispozitiile legale criticate sunt emise in conformitate cu Legea fundamentala.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata urmatoarele:
    I. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata de autorul acesteia, il constituie dispozitiile Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a unor judecatori si procurori financiari si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 pentru completarea art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 298 din 7 iunie 2001. Ordonanta a fost modificata, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002.
    Prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, s-a statuat ca, "in cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea legala supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii prevederii legale, in noua redactare, numai daca solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu cea dinaintea modificarii".
    In cauza, potrivit noii reglementari, desi cuprinsul alin. (2) si (3) ale art. 116 din Legea nr. 94/1992, republicata, este modificat, se mentine solutia legislativa din redactarea textelor ce formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel ca, prin prezenta decizie, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992, republicata, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002. Aceste texte de lege prevad: "(2) Mandatul de judecator sau, dupa caz, de procuror financiar inceteaza si in caz de reorganizare, ca urmare a reducerii, prin lege, a numarului de posturi, precum si in cazul refuzului de a ocupa un alt post corespunzator de judecator sau de procuror financiar, ca urmare a acestei reorganizari.
    (3) Eliberarea din functie a judecatorilor si a procurorilor financiari aflati in situatia prevazuta la alin. (2) se face de Presedintele Romaniei, la propunerea plenului Curtii de Conturi, care hotaraste cu votul majoritatii membrilor prezenti."
    Asupra constitutionalitatii acestor prevederi de lege Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 91 din 21 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 7 iunie 2002, intr-o cauza in care, in esenta, se sustineau aceleasi motive de neconstitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii din Constitutie ca si in prezentul dosar. Cu acel prilej s-a retinut ca, in legatura cu statutul legal al judecatorilor Curtii de Conturi, Curtea Constitutionala a statuat prin Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, in sensul ca: activitatea jurisdictionala a Curtii de Conturi nu este prevazuta in Constitutie la capitolul VI "Autoritatea judecatoreasca" din titlul III, ci la titlul IV "Economia si finantele publice"; magistratii Curtii de Conturi, care exercita activitatea jurisdictionala a acesteia, nu sunt judecatori in sensul constitutional al termenului; singura asemanare cu judecatorii ce compun instantele judecatoresti este ca ei sunt independenti si inamovibili si ca li se aplica incompatibilitatile prevazute de lege pentru judecatori; chiar din prevederile art. 139 alin. (4) din Constitutie, care se refera exclusiv la membrii Curtii de Conturi numiti de Parlament, rezulta ca statutul lor este similar, dar nu identic cu cel al judecatorilor autoritatii judecatoresti.
    Asa fiind, cele statuate sub acest aspect prin deciziile mentionate isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea acestei jurisprudente.
    Autorul exceptiei mai sustine ca reorganizarea autoritatii publice in care isi desfasoara activitatea judecatorii financiari nu poate afecta inamovibilitatea acestora. Sub acest aspect, in jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia nr. 91 din 21 martie 2002, care isi mentine valabilitatea si in prezentul dosar, Curtea Constitutionala a retinut ca masura incetarii mandatului membrilor Curtii de Conturi inainte de termen, ca urmare a reorganizarii activitatii si a reducerii numarului de membri care o compun, masuri stabilite prin dispozitiile legii organice de modificare si completare a Legii nr. 94/1992, nu incalca dispozitiile art. 139 alin. (4) din Constitutie cu privire la inamovibilitatea si independenta membrilor Curtii de Conturi. Aceasta deoarece art. 139 din Constitutie nu stabileste nici numarul membrilor Curtii de Conturi si nici durata mandatului acestora si lasa legiuitorului posibilitatea de a stabili limitele inamovibilitatii si independentei membrilor Curtii de Conturi.
    Fata de cele aratate, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992, republicata, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002, urmeaza sa fie respinsa.
    II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001.
    Cu privire la aceasta critica Curtea constata ca analiza constitutionalitatii decretelor emise de Presedintele Romaniei nu figureaza printre atributiile sale, astfel cum sunt prevazute la art. 144 din Constitutie si la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, prevederi potrivit carora aceasta "[...] asigura controlul constitutionalitatii legilor, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului".
    Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    I. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, exceptie ridicata de Ecaterina Chiriac in Dosarul nr. 2.838/2001 al Curtii de Apel Iasi.
    II. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a unor judecatori si procurori financiari, exceptie ridicata de acelasi autor in dosarul aceleiasi instante.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 9 mai 2002.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Costica Bulai

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 147/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 147 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 147/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu