DECIZIE Nr. 147 din 8 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin.
(1) lit. d^1), art. 43^1 si art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999
privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 457 din 10 august 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 si art. 43^2 din Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de
Gheorghe Crivat in Dosarul nr. 4.916/2000 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
4.916/2000, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 si
art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
exceptie ridicata de Gheorghe Crivat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 incalca prevederile art. 43
alin. (2) din Constitutie referitoare la dreptul la pensie, deoarece printre
veniturile exceptate de la impozitare nu este inclusa, in mod expres, pensia
veteranilor de razboi. Se mai arata ca prin art. 15 lit. e) din Legea nr.
44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor
si vaduvelor de razboi toate veniturile veteranilor de razboi, cu exceptia
celor realizate din activitati comerciale, au fost scutite de impozit, situatie
in care nici o dispozitie legala ulterioara nu putea sa prevada impozitarea
vreunuia dintre acestea.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Astfel se arata ca "pensia nu este declarata de Constitutie
neimpozabila", precum si ca impozitarea pensiei "a fost reglementata
de art. I pct. 2 si 17 ale Ordonantei de urgenta a Guvernului Romaniei nr. 87
din 29 iunie 2000", adoptata in conditiile prevazute la art. 114 alin. (4)
din Constitutie. Se mai arata ca art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 nu
prevede scutirea de impozit a veniturilor din pensii. In sfarsit, se considera
ca neconcordanta dispozitiilor unui act normativ cu cele ale altui act normativ
ridica probleme de interpretare si de aplicare in timp a legilor, iar nu
probleme de control al constitutionalitatii acestora.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, deoarece
dispozitiile art. 43 alin. (2) din Constitutie "nu au incidenta fata de
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999, astfel cum a fost modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 si
art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, introduse prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000, nu incalca dreptul la pensie consacrat prin
art. 43 alin. (2) din Constitutie, ci, dimpotriva, sunt in concordanta cu
dispozitiile constitutionale ale art. 53, care prevad obligatia cetatenilor
"[...] sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice", precum si cu cele ale art. 138 alin. (1), referitoare la
stabilirea prin lege a impozitelor si a taxelor.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 si art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 419 din 31 august 1999), modificata si completata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000). Aceste dispozitii legale au
urmatorul continut:
Art. 4 alin. (1) lit. d^1)
"Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt:
[...] d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depaseste 2.000.000 lei pe
luna.";
Art. 43^1
"(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu
de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin
contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite
cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru
partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de
asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat,
pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de
sanatate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 2.000.000 lei.";
Art. 43^2
"(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeaza lunar de
unitatile platitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar
prevazut la art. 8 asupra venitului impozabil lunar din pensii, determinat
potrivit art. 43^1 alin. (4).
(2) Impozitul calculat se retine la data efectuarii platii pensiei si se
vireaza la bugetul de stat la unitatea fiscala pe raza careia isi au sediul
platitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei
pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.
(3) Drepturile de pensii restante se defalcheaza pe lunile la care se
refera in vederea calcularii impozitului datorat."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca textele legale
anterior reproduse contravin art. 43 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia
"Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asistenta sociala prevazute de lege".
I. Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu inlatura si nici nu ingradesc dreptul
cetatenilor la pensie. Dreptul la pensie nu este incalcat prin dispozitia
legala invocata, deoarece din cuantumul pensiei, stabilit potrivit criteriilor
legale, pentru partea ce depaseste suma de 2.000.000 lei se retine un impozit
pe venit, determinat conform baremurilor aprobate prin hotarare a Guvernului.
Nici o dispozitie constitutionala nu statueaza in sensul ca veniturile din
pensii nu ar fi impozabile, iar textele de lege referitoare la impunerea
acestor venituri se aplica in acelasi mod pentru toate categoriile de
pensionari. Astfel legiuitorul a prevazut impozitarea veniturilor din pensii in
concordanta cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constitutie, conform carora
"Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice".
II. Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 138 alin. (1) din
Constitutie, "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de
stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege". Asadar stabilirea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat
intra in competenta exclusiva a legiuitorului, care poate sa opteze in privinta
cuantumului impozitelor si taxelor, a unor exceptari sau scutiri de la aceste
obligatii ori in privinta revenirii si modificarii reglementarilor anterioare,
cu conditia respectarii dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie,
potrivit carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa
a sarcinilor fiscale".
Ordonantele Guvernului, indiferent ca sunt adoptate in conformitate cu
prevederile art. 107 alin. (3) sau conform art. 114 alin. (4) din Constitutie,
au putere de lege pe durata cat sunt in vigoare. Potrivit dispozitiilor art.
114 alin. (5) teza intai din Constitutie, "Aprobarea sau respingerea
ordonantelor se face printr-o lege [...]".
III. Art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi,
precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994, prevedea
scutirea de impozite pentru, printre altele, "si alte venituri", iar
autorul exceptiei considera ca veniturile din pensii se incadreaza in aceasta
categorie. Prin art. 44 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997
privind impunerea veniturilor realizate de persoane fizice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997, au fost
abrogate "prevederile referitoare la impozitul pe venit cuprinse la art.
15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele
drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi". Aceasta dispozitie
legala a fost abrogata in integralitate prin Ordonanta Guvernului nr. 73/1999,
fara a mai fi prevazuta nici o scutire de impozit pe venit a oricaror categorii
de pensii, pentru sumele ce depasesc 2.000.000 lei.
In legatura cu aceasta categorie de critici Curtea retine ca la examinarea
constitutionalitatii unor dispozitii legale continutul acestora nu poate fi
raportat la alte dispozitii legale, ci exclusiv la normele si principiile
Constitutiei. Prin urmare, eventuala neconcordanta a dispozitiilor legale
criticate cu alte reglementari legale, si anume cu cele ale art. 15 lit. e) din
Legea nr. 44/1994, nu ridica o problema de constitutionalitate, ci una de
interpretare si de aplicare a legii, care se rezolva de catre instantele
judecatoresti pe baza principiilor privind actiunea in timp a normelor
juridice.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1)
lit. d^1), art. 43^1 si art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, exceptie ridicata de Gheorghe Crivat in Dosarul nr.
4.916/2000 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu