DECIZIE Nr. 147 din 7 octombrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
1 - 3 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 605 din 10 decembrie 1999
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. 1 - 3 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si
regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Micheal Aboud Hana in
Dosarul nr. 11.918/1998 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei. In sustinere acesta arata ca dispozitiile
art. 13 din Legea nr. 15/1996 au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 49 din 10 martie 1998 Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a acestor
dispozitii. Nici un motiv invocat in cauza de fata nu justifica modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 ianuarie 1999 a Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti,
pronuntata in Dosarul nr. 11.918/1998 al acelei instante, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. 1 - 3 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si
regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Micheal Aboud Hana.
In motivarea exceptiei se sustine ca acest text este contrar art. 16 din
Constitutie si art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, deoarece:
- strainii si apatrizii nu sunt egali in fata legii cu cetatenii romani,
intrucat ei nu beneficiaza de procedura rezervata acestora din urma in ceea ce
priveste contestarea unei masuri administrative;
- procedura de urgenta a judecatii nu satisface dreptul petitionarului de a
fi judecat intr-un termen rezonabil si de a dispune de timpul si de inlesnirile
necesare in vederea apararii sale.
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca nu se poate retine caracterul
discriminatoriu al dispozitiilor legale invocate, intrucat acestea nu disting
intre diferitele categorii de titulari ai cererilor pentru acordarea statutului
de refugiat.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, precizand ca, prin Decizia nr. 49 din 10 martie 1998, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat in acelasi sens asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 15/1996.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata in cadrul unui proces
avand ca obiect contestatia impotriva hotararii comisiei insarcinate cu
analizarea motivelor pentru acordarea statutului de refugiat in Romania, prin
care a fost respinsa cererea autorului exceptiei pentru acordarea statutului de
refugiat.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 13 alin. 1 - 3 din Legea nr.
15/1996, cu urmatorul cuprins:
"Art. 13. - Hotararea comisiei poate fi atacata cu contestatie de
catre titularul cererii pentru acordarea statutului de refugiat, in termen de
10 zile de la comunicare.
Contestatia se judeca in procedura de urgenta de catre judecatoria in raza
careia isi are sediul comisia sau de catre judecatoria in a carei raza
teritoriala isi are resedinta contestatarul. Contestatia se judeca in complet
de doi judecatori, cu participarea obligatorie a procurorului.
Impotriva sentintei judecatoriei contestatarul sau procurorul poate declara
recurs in termen de 5 zile de la pronuntare - pentru cei prezenti la judecata -
sau de la comunicare - pentru cei lipsa. Hotararea pronuntata in recurs este
definitiva si irevocabila."
Cu privire la exceptia ridicata, Curtea constata ca dispozitiile criticate
au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. In acest sens este
Decizia nr. 49 din 1 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, prin care a fost respinsa exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 15/1996.
In considerentele acestei decizii Curtea a retinut ca "dispozitiile
legale atacate nu au caracter discriminatoriu, intrucat nu disting intre
diferitele categorii de titulari ai cererilor pentru acordarea statutului de
refugiat. Procedura pentru acordarea acestui statut reprezinta o situatie
juridica specifica, ce nu se poate confunda cu procedura legala pentru solutionarea
altor categorii de cereri, iar legiuitorul, in temeiul art. 125 alin. (3) din
Constitutie, poate institui, in considerarea acestei situatii, o procedura
aparte". Pe de alta parte, in decizia mentionata se arata: "nu se
poate considera ca dreptul la aparare al petitionarului ar fi lezat, astfel
incat nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 6 alin. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale".
Aceste considerente isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi care sa justifice reconsiderarea solutiei.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum
si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. 1
- 3 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania,
exceptie ridicata de Micheal Aboud Hana in Dosarul nr. 11.918/1998 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 octombrie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Maria Bratu