DECIZIE Nr.
1443 din 4 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 20 din 10 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Marinela Minca.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie
ridicata de Ionel Mantog si Ion Vulpe în Dosarul nr. 423/95/2006 (nr. vechi
2.512/2006) al Tribunalului Sibiu - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care
procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei ca nefondata.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 martie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 423/95/2006 (nr. vechi 2.512/2006), Tribunalul Sibiu - Sectia
penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea,
descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie ridicata de
Ionel Mantog si Ion Vulpe.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (3) referitoare la
egalitatea cetatenilor în fata legii, art. 31 referitoare la Dreptul la
informatie, ale art. 41 referitoare la Munca si protectia sociala a
muncii si ale art. 45 referitoare la Libertatea economica, deoarece
se realizeaza o discriminare între cetatenii care utilizeaza informatiile
publice în încheierea de tranzactii financiare, dar care nu îndeplinesc
functii, atributii sau însarcinari în legatura cu manipularea unor asemenea
informatii si cetatenii care ocupa o functie sau o atributie care permite
luarea la cunostinta a unor informatii publice dar carora le este interzisa
încheierea oricaror tranzactii în legatura cu aceste informatii, sub sanctiunea
aplicarii unei pedepse penale. Totodata, interdictia de a încheia acte juridice
având la baza astfel de informatii limiteaza accesul persoanelor în cauza la
functii de demnitate publica.
De asemenea, în pofida faptului ca accesul la
informatii de interes public nu poate fi îngradit, textul incrimineaza fapta
valorificarii cu ocazia încheierii unor acte juridice a informatiilor dobândite
în virtutea functiei.
Totodata, în contextul în care o persoana doreste sa
ocupe o anumita functie corespunzatoare pregatirii sale, existenta riscului ca
utilizarea informatiilor publice dobândite în exercitiul functiei sa atraga
raspunderea penala a acelei persoana atrage dupa sine, în mod firesc, îngradirea
dreptului de a alege o meserie sau profesie.
In sfârsit, textul criticat limiteaza exercitiul unui
drept patrimonial prin aceea ca interzice, sub sanctiunea pedepsei penale,
încheierea oricaror tranzactii financiare, afectând, în considerarea functiei
sau a însarcinarii, liberul acces la o activitate economica.
Tribunalul Sibiu - Sectia penala opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata,
sens în care face trimitere la jurisprudenta în materie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, care au urmatorul continut:
-Art. 12 lit. a): „Sunt pedepsite cu închisoarea de
la 1 la 5 ani urmatoarele fapte, daca sunt savârsite în scopul obtinerii pentru
sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite:
a) efectuarea de operatiuni financiare, ca acte de
comert, incompatibile cu functia, atributia sau însarcinarea pe care o
îndeplineste o persoana ori încheierea de tranzactii financiare, utilizând
informatiile obtinute în virtutea functiei, atributiei sau însarcinarii
sale;".
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca
prin dispozitiile legale criticate sunt încalcate prevederile constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (3) referitoare la egalitatea cetatenilor în fata
legii, art. 31 referitoare la Dreptul la informatie, ale art. 41
referitoare la Munca si protectia sociala a muncii si ale art. 45
referitoare la Libertatea economica.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca dispozitiile legale criticate au mai fost supuse controlului sau
din perspectiva unor critici similare. Astfel, cu prilejul pronuntarii Deciziei
nr. 454 din 28 octombrie 2004, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 29 din 10 ianuarie 2005, Curtea a statuat ca „nu poate fi primita
critica privind încalcarea principiului libertatii economice consacrate de art.
45 din Constitutie, deoarece dispozitiile legale atacate pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate au ca finalitate, între altele, tocmai asigurarea
respectarii principiilor economiei de piata si a libertatii economice, prin
prohibirea efectuarii de operatiuni financiare, ca acte de comert, de catre
persoane care, în virtutea functiilor pe care le detin, au acces la pârghii
economice si la informatii de natura sa le confere avantaje fata de ceilalti
participanti la circuitul economic.
Este nefondata si sustinerea în sensul ca prin
dispozitiile legale atacate se încalca principiul egalitatii în drepturi
prevazut de art. 16 din Constitutie, dat fiind ca persoanele care se pot
încadra în categoria subiectului activ al infractiunii prevazute de art. 12
lit. a) din Legea nr. 78/2000 sunt circumstantiate, prin textul legii, de
conditii diferite de cele în care se afla ceilalti comercianti, si anume
îndeplinesc functii incompatibile, prin natura lor, cu actele de comert."
Deoarece pâna în prezent nu au intervenit elemente noi
de natura sa determine schimbarea acestei jurisprudente, considerentele
deciziei mai sus mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în cauza de fata.
In legatura cu sustinerile autorilor exceptiei
referitoare la încalcarea dispozitiilor constitutionale privind Dreptul la
informatie si Munca si protectia sociala a muncii, Curtea constata
ca niciunul dintre textele invocate nu este incident în cauza.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie
ridicata de Ionel Mantog si Ion Vulpe în Dosarul nr. 423/95/2006 (nr. vechi 2.512/2006)
al Tribunalului Sibiu - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 4 noiembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru