DECIZIE Nr. 143 din 30 aprilie 2002
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38
alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr.
215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele
locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 497 din 10 iulie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Materna
Modern" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr. 3.126/CA/2001 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 19C/2002, nr. 20C/2002
si nr. 22C/2002, avand in vedere ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate de Societatea Comerciala "Materna Modern" - S.A. din
Timisoara, Societatea Comerciala "Egreta" - S.R.L. din Timisoara,
Societatea Comerciala "Electronic BDK" - S.R.L. din Timisoara si de
Societatea Comerciala "Flory" - S.R.L. din Timisoara in dosarele nr.
3.127/CA/2001, nr. 3.140/CA/2001 si nr. 3.357/CA/2001 ale Curtii de Apel
Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ este identic in toate
aceste cauze.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul
Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile legale pentru
conexare.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
dosarelor nr. 19C/2002, nr. 20C/2002 si nr. 22C/2002 la Dosarul nr. 18C/2002,
care este primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata, invocand in acest sens Decizia
Curtii Constitutionale nr. 195/2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 20 noiembrie 2001, pronuntate in dosarele nr.
3.126/CA/2001, nr. 3.127/CA/2001, nr. 3.140/CA/2001 si in Dosarul nr.
3.357/CA/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din
Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr.
27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comerciala
"Materna Modern" - S.A. din Timisoara, Societatea Comerciala
"Egreta" - S.R.L. din Timisoara, Societatea Comerciala
"Electronic BDK" - S.R.L. din Timisoara si Societatea Comerciala
"Flory" - S.R.L. din Timisoara.
In motivarea - identica - a celor patru exceptii de neconstitutionalitate
autorii acestora sustin, in esenta, ca dispozitiile legale criticate, care
prevad dreptul consiliilor locale de a stabili impozite si taxe locale, taxe
speciale, precum si posibilitatea indexarii acestora, anual, prin hotarari ale
consiliilor locale, incalca dispozitiile constitutionale ale art. 43 alin. (1)
privind obligatia statului de a lua masuri de dezvoltare economica si de
protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent, si
pe cele ale art. 138 alin. (2) care prevad ca impozitele si taxele locale se
stabilesc de consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile
legii.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ
considera ca exceptiile de neconstitutionalitate sunt neintemeiate, apreciind
ca dispozitiile art. 43 alin. (1) din Constitutie nu au legatura cu textele de
lege criticate. In ceea ce priveste exceptia referitoare la dispozitiile art.
58 alin. 2 din Legea nr. 27/1994, republicata, instanta arata ca textul
respectiv a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998,
iar actualul continut nu contravine Constitutiei, intrucat nu introduce
impozite sau taxe noi, ci numai posibilitatea indexarii lor anuale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera neintemeiate exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate, deoarece textele de lege criticate nu sunt in
contradictie cu dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiilor.
Dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie mentioneaza "in conditiile
legii" atunci cand se refera la atributia consiliului local de a stabili
impozitele si taxele locale. In legatura cu indexarea impozitelor si taxelor
locale se arata ca aceasta "nu este nelimitata, ci trebuie sa se efectueze
pe baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni, numai cand cresterea
acestuia depaseste 20%".
Guvernul considera exceptiile de neconstitutionalitate neintemeiate,
argumentand ca textele de lege criticate nu incalca dispozitiile
constitutionale, ci, dimpotriva, art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea nr.
215/2001 preia in mod corespunzator dispozitia constitutionala cuprinsa in art.
138 alin. (2) din Constitutie. Potrivit acestui punct de vedere, ceea ce se
critica de catre autorul exceptiei este "de fapt insuficienta textului
constitutional, care nu impune anumite limite legiuitorului ordinar in
posibilitatea pe care i-o acorda cu privire la stabilirea de impozite si
taxe", dar aceasta "nu este o problema de constitutionalitate, ci o
problema care tine de oportunitatea si eficienta unui anumit mod de
reglementare". Guvernul considera totodata ca nici "nu se poate
afirma, in mod rezonabil, ca atribuirea in competenta consiliului local a
dreptului de a stabili taxe si impozite locale contravine obligativitatii
statului de a adopta masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala".
In legatura cu dispozitiile art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, se apreciaza ca acest
text de lege "este conform cu dispozitiile art. 138 alin. (2) din
Constitutie, care trimit la legea ordinara pentru reglementarea modului de
stabilire a taxelor si impozitelor locale". De asemenea, dispozitiile
legale respective, care prevad posibilitatea indexarii anuale a impozitelor si
taxelor locale, pe baza indicelui de inflatie, calculat conform legii, nu
contravin "nici art. 43 alin. (1) din Constitutie, intrucat nu duc nici la
largirea sferei taxelor si impozitelor locale si, in esenta, nici la marirea
cuantumului lor".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale
nr. 215/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din
23 aprilie 2001, precum si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificarile ulterioare), texte care au
urmatorul cuprins:
- Art. 38 alin. (2) din Legea nr. 215/2001: "(2) Consiliul local are
urmatoarele atributii principale: [...] d) [...] stabileste impozite si taxe
locale, precum si taxe speciale, in conditiile legii;";
- Art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare:
"Impozitele si taxele locale, stabilite in sume fixe, valorile impozabile
prevazute in anexa nr. 1, precum si amenzile se indexeaza anual, prin hotarare
a consiliilor locale sau judetene, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an
fiscal, pe baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni care
sfarseste la 1 noiembrie a aceluiasi an si numai cand cresterea acestuia
depaseste 5%" (text, astfel cum a fost modificat, dupa republicarea Legii
nr. 27/1994, conform pct. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie
1998, ordonanta aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 149 din 27
iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3
august 1999).
Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei in sustinerea
exceptiilor de neconstitutionalitate sunt art. 43 alin. (1) si art. 138 alin.
(2), texte care au urmatorul cuprins:
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.";
- Art. 138 alin. (2): "Impozitele si taxele locale se stabilesc de
consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile legii."
Examinand exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca a mai
fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38
alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie care a fost respinsa, ca
neintemeiata, prin Decizia nr. 195 din 19 iulie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001. In
considerentele deciziei Curtea a retinut intre altele ca nivelul impozitelor si
taxelor tine de domeniul politicii fiscale si nu constituie "o problema de
constitutionalitate", iar in domeniul politicii fiscale "autoritatile
administratiei publice locale au drept de apreciere si de decizie
autonoma".
In ceea ce priveste indexarea anuala a impozitelor Curtea a stabilit ca
aceasta "intervine in limitele si in conditiile legii, fiind determinata
de rata inflatiei, legea stabilind un criteriu obiectiv de indexare anuala a
impozitelor si taxelor de catre consiliile locale si judetene".
Totodata in decizia amintita s-a mai retinut ca "in temeiul
prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, <<prefectul poate
ataca, in total sau in parte, in fata instantei de contencios administrativ,
hotararile adoptate de consiliul local sau de consiliul judetean, precum si
dispozitiile emise de primar sau de presedintele consiliului judetean, in cazul
in care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau
prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de
drept>>".
Aceeasi solutie a fost data si prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 110
din 2 aprilie 2002.
Solutiile si considerentele deciziilor mentionate sunt valabile si in
prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin.
(2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si
ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptii ridicate de
Societatea Comerciala "Materna Modern" - S.A. din Timisoara in
Dosarul nr. 3.126/CA/2001, Societatea Comerciala "Egreta" - S.R.L.
din Timisoara in Dosarul nr. 3.127/CA/2001, Societatea Comerciala
"Electronic BDK" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr. 3.140/CA/2001
si de Societatea Comerciala "Flory" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul
nr. 3.357/CA/2001 ale Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta