Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 143 din 30 aprilie 2002

referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 497 din 10 iulie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Materna Modern" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr. 3.126/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 19C/2002, nr. 20C/2002 si nr. 22C/2002, avand in vedere ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Societatea Comerciala "Materna Modern" - S.A. din Timisoara, Societatea Comerciala "Egreta" - S.R.L. din Timisoara, Societatea Comerciala "Electronic BDK" - S.R.L. din Timisoara si de Societatea Comerciala "Flory" - S.R.L. din Timisoara in dosarele nr. 3.127/CA/2001, nr. 3.140/CA/2001 si nr. 3.357/CA/2001 ale Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ este identic in toate aceste cauze.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile legale pentru conexare.
    Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 19C/2002, nr. 20C/2002 si nr. 22C/2002 la Dosarul nr. 18C/2002, care este primul inregistrat.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neintemeiata, invocand in acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 195/2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 20 noiembrie 2001, pronuntate in dosarele nr. 3.126/CA/2001, nr. 3.127/CA/2001, nr. 3.140/CA/2001 si in Dosarul nr. 3.357/CA/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comerciala "Materna Modern" - S.A. din Timisoara, Societatea Comerciala "Egreta" - S.R.L. din Timisoara, Societatea Comerciala "Electronic BDK" - S.R.L. din Timisoara si Societatea Comerciala "Flory" - S.R.L. din Timisoara.
    In motivarea - identica - a celor patru exceptii de neconstitutionalitate autorii acestora sustin, in esenta, ca dispozitiile legale criticate, care prevad dreptul consiliilor locale de a stabili impozite si taxe locale, taxe speciale, precum si posibilitatea indexarii acestora, anual, prin hotarari ale consiliilor locale, incalca dispozitiile constitutionale ale art. 43 alin. (1) privind obligatia statului de a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent, si pe cele ale art. 138 alin. (2) care prevad ca impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile legii.
    Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ considera ca exceptiile de neconstitutionalitate sunt neintemeiate, apreciind ca dispozitiile art. 43 alin. (1) din Constitutie nu au legatura cu textele de lege criticate. In ceea ce priveste exceptia referitoare la dispozitiile art. 58 alin. 2 din Legea nr. 27/1994, republicata, instanta arata ca textul respectiv a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, iar actualul continut nu contravine Constitutiei, intrucat nu introduce impozite sau taxe noi, ci numai posibilitatea indexarii lor anuale.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera neintemeiate exceptiile de neconstitutionalitate ridicate, deoarece textele de lege criticate nu sunt in contradictie cu dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiilor. Dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie mentioneaza "in conditiile legii" atunci cand se refera la atributia consiliului local de a stabili impozitele si taxele locale. In legatura cu indexarea impozitelor si taxelor locale se arata ca aceasta "nu este nelimitata, ci trebuie sa se efectueze pe baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni, numai cand cresterea acestuia depaseste 20%".
    Guvernul considera exceptiile de neconstitutionalitate neintemeiate, argumentand ca textele de lege criticate nu incalca dispozitiile constitutionale, ci, dimpotriva, art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 preia in mod corespunzator dispozitia constitutionala cuprinsa in art. 138 alin. (2) din Constitutie. Potrivit acestui punct de vedere, ceea ce se critica de catre autorul exceptiei este "de fapt insuficienta textului constitutional, care nu impune anumite limite legiuitorului ordinar in posibilitatea pe care i-o acorda cu privire la stabilirea de impozite si taxe", dar aceasta "nu este o problema de constitutionalitate, ci o problema care tine de oportunitatea si eficienta unui anumit mod de reglementare". Guvernul considera totodata ca nici "nu se poate afirma, in mod rezonabil, ca atribuirea in competenta consiliului local a dreptului de a stabili taxe si impozite locale contravine obligativitatii statului de a adopta masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala". In legatura cu dispozitiile art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, se apreciaza ca acest text de lege "este conform cu dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie, care trimit la legea ordinara pentru reglementarea modului de stabilire a taxelor si impozitelor locale". De asemenea, dispozitiile legale respective, care prevad posibilitatea indexarii anuale a impozitelor si taxelor locale, pe baza indicelui de inflatie, calculat conform legii, nu contravin "nici art. 43 alin. (1) din Constitutie, intrucat nu duc nici la largirea sferei taxelor si impozitelor locale si, in esenta, nici la marirea cuantumului lor".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
    Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001, precum si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificarile ulterioare), texte care au urmatorul cuprins:
    - Art. 38 alin. (2) din Legea nr. 215/2001: "(2) Consiliul local are urmatoarele atributii principale: [...] d) [...] stabileste impozite si taxe locale, precum si taxe speciale, in conditiile legii;";
    - Art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare: "Impozitele si taxele locale, stabilite in sume fixe, valorile impozabile prevazute in anexa nr. 1, precum si amenzile se indexeaza anual, prin hotarare a consiliilor locale sau judetene, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an fiscal, pe baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni care sfarseste la 1 noiembrie a aceluiasi an si numai cand cresterea acestuia depaseste 5%" (text, astfel cum a fost modificat, dupa republicarea Legii nr. 27/1994, conform pct. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, ordonanta aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 149 din 27 iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999).
    Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei in sustinerea exceptiilor de neconstitutionalitate sunt art. 43 alin. (1) si art. 138 alin. (2), texte care au urmatorul cuprins:
    - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.";
    - Art. 138 alin. (2): "Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile legii."
    Examinand exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie care a fost respinsa, ca neintemeiata, prin Decizia nr. 195 din 19 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001. In considerentele deciziei Curtea a retinut intre altele ca nivelul impozitelor si taxelor tine de domeniul politicii fiscale si nu constituie "o problema de constitutionalitate", iar in domeniul politicii fiscale "autoritatile administratiei publice locale au drept de apreciere si de decizie autonoma".
    In ceea ce priveste indexarea anuala a impozitelor Curtea a stabilit ca aceasta "intervine in limitele si in conditiile legii, fiind determinata de rata inflatiei, legea stabilind un criteriu obiectiv de indexare anuala a impozitelor si taxelor de catre consiliile locale si judetene".
    Totodata in decizia amintita s-a mai retinut ca "in temeiul prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, <<prefectul poate ataca, in total sau in parte, in fata instantei de contencios administrativ, hotararile adoptate de consiliul local sau de consiliul judetean, precum si dispozitiile emise de primar sau de presedintele consiliului judetean, in cazul in care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de drept>>".
    Aceeasi solutie a fost data si prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 110 din 2 aprilie 2002.
    Solutiile si considerentele deciziilor mentionate sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comerciala "Materna Modern" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr. 3.126/CA/2001, Societatea Comerciala "Egreta" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr. 3.127/CA/2001, Societatea Comerciala "Electronic BDK" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr. 3.140/CA/2001 si de Societatea Comerciala "Flory" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr. 3.357/CA/2001 ale Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 30 aprilie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 143/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 143 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 143/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu