DECIZIE Nr.
1427 din 5 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 794 din 20 noiembrie 2009
Tudorel Toader - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Oana Cristina Puică - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Nicolae Deaconu în
Dosarul nr. 10.488/95/2008 al Tribunalului Gorj - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa în
materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 25 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 10.488/95/2008, Tribunalul Gorj - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii. Excepţia a fost ridicată de Nicolae
Deaconu în dosarul menţionat mai sus, având ca obiect anularea unui act
administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că art. 257 alin. (3) din Legea nr.
95/2006 încalcă dispoziţiile constituţionale referitoare la contribuţiile
financiare, întrucât obligă avocaţii pensionari, care continuă exercitarea
profesiei, la plata unei duble contribuţii pentru asigurările de sănătate, atât
din pensie, cât şi din veniturile realizate din avocatură. Consideră că o
asemenea prestaţie poate fi stabilită de lege numai în situaţii excepţionale,
ceea ce nu este cazul de faţă.
Tribunalul Gorj - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile de lege criticate
nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale referitoare la suportarea
sarcinilor fiscale în cadrul sistemului legal de impunere.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât autorul acesteia
propune, de fapt, o altă interpretare a textului de lege criticat. Or, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, o asemenea solicitare excedează
competenţei instanţei de contencios constituţional.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 257
alin. (3) din Legea nr. 95/2006 sunt constituţionale, întrucât nu încalcă
prevederile art. 56 din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, modificate prin art. I pct. 54 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2008 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 484 din 30 iunie 2008. Textul de lege
criticat are următorul cuprins: „(3) In cazul persoanelor care realizează în
acelaşi timp venituri de natura celor prevăzute la alin. (2) lit. a)-e), alin.
(21) si la art. 213 alin. (2) lit. h), contribuţia se calculează asupra tuturor
acestor venituri."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor prevederi
de lege, autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale
art. 56 privind contribuţiile financiare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prevederile art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 au mai fost
supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi
dispoziţii din Legea fundamentală, invocate şi în prezenta cauză, şi cu
motivări similare. Astfel, prin Decizia nr. 1.175 din 17 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 22 octombrie
2009, Curtea a respins criticile de neconstituţionalitate aduse dispoziţiilor
art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 pentru motivele acolo arătate.
Intrucât nu au apărut elemente noi, de natură a
determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi
considerentele deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de
fată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Nicolae Deaconu în Dosarul nr.
10.488/95/2008 al Tribunalului Gorj - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puică