DECIZIE Nr.
1414 din 16 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si art. 11 alin. (3) si (4) din
Legea nr. 16/2007 privind organizarea si exercitarea profesiei de geodez
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 27 ianuarie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 11 alin. (3) şi (4) din
Legea nr. 16/2007 privind organizarea şi exercitarea profesiei de geodez,
excepţie invocată de Horaţiu Iulian Hogaş în Dosarul nr. 195/45/2008 al Curţii
de Apel laşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
9 decembrie 2008, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea,
având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 16
decembrie 2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 26 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 195/45/2008, Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi
art. 11 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 16/2007 privind organizarea şi
exercitarea profesiei de geodez, excepţie invocată de Horaţiu Iulian Hogaş.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că art. 2 din Legea nr. 16/2007 este
neconstituţional în măsura în care dă posibilitatea interpretării în mod
restrictiv a celor consemnate în textul de lege. Se arată în acest sens că
organele de conducere ale nou-înfiinţatului Ordin al Geodezilor din România au
interpretat această dispoziţie legală în sensul că au dreptul să fie membri ai
acestuia şi, pe cale de consecinţă, să deţină drept de semnătură doar
„specialiştii cu studii superioare de lungă sau scurtă durată din domeniul
geodeziei". Aceasta întrucât din redactarea textului criticat rezultă că
au dreptul de a desfăşura activităţi de geodezie doar acele persoane care au
diplomă de studii superioare de lungă sau de scurtă durată în domeniul
geodeziei, recunoscută de statul român, fără să se facă referire la diplomele
asimilate conform altor dispoziţii legale, în vigoare la data elaborării legii.
Se mai arată că „Legea nr. 16/2007 este o lege care este în totală distonantă
cu celelalte acte normative - Constituţia României, Declaraţia Universală a
Drepturilor Omului, Constituţia Europeană, Legea nr. 7/1996, Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2000".
Curtea de Apel Iaşi -
Secţia contencios administrativ şi fiscal consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, pentru motivele relevate
de autorul excepţiei. In plus, arată că prevederile art. 11 alin. (3) şi (4)
din Legea nr. 16/2007 „pot fi interpretate ca fiind privilegii ce sunt în
contradicţie cu dispoziţiile art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului
şi cu cele ale art. 16 din Constituţie".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât normele
criticate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 16, 41 şi 53.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 şi art. 11 alin. (3) şi
(4) din Legea nr. 16/2007 privind organizarea şi exercitarea profesiei de
geodez, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, având
următorul cuprins:
- Art. 2: „(1) Profesia de
geodez poate fi exercitată de specialişti cu diplomă de studii superioare de
lungă sau de scurtă durată din domeniul geodeziei, recunoscută de statul român,
precum şi de cetăţenii români care au obţinut un astfel de document într-un
stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, denumiţi în
continuare geodezi.
(2) Profesia de geodez poate fi exercitată şi de
absolvenţi cu studii postliceale de specialitate sau de cursuri de specializare
profesională în domeniul geodeziei, care au dobândit nivelul necesar de
cunoştinţe, deşi nu sunt respectate condiţiile prevăzute la alin. (1). Aceste
persoane trebuie să aibă o experienţă profesională de minimum 7 ani şi să
promoveze un examen standard de absolvire de nivel universitar, echivalent cu
examenele de absolvire corespunzătoare studiilor prevăzute la alin. (1).";
- Art. 11 alin. (3) şi (4): „(3) Pentru absolvenţii
de geodezie cu diplomă de master durata stagiului profesional se reduce cu un an.
(4) Geodezii cu diplomă de doctor în specializările
prevăzute la art. 5 alin. (1) nu efectuează stagiul profesional."
Textele constituţionale invocate sunt cele ale art. 41
privind dreptul la muncă şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că, ulterior sesizării sale prin Incheierea
din 26 mai 2008, s-a pronunţat Decizia nr. 1.150 din 6 noiembrie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 din 10 decembrie 2008, prin care Curtea Constituţională a
admis excepţia de neconstituţionalitate a Legii nr. 16/2007 privind organizarea
şi exercitarea profesiei de geodez,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, şi a constatat că această lege este
neconstituţională.
Aşa fiind, având în vedere prevederile art. 29 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, potrivit cărora „Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie
anterioară a Curţii Constituţionale", coroborate
cu cele ale alin. (6) din acelaşi articol, în sensul că excepţia este
inadmisibilă dacă este contrară alin. (3), se constată că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată în cauză a devenit inadmisibilă.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit.d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 11 alin. (3) şi (4) din
Legea nr. 16/2007 privind organizarea şi exercitarea profesiei de geodez,
excepţie invocată de Horaţiu Iulian Hogaş în Dosarul nr. 195/45/2008 al Curţii
de Apel laşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta