DECIZIE Nr.
1412 din 16 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr.
144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de
Integritate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 158 din 13 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr.
144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate, excepţie ridicată de Cecilia Andrei în Dosarul nr. 14.539/299/2008
al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 14.539/299/2008, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate, excepţie
ridicată de Cecilia Andrei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate contravin dispoziţiilor art. 4 alin. (2) şi art. 53 din Constituţie,
deoarece se referă, între alte categorii de persoane, la toţi salariaţii
instituţiilor publice implicate în realizarea procesului de privatizare,
inclusiv la personalul angajat cu contract individual de muncă, deşi legea a
fost adoptată în scopul verificării averilor dobândite de persoanele care ocupă
funcţii sau demnităţi publice.
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti consideră excepţia neîntemeiată. In acest sens arată că prevederile
de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate, având în
vedere scopul Legii nr. 144/2007, şi anume asigurarea transparenţei,
imparţialităţii şi integrităţii pe perioada exercitării mandatelor sau
funcţiilor ori demnităţilor publice.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate reprezintă opţiunea legiuitorului, ce nu poate
fi considerată contrară dispoziţiilor constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 359 din 25 mai 2007, având următoarea redactare:
„(1) Următoarele categorii de persoane au obligaţia
declarării averii şi a intereselor:
34. personalul instituţiilor publice implicate în
realizarea procesului de privatizare."
Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt
cele ale art. 4 alin. (2) referitor la criteriile nediscriminării şi ale art.
53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Textul de lege criticat instituie obligaţia declarării
averii şi a intereselor pentru o anumită categorie de personal, şi anume
personalul din instituţiile publice implicate în procesul de privatizare.
Autorul excepţiei critică acest text pe motiv că
instituie obligaţia depunerii declaraţiei de avere şi de interese pentru toţi salariaţii instituţiilor publice
implicate în realizarea procesului de privatizare, inclusiv personalul angajat
cu contract individual de muncă, deşi legea a fost adoptată în scopul
verificării averilor dobândite de persoanele care ocupă funcţii sau demnităţi
publice.
Potrivit art. 16 alin. (1) din
Constituţie, „Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice,
fără privilegii şi fără discriminări'. In sensul art. 4 alin. (2) din Legea
fundamentală, constituie criterii nediscriminatorii: rasa, naţionalitatea,
originea etnică, limba, religia, sexul, opinia, apartenenţa politică, averea
sau originea socială. In cazul analizat, legiuitorul a urmărit o mai bună
exercitare a funcţiilor şi demnităţilor publice în condiţii de imparţialitate,
integritate şi transparenţă, principii înscrise în preambulul legii.
Reglementarea nu conţine dispoziţii discriminatorii în
sensul prevederilor constituţionale menţionate, ci se aplică în egală măsură
tuturor persoanelor aflate în situaţia prevăzută de norma legală criticată.
In ceea ce priveşte critica de
neconstituţionalitate a art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007, în
raport cu dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Curtea observă că prevederile
de lege criticate nu pun în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi
sau al unor libertăţi. Obligaţia instituită de prevederile de lege atacate este
justificată de necesitatea prevenirii faptelor de corupţie de către anumite
categorii de personal individualizate de legiuitor.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate,
excepţie ridicată de Cecilia Andrei în Dosarul nr. 14.539/299/2008 al
Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu