DECIZIE Nr.
1411 din 3 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a) si b), art. 7, art. 8,
art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 si art. 24 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 889 din 18 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. b), art. 7, art. 8, art. 9,
art. 10 şi art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Marius Ioan Ursaciuc în Dosarul nr. 31.391/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru autorul
excepţiei, doamna avocat Marcela Ene, cu delegaţie depusă la dosar, lipsind
cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele Curţii dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 4.083D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a), art. 11 alin. (1) şi art.
24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Dumitru
Nătăleţu în Dosarul nr. 37.540/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Având în vedere obiectul similar al excepţiilor,
preşedintele pune în discuţia părţilor prezente şi a reprezentantului
Ministerului Public cererea de conexare a Dosarului nr. 4.083D/2009 la Dosarul
nr. 4.081 D/2009, care este primul înregistrat. Atât reprezentantul părţii
prezente, cât şi reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu cererea de
conexare. Deliberând, Curtea decide conexarea dosarelor nr. 4.081 D/2009 şi nr.
4.083D/2009.
Cauza este în stare de judecată.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea
Marius Ioan Ursaciuc a depus la dosar concluzii scrise, solicitând admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate invocate.
Având cuvântul pe fond, reprezentantul părţii Marius
Ioan Ursaciuc solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate aşa cum a
fost formulată, depunând şi concluzii scrise în acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 21 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 31.391/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. b), art. 7, art. 8, art. 9,
art. 10 şi art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată
de Marius Ioan Ursaciuc într-o cauză având ca obiect o acţiune în constatare.
Prin Incheierea din 21 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 37.540/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a),
art. 11 alin. (1) şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie
ridicată de Dumitru Nătăleţu într-o cauză având ca obiect o acţiune în
constatare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 încalcă dispoziţiile constituţionale privind egalitatea
în drepturi a cetăţenilor şi liberul acces la justiţie. Situaţia juridică
creată prin ordonanţă, şi anume posibilitatea oricărei părţi interesate de a
contesta actul emis de C.N.S.A.S. prin care se constată că persoana verificată
nu a avut calitatea de lucrător al Securităţii, în timp ce actul prin care se
contestă existenţa de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia nu
poate fi atacat, încalcă flagrant principiul nediscriminării şi se află în
conflict cu art. 16 şi 21 din Constituţie. Principiul potrivit căruia cetăţenii
sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără
discriminări, este evident încălcat prin diferenţa de tratament instituită de
ordonanţa de urgenţă, deoarece subiectul de drept cu cel mai mare interes, şi
anume persoana ce a fost obiectul verificării, se află în imposibilitatea de a
contesta actul prin care i s-a constatat calitatea de lucrător sau colaborator
al Securităţii. Liberul acces la justiţie este afectat fără un temei legal, iar
textele legale atacate încalcă, în opinia autorului, şi prevederile art. 1 alin.
(3) din Constituţia României. Principiul egalităţii între cetăţeni este
încălcat prin expunerea publică a pretinsei calităţi de lucrător sau
colaborator al Securităţii în sarcina unei anumite persoane. Persoana
verificată va fi supusă unor discriminări ce pot afecta o varietate de
raporturi sociale şi juridice, precum raportul de muncă, exercitarea dreptului
de a fi ales, dreptul la integritate fizică şi psihică etc. Incălcarea art. 26
alin. (1) din Constituţie rezultă din însăşi natura documentelor aflate în
arhiva C.N.S.A.S. şi puse la dispoziţia instanţei judecătoreşti, iar prin
aducerea la cunoştinţa publică a acestor documente (note informative,
angajamente, rapoarte, note de analiză etc.) se pot prejudicia grav
integritatea şi viaţa personală a celor ce fac obiectul verificărilor şi a
terţelor persoane. Prevederile art. 2 lit. b), art. 8 şi art. 11 încalcă
prevederile art. 15 din Constituţie, referitoare la principiul
neretroactivităţii legii. Din preambulul ordonanţei reiese că prin acţiunea în
constatare promovată de C.N.S.A.S. se tinde la angajarea unei răspunderi
politice prin intermediul unei proceduri judiciare la finalul căreia, prin
publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, se ajunge la deschiderea
unui veritabil cazier juridic. Caracterul retroactiv al legii constă în aceea
că se instituie o nouă răspundere politică pentru fapte comise anterior
intrării în vigoare a legii.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 2 lit. a) şi b), art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11,
art. 12 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, concluziile scrise depuse de părţi, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 lit. a) şi b), referitoare la noţiunile de
lucrător şi colaborator al Securităţii, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art.
11 şi art. 24, referitoare la structurile abilitate din cadrul C.N.S.A.S. să
efectueze acţiunile de verificare, atribuţiile C.N.S.A.S., căile de atac
împotriva adeverinţelor eliberate în urma notelor de constatare şi condiţiile
în care se poate exercita acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia, din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din
10 martie 2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate consideră că
textele legale atacate contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin.
(3), ale art. 15 privind universalitatea drepturilor, ale art. 16 privind
egalitatea în faţa legii, ale art. 21 privind liberul acces la justiţie, ale
art. 22 alin. (1) şi (2) privind dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi
psihică, ale art. 26 privind viaţa intimă, familială şi privată, ale art. 23
privind libertatea individuală, ale art. 24 privind dreptul la apărare, ale
art. 30 privind libertatea de exprimare, ale art. 31 alin. (2) privind dreptul
la informaţie, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau
al unor libertăţi, ale art. 54 privind fidelitatea faţă de ţară, ale art. 55
privind apărarea ţării, ale art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a
libertăţilor şi ale art. 126 privind instanţele judecătoreşti.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat asupra aceloraşi texte, constatând că sunt
constituţionale. Astfel, în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 2 lit. a) şi b)
şi ale art. 7-10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, Curtea s-a pronunţat
prin Decizia nr. 980 din 25 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 572 din 17 august 2009. Cu privire la art. 11 din
ordonanţă, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 267 din 24 februarie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009.
Considerentele acestor decizii îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă,
inclusiv în privinţa dispoziţiilor art. 24 din ordonanţă.
De altfel, Curtea s-a mai pronunţat asupra
constituţionalităţii dispoziţiilor ordonanţei în ansamblul său, constatând că
sunt constituţionale, prin Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi b), art. 7, art. 8,
art. 9, art. 10, art. 11 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Marius Ioan Ursaciuc în Dosarul nr. 31.391/3/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi
fiscal şi de Dumitru Nătăleţu în Dosarul nr. 37.540/3/2008 al aceleiaşi
instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 noiembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae