DECIZIE Nr.
1410 din 2 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 6 din 4 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Mircea
Boghiciîn Dosarul nr. 1.371/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă partea Agenţia Naţională
de Integritate, prin şeful serviciului juridic, domnul Dragoş Vaida. Lipseşte
autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Agenţiei Naţionale de Integritate, care solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că prevederile de lege
criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate. Astfel, art. 37
şi art. 40 din Constituţie nu se opun instituirii prin lege a unor condiţii
corespunzătoare domeniului pe care îl reglementează, pentru mai buna funcţionare a acestuia. In cazul analizat, legiuitorul a urmărit o
mai bună exercitare a funcţiilor şi demnităţilor publice în condiţii de
imparţialitate, integritate şi transparenţă, principiu care guvernează sistemul
public. Totodată, asocierea liberă în partide nu este limitată de textul de lege criticat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. In acest sens,
arată că incompatibilităţile instituite de textul de lege criticat urmăresc
asigurarea condiţiilor pentru buna exercitare a funcţiei de manager al unui
spital. Chiar dacă se restrânge un drept, această restrângere este proporţională
cu scopul urmărit. De altfel, există posibilitatea de a opta între funcţia de
manager al unui spital şi exercitarea altor funcţii salarizate, nesalarizate
sau/şi indemnizate. In plus, arată că textul de lege criticat nu interzice
managerilor de spital să fie membri ai unui partid politic, aşa cum susţine
autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea nr. 8/F/CA/2010 din 2 februarie 2010,
pronunţată în Dosarul nr. 1.371/57/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia
de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 alin. (1) lit. a)
din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
Excepţia a fost ridicată de Mircea Boghici cu prilejul
soluţionării unei cauze în contencios administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în
esenţă, că textul de lege criticat, care reglementează incompatibilitatea funcţiei de manager al unui spital
cu exercitarea oricăror altor funcţii salarizate, nesalarizate sau/şi
indemnizate, cu excepţia funcţiilor sau activităţilor în domeniul medical în
aceeaşi unitate sanitară, a activităţilor didactice, de cercetare ştiinţifică şi
de creaţie literar-artistică, restrâng în mod nejustificat dreptul persoanei de
a fi aleasă, în conformitate cu prevederile art. 37 din Constituţie, precum şi
dreptul de a se asocia liber în partide politice.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal consideră că textul de
lege criticat este constituţional, sens în care arată că restrângerile
drepturilor prevăzute de acest text sunt proporţionale cu scopul urmărit de
legiuitor, respectiv cel al ocrotirii interesului public, şi sunt aplicabile în
mod egal tuturor celor aflaţi în situaţii identice.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 180 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, aşa cum au fost modificate prin art. I pct. 3 din Legea nr. 91/2010 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 26 mai 2010.
Textul de lege criticat are următoarea redactare: „(1)
Funcţia de manager persoană fizică este incompatibilă cu:
a) exercitarea oricăror altor funcţii salarizate,
nesalarizate sau/şi indemnizate, cu excepţia funcţiilor sau activităţilor în
domeniul medical în aceeaşi unitate sanitară, a activităţilor didactice, de
cercetare ştiinţifică şi de creaţie literar-artistică."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar următoarelor prevederi constituţionale: art. 37 referitor la dreptul la
vot, art. 40 privind dreptul la asociere şi art. 53 referitor la restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat, stabilind anumite incompatibilităţi ale
funcţiei de manager al unui spital cu alte funcţii, nu prevede însă şi
interdicţia de a fi membru al unui partid politic, aşa cum susţine autorul
excepţiei, astfel că dispoziţiile art. 40 din Constituţie referitoare la
dreptul de asociere nu sunt incidente în cauză.
In ceea ce priveşte interdicţia stabilită de
dispoziţiile art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 cu privire la
deţinerea unei demnităţi sau funcţii elective în stat, Curtea reţine că aceasta
este justificată de importanţa şi complexitatea funcţiei de manager de spital,
care presupune o dedicare totală a persoanei exercitării acestei funcţii.
Ocuparea, concomitent, a oricărei alte funcţii sau desfăşurarea altor
activităţi, cu excepţia celor prevăzute de lege, ar impieta asupra modului de
desfăşurarea a activităţii manageriale. Or, buna administrare a modului în care
se realizează serviciile medicale reprezintă un interes social major, care
justifică în mod rezonabil şi proporţional cu obiectivul urmărit restrângerea
dreptului de a fi ales, consacrat de art. 37 din Constituţie. Această prevedere
de lege se aplică nediscriminatoriu tuturor persoanelor aflate în ipoteza
normei art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 şi nu aduce atingere
înseşi substanţei dreptului, de vreme ce există posibilitatea de a opta liber
pentru ocuparea funcţiei de manager al unui spital sau deţinerea unei demnităţi
ori funcţii elective în stat.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d)
şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Mircea
Boghici în Dosarul nr. 1.371/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 noiembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea