DECIZIE Nr.
1403 din 2 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, art.
18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27,
art. 28, art. 31, art. 33 si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si ale art. 95 alin. (2) si
(4), art. 100 alin. (3) si art. 103 alin. (6) si (7) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 20 din 10 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Oana Cristina Puica - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, art.
18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27,
art. 28, art. 31, art. 33 si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si ale art. 95 alin. (2) si (4),
art. 100 alin. (3) si art. 103 alin. (6) si (7) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie
ridicata de Crina-Loredana Gavrea în Dosarul nr. 2.233/190/2009 al Tribunalului
Bistrita-Nasaud - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care
procedura de citare este legal îndeplinita.
Cauza este în stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând, în acest sens,
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine
urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 2.233/190/2009, Tribunalul Bistrita-Nasaud - Sectia comerciala
si de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (7),
art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin.
(3), art. 27, art. 28, art. 31, art. 33 si art. 34 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si ale art. 95
alin. (2) si (4), art. 100 alin. (3) si art. 103 alin. (6) si (7) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.
Exceptia a fost ridicata de Crina-Loredana Gavrea cu
ocazia solutionarii unei cauze penale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile art. 16 alin. (1) si (7),
art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin.
(3), art. 27, art. 28, art. 31, art. 33 si art. 34 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 si ale art. 95 alin. (2) si (4) si art. 103 alin. (6) si
(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 încalca accesul liber la
justitie, dreptul la un proces echitabil, prezumtia de nevinovatie si dreptul
la aparare, întrucât utilizarea, în cuprinsul normelor juridice criticate, a
denumirii de „contravenient" pentru persoana despre care se afirma
ca a savârsit o contraventie, confera justitiabilului în procedura
contraventionala semnificatia de persoana vinovata de savârsirea unei
contraventii înainte ca actul de aplicare a sanctiunii contraventionale sa
devina irevocabil si executoriu. Precizeaza ca, în procedura contraventionala,
sarcina probei este rasturnata, întrucât obligatia de administrare a probelor
nu incumba acuzatorului, adica organului care a aplicat sanctiunea, ci
contestatorului „contravenient"care trebuie sa îsi dovedeasca
nevinovatia, fiind nesocotite în acest mod garantiile prezumtiei de nevinovatie
recunoscute de Legea fundamentala si aducându-se o atingere grava exercitarii
dreptului la aparare si principiului egalitatii de arme în procesul civil. In
ceea ce priveste art. 100 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002, considera ca aceste prevederi de lege aduc atingere dispozitiilor
constitutionale referitoare la conditiile si limitele restrângerii exercitiului
unor drepturi sau libertati, precum si principiului legalitatii incriminarii,
deoarece nu îndeplinesc cerintele de accesibilitate si previzibilitate ce
trebuie sa caracterizeze orice norma juridica, fie aceasta chiar si din categoria
celor ce incrimineaza faptele care reprezinta contraventii.
Tribunalul Bistrita-Nasaud - Sectia comerciala si de
contencios administrativ si fiscal apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie urmatoarele dispozitii de lege:
- art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin.
(1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28, art. 31,
art. 33 si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
268 din 22 aprilie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Textele de
lege criticate fac parte din cap. II al ordonantei, intitulat „Constatarea
contraventiei", cap. III, intitulat „Aplicarea sanctiunilor
contraventionale" si cap. IV, intitulat „Caile de atac", iar
în cuprinsul acestora sunt reglementate aspecte procedurale referitoare la
cuprinsul procesului-verbal de contraventie, conditiile de întocmire a acestuia
si sanctiunea aplicabila în cazul lipsei unor mentiuni, precum si solutionarea
cailor de atac; si
- art. 95 alin. (2) si (4), art. 100 alin. (3) si art.
103 alin. (6) si (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, republicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile
ulterioare. Aceste texte de lege apartin cap. VII al ordonantei de urgenta,
intitulat „Raspunderea contraventionala", cuprinzând reglementari
referitoare la faptele care constituie contraventii si se sanctioneaza, pe
lânga amenda, si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a
suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor prevederi
de lege, autorul exceptiei invoca încalcarea dispozitiilor constitutionale ale
art. 15 alin. (1) referitoare la universalitatea drepturilor si îndatoririlor,
ale art. 21 privind accesul liber la justitie si dreptul la un proces
echitabil, ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumtia de nevinovatie, ale
art. 24 alin. (1) privind dreptul la aparare si ale art. 53 referitoare la
conditiile si limitele restrângerii exercitiului unor drepturi sau libertati,
precum si prevederile art. 6 privind dreptul la un proces echitabil si ale art.
7 referitoare la principiul legalitatii incriminarii din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca prevederile de lege criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate prin raportare la aceleasi dispozitii din Constitutie si
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, invocate si în prezenta cauza, si fata de critici similare.
Astfel, cu privire la dispozitiile art. 16 alin. (1) si
(7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26
alin. (3), art. 27, art. 28, art. 31, art. 33 si art. 34 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 si ale art. 95 alin. (2) si (4) si art. 103
alin. (6) si (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, prin
Decizia nr. 1.333 din 22 octombrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 803 din 25 noiembrie 2009, Curtea a retinut ca, prin
mai multe decizii, ca, de exemplu, Decizia nr. 183 din 8 mai 2003, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 17 iunie 2003, Decizia nr.
317 din 9 septembrie 2003, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 705 din 8 octombrie 2003, sau Decizia nr. 490 din 6 mai 2008, publicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 28 mai 2008, a respins
exceptia de neconstitutionalitate ca neîntemeiata, statuând ca utilizarea de
catre legiuitor a notiunii de „contravenient" nu are semnificatia
înfrângerii prezumtiei de nevinovatie consacrate de art. 23 alin. (11) din
Constitutie. De asemenea, Curtea a retinut ca din procedura de solutionare a
plângerii împotriva procesului-verbal de stabilire si sanctionare a
contraventiei nu rezulta rasturnarea sarcinii probei, ci, mai degraba,
exercitarea dreptului la aparare. Textele de lege criticate nu contravin nici
dispozitiilor constitutionale care garanteaza dreptul de acces liber la
justitie, iar dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea fundamentala, privind
universalitatea drepturilor si obligatiilor, nu sunt incidente în cauza.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 95 alin. (2) si (4) si art. 103 alin. (6) si (7) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, Curtea observa ca autorul
acesteia formuleaza critici identice cu cele îndreptate împotriva prevederilor
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 analizate prin deciziile amintite. Pentru
identitate de ratiune, urmeaza ca exceptia având acest obiect sa fie respinsa
pentru motivele aratate mai sus.
Referitor la dispozitiile art. 100 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, prin Decizia nr. 280 din 18
martie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din
1 aprilie 2010, Curtea a retinut ca, în ceea ce priveste invocarea încalcarii
dispozitiilor art. 53 din Legea fundamentala, textul constitutional se refera
exclusiv la restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati
prevazute de Constitutie, iar normele criticate nu restrâng drepturi
constitutionale, ci prevad sanctionarea unor fapte de încalcare a legii care
pun în pericol siguranta circulatiei rutiere. Pe de alta parte, alin. (1) al
art. 53 prevede, între alte situatii, ca exercitiul unor drepturi poate fi
restrâns si pentru apararea drepturilor si a libertatilor cetatenilor.
In ceea ce priveste art. 7 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, invocat ca temei al
criticii de neconstitutionalitate formulate fata de dispozitiile art. 100 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, Curtea constata ca nu
este incident în cauza de fata principiul legalitatii incriminarii, acesta
vizând o alta ipoteza decât cea a textului de lege criticat.
Intrucât nu au aparut elemente noi, de natura a
determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atât solutia, cât si
considerentele deciziilor mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta
cauza.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, art.
18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27,
art. 28, art. 31, art. 33 si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si ale art. 95 alin. (2) si
(4), art. 100 alin. (3) si art. 103 alin. (6) si (7) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie
ridicata de Crina-Loredana Gavrea în Dosarul nr. 2.233/190/2009 al Tribunalului
Bistrita-Nasaud - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 2 noiembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puica