DECIZIE Nr. 140 din 30 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19^35 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 409/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 426 din 19 iunie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19^35 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998
privind valorificarea unor active bancare, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 409/2001, exceptie ridicata de Banca Comerciala "Ion
Tiriac" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 9.463/2001 al Judecatoriei
Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare, reprezentata de avocatele Elena Petre Balanescu, Lucia Capusan si
Liliana Serban. Lipseste Banca Comerciala "Ion Tiriac" - S.A. din
Bucuresti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, prin reprezentantii
sai, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
In acest sens considera ca stabilirea unui regim preferential pentru
valorificarea dreptului corespunzator creantelor preluate la datoria publica
interna ca urmare a cesiunii de catre banci a creantelor neperformante,
metodele si procedurile speciale prevazute inclusiv pentru executarea silita a
titlurilor detinute de A.V.A.B. nu pot aduce atingere prevederilor constitutionale
invocate de autorul exceptiei. Creantele neperformante preluate la datoria
publica si valorificate de A.V.A.B. au un privilegiu legal general fata de
creantele altor creditori, determinat de faptul ca, potrivit legii, sumele
astfel obtinute din valorificare constituie venituri publice, destinate
diminuarii datoriei publice. In subsidiar se apreciaza ca exceptia are un
caracter exclusiv dilatoriu, de natura sa tergiverseze solutionarea cauzei. De
asemenea, se arata ca exceptia poate fi considerata inadmisibila intrucat
solutionarea cauzei nu depinde de textul de lege criticat, deoarece obiectul
cererii il constituie o contestatie la executare, in sensul art. 399 din Codul
de procedura civila.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1), (2)
si (7) privind garantarea dreptului de proprietate si ocrotirea in mod egal a
proprietatii private si nici celor ale art. 49 referitoare la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
9.463/2001, Judecatoria Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19^35
din Legea nr. 409/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998
privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor, exceptie ridicata de
Banca Comerciala "Ion Tiriac" - S.A. din Bucuresti cu ocazia
solutionarii unei contestatii la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1),
(2) si (7) privind protectia proprietatii private, precum si celor ale art. 49
referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
In opinia autorului exceptiei creditorul ipotecar (in speta, Banca Comerciala
"Ion Tiriac" - S.A.) este lipsit de posibilitatea de a-si exercita
dreptul de a executa imobilul ce face obiectul ipotecii, desi a facut toate
demersurile pentru ca dreptul sau sa fie inregistrat si conservat in conditiile
legii. De asemenea, autorul exceptiei considera ca textul de lege criticat
permite sa se execute o creanta ulterioara a A.V.A.B. (care s-a substituit
creditorului de rang II, Bancorex), inaintea creantei apartinand creditorului
de rang I (Banca Comerciala "Ion Tiriac" - S.A.), care a acordat
creditul in conformitate cu prevederile legale. Astfel creditorii nu
beneficiaza in mod egal de protectia proprietatii, ceea ce echivaleaza, in
opinia autorului exceptiei, cu o expropriere fara despagubire. Se invoca in
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, cazul Neutrich contra Frantei.
Instanta de judecata apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate, deoarece instituirea ordinii
de preferinta pentru satisfacerea creantelor este justificata de natura
creantei privilegiate, si anume o creanta neperformanta preluata la datoria
publica.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. Astfel se apreciaza ca "instituirea unei ordini de
preferinta pentru satisfacerea creantelor bancare, data de existenta unei
situatii speciale, nu poate aduce atingere dispozitiilor constitutionale
referitoare la garantarea dreptului de proprietate sau ocrotirea in mod egal a
proprietatii private, deoarece, in cadrul unei executari silite, creditorul
invoca doar un drept de creanta ce urmeaza a fi satisfacut prin executare silita,
iar nu un drept de proprietate asupra bunului urmarit". De asemenea, se
considera ca textul de lege criticat nu aduce atingere nici art. 49 din
Constitutie referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, intrucat "nu este vorba de vreo restrangere", ci doar de
situatia in care, "intre doi creditori, unul are un privilegiu general in
privinta creantelor preluate la datoria publica, privilegiu dat de natura
deosebita a creantei privilegiate".
Guvernul apreciaza, de asemenea, ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In legatura cu dispozitiile legale criticate se apreciaza ca
acestea nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, deoarece, in concordanta cu cerintele art. 134 alin. (2) lit. b) din
Constitutie, privind obligatia statului de a asigura protejarea intereselor
nationale in activitatea economico-financiara, legiuitorul a stabilit ca fiind
prioritara executarea creantelor "preluate la datoria publica in raport cu
alte creante, masura venind in intampinarea dispozitiilor constitutionale
referitoare la primordialitatea interesului public".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
In legatura cu obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, desi atat
autorul exceptiei de neconstitutionalitate, cat si instanta de judecata, in
incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, au retinut ca sunt criticate
dispozitiile art. 19^35 din Legea nr. 409/2001, in realitate acest articol este
cuprins in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 409/2001. In consecinta, Curtea retine
ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
19^35 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
482 din 15 decembrie 1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
409/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 398 din 19 iulie 2001. Acest text de lege
are urmatorul cuprins: "Dreptul corespunzator creantei preluate la datoria
publica se executa inaintea oricarui alt drept, indiferent de natura acestuia
sau de data la care a fost constituit, cu exceptia salariilor si a altor
privilegii legale."
In sustinerea exceptiei autorul acesteia a invocat incalcarea urmatoarelor
prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (1), (2) si (7): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor. [...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o
si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
De asemenea, s-a invocat si incalcarea urmatoarelor dispozitii din acte
internationale:
- Art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.";
- Art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana fizica
sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi
lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca preluarea
la datoria publica a unor creante bancare neperformante este de natura sa
constituie o justificare suficienta pentru instituirea unor reguli speciale
privind executarea silita. Aceasta deoarece exista o stransa legatura intre
datoria publica si bugetul de stat (dupa cum a statuat Curtea Constitutionala
prin Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000). In aceste conditii si in
considerarea prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. b),
potrivit carora statul are obligatia de a asigura protejarea interesului
national in activitatea economico-financiara, se retine ca fiind prioritara
executarea creantelor preluate la datoria publica in raport cu alte creante.
Aceasta exigenta nu ar putea fi insa respectata daca statul nu ar fi creditor
privilegiat. Asa fiind, se constata ca dispozitiile legale criticate,
reglementand in cadrul executarii silite ordinea de preferinta a creditorilor
urmaritori, nu pot sa aduca atingere art. 41 alin. (1), (2) si (7) din
Constitutie, referitoare la garantarea dreptului de proprietate si ocrotirea in
mod egal a proprietatii private.
In ceea ce priveste sustinerea ca textul de lege criticat contravine
prevederilor constitutionale ale art. 49, Curtea constata ca textul de lege
considerat ca fiind neconstitutional, prin raportare la art. 49 din
Constitutie, excede sferei de reglementare a textului constitutional mentionat,
deoarece restrangerea, in intelesul art. 49, priveste exercitiul unor drepturi
sau al unor libertati cetatenesti. Or, in speta este vorba de drepturi de
natura civila.
In sfarsit, Curtea mai constata ca dispozitiile din actele internationale
invocate nu sunt relevante pentru solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate, deoarece nu se poate retine nici o legatura intre
continutul acestor documente internationale si textul de lege criticat de
autorul exceptiei de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19^35 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 409/2001, exceptie
ridicata de Banca Comerciala "Ion Tiriac" - S.A. din Bucuresti in
Dosarul nr. 9.463/2001 al Judecatoriei Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman